Een tweede hond, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: Een tweede hond, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:45

Wat hier inderdaad ook mee speelt is dat mijn ouders altijd op de hond passen bij vakanties en die willen niet op twee passen. Ook lijkt onze hond het wel fijn te vinden om ff alleen te zijn en tot rust te komen, dat ging vaak toch niet altijd als er een ander bij was. Maargoed, bij ons zijn ze ook nooit langer dan twee maanden samen geweest. Dat is natuurlijk vrij kort.

Verder merkte ik inderdaad ook dat we de honden veel minder vaak meenamen omdat twee meenemen toch lastiger is dan één.

Maar ik snap het argument wel dat twee leuker kan zijn voor de hond. Zelf vond ik twee dus wel meer werk dan één.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:21

Mooi artikel. :j

Wat ik vergeten was te melden, de huidige hond is onzeker, en ook erg naar andere honden, met name op vreemd terrein, thuis gaat dat beter. Dit is echt enorm lastig, en als een 2de hond dit overneemt wordt het een drama. Het kan zijn dat een 2de hond haar hiermee helpt, maar het kan ook helemaal verkeerd uitpakken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:24

Neonlight schreef:

Wat ik vergeten was te melden, de huidige hond is onzeker, en ook erg naar andere honden, met name op vreemd terrein, thuis gaat dat beter. Dit is echt enorm lastig, en als een 2de hond dit overneemt wordt het een drama. Het kan zijn dat een 2de hond haar hiermee helpt, maar het kan ook helemaal verkeerd uitpakken.

Dit is idd een serieuze gok.
Bij ons is hond 1 ook onzeker met andere honden. Hond 2 niet vanuit haarzelf. Maar nu wel omdat hond 1 het is en nu heb ik 2 honden die elkaar versterken wat vooral tot uiting komt bij uitlaten aan de riem met andere honden in de buurt.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:07

Ik ben er ook over aan het nadenken.
Altijd 2 honden gehad.
De oudste is nu 2 maanden geleden overleden.
De 3-jarige reu mist haar denk ik nog steeds.
Wil geen 2 grote honden meer, een kleintje erbij lijkt me erg leuk.
Maar wat voor eentje?
Reu of teef?
Er kont er denk ik vanzelf wel eentje op mijn pad.
Kreeg vorige week een adoptie hond aangeboden, maar €750 leek mij meer puppyhandel ipv adoptie. Wil ook eigenlijk geen jonge pup.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:12

Mijn honden hebben zulke dingen nooit van elkaar overgenomen.

1e hond was angst agressief naar andere honden en doodsbang voor vuurwerk. Als in anderhalve maand onder de kerstboom verstoppen als ze de kans kreeg en vanaf honderd meter al uitvallen naar andere honden.
Pup heeft nooit gereageerd op vuurwerk of ook maar uitgevallen naar andere honden. Hij was wel weer onwijs waaks en heeft niks met mensen, terwijl de 1e hond gek was op bezoek en mensen en niet waaks.
Hond 3 heeft nooit het waakse overgenomen, nooit de onzekerheid naar andere honden en het uitvallen en is pas bang geworden voor vuurwerk toen ze al paar jaar oud was en zelf bekogeld werd. Of jagen, 2 met jachtinstinct en 1 die nergens naar keek, maar nooit elkaar aangestoken in gedrag. Jagen werd getriggerd door andere dingen en hebben het niet van elkaar geleerd.
Ook bij kennissen die meerdere honden hadden allemaal niet juist.

Je moet altijd tijd per hond maken en apart trainen/opvoeden. Net als alleen thuisblijven aanleren dat dat ook zonder andere hond kan. Dat vergeten mensen wel eens, hond 1 heeft geleerd alleen te zijn. Hond 2 komt erbij en die is nooit alleen maar altijd met hond 1. Ja, dat kan problemen opleveren. Maar ts zegt zelf al dat ze weet dat het als pup iig meer tijd kost.

Het stuk over sociaal en mensen nodig hebben en geen andere honden. Ik ben het ermee eens dat het buiten ontmoeten van allerlei vreemde honden en daar verplicht leuk mee moeten doen niet normaal en sociaal is. En dat het juist tegen de natuur in kan gaan en stress oplevert. Maar het gaat hier over een hond erbij in huis en in dat artikel wordt juist wel genoemd dat leven in paren of drietallen wel normaal is. Dat mensen en de relatie daarmee belangrijk is is ook omdat wij ze in huis willen hebben, daarom is het zo belangrijk om ze daarmee kennis te laten maken op jonge leeftijd. Niet omdat de hond het nodig heeft, maar wij als mens wel als we willen dat de hond bij ons komt wonen en dat fijn verloopt. Maar een mens vervangt nog steeds geen andere hond, we spreken niet dezelfde taal. Mijn hond heeft ook niks met honden die hij buiten tegenkomt. Die ontwijkt hij en dat is heel normaal gedrag. Maar in huis was het toch fijn met 1 of 2 honden erbij. Hij is nu alleen en ik kan het lichamelijk niet aan om er een 2e bij te nemen maar hij mist nu dus wel de interactie met een soortgenoot. Puppies vindt hij niet tof in het begin, volwassen teven wel. Is hij nu ongelukkig? Nee, dat niet. Maar het heeft echt wel een tijd geduurd voordat hij weer wat meer zichzelf werd toen teef ingeslapen was en bepaalde dingen die hij met haar deed kan ik niet bieden.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:09

Ik ken iemand die daarom zichzelf bij Pawshake, of iets in die trant, heeft ingeschreven
Al jaren heeft ze een paar dagen in de week een oppashond
Dat zou ook een optie kunnen zijn...

Sydney_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:19

Wij hebben momenteel drie honden. Daarvoor twee reuen samen gehad en nooit problemen mee gehad. Op dit moment hebben we een teef en reu van 3 jaar. Daarnaast een teefje van nu 16 weken oud. Destijds dus 2 pups gehad en samen opgegroeid. Tussen hun zit 8 weken. In het begin vonden ze de pup niks, maar sinds ongeveer een maand later zijn ze gek op haar. Bij ons word er totaal geen gedrag van elkaar overgenomen. Wel word de jongste heel netjes gecorrigeerd door de ouderen. Scheelt dus toch wel wat in opvoeding en ze leert heel goed de hondentaal.

Bij ons is de oudere teef gesteriliseerd en dat word de jongste na de loopsheid ook. Onze reu is dus niet geholpen. Voor ons werkt dat prima zo.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:49

Hier overleed onze 1e hond, toen onze 2e hond 9 was.

Via nestinschrijving kregen we dat zelfde jaar onverwacht toch al een pup. Bijna 10 en een pup was fantastisch. Beetje opvoeden, beetje spelen. Gezien het ras moest het wandelen opgebouwd worden dus dat liep mooi gelijk op.

Maar nu hebben wij 180 graden verschil in behoeftes. De oude hond is inmiddels bijna 14, de jonge 4. Energielevel is compleet verschillend. De oude hond word knorrig, de jonge wil spelen. Wandelingen in etappes. Want met deze 2 samen kom je voor de oude hond enkel om de kerk bijwijze van.

Als de oude hond overlijd blijft het voorlopig bij 1 hond. 10 jaar geleden waren dat er ongetwijfeld weer 2 geworden en wellicht over 5 jaar zou het ook anders zijn als de kinderen ouder zijn, (maar daar blijft uiteindelijk ook dezelfde uitdaging aan over over 10 jaar). Ik vind het nu in deze fase tijdrovender te combineren met een gezin, werk en de zorg voor de andere dieren

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:05

Ik heb een Border Collie van 2.5 jaar en merkte in zijn doen en laten dat hij toch een vriendje mistte. Ikzelf twijfelde heel erg, tot er bij mijn pony op stal Boerenfox pups lagen van toen 2 weken. Nu zijn ze inmiddels sinds februari samen, de pup is nu 6 maanden en geen moment spijt gehad van mijn keuze. De Border Collie is helemaal opgefleurd met zijn kleine broer. Ik heb trouwens wel 2 reuen, omdat ik zelf helemaal niks heb met teven. Dus met het teefjes gebeuren kan ik niet helpen, maar zoals ik zei: de 2e hond erbij is meer dan perfect verlopen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:22

Fijn topic. Ik ben ook heel erg aan het twijfelen over een tweede hond er bij. Binnenkort wel wat vrijblijvende gesprekken bij fokkers om eens te zien hoe hun honden zijn, maar wil nog niet op een concrete wachtlijst.

Wat mij het meeste tegenhoud is of mijn hond het wel fijn zou vinden. Hij is sociaal en gaat nooit conflicten aan maar is wel enorm selectief in welke honden hij écht leuk vindt, en dat zijn er maar weinig. En eigenlijk alleen maar teefjes, en ik ben zelf meer een reuen-mens.
En qua vakanties etc. lijkt het mij lastiger, hij gaat overal mee naar toe en dat is met 1 hond vaak beter te realiseren.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 19:04

Hier had het voor- en nadelen. We hadden eerst een kleine mix uit het buitenland die vrij angstig en onzeker was naar vooral grote honden. Daar hebben we een bouvier bij genomen na een jaar of 6. Wat ik heb gemerkt is dat ons kleine hondje véél zelfverzekerder is geworden naar grote honden toe. Verder hebben we haar er niet per se een plezier mee gedaan, ze is ontzettend op ons gericht en heeft het liefst zo min mogelijk interactie met hem :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:13

Neonlight schreef:

Zou daar absoluut niet bang voor zijn. Mijn herder kwam in zeer open en sociale roedel van 6 honden als pup erbij. Al vlot (6/7 maanden ging hij behoorlijk afwijkend en agressief gedrag vertonen naar alles en iedereen buitenom eigen roedel. Hij had totaal niet de neiging de sociale rest te volgen. De rest werd niet agressief omdat hij dat was. Toen de oudjes van mij overleden waren heb ik 10 maanden met enkel hem getraind. Wel meer rust gekregen maar nog steeds regelmatig een onbereikbare uitvallende hond. Toen toch pup erbij genomen. Op eigen terrein laten kennismaken omdat hij angst agressief is en op eigen terrein zekerder is.
Ik was alleen en woonde 4 hoog in flat. Herder kon niet alleen zijn dus ging ook altijd mee. Toch is mijn terrier erg sociaal, kan letterlijk overal los en loopt zelden aangelijnd. Negeert alles en iedereen maar in nood kan ik hem wel naar een niet luisterende losloper sturen zodat ik afstand kan nemen met mijn andere hond. Ook de pup daarna van mijn beste vriendin en met wie ik samen de roedel heb is gewoon sociaal geworden. Echt maar 1 met afwijkend gedrag hier dus.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:23

Voor een hond is een 2e hond vaak leuk. Ik vind zelf 1 hond echt genoeg dus daar blijft het bij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 23:03

Heb altijd intacte teven samen gehad en geen problemen.
Waarom zou je ze moeten castreren? Teven worden juist vaak feller door castratie.
Twee zusjes is wel een ander verhaal, maar een volwassen hond en dan een pup erbij zie ik het probleem niet zo.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 23:26

Hier 2 mechelse herder teven. 1 geholpen, de ander niet.

Tot nog toe is het echt fantastisch samen.
Alle beren waar jij het over hebt zur uk ook en ben ik heel erg bang voor.
Ik blijf ze ook goed observeren en heb bepaalde rituelen om bijvoorbeeld voernijd tegen te gaan. Voorkomen is beter dan genezen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 00:51

Wij hadden een kruising labrador xbordercollie teefje (geholpen) can 10 hier iss een border reu pup bij gekomen. Wandelen kon prima samen (2 flexis en met loslopen en dingen aanleren ideaal dat ons oudje alles voordeed. Maar zij is er echt niet gelukkig van geworden. Speeltjes waren ineens niet meer van haar. De reu beet letterlijk van zich af. Ook in huis soms ging het goed en soms Eisden de reu gewoon zijn plek. Uiteraard ook een stukje leeftijds verschil. Pas toen ons oudje overleed kwam de training van de inmiddels bijna 3 jarige etter beter op gang. En is hij een veel leukere hond geworden.

Hoewel het met sommige momenten met spelen en wandelen uitstekend ging komt hier nooit meer een 2de hond.

Idem voor oppas of meenemen. 1 gaat makkelijker als 2.

Afbeelding

Inmiddels ben ik het huis uit en is mijn reu bij mij. Mijn ouders hebben een nieuw teefje. Kom ik daar in huis gaat alles goed.en alles kan gedeeld worden. Neem ik het teefje mee naar ons huis is het oorlog om spullen en ben ik politie

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 05:50

Ik heb nu 6 jaar twee ongecastreerde teven en dat is nooit een probleem geweest. Ze zijn 6 en 7 jaar oud, klein ras. Destijds gekozen voor een tweede als maatje voor de eerste en nooit spijt gehad. Ze worden apart gevoerd en getraind.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 07:49

Ja joh leuk 2 honden,doen ;-)

Wij hebben 2 goldens, beide reu, heel blij met onze kanjers

Afbeelding

Onze Douwe en Matz vrienden door dik en dun

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 08:49

Wat een leuke namen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:58

ik had er 2 (maar 1 is een golden van 16). Toen kwam er een "propleemhond"op mijn pad waarvan een vriend, tevens hondentrainers aangaf: denk dat ie best zou passen. Niet op zoek dus, was er gewoon ineens. Gecastreerde reu en ik had een teef en reu. Gaat allemaal prima. Nu woon ik op een boerderij, dus ik gooi ze gewoon naar buiten als ze me te druk zijn, maar eigenlijk slaapt het de hele dag, buiten spelen ze met elkaar en hoef ik dus minder. Alleen zijn is geen probleem want ze hebben elkaar. Met de loopsheid is het idd vervelend, want hoewel gecastreerd wil hij er toch steeds op, dus ik overweeg mijn teef te steriliseren. En vakantie: ik ben toch altijd afhankelijk van mensen die hier komen. Dus 1 hond meer of minder maakt dan niet uit. Ik merk wel dat mijn hond veel gelukkiger is sinds ze een speelmaatje erbij heeft. En ze eet beter, want eerder liet ze alles staan. Nu nog steeds, maar dan komt mijn andere hond haar helpen en kan ze ineens wel heel snel eten, haha.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:52

Toen ik op mezelf ging wonen heb ik een tijd een hond gehad (bij mijn ouders hadden we er drie in totaal), maar al vrij snel de keuze gemaakt voor een tweede hond te gaan. Ik heb twee reutjes en dat gaat ontzettend leuk samen, maar met onze teven thuis ook nooit problemen gehad. Ik merkte dat mijn oudste hond echt het gezelschap van een andere hond miste en ook het alleen thuis blijven was ineens weer een probleem voor hem. Sinds vier maanden woont Elvis nu bij ons en dat is vanaf het begin dikke mik. Het zijn echt jut en jul samen en ze hebben de grootste lol met elkaar. Ik zou niet snel meer voor maar een hond gaan.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:39

SusanH schreef:
Wat een leuke namen.

Als je een reu krijgt/neemt heb ik nog wel een paar leuke namen, ik heb er al heel wat bedacht voor onze volgende honden :D :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:10

Ik heb er heel lang een hond bij gewild maar het uiteindelijk bij één gelaten. Ze is mijn meisje en altijd bij mij. Ik merkte dat zij het lastig vond om mij te delen en wanneer er ook een tweede hond in huis was (ik heb jaren lang een oppas hond gehad die heel regelmatig bij ons was) dan moest ze ook een stapje terug doen. Ik wilde niet een hond op de bank/bed etc en de andere niet. Maar zij was dat allemaal al gewend. Zat naast me in de auto, ging overal mee naar toe, etc. Met twee was dat vaak te veel.

Dus uiteindelijk gekozen om het bij eentje te laten. Haar vriendinnetje zag ze wel elke dag samen met veel andere honden uit de buurt of op wandeling. Inmiddels vind ik het in huis (schoonmaken) en wat kosten betreft toch ook wel fijn om er maar een te hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:39

Ik heb altijd grote honden, teven, gehad en langere tijd ook veel oppashonden; reuen en teven, intact en gecastreerd, alles door elkaar :D uitlaten en in huis. Alle sociale honden waren welkom in huis. Enkel een paar honden kon niet (Rottweiler teefje dat met iedereen vocht, Barsoi die mijn beide honden aanviel, maar ja dat is dan ook logisch)
Met meerdere honden aan de lijn wandelen vind ik geen probleem, maar ik loop altijd wel ook ergens heen waar ze los kunnen, dus de wandeling is dan nooit alleen maar aangelijnd.
Lange tijd had ik mijn honden+ oppashonden op 50m2. Dat was voor mij geen probleem, maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe je er in staat. Geen benches. Honden mogen in het hele huis als ze alleen thuis zijn. 1 waterbak. Voerbakken worden alleen neergezet met etenstijd en daarna weer weggehaald.
Op sommige hoogtij dagen (oud& nieuw enzo), had ik vijf of zes honden in huis.

Als de oudste hond echt ouder werd liep ik dubbel: eerst met allebei een rondje, en dan nog met de jongste naar het bos.
Apart trainen heb ik me vaak voorgenomen, maar schoot er veelal bij in. Alleen als je een auto hebt kun je natuurlijk twee lessen achter elkaar trainen op een hondenschool (dus de honden om de beurt) maar training doe ik vaak praktijk gericht tijdens de wandeling.
Oppas is ook lastiger. Dus in dat opzicht zitten er inderdaad wel haken en ogen aan.
Maar dat zit m imo niet zozeer in de combinatie van twee teven.
De honden allebei thuis laten vind ik minder eenzaam. En mijn honden hebben altijd profijt gehad van een oudere hond die al heel relaxed alleen kon zijn. Ik weet dat dat niet altijd zo hoeft te zijn, maar dat geluk had ik dus wel.

Maar ik denk dat je ook een beetje op je gevoel af moet gaan. Als je het echt niet zo ziet zitten, dan misschien beter niet doen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:33

Drie jaar geleden heb ik mijn aller eerste hond opgehaald, had nog nooit een hond gehad in mijn leven. Ik koos voor een Podenco uit Spanje omdat ik dat ik echt verliefd was op het ras.
Nu hebben we er sinds een half jaar een tweede Podenco bij, en ben er onwijs blij mee!

Ik had nooit gedacht dat we (mijn vriend en ik) zo vlot een tweede hond erbij zouden krijgen, we hadden het er al zo vaak over gehad maar omdat ik nog zoveel te leren had met de eerste hond durfde ik het nog niet. Ook had onze eerste hond nog veel te leren omdat ze wel met een ‘rugzakje’ deze kant op is gekomen.
Mijn vriend had al wel ervaring met honden en hij stond er ook wat makkelijker in dan ik. Ik zag ook allemaal beren op de weg en maakte me vooraf al zorgen over alles wat maar mis kon gaan :').
Maar uiteindelijk had ik dankzij de eerste hond zo onwijs veel geleerd dat ik er klaar voor was om een twee hond uit Spanje naar ons te halen :)

Onze eerste hond is een teefje van net 5 met een speels karakter, de tweede is een reutje van 2,5 jaar die juist wat rustiger is. Ze zijn in huis echt twee luie donders die elk hun eigen plekje kiezen, maar buiten zijn ze bijna constant bezig met hun jachtdrift en versterken ze elkaar ook. Als de een in een muizen hol duikt zit de ander er ook binnen een seconden met de neus erbij.
Mijn honden kunnen nooit los in een niet goed omheind gebied, omdat ik ze wel de ruimte wil geven loop ik met een 5 of 10 meter lijn.
In mijn uppie met 2 honden aan de lange lijn vond ik eigenlijk de grootse uitdaging en heeft heel wat oefening gekost, de rest is mij allemaal reuze meegevallen en vond ik in de praktijk veel minder lastig dan ik vooraf dacht.

Ik denk dat als je een tweede hond heel graag zou willen dat je ook bereid bent om daar tijd en energie in te steken, ook op de momenten dat het even tegen zit of niet zo gaat zoals je had verwacht.
Je weet vooraf nooit hoe het kan lopen en dingen hebben ook gewoon tijd nodig. Ik heb zelf dus geen puppy ervaring maar wat ik zie in mijn omgeving is dat het vaak wel gewoon goed gaat als er een pup bij een volwassen hond komt.