IMANDRA schreef:candalisa schreef:Ik vind vooral de excuus ik voer geen vers vlees want het is vies en Ik vind het stinken. Sorry maar in mijn ogen ben je dus heel egoïstisch bezig.
Mijn honden krijgen 1x per week boekmaag het is ontzettend goor maar erg goed voor ze dat is voor mij het allerbelangrijkst. Wat IK vind staat onderaan zolang hun het goed doen en het lekker vinden ben ik blij.
Zo krijgen ze natuurlijke botten met haar wat ik soms van gruwel maar voor hun tanden en darmen is dit super goed.
Ze krijgen bij mij ook groenten en fruit door het voer maar eten eerst altijd het vlees op en uiteindelijk netjes de rest.
Het is niet voor niks dat er steeds meer aanbod komt met vlees producten.
Kwa kosten voer ik 3 honden van gemiddeld 25 kilo voor totaal €3 per dag het vlees is zo compleet dat ze met z’n drieën genoeg hebben aan een rol van 1 kilo.
Wetenschappelijk gezien (aka echte onderzoeken, niet een random holistisch dierenarts met een financieel incentive in dat advies) heeft vers geen gezondheidsvoordelen tov brok. Ook al hoor je dat in de volksmond wel, er is voor zover ik weet niks van daadwerkelijk bewezen. Dus als je vers vies vindt en vindt stinken dan is er werkelijk niks egoïstisch aan het voeren van een alternatief zoals brok.
Dat jouw persoonlijke voorkeur en wellicht waar jouw individuele hond het goed op doet is iets heel anders.
Vegetarisch voer weet ik niet wat ik ervan vind. Dan zou ik eerst wat onderzoeken willen lezen. Heeft iemand wat linkjes toevallig? Ik meen dat plantaardige eiwitten minder goed opgenomen worden dus gevoelsmatig / zonder onderbouwing zou ik zeggen dat ik er geen fan van zou zijn. Maar echt een stelling zou ik zonder research niet willen nemen.
Dingen die niet wetenschappelijk bewezen zijn, zijn niet per definitie onwaar.
Er zijn wel meer dingen die algemeen gemeengoed zijn, maar nooit wetenschappelijk onderzocht.
Het is gewoon treurig dat er geadviseerd wordt om je hond zijn hele leven lang alleen matige fabrieksbrokken voor te zetten en dan elke dag een chemische dentastix en toch nog bij de dierenarts het gebit van je hond moeten laten reinigen of zelf zijn tanden gaan poetsen

Voeding is essentieel.
Geen van mijn honden heeft ooit een gebitsbehandeling nodig gehad of een tandenborstel gezien.