Kat laten halen door dierenamublance, nu spijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Re: Kat laten halen door dierenamublance, nu spijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 21:35

Wat zijn jullie toch creatieve meedenkers haha

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:41

Of je kennissen zijn ineens allergisch voor het beestje en er was niemand anders die hem op kon vangen. :+
Wat een apart asiel.
Zo heb ik waar ik mijn kat nu vandaan heb een enkele mededeling gekregen dat ze geen kittens bij iemand plaatsten gekregen via een mail. Verder geen reden erbij waarom niet. Ook niet dat ze wel meerdere kittens plaatsten.
Asiels zijn soms zo raar...

Ik hoop dat het diertje toch nog bij jullie terecht kan komen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 21:45

Misschien wel een bokker die in de buurt woont en mee wil werken aan een plannetje tegen die tijd. Al hoop ik dat het zover niet hoeft te komen, want dat past totaal niet bij me.
Ik ga voor nu nog even geen wilde plannen in mijn hoofd halen en eerst maar even rustig afwachten.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:53

Ik vind het bijzonder. Hier in de regio hebben ze juist liever dat katten binnen geplaatst worden zodat aanrijdingen voorkomen kunnen worden . Ook hebben anderen geen last van het dier..

Ik heb mijn katten ook binnen in een appartement en een afgesloten balkon.
Ik lees zovaak bij een asiel dat de kat soms wel een afgesloten tuin verwacht.
Wat gek dat zo'n asiel dan zegt moet naar buiten ...
Als het nu om een verwilderde kat ging snap ik het, maar dat is het niet zoals ik lees..

Ik hoop dat het katje alsnog bij TS komt!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:23

Wat vreemd dat ze willen dat dat diertje buiten komt.
Wij hebben altijd al onze katten als binnenkatten gehouden. Ook die wie we uit het asiel hebben gehaald.
Nu hebben onze raskatten die we sinds vorig jaar hebben wel een buitenren gekregen maar dat hadden we eerder nooit.

Ik hoop dat dat beestje toch bij jullie geplaatst wordt. Je hebt er al zoveel moeite voor gedaan. Ze zouden blij moeten zijn met zulke lieve baasjes voor dat beestje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:31

Koper schreef:
SnuitjeLove schreef:
ja, dan zou ik inderdaad mijn ouders kunnen vragen of zij willen doen of ze het katje adopteren

Kijk daar wel mee uit. Asiels doen vaak een nacontrole op het adres wat het adoptiegezin opgeeft.

Dat zeggen de meesten maar hebben ze absoluut de tijd en de mensen niet voor. Wij deden het nooit. Bij twijfel gaven we mensen geen dier mee. Onze dieren gingen door heel NL en België daar vind je geen vrijwilligers voor die even huisbezoeken doen. Plus dat het geld voor vervoer er ook niet is. Het laatste dus wel waar ik 'bang' voor zou zijn. We vroegen wel altijd na 7 a 14 dagen even te bellen of mailen hoe het gaat met het dier. Dan wisten wij of het wel/geen geslaagde adoptie was of dat we mogelijk ondersteuning konden bieden op bepaald gebied.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:51

Oh wat jammer die reactie. Zal voor je duimen. Dat asiel eisen stellen en vragenlijst3n laten invullen snap ik wel. Is geen garantie dat je de juiste baasjes treft, maar je zorgt er iig w voor dat mensen over aanschaf iets gaan nadenken wellicht. T is geen fiets natuurlijk.

Ik hoop dat 't toch een happy end wordt. Bij zn echte baasje of bij jou, ik zal duimen!

Ik heb ook ooit een kat laten ophalen achteraf ook spijt van gehad. Zij hebben wel de juiste middelen 3n lijntjes om de eigenaar te proberen te vinden, 3n kunnen dan de eventuele medische kosten dragen, iets dat ik toen niet kon en 't om een kat ging die duidelijk problemen had (minstens een lang gebroken achterpoot).
Bij mij was 't helaas geen happy end en had ik 'm liever 2 weken een warm mandje willen bieden ipv dat hij nu de laaste 2 weken van z'n leven in een asiel moest blijven. Asiel was wel echt Top hoor, als hij er niet zo slecht aan toe was geweest en op te lappen was, had ik 'm mogen ophalen. Ze hebben mij regelmatig op de hoogte gehouden. Z'n lijdensweg is iig verkort en ze hebben nog veel met hem geknuffeld die laatste weken, dat troost mij iets.

Overigen, dat eens een buitenkat, altijd een buitenkat.... Ik nam een 7 en 10 jarige boerderij kat mee naar huis, en die waren meer dan tevreden alleen binnen te wonen. De oudste kreeg je met geen stok de deur uit (of je schoot af haha) en de jongste deed alleen twee tellen kakken en dan weer naar binnen. M'n huidige kat is ook wild geboren, en heeft er iets meer moeite mee, maar ook dat is toch goed te doen met binnen houden. Niet het idee dat hij ongelukkig is.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 28-04-23 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 22:54

Ja het geeft wel een troost dat ze waarschijnlijk wel goed verzorgd wordt nu. Ik neem aan dat ze ook vast wel even wordt nagekeken door een dierenarts daar, en dat ze wellicht het juiste voer gaat krijgen om aan te sterken. We hopen vooral dat ze zich daar prettig voelt en niet teveel stress ervaart in het asiel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:02

Mijn kat. (Ook een zwerver uit het asiel) taait er niet naar om naar buiten te gaan.
Hij is 2 x in de 10 jaar dat ik hem heb per ongeluk buiten gekomen. 1 x raakte hij het stroomdraad aan voor de hond. Hij wist niet hoe gauw hij weer naar binnen moest. En de laatste x zat hij doodsbang onder mijn auto verstopt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 05:27

Toen ik aan het einde van mijn werktijd kwam bij het asiel (zwangerschapsvervanging) ging de vaste dienst weer de katten plaatsen. Zij was inderdaad ook strikt in de regels wat betreft drukke omgeving en naar buiten kunnen. In sommige periodes zitten er niet zoveel katten en zijn er veel aanvragen (al kan ik me dat nu niet voorstellen), waardoor je keuze hebt in nieuwe baasjes. Aanvraagformulieren werden afgekeurd puur op m2 of omgeving. Wij hebben zelf een kat uit het asiel en 100m2 oppervlakte huis. Echter mag ze alleen beneden komen, niet naar boven met de trap (ivm per ongeluk opsluiten en haren overal). Dat soms niet op het aanvraagformulier. Soms kan het helpen om aan te geven dat je wel een kattenluik hebt/gaat maken, ook al ben je dat misschien niet van plan. Verder lees ik hier inderdaad ook nog andere opties die mij wel eens door het hoofd gegaan zijn, maar liefst doe je het natuurlijk gewoon netjes. Hopelijk wordt ze jullie gegund!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 07:11

Sommige dieren lopen recht je hart in. Belachelijk dat ze naar buiten zou moeten, hoe minder katten binnen hoe beter voor de overlast in andermans tuin, voor de aanrijdingen, voor de verwildering en voor de vogelstand (dierenbescherming is toch dezelfde organisatie? Die zijn toch ook voor het omhoog brengen van de aantallen vogels?). Over 2 weken gewoon bellen en als ze dr niet aan jou willen meegeven iid maar via je ouders. Die nacontrole zou ik niet zoveel van verwachten. Heb ik nooit gehad bij m'n asielkatten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:24

Grappig om te lezen dat zoveel mensen het belachelijk/onzin vinden dat een kat naar buiten moet kunnen. Of dat het onveilig is.

Onze paarden gaan ook omheind naar buiten, onze honden los of aan de lijn en ik vind dat voor een kat net zo belangrijk om aan zoveel mogelijk aan zn natuurlijke behoeftes tegemoet te kunnen komen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:53

Ik sta er ook wel een beetje van te kijken dat zoveel bokkers zeggen dat een kat niet naar buiten hoeft. Ik heb inmiddels een groot aantal katten gehad in de loop der tijd en allemaal vonden ze het heerlijk buiten :-)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:56

Ik had een pers uit het asiel die echt niet naar buiten wilde, er zijn echt wel katten die echt niet willen gaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:02

Hier ook een kat die niet veel naar buiten gaat. Af en toe een rondje tuin en daarna zo snel mogelijk weer naar binnen. Hij geeft er gewoon niet zo veel om.
Ik ga duimen voor je TS!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 10:05

Ik wil toch inderdaad zoveel mogelijk mijn best doen om een kat wel naar buiten te laten gaan. Echter dan wel onder begeleiding omdat ik inderdaad vind dat mijn kat niet voor overlast zou moeten zorgen en ivm het gevaar op aanrijding etc.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:07

Slmt9 schreef:
Grappig om te lezen dat zoveel mensen het belachelijk/onzin vinden dat een kat naar buiten moet kunnen. Of dat het onveilig is.

Onze paarden gaan ook omheind naar buiten, onze honden los of aan de lijn en ik vind dat voor een kat net zo belangrijk om aan zoveel mogelijk aan zn natuurlijke behoeftes tegemoet te kunnen komen.

Maar dat kan met een kat ook, maar dan wel op een manier die ook veilig is voor het dier zelf.

Je kan met je kat spelen, een parcours maken binnen, spelletjes voor je kat bedenken, een buitenren is een optie, maar los naar buiten moet je gewoon niet willen. Je wilt niet dat je kat thuis komt met FIV of FelV. Je kat laten overrijden is ook echt geen optie. Kat aan een tuigje is super leuk. Overigens moet je kat dat wel willen, die van mij valt om als hij een tuigje aan heeft en wilt niet meer lopen :')

Plus je laat je paard ook idd niet los in het bos of schopt je honden naar buiten zonder jouw begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 29-04-23 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:07

Ik weet helemaal niet hoe een asiel werkt hoor, maar kan je niet aangeven dat je hem in huis wilt houden tot de eigenaar zich meldt? En wanneer deze zich niet meldt, je hem/haar dan houdt? Maakt het voor het asiel uit, of dat hij (tijdelijk) bij jou is, of dat hij daar zit? Ze hebben al genoeg werk, dus eentje minder is altijd fijn, toch?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:13

marleen_usar schreef:
Ik had een pers uit het asiel die echt niet naar buiten wilde, er zijn echt wel katten die echt niet willen gaan.

Ik denk dat dat uitzonderingen zijn, ben wel van mening dat een kat naar buiten moet kunnen in een afgesloten tuin of balkon, tuigje ook prima als de kat dat oké vindt.

De één is ook een betere jager/overlever dan de ander.
Dit katje zou het wellicht prima kunnen vinden om niet (zonder toezicht) over straat te gaan.

Ik duim voor je TS

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:49

marleen_usar schreef:

Dat is ook niet mijn punt.
In de winter wil mijn kat ook weinig naar buiten, prima, hij heeft de keuze.

Avalanche schreef:
Maar dat kan met een kat ook, maar dan wel op een manier die ook veilig is voor het dier zelf.

Je kan met je kat spelen, een parcours maken binnen, spelletjes voor je kat bedenken, een buitenren is een optie, maar los naar buiten moet je gewoon niet willen. Je wilt niet dat je kat thuis komt met FIV of FelV. Je kat laten overrijden is ook echt geen optie. Kat aan een tuigje is super leuk. Overigens moet je kat dat wel willen, die van mij valt om als hij een tuigje aan heeft en wilt niet meer lopen :')

Plus je laat je paard ook idd niet los in het bos of schopt je honden naar buiten zonder jouw begeleiding.

Dat is precies wat ik bedoel. Daarom noem ik ook omheind of aan de lijn ;)
Ik verbaas me er juist over dat het (zeker hier op bokt) als de norm wordt gezien dat paarden of honden zo naar buiten gaan, ik had niet verwacht dat er best veel bokkers vinden dat het voor een kat wel acceptabel is om alleen binnen te zitten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:50

SnuitjeLove schreef:
Ik wil toch inderdaad zoveel mogelijk mijn best doen om een kat wel naar buiten te laten gaan. Echter dan wel onder begeleiding omdat ik inderdaad vind dat mijn kat niet voor overlast zou moeten zorgen en ivm het gevaar op aanrijding etc.

Super hoor! Ik sta er hetzelfde in. Onlangs een kat van een vriendin buiten nog vergiftigd. Was ook helemaal niet aan jou bedoelt ;)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:53

Wel of niet naar buiten dat moet iedereen zelf weten. Ik heb er in ieder geval wel een gruwelijke hekel aan dat ik mijn katten binnen heb en als ik in de tuin werk de kattenstront van andere katten aan mijn handen heb zitten.

Die katten van mij wil je echt niet los buiten hebben. Ten eerste omdat de kans dat ze gejat worden groot is en ten tweede omdat de kans erg groot is dat ze de hele buurt leegroven.
Zelfs de dierenarts zegt: je hebt ze toch niet buiten?
Nou jawel dus maar dan niet zomaar los maar lekker in hun ren.

Ik vind het wel gek dat een asiel het als eis stelt want stel ik verhuis naar een flat op 10 hoog nadat ik op een boerderij heb gewoond. Ik zeg maar even wat extreems hè. Dus prima wat iedereen kiest voor zijn of haar kat maar dat het als eis gesteld wordt vind ik gewoon gek.
Zoals je hier ook al leest zijn er genoeg katten die veel liever binnen blijven, moet je die dan perse buiten doen en dan tegen dat beest: ja sorry je moet buiten van het asiel. :+

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:56

Slmt9 schreef:
marleen_usar schreef:

Dat is ook niet mijn punt.
In de winter wil mijn kat ook weinig naar buiten, prima, hij heeft de keuze.

Avalanche schreef:

Dat is precies wat ik bedoel. Daarom noem ik ook omheind of aan de lijn ;)
Ik verbaas me er juist over dat het (zeker hier op bokt) als de norm wordt gezien dat paarden of honden zo naar buiten gaan, ik had niet verwacht dat er best veel bokkers vinden dat het voor een kat wel acceptabel is om alleen binnen te zitten.

Ja daar zeg je wat. Ik vind persoonlijk dat een kat niet alleen zou moeten zijn maar dat je er minimaal 2 hebt maar daarover zijn de meningen ook enorm verdeeld.
Als een asiel dat als eis had: je moet er 2 dat zou ik dan wel weer heel normaal vinden hahaha.
Maar nogmaals dat vind ik hè! :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:06

Ik heb achteraf spijt dat ik 1 kat alleen heb idd. Ik kan me echt voorstellen dat ze elkaar nodig hebben :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:06

@melzazu: Ja en nee dat ik het daarmee eens ben :+
Ik zie veel katten die bij elkaar zijn en samen helemaal niet gelukkig zijn. Die opleven als een andere kat(of katten) weg valt.
Onze senior is inmiddels ook nog alleen en die doe ik er echt geen plezier mee om er nog kat bij te doen.

Naar buiten kan ook enkel in de tuin of aan de lijn. Ik heb ook een hekel aan kattenstront of gesproei om onze tuin heen. Vind het zelfs raar dat het in Nederland nog is toegestaan dat katten gewoon helemaal los buiten mogen. Dat zouden we eens met onze paarden en honden moeten doen :+