Nagini schreef:Avalanche schreef:
Hiermee roep je twee verschillende dingen.
Als alles staat en valt met opvoeding zou het ras toch ook niets uitmaken?
Laten we nu niet doen alsof de algemene genetica van de hond en de ouder dieren er niet toe doen. Die vind ik belangrijker dan een karaktertest met 7 weken.
You can’t put a square peg in a round hole…
Maar daarbij ook; valt en staat alles met opvoeding. Als je een drukke pup hebt die je vanaf dag 1 opvoed dat kalm in het huis de enige optie is.. wordt het een kalme hond.
Leer je de hond dat druk druk druk de manier is om alles in het leven te krijgen. Dan zal hij dat doen.
En dit kun je natuurlijk ook omdraaien voor de rustige hond, introverte, exrraverte, onzekere, zelfverzekerde hond etc.
Anyway, dit gesprek is te moeilijk fatsoenlijk te voeren op mijn telefoon in het Nederlands.
Hahahaha ja ik merk dat ik dat ook lastig vind om goed te reageren met mijn telefoon. Zeer herkenbaar.
Maar ik snap je punt idd nu beter. En ik ben het zeker met je eens. Hier in huis vind ik spelen bv geen optie. De honden hebben het hele terrein waar ze zot kunnen doen, en in de baan kun je echt heel hard lopen

Alles staat en valt met opvoeding wordt ook weleens gezegd in de context dat je karakter naar je hand kunt zetten, en mijn ervaring leert me dat dat simpelweg niet mogelijk is.
Een drukke hond wordt nooit een oase van rust, en als je ze daartoe dwingt worden ze diep ongelukkig. Ik zie mijn zeer energieke DH nog niet 3x per dag een blokje om gaan en daar tevreden mee zijn. Hij is wel intens tevreden met het leven hier op stal, waar hij kan zijn wie hij is.
Maar je kunt ze absoluut wel sturen en gedrag kanaliseren.
[***] schreef:En iemand die zei dat wij een druk huishouden hebben omdat we 2 kinderen en 2 honden hebben, dat is dus al niet zo. Zowel kids als honden zijn genoeg actief buiten de deur om in huis rustig samen op de bank te liggen. We willen er dan ook een hondje bij die meegaat in die actieve levensstijl. Maar een drukke omgeving, nee juist niet.
Ik denk dat je onderschat hoe druk dat is. Je groeit er in, en voor jou kan dat rustig zijn, maar als je tegen mij zegt: goh, ik heb een gezin met kinderen (ik weet niet of het jonge kinderen zijn of niet, ook nog een factor) en 2 honden, ga ik daar als fokker geen onzekere pup neerzetten. Dan zet ik liever een rustige, wat meer afwachtende pup daar neer, wetende dat die prima om kan gaan met al die prikkels, en prima gaat gedijen bij jullie.
En stel dat je tegen mij roept: ik heb een oudere, wat dominante teef, krijg je van mij geen pupteef mee maar liever een reutje, omdat ik weet dat dat een betere match gaat zijn. En dan gaat mijn voorkeur uit naar een wat stabieler reutje.