Ziek dier en werk

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30562
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:04

Kaitlyn schreef:
Ziekmelden doe ik inderdaad ook niet, schrijf maar uren af.

Hier hetzelfde. Nou is het gelukkig redelijk makkelijk in mijn baan om thuis te werken. De laatste keer dat ik een ziek dier had (oorzaak nog steeds onbekend, was ofwel een heftig virus ofwel had hij iets vergiftigs gegeten, hij sliep 23 uur per dag, ging niet meer op de bak en at zelfs een week lang vrijwel niets. Na die week was hij ineens oud geworden) heb ik dat ook gedaan, en dat was geen probleem. Één belletje of Teamsberichtje en ik kon lekker thuiswerken, waarbij er af en toe belangstellend werd geïnformeerd hoe het met de zieke ging. Dierenartsbezoek had ik geregeld op mijn roostervrije dag.

Ik heb ook wel eens mijn leidinggevende 's ochtends gebeld omdat de poetie nog niet terug was :o Was vrij kort daarvoor verhuisd, en 's ochtends had ik mijn katje even buiten gelaten zodat ze wat stoom kon afblazen. Meestal is ze vrij gauw wel weer terug (want nieuwe omgeving en vrij sensitief katje dus snel overprikkeld door al het nieuws). Maar ze bleef langer weg dan ik verwacht had. Omdat de omgeving nieuw was, ze niet zelf naar binnen zou kunnen en ik het niet prettig vind om dan 11 uur van huis te zijn had ik mijn teamleider erop voorbereid dat ik wat later zou zijn. Daar was alle begrip voor, en die tijd zou dan van mijn uren af gaan. Okee, geen probleem.
Poetie was overigens nog net op tijd terug, en ik was nog nét op tijd op het werk :P

tirzasarah10

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:58

Ik had hier voor het eerst ervaring mee deze week. Paard kreeg op zondag koliek, liet bijna niks zien maar het was bij het voelen toch wel echt heel ernstig. Da vond het bijzonder voor een warmbloed, maandag was iedereen vrij vanwege paas maar toen knapte ze niet lekker op. Dinsdag ochten contact met de arts, die zei breng haar zo snel je kan naar de kliniek want ze laat slecht pijn zien misschien is er toch meer aan de hand. Ik heb mijn collega's over de chat gesproken en die zeiden wij hebben alles onder controle! Leidinggevende vond het prima, dieren gelden op werk hetzelfde als kinderen. Calamiteiten uren of ziekmelden zou ik dan weer nooit doen, is mijn dier mijn probleem.
Paard is overigens weer hersteld en de hele afdeling leefde mee, kreeg smiddags zelfs nog een appje van een collega die er erg mee zat.

Ik zit wel op kantoor waardoor vrijnemen iets makkelijker is dan de zorg waar een cliënt op je zit te wachten.

paddington

Berichten: 2489
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 01:39

Ik heb dit vorige maand nog mee gemaakt.

Op zondag avond merkte wij dat onze kat zich vreemd gedroeg en mijn zoon is op de kat gaan passen.

Op maandag ochtend ben ik wel gaan werken om 06.00 maar heb de dierenarts om half 9 gebelt en moest gelijk komen.

Ik heb gelukkig gewoon vrij kunnen nemen en helaas moesten we onze kat in laten slapen.

Dinsdag ben ik weer gaan werken hoe kl#te ik mij ook voelde en niet wetende dat ik in de middag een telefoontje kreeg dat mijn vader was overleden dus toen kreeg ik wel calamiteitenverlof.

Daarna gelukkig ook nog wat extra vrije dagen kunnen opnemen waar gelukkig niet moeilijk over gedaan werdt.

NoGo

Berichten: 1905
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 03:20

Ik heb in een zelfde situatie gestaan alleen ging het toen echt om leven en dood en moest paard met spoed naar de kliniek terwijl ik een avonddienst had.
Direct gebeld terwijl ik ondertussen een trailer aan het regelen was enz.
Kreeg te horen van teamleider: je moet zelf maar vervanging regelen.
Iedereen afgebeld maar niemand kon mijn dienst overnemen, ik heb hierop de dagdienst gevraagd langer te blijven (kon eigenlijk niet en was ook nog eens een hele leuke en lieve collega) heb toen gezegd dat ze zelf maar moest kijken omdat ik echt niet kwam en zo opgehangen.
Hierop ben ik door de teamleider gebeld (zat ondertussen al in auto onderweg naar kliniek) met dat het onder werkweigering zou vallen als ik niet kwam en ik dus gewoon moest komen.
Laten we het erop houden dat mijn reactie alles behalve vriendelijk was (eigenlijk zelfs zo buiten proportie dat ontslag ook op zijn plaats had geweest *schaam*).
Ik ben uiteindelijk na de kliniek alsnog naar werk gereden om collega over te nemen, die mij alsnog naar huis stuurde omdat ze mij niet in de juiste staat vond om de werkzaamheden uit te voeren.
De volgende dag ben ik naar kantoor gegaan voor een gesprek met teamleider op eigen verzoek.
Waar ik begonnen ben met excuses voor mijn uitspraken van de eerdere dag (teamleider heeft ook excuses aangeboden want nogo kwam altijd en voor iedereen en hij had niet ingezien hoe belangrijk dit voor mij was) en een kleine berisping voor mijn woordgebruik.
Ik heb daarna meteen duidelijk gemaakt dat er niemand meer hoefde te vragen of ik meer wilde werken dan mijn daadwerkelijke uren, dat 17 dagen achter elkaar nooit een probleem was (ook al mocht dat niet volgens de CAO).
Ik bij tekorten daadwerkelijk altijd voor iedereen ruilde of insprong zelfs als ik met mijn paard ergens in een bos reed keerde ik gerust om en kwam desnoods in mijn paardenkleding als de nood hoog was en ik geen dubbele diensten meer opving omdat er weer eens 1 met een zere grote teen thuis bleef.
Dat hebben de collega's wel gevoeld want ik heb daarna nooit meer een uur extra gewerkt, een dienst geruild of ingesprongen waar nodig.
Zou ik dit nog een keer zo doen, nee zeker niet :o
Maargoed ook geen 'last' meer van want ben eigen baas :D en als 1 van mijn meiden iets heeft dan is dat gewoon bespreekbaar en aan vakantiedagen doen wij niet, dus gewoon doorbetaald thuisblijven als je het nodig vind :j

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:15

JustMe8484 schreef:
Onali schreef:

Noem eens wat beroepen dan?


Zoals ik al aangaf: dierverzorging...


Ook daar is het mogelijk want jij bent tijdens jouw werkuren verantwoordelijk voor die dieren en de rest van de tijd het management of de baas, niet jij, krijg je ook niet voor betaald. Dat je het vanuit verantwoordelijkheidsgevoel niet doen (zoals veel mensen niet) is wat anders maar ook verontrustend. Werk zou nóóit voor een privé situatie moeten gaan, in welke situatie dan ook.

Ik heb het ook op de harde manier geleerd.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:33

Ja dat is ook eigenlijk niet eerlijk dat je in de (dier)zorg altijd maar door zou moeten gaan. Als je zelf in het ziekenhuis beland ben je er tenslotte ook niet. De verantwoording wordt veel te veel op de medewerker gelegd. Bij calamiteiten zou het management aan zet moeten zijn.

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:52

Hoor ik in de zorgberoepen wel vaker, dat mensen dan zelf maar voor vervanging moeten zorgen.
Geen goede ontwikkeling, daar zouden van mij de managers wel meer mogen aansturen.

@Nogo, als ik zulke collega's zou hebben, dan was het voor mij ook snel klaar hoor.
Heel begrijpelijk dat je dan ook niet meer voor anderen invalt, het werkt altijd naar twee kanten op.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:14

Gypsy schreef:
Tja leuk dat jij thuis kunt werken maar dat kan niet iedereen.
.


Wat is dat nou weer voor rare reactie? Ik zeg toch ook nergens dat iedereen maar thuis moet werken? Ik geef alleen antwoord op de vraag van TS en dat is dat ik inderdaad thuis kan werken. Maar dat jij je ziek meldt omdat je dier ziek is snap ik echt niet

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:28

Ziekmelden doe ik niet als onze dochter of onze honden iets hebben. Dan gaat het gewoon van mijn vrije uren af. Dat is het risico van kinderen/dieren hebben ook toch? Soms krijgen we een en ander zelf opgevangen of springt familie bij. Maar over het algemeen pak ik zelf vrij in zulke situaties

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:36

loez schreef:
Ziekmelden doe ik niet als onze dochter of onze honden iets hebben. Dan gaat het gewoon van mijn vrije uren af. Dat is het risico van kinderen/dieren hebben ook toch? Soms krijgen we een en ander zelf opgevangen of springt familie bij. Maar over het algemeen pak ik zelf vrij in zulke situaties


Ligt er maar net aan of dat kan. Ik werk in het onderwijs, als ik verlof wil hebben moet ik dat tijdig aanbragen, soms zit er niks anders op dan je ziekmelden.

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:55

Amandavd schreef:
loez schreef:
Ziekmelden doe ik niet als onze dochter of onze honden iets hebben. Dan gaat het gewoon van mijn vrije uren af. Dat is het risico van kinderen/dieren hebben ook toch? Soms krijgen we een en ander zelf opgevangen of springt familie bij. Maar over het algemeen pak ik zelf vrij in zulke situaties


Ligt er maar net aan of dat kan. Ik werk in het onderwijs, als ik verlof wil hebben moet ik dat tijdig aanbragen, soms zit er niks anders op dan je ziekmelden.


Dat begrijp ik! Met mijn werk kan dat idd wel. Ik zit voornamelijk op kantoor en in de werkplaats, maar als ik er niet ben kan alles gewoon doorgaan.

Charlotte446

Berichten: 647
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:06

Amandavd schreef:
loez schreef:
Ziekmelden doe ik niet als onze dochter of onze honden iets hebben. Dan gaat het gewoon van mijn vrije uren af. Dat is het risico van kinderen/dieren hebben ook toch? Soms krijgen we een en ander zelf opgevangen of springt familie bij. Maar over het algemeen pak ik zelf vrij in zulke situaties


Ligt er maar net aan of dat kan. Ik werk in het onderwijs, als ik verlof wil hebben moet ik dat tijdig aanbragen, soms zit er niks anders op dan je ziekmelden.


Ik begrijp dat je je dan ziek meldt als je werk je geen verlof wil geven, dat vind ik persoonlijk ook terecht als een dier zorg nodig heeft. Ik vraag me dan wel af, als je dier ziek is en met spoed naar de dierenarts moet, probeer je dan een vrije dag op te nemen of meld je je ziek?

Nogmaals, ik begrijp het ziek melden bij geen verlof krijgen. Ik vind het persoonlijk alleen niet chique als iemand zich vanwege de baan (onderwijs, zorg) gelijk ziek meld terwijl het om een ziek dier gaat.

rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:15

Als ik er als werkgever achter zou komen dat een werknemer zich ziek meld om naar de DA te gaan, zouden we een hartig woordje met elkaar moeten spreken.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:22

rien10 schreef:
Als ik er als werkgever achter zou komen dat een werknemer zich ziek meld om naar de DA te gaan, zouden we een hartig woordje met elkaar moeten spreken.


Ik denk dat je hier toch mee moet oppassen afhankelijk van hoe vaak dat gebeurt en hoe loyaal de werknemer daarvoor was.
In het geval van NoGo heeft dat hartige woordje van de werkgever niet zo goed uitgepakt voor hem daarna aangezien alle loyaliteit weg was.

Overigens als mijn paard in de kliniek zou staan met koliek zou ik zelf mentaal ook totaal niet in staat zijn om mijn werk te doen. Op zich is een ziekmelding dan beter dan de ene fout na de andere maken in wat ik doorstuur naar klanten. Overspannenheid en andere mentale klachten vallen immers ook gewoon onder ‘ziekte’.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:25

Charlotte446 schreef:
Ik begrijp dat je je dan ziek meldt als je werk je geen verlof wil geven, dat vind ik persoonlijk ook terecht als een dier zorg nodig heeft. Ik vraag me dan wel af, als je dier ziek is en met spoed naar de dierenarts moet, probeer je dan een vrije dag op te nemen of meld je je ziek?

Nogmaals, ik begrijp het ziek melden bij geen verlof krijgen. Ik vind het persoonlijk alleen niet chique als iemand zich vanwege de baan (onderwijs, zorg) gelijk ziek meld terwijl het om een ziek dier gaat.


Ik vind het absoluut niet chique om je ziek te melden als je dat niet bent.
Dan zeg je maar tegen je werkgever: Joe, je geeft aan dat ik geen vrij kan krijgen, maar dit is in mijn ogen spoed en ik kom niet (of later).
Ben je in ieder geval wel eerlijk en kost het je gewoon je eigen uren.

Snippergroen

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:27

rien10 schreef:
Als ik er als werkgever achter zou komen dat een werknemer zich ziek meld om naar de DA te gaan, zouden we een hartig woordje met elkaar moeten spreken.


Het is zeker goed om gewoon met elkaar in gesprek te gaan om te kijken hoe je het onderling kan oplossen, maar met 'hartig woordje spreken' sla je naar mijn mening als werkgever wel een plank mis in dit geval. Je kan als werkgever prima uitleggen dat een ziekmelding niet passend is als je dat zo acht (grijs gebied), maar je kunt wel samen kijken naar de mogelijkheden om bijvoorbeeld 50/50 iets te doen met calamiteitenverlof en vakantie uren. Ook kijken naar het initiatief van de medewerker in deze. Hoe is de loyaliteit, flexibiliteit en het verantwoordelijkheidsgevoel van deze medewerker? Is ziekmelden een soort 'kat in het nauw' actie geweest omdat iemand even niet meer wist wat te doen? Of is het iemand die met gemak alle kantjes er af loopt? Heeft medewerker nu gekozen om ziek te melden om daarna samen in gesprek te gaan voor de oplossing? Ik denk dat het juist de communicatie en afstemming is die je als werkgever zou moeten willen stimuleren. Beetje geven en beetje nemen en vooral duidelijk meenemen in waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:33

Snippergroen schreef:
rien10 schreef:
Als ik er als werkgever achter zou komen dat een werknemer zich ziek meld om naar de DA te gaan, zouden we een hartig woordje met elkaar moeten spreken.


Het is zeker goed om gewoon met elkaar in gesprek te gaan om te kijken hoe je het onderling kan oplossen, maar met 'hartig woordje spreken' sla je naar mijn mening als werkgever wel een plank mis in dit geval. Je kan als werkgever prima uitleggen dat een ziekmelding niet passend is als je dat zo acht (grijs gebied), maar je kunt wel samen kijken naar de mogelijkheden om bijvoorbeeld 50/50 iets te doen met calamiteitenverlof en vakantie uren. Ook kijken naar het initiatief van de medewerker in deze. Hoe is de loyaliteit, flexibiliteit en het verantwoordelijkheidsgevoel van deze medewerker? Is ziekmelden een soort 'kat in het nauw' actie geweest omdat iemand even niet meer wist wat te doen? Of is het iemand die met gemak alle kantjes er af loopt? Heeft medewerker nu gekozen om ziek te melden om daarna samen in gesprek te gaan voor de oplossing? Ik denk dat het juist de communicatie en afstemming is die je als werkgever zou moeten willen stimuleren. Beetje geven en beetje nemen en vooral duidelijk meenemen in waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.


Hoezo 50/50 iets met calamiteitenverlof?
Je wil vrij hebben voor iets, dan neem je de uren er maar voor op.
Ik zou echt pissig zijn als een collega zich zou ziekmelden voor een ziek dier/kind etc. Nemen ze daar gewoon verlof voor op, dan heb ik daar (ook al komt het niet uit) wel begrip voor.

rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:51

Poekkie schreef:
rien10 schreef:
Als ik er als werkgever achter zou komen dat een werknemer zich ziek meld om naar de DA te gaan, zouden we een hartig woordje met elkaar moeten spreken.


Ik denk dat je hier toch mee moet oppassen afhankelijk van hoe vaak dat gebeurt en hoe loyaal de werknemer daarvoor was.
In het geval van NoGo heeft dat hartige woordje van de werkgever niet zo goed uitgepakt voor hem daarna aangezien alle loyaliteit weg was.

Overigens als mijn paard in de kliniek zou staan met koliek zou ik zelf mentaal ook totaal niet in staat zijn om mijn werk te doen. Op zich is een ziekmelding dan beter dan de ene fout na de andere maken in wat ik doorstuur naar klanten. Overspannenheid en andere mentale klachten vallen immers ook gewoon onder ‘ziekte’.

Dan ga je in overleg met elkaar. Niet ziekmelden, je bent immers niet ziek. Open kaart spelen is altijd het beste.

Koper

Berichten: 30562
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:53

rien10 schreef:
Als ik er als werkgever achter zou komen dat een werknemer zich ziek meld om naar de DA te gaan, zouden we een hartig woordje met elkaar moeten spreken.

Gelukkig werk ik niet voor jou. Mijn respons zou ongeveer gelijk zijn aan die van NoGo.

Want ook al heb ik een leuke baan waar ik mij inspan om een zo goed mogelijke medewerker en collega te zijn: het is een baan. En voor mij is een baan veel makkelijker en pijnlozer inwisselbaar dan mijn dieren.

Wat ik in de afgelopen jaren heb geleerd is dat bedrijven niet van mensen houden. Mensen, en dieren, kunnen dat wel. Ik ben ervan overtuigd dat mijn dieren van mij houden. En dat gaat dan toch echt wel voor. Op het werk ben ik misbaar. Voor mijn dieren ben ik dat niet. Zeker niet als ze ziek zijn.

Nee, ik zou mij niet ziek melden om een ziek dier. Tenzij ik er zelf ziek van ben. Toen mijn paard werd ingeslapen heeft hij anderhalf uur liggen vechten. De dagen daarna was ik toch echt wel flink van slag zeg maar.
En ook als ik er "gewoon" met mijn hoofd niet bij ben, mij steeds zorgen maak enz. maar wel naar het werk ga, kan ik dat werk niet goed doen. Gelukkig heb ik een teamleider die dat ook zo ziet: "als jij nu niet in staat bent om je werk goed te doen stuur ik je nu naar huis. Sterkte, en laat even weten hoe het gaat."
Daar krijg je loyale medewerkers van. Niet van hartige woordjes.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-04-23 12:10, in het totaal 3 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:54

Koper schreef:
rien10 schreef:
Als ik er als werkgever achter zou komen dat een werknemer zich ziek meld om naar de DA te gaan, zouden we een hartig woordje met elkaar moeten spreken.

Gelukkig werk ik niet voor jou. Mijn respons zou ongeveer gelijk zijn aan die van NoGo.

Want ook al heb ik een leuke baan waar ik mij inspan om een zo goed mogelijke medewerker en collega te zijn: het is een baan. En voor mij is een baan veel makkelijker en pijnlozer inwisselbaar dan mijn dieren.

Wat ik in de afgelopen jaren heb geleerd is dat bedrijven niet van mensen houden. Mensen, en dieren, kunnen dat wel. Ik ben ervan overtuigd dat mijn dieren van mij houden. En dat gaat dan toch echt wel voor. Op het werk ben ik misbaar. Voor mijn dieren ben ik dat niet. Zeker niet als ze ziek zijn.

Ik heb het over ziekmelden. Ik praat niet over het feit dat je wel of niet op je werk kan komen. Ziek melden als je niet ziek bent -om welke reden je dan ook weg blijft van je werk- is een no-go. In overleg kan veel. Maar wel open kaart spelen.

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:58

Op je werk weg blijven is een reden tot ontslag.

In het onderwijs heb je geen vrije dagen om in te zetten. Beetje lastig dus.

Liannetje86
Berichten: 794
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:59

Ziekmelden is als je zelf ziek bent... Niet voor een ziek dier of met een opa of oma of ouder naar een dokter te gaan.

Als mijn dier iets heeft, is het mijn risico en zegt mijn werk "gaan"... De uren maak ik dan wel weer een andere dag of ik neem verlof op.

Het is heel simpel:

Een ziekmelding = kosten voor de werkgever
Een verlofuur / ander tijdstip inhlaen= mijn eigen tijd
Mijn dieren = mijn probleem.

Aan de andere kant... Komt er geen begrip vanaf de werkgever, vind ik dat ook weer asociaal... Het moet wel een beetje van 2 kanten komen, anders kan ik snappen dat mensen zich ziek gaan melden (wat het in mijn ogen nog niet goed praat). In overleg kan vaak veel.

Koper

Berichten: 30562
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:59

Goh rien10, wie weet is er wel een réden dat mensen zich toch ziek melden terwijl ze niet ziek zijn. Bij voorbeeld een baan waar je wordt ondergewaardeerd en waar geen begrip is voor de situatie. Dan kun je overleggen wat je wil. Maar waar geen wil is is ook geen weg (behalve dan de weg naar de zoektocht naar wél een leuke baan, als je in zo'n situatie zit).

Ik heb mij nooit ziekgemeld vanwege een ziek dier. Omdat het in mijn situatie op een andere manier is op te lossen. Maar ik heb wel mijn deel aan narcistische of anderszins incapabele leidinggevenden gehad. En ik snap de redenering van je ziek melden terwijl je niet ziek bent helemaal. Als dat de enige weg zou zijn (wederom door gebrek aan wil) dan zul je die moeten bewandelen. Niet overal is het rozengeur en maneschijn op de werkvloer.

rien10
Berichten: 14952
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:00

Liannetje86 schreef:
Ziekmelden is als je zelf ziek bent... Niet voor een ziek dier of met een opa of oma of ouder naar een dokter te gaan.

Als mijn dier iets heeft, is het mijn risico en zegt mijn werk "gaan"... De uren maak ik dan wel weer een andere dag of ik neem verlof op.

Het is heel simpel:

Een ziekmelding = kosten voor de werkgever
Een verlofuur / ander tijdstip inhlaen= mijn eigen tijd
Mijn dieren = mijn probleem.

Aan de andere kant... Komt er geen begrip vanaf de werkgever, vind ik dat ook weer asociaal... Het moet wel een beetje van 2 kanten komen, anders kan ik snappen dat mensen zich ziek gaan melden (wat het in mijn ogen nog niet goed praat). In overleg kan vaak veel.

Precies. En begrip begint met vertellen wat er aan de hand is. Inzicht in de situatie. Een ziekmelding geeft dat niet.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:00

@rien10: hangt ervan af. Als je dan zo’n starre werkgever treft als nogo, dan meld je je de volgende keer maar gewoon ziek.
Ik ben ook voorstander van overleg maar het moet wel mogelijk zijn om met elkaar te praten.