Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BeFunny schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je dat vandaan haalt Nikass? En dan doel ik op dat de Samojeed niet zo geschikt zou zijn om als enigste hond te houden? En dat ze een honden maatje nodig hebben?
Nikass schreef:BeFunny schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je dat vandaan haalt Nikass? En dan doel ik op dat de Samojeed niet zo geschikt zou zijn om als enigste hond te houden? En dat ze een honden maatje nodig hebben?
Hmmm ik denk vooral door iemand die ik vroeger kende. Die had er drie. Daardoor heb ik een beetje van het ras mogen meemaken, want zo vaak zie je ze niet natuurlijk
Lisitano schreef:Maar waarom? Zo makkelijk zijn retrievers niet vind ik. Ze vreten alles op, vinden iedereen een feestje, ook als iemand er totaal niet op zit te wachten, zijn lomp, nogal een plaat voor de kop. Algemeen gesproken.
En als het niet jouw type hond is, moet je dat gewoon niet doen. Als het goed is zit je er minimaal 12 jaar mee. Dat is lang als je eigenlijk een ander type hond leuk vindt en wil hebben.
Ik denk dat je prima een hond kan nemen die niet direct bij je lange eisenlijst past. Gewoon, omdat je tot over je oren verliefd bent. Kan het tegenvallen? Ja. Maar dan wilde je het in elk geval wel. Je moet er wel wat moeite voor doen en houd er rekening mee dat je af en toe je haren uit je hoofd wil trekken van frustratie. Dat herkent elke hondeneigenaar wel denk ik. Ook als je je langgewenste type hond hebt.
Mijn hond is geen beginnershond. Maar ik kende hem al vanaf pup en anders zou hij op marktplaats eindigen door een eigenaar die het geen reet interesseerde waar hij terecht kwam. Dus hij moest bij mij wonen.
Mijn droom van balletje gooien op het strand en samen de zonsondergang kijken viel mooi in duigen. Hij is nu bijna bejaard en hij is nog steeds niet zo braaf als mijn 1-jarige kelpieMaar die hond had ik nodig, hij heeft me zoveel geleerd, ik moest wel.
Ik bedoel met mijn verhaal niet dat ik het iemand aanraad. Het is niet voor niets dat ik nu voor een Kelpie(mix) ben gegaan. Maar mijn advies is wel: ga voor wat je echt wil. Kijk naar de behoeften van die hond en ga na of je daar tijd en zin voor vrij wil maken.
Ik haatte hardlopen. Ik wilde steppen met mijn hond, leek me leuk. Mijn hond haatte steppen maar hij vond obstacle runs fantastisch en hij wilde zo graag harder en sneller. Dus ik ben gaan hardlopen en ik vond het geweldig samen. We liepen 24 km hard door de Veluwe, hebben gekanoed, zijn wandeltochten gaan maken en gaan kamperen. Hele avonden dwalen door nieuwe straten omdat hij zo graag alle hoeken uit wilde snuffelen. ‘s Ochtends de zon op zien komen in de duinen omdat ik de rest van de dag minder tijd had om te lopen. We hebben zelfs een obstakelparcours door grotten afgelegd waarbij we samen op steile ladders moesten klimmen. Echt een avontuurlijke hond en ik was altijd een watje. Met hem heb ik echt alles wel geprobeerd. Nu is hij ouder en heeft artrose en gaat hij in slowmo los mee op snuffelrondes. Soms naait hij er nog steeds tussenuit omdat hij daar zin in heeft. Dan zie ik die oren draaien en weet ik al dat ik hem weer moet halen. Wachten kan niet want dan neemt hij alle tijd. Het is wel zijn feestje buiten ja?
Met mijn kelpie is dat heel anders. Die wil de hele tijd weten wat ik van plan ben. Misschien heb ik wel een leuke taak voor hem. Voor de bocht moet hij checken of ik wel echt achter hem aan kom en o wee als ik roep, want stel dat ik zonder hem vertrek. Dus die staat heel snel weer naast me. Avontuur zonder baas bestaat niet in zijn ogen. Heel relaxed, zeker als je ook een menspeuter mee hebt lopen die allerlei plannen bedenkt.
Maar dat zelfstandige van mijn Malamute-kruising is ook fijn hoor. Die heeft mij helemaal niet nodig voor vertier. Hij vindt het wel belangrijk dat ik blij met hem ben, hij komt ook soms even knuffelen. En ik mag zeker niet te lang uit zicht zijn. Maar vermaken doet hij zichzelf wel. Als ik hem roep moet hij altijd nog even wat afmaken voor hij kan komen. Hij komt altijd, maar het kan even duren
En TS, je onderschat het haar. Zoek voor de gein even “shedding Malamute” op op YouTube
Lisitano schreef:Dagahra, met een Peruaanse naakthond. Working kelpie en Australian Kelpie.
De Peruaan is juist een vrij zelfstandig ras. Ik vind mijn kelpie-mix prima zelfstandig verstandige keuzes maken maar ik denk dat ik, na een husky x Malamute en een Podenco, iets heel anders versta onder “zelfstandige hond”Ik denk niet dat dat echt te vergelijken valt met een veedrijver tbh.
Dagahra schreef:Lisitano schreef:Dagahra, met een Peruaanse naakthond. Working kelpie en Australian Kelpie.
De Peruaan is juist een vrij zelfstandig ras. Ik vind mijn kelpie-mix prima zelfstandig verstandige keuzes maken maar ik denk dat ik, na een husky x Malamute en een Podenco, iets heel anders versta onder “zelfstandige hond”Ik denk niet dat dat echt te vergelijken valt met een veedrijver tbh.
Hier heb ik het ook helemaal nergens over. Alleen dat ik de omschrijving van je kelpiemix niet herken, in de kelpies die ik ken. Vandaar dat ik benieuwd was naar wat er nog meer in zat.
Toevallig nakomeling van Dakar?
Wel gelijk het goede voorbeeld dat als je voor een nieuw ras wilt gaan, dat je bij meerdere mensen informatie moet inwinnen.
Century schreef:Nu moeten jullie niet te leuke verhalen over poolhonden(-mixen) gaan vertellen hè, straks wil ik er toch één
Qua prijs, we leggen een potje aan, zoals je ook zou doen voor je paard (en ik ook heb voor mijn andere huisdieren). Maar heb al wel gemerkt dat met een kat naar de dierenarts een stukje duurder is dan met een caviadus dat potje moet wat groter worden dan ik gewend was.
Het is overigens nog niet 100% zeker of er wel een hond komt; dat zei ik wel in mijn OP maar herhaal ik nog even. Maar rondkijken en verdiepen kan altijd
Century schreef:Nu moeten jullie niet te leuke verhalen over poolhonden(-mixen) gaan vertellen hè, straks wil ik er toch één
Citaat:Wat ik denk wat we ongeveer zoeken:
- Beetje formaat hond
- Rustige hond
- Gewone hoeveelheid beweging nodig
- Trainbaar, maar beetje zelfstandig is prima
- Niet te vocaal
- Gezelligheidsdier, maar hoeft geen knuffelkont te zijn
- Enigszins waaks mag zeker
- Niet of weinig jachtinstinct
- Gezond ras
- Vachtverzorging nodig is prima, maar het moet niet dagelijks drie uur kammen zijn, zeg maar
- Mooi uiterlijk (lang haar) is een pre! Net als uitstraling (statig, aanwezig)
- Een tijdje alleen kunnen zijn / zichzelf kunnen vermaken is een pre