Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
moyra schreef:Ik heb de dierenarts gesproken en deze geeft aan dat de levensverwachting op dit moment 2 weken tot 2 jaar is.
In overleg hebben wij besloten om geen chemo toe te passen, we stonden daar geheel hetzelfde in. Ze krijgt nu prednison en hopelijk slaat dit aan. Ze krijgt een flinke dosering en volgende week moeten we terug komen om het eventueel aan te passen. We weten natuurlijk niet hoever het al uitgezaaid is. Ik hoop vooral dat ons nog lange tijd gegeven is. Voor nu heb ik een fotoshoot gepland omdat ze nu nog goed is.
MalaQ schreef:Veterinaire oncologie is mijn werk. Ik wens je heel veel sterkte met deze diagnose..
Mocht je toch nog behandelopties overwegen, altijd welkom bij ons op de praktijk voor een intake. Je mag me een PB sturen.
Ook nog wat info voor je, misschien heb je er wat aan. Nee, lymfeklierkanker is niet te genezen, en kan terug komen.
Dit heeft te maken met de milde manier van behandelen. We kunnen de hond immers niet uitleggen dat hij ziek wordt om beter te worden, en daarom is ook het doel tijdens behandeling dat de kwaliteit van leven zeer goed blijft en de dosering van de chemotherapie is dus een stuk lager dan bij mensen. Er bestaan tevens een monotherapie met alleen enzyminjecties, en dus geen uitscheiding en nog minder bijwerkingen dan met chemotherapie.
Als je niet wil behandelen is prednison altijd een optie, hier win je vaak wel wat weekjes mee.
Ik zou adviseren om wel bij een oncoloog langs te gaan zodat je alle info hebt die je nodig hebt een beslissing te nemen.
Nogmaals, sterkte!
Nyaleti schreef:Het is logisch dat iedereen zijn ervaringen wilt delen maar kunnen we niet gewoon de keuze van TS accepteren?
Ze geeft heel duidelijk aan dat ze niet aan chemo wilt beginnen, wat ik volledig begrijp, en als ik TS was zou ik het lastig vinden dat vele nu toch chemo 'adviseren' .
TS heeft duidelijk een keuze gemaakt. Laat haar lekker genieten van haar vriendje zoals zij het wil.
MalaQ schreef:Als dit op mijn berichtje gedoeld is, dan wil ik bij deze in ieder geval zeggen dat dat niet mijn intentie was. Mijn berichtje was puur bedoeld om TS een hand te rijken als er vragen zijn of als er twijfel is. TS hoeft zich geenszins te verantwoorden als ze chemotherapie niet wil, want ook dat is een goede keuze. Hoe dan ook is het een verdrietige situatie voor TS en haar lieve hond.
Duhelo schreef:Is het echt geen contact?
Ik weet dat je contact met lichaamsvloeistoffen best vermijdt, maar dat is speeksel, urine en ontlasting, niet perse het knuffelen.
Zoolgangster schreef:Duhelo schreef:Is het echt geen contact?
Ik weet dat je contact met lichaamsvloeistoffen best vermijdt, maar dat is speeksel, urine en ontlasting, niet perse het knuffelen.
Hond likt zichzelf dus zit zó onder de chemo, dus nee, aaien mag niet. Iets waar heel veel mensen van zeggen, dat ze dat vantevoren niet verteld was, waardoor ze spijt hebben dat ze hun hond dat hebben aangedaan. Want je wil juist graag een extra aai kunnen geven als je hond zo ziek is, en dat kan dus niet door die chemokuur.Ik snap de keuze dus wel.
moyra schreef:Ik heb de dierenarts gesproken en deze geeft aan dat de levensverwachting op dit moment 2 weken tot 2 jaar is.
In overleg hebben wij besloten om geen chemo toe te passen, we stonden daar geheel hetzelfde in. Ze krijgt nu prednison en hopelijk slaat dit aan. Ze krijgt een flinke dosering en volgende week moeten we terug komen om het eventueel aan te passen. We weten natuurlijk niet hoever het al uitgezaaid is. Ik hoop vooral dat ons nog lange tijd gegeven is. Voor nu heb ik een fotoshoot gepland omdat ze nu nog goed is.
moyra schreef:Ts zal ook zelf even melden wat de berichten met haar doen.
Allereerst wil ik zeggen dat ik het bericht van malaQ zeker kan waarderen.
Echter kreeg ik later een beetje het gevoel alsof ik niet ver genoeg zou willen gaan voor mijn hond. Het zorgt er ook wel een voor dat er schuldgevoelens naar voren komen.
Ik sta er om bekend om erg ver te gaan voor mijn dieren, en heb in het verleden ook keuzes gemaakt welke andere niet begrepen ongeacht het financiële plaatje wat erbij kwam kijken, juist in overleg met dierenartsen. Ik heb de keuze voor niet met chemo behandelen weloverwogen genomen maar wil straks niet dat ik mezelf niet meer in de spiegel durf aan te kijken omdat andere vinden dat ik tot chemo had moeten besluiten. Zoals bekend is ook met chemo het eindresultaat dat je vroeg of laat te maken krijgt met het verlies. Het is allerminst zeker of je met chemo tijd wint en zoals hier eveneens in het topic te lezen is hebben de honden ook met prednison een waardig leven tot de laatste dag.
Is chemo dan de meest eerlijke keuze ? Doorgaan omdat IK geen afscheid kan nemen terwijl ik haar tijdens de chemo moet remmen in haar omgang met andere en bij prednison niet?
Joyha is letterlijk mijn alles en gaat overal mee naar toe. Ik kan mij werkelijk geen leven zonder haar voorstellen. Zij heeft mij tijdens en na zware tijden sterk weten te houden.
Overigens ie dit mijn laatste bericht over het wel of geen chemo toepassen, ik vind deze hele situatie echt al lastig genoeg en stop met het verdedigen van mijn (in mijn ogen enige waardige) besluit.
Wellicht vat ik sommige reacties emotioneler op maar dat komt omdat ik gewoon echt stuk ben door de hele situatie.