Nestje Australian Shepherds gepland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Nestje Australian Shepherds gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:12

Ik tel er 6 maar ik ben echt een leek leek.

Ik vind ausies echt een prachtig ras.
Ik heb er geen verstand van.
Maar ik vind ze gruwelijk knap en ze lijken mij heel intelligent.

Nog wel een vraagje, er werd in het begin gesproken over Merle x Merle een gevaarlijke keuze is? Waarom is dat?

@TS. Succes en ik ben benieuwd naar hoe de pups eruit zien en hoeveel het er gaan worden. Ik hoop op gezonde pups.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:05

Ik heb mijn camera al in de aanslag liggen!
Hoe gaat het nu met d’r?
daantjuhhh schreef:
Nog wel een vraagje, er werd in het begin gesproken over Merle x Merle een gevaarlijke keuze is? Waarom is dat?.

Merle is eigenlijk een soort van verdunnings gen als je het simpel uitdrukt. Het haalt de pigment uit de basis kleur dus zwart wordt grijs gevlekt. Als je 2 Merle genen kruist kan je een dominate gen veroorzaken deze honden hebben vaak gehoor of gezichtsverlies. Je ziet vaak dat deze honden een wit hoofd hebben door gebrek aan pigment.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:07

Wat leuk een nestje!
Ik ben aan het rondkijken naar een hondenras (heb er een topic over), en als ik mag inbreken in je topic, wat zou een ideale eigenaar zijn voor een ras als deze? (Als ik niet mag inbreken, moet je me maar negeren ;) ).

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 16:06

Bedankt allemaal! We gaan het zien.. 6 of 7 is wel wat iedereen zegt! Zolang ze allemaal levend en gezond zijn ben ik blij.

@century; leuke vraag! Wat de ideale baas is... iemand met een gezonde dosis humor :D! Verder moet je wat met ze willen doen, agility, speuren, schapendrijven, wat maar in de lijn past, zolang ze mentaal maar aan hun trekken komen. Ik kan 3 uur met Lot lopen maar als ik daarna m'n schoenen aantrek staat ze weer naast me met leuk wat gaan we doen! Terwijl met een half uurtje schapendrijven is ze de rest van de dag tevreden ;). Ze heeft wel een uitknop, erg belangrijk om die te installeren. Verder is ze m'n schaduw, meer dan ik ooit met de spaniels van m'n ouders heb gehad. Ik kan bij wijs van spreken niet alleen naar de wc. Verder is consequent zijn erg belangrijk. Aussie is echt een way of life vind ik. Misschien kan @candalisa nog wat aanvullen :)!

@candalisa het gaat goed, ze hijgt wel erg veel, wordt wat onrustiger en is erg moe! We hebben de camera geïnstalleerd en ze ligt er veel zo bij:

Afbeelding

Ik denk dat het dit weekend gaat gebeuren :)
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 20-04-23 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:14

Spannend! Echt aftellen nu!

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:22

Leuk ik volg ook op het laatste moment! Het zijn heerlijke honden! Ben heel benieuwd wat er voor puppy's uit gaan komen :j

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:16

Welmoedz super spannend! Lukt het je zelf wel een beetje te slapen tussendoor? Mila begon om half 4 snachte en de laatste kwam om 7 uur ik hoop dat het bij jou ook lekker snel gaat.

Century ik sluit me bij de reactie van welmoedz aan! Het is gewoon een veelzijdig ras. Je kan er alle kanten mee op. Ik heb hier een echte sport hond die gek op Hoopers/behendigheid/ flyball is maar een goede uit-knop heeft. Een die nu bezig is met de opleiding Assistentiehond. Heerlijke hond rust zelve ontzettend gevoelig alles wat je maar kan wensen en ja nummer 3. Daar moet je humor voor hebben. Ik had haar misschien ook niet de evil queen moeten noemen. Geweldige speurhond maar haar uit-knop functioneert niet altijd even goed. Maar als mensen er 100% voor gaan denk ik dat je echt een geweldige ras aan de aussie heb.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:14

Met als kanttekening dat Aussie reuen best regelmatig pittig zijn. De teven die ik ken zijn allemaal sociaal en prima te handelen mits voldoende uitdaging, reuen hebben soms de neiging reactief te worden en fel op andere honden.

Verder heerlijke honden die overal voor in zijn en met geïnstalleerde uitknop ook prima een dagje kunnen luieren...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:05

Dat is niet wat ik herken qua reuen, maar dat is persoonlijke ervaring. Mijn reu is een ontzettend sociaal (naar mens en dier) blij ei, totaal niet fel en hoewel altijd aan als we wat gaan doen,in huis de rust zelve. Wel waaks, maar dat mag. Zijn vader is net zo qua karakter.

Maar uiteraard is de ene de andere niet en zijn de ouders ook van belang, en dat is ook een beetje offtopic voor de TS. Ik vind het echt een heerlijk ras in ieder geval! Erg benieuwd naar de pups van TS ook!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:49

Ik volg ook al een tijdje maar post eigenlijk nooit. Zoooo spannend dat het er aan zit te komen. Heel benieuwd hoeveel er nu inzitten <3

Ik vind aussies fantastisch mooie dieren. De reu die ik goed ken is wel erg intens haha. Deels karakter, deels natuurlijk ook opvoeding / consequent zijn etc.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:58

candalisa schreef:
Ik heb mijn camera al in de aanslag liggen!
Hoe gaat het nu met d’r?
daantjuhhh schreef:
Nog wel een vraagje, er werd in het begin gesproken over Merle x Merle een gevaarlijke keuze is? Waarom is dat?.

Merle is eigenlijk een soort van verdunnings gen als je het simpel uitdrukt. Het haalt de pigment uit de basis kleur dus zwart wordt grijs gevlekt. Als je 2 Merle genen kruist kan je een dominate gen veroorzaken deze honden hebben vaak gehoor of gezichtsverlies. Je ziet vaak dat deze honden een wit hoofd hebben door gebrek aan pigment.

Ah bedankt voor de uitleg!

Ik vind het echt prachtige honden. Helaas voor mij te hoog in energie denk ik.
Ik vind een lange wandeling wel leuk maar ik ben niet het type wat wekelijks gaat schapendrijven of andere trainingen gaat doen.
Uiteraard zou ik wel op wekelijkse cursus gaan. Maar dat is het wel.
Zou niet eerlijk zijn voor dat ras.

Ik wil als de hond van mijn ouders er niet meer is voor een golden retriever gaan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:19

Nu doe ik dat ook niet hoor :o Hij gaat wel 4 a 5 keer per week mee naar stal waar hij heerlijk fanatiek bezig is (scharrelen, spelen met de andere honden). Verder wandelen we nog niet gek ver, max 2 uur denk ik. We kamperen graag en dan gaan we wel langere wandelingen maken. En wil ik recreatief sporten, zoals hardlopen, gaan oppakken (hij is nu 13 maanden). Maar dat is ook niet dagelijks. Regelmatig een funcursus. En we gaan starten met een opleiding tot contacthond. Ik heb een hartstikke contente hond die ook geniet van zijn rustdagen en dan buiten een hersenwerkje, een trekspelletje en zijn 4 loopjes non stop ligt te tukken.
Maar, hij is niet werklijn gefokt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:39

Leo schreef:
Nu doe ik dat ook niet hoor :o Hij gaat wel 4 a 5 keer per week mee naar stal waar hij heerlijk fanatiek bezig is (scharrelen, spelen met de andere honden). Verder wandelen we nog niet gek ver, max 2 uur denk ik. We kamperen graag en dan gaan we wel langere wandelingen maken. En wil ik recreatief sporten, zoals hardlopen, gaan oppakken (hij is nu 13 maanden). Maar dat is ook niet dagelijks. Regelmatig een funcursus. En we gaan starten met een opleiding tot contacthond. Ik heb een hartstikke contente hond die ook geniet van zijn rustdagen en dan buiten een hersenwerkje, een trekspelletje en zijn 4 loopjes non stop ligt te tukken.
Maar, hij is niet werklijn gefokt.

Ja ik heb geen paard meer en woon nu niet meer op een boerderij. Ik werk 4 x 9 uur. (Wel thuis 3 dagen) en die ene dag dat ik naar kantoor ga zou ik de hond bij mijn ouders kunnen brengen. Maar ik denk dat een hond iets lager in energie beter bij mij past. Een hond die iets minder uitdaging nodig heeft.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:37

Ik twijfel ook of het ras wel wat is voor me, ik ben zelf wel veel bezig maar niet perse fysiek elke dag.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:06

Century schreef:
Ik twijfel ook of het ras wel wat is voor me, ik ben zelf wel veel bezig maar niet perse fysiek elke dag.

Ja dat heb ik ook. Ik wil een hond zeker niet te kort doen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:21

Als je ze mentaal e.e.a. kan bieden, kom je ook een heel eind. Zoekspelletjes met Voer of speeltjes, wandelingen waarbij ze voldoende kunnen snuffelen, beetje trainen. Je hoeft echt geen 24/7 met ze bezig te zijn, maar ze vragen wel iets meer dan de gemiddelde labrador.

@welmoed, spannend zo de laatste loodjes!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 12:55

Nimmy schreef:
Als je ze mentaal e.e.a. kan bieden, kom je ook een heel eind. Zoekspelletjes met Voer of speeltjes, wandelingen waarbij ze voldoende kunnen snuffelen, beetje trainen. Je hoeft echt geen 24/7 met ze bezig te zijn, maar ze vragen wel iets meer dan de gemiddelde labrador.

@welmoed, spannend zo de laatste loodjes!

Eens met Nimmy!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:56

Dat is ook mijn ervaring. :j puzzelen en voerspeeltjes zijn sowieso een hit!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:37

Oh wat een leuk topic. Ik volg graag mee.
Mijn beste vriend heeft wel wat weg van de knappe paps van jouw nest.

Spannend hoor. Een prachtig ras, wil nooit anders meer. Mijn reu is echt mijn aller beste vriend.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:09

Het eerste wat mensen tegen mij zeggen alsnog zeg dat ik Aussies heb is “ow maar die hebben veel beweging nodig” nee juist niet! Als je maar lekker met ze bezig ben maar eigenlijk geld dat voor elke ras. Als je 20 minuten per dag kunstjes leert is net zo intensief als flinke wandelingen maken. Ik heb laatst 2 dozen hersen spellen gekocht en ze vinden dit best leuk enige nadeel is dat ze het heel snel door hebben. Ze zijn zooo slim! Dus als je bang bent niet actief genoeg te zijn schrap een aussie echt niet weg want ze hebben zoveel meer te bieden! :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:56

Een hond van alles leren lijkt me dan wel weer erg leuk.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:20

Owh en toen wij 7 jaar geleden bij de fokker aangaven dat we geen schoothondje wouden, keek ze met een 'ik spreek jullie over een jaar wel weer blik', wat blijkt, 25 tot 30 kg hond (x2) past prima op schoot
(Gelukkig alleen op uitnodiging, maar ze hebben t wel voor mekaar gekregen dat t regelmatig even mag)

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 08:11

Lotje was vannacht erg onrustig, besloten om op de bank te gaan slapen, daar werd ze wat rustiger van. 4x naar buiten geweest voor dr behoefte maar de pups hebben nog geen zin om naar buiten te komen ;). Temperatuur was vannochtend 0.3 lager dan gisteren, nu 37,2.

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:13

daling in temperatuur is wel een teken dat de bevalling op gang komt. Veel succes!

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 21:32

Spannend :=