"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:40

LaPluche schreef:
Ik zou liever zien dat er verantwoordelijk werd gefokt, de neusjes er meer uit ipv hoe korter hoe beter.
Nog banger ben ik ervoor dat er nu erg veel import vanuit de broodfokkers deze kant op gaat komen.

Ben ik ervoor dat dieren die lijden door menselijk falend beleid geholpen moeten worden, absoluut.
Ik weet alleen niet of dit de manier is.

Import mag ook niet hè. Dus kan ook afgeschrikt worden, afhankelijk van hoe hoog de boetes worden. Net zoals veel fokkers het ook niet aandurven om nestjes voor de 15wk naar of van het buitenland te brengen/halen. Zal niet beweren dat het alles tegenhoudt, maar toch wel weer wat.

Een beetje lijkt me beter dan niks wat dat betreft :D. Ideaal is natuurlijk hele strenge handhaving en controles, maar betwijfel dat dat realiteit wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:45

xoranlover schreef:
Ik vind dit ook geen goede zaak:

Dit is mooi. Kopje zou wat minder spits mogen maar verder niks mee mee.
[ [url=m/Oye1kh.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit is wat we tegenwoordig zien op show wordt dit en nog extremer aangemoedigd. Omdat mensen prijzen willen gaan ze er naar fokken. Die beesten kunnen de oren niet eens meer recht houden en die moeten maar groter en naar die zijkant.

[ [url=m/o1iDuw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AR6mKd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar zal ook een stuk aanpak in moeten. Ik krijg het ook te horen bij mijn kat.
Ja haar oren zitten volgens de originele rasstandaard wat te hoog maar ze zijn zeker niet te klein. En ze willen dat ook maar groter en groter. Ik doe het niet want ik wil niet zo extreem fokken en dat de dieren er last van krijgen maar mijn somali zit in de zelfde klasse als die siamezen voor best in show en daar verliest ze het elke keer van puur op uiterlijk. Als je kijkt naar gezondheid is de Somali gezonder dan de siamees.
[ [url=m/ZunbMb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto 1 & 4 zijn katten. Foto 2 & 3? geen idee, maar dat is geen kat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:49

_San87_ schreef:
Cer schreef:
Ik snap al heel lang niet dat rasverenigingen ermee willen en kunnen wegkomen…

Money money money

Je mag zelf kiezen of je er het ABBA- of het Demarco-deuntje onder hoort :P.

Ik hoor de Money versie van Pink Floyd eronder. Mag dat? :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:51

Goede start! Ben benieuwd of het ook effectief omgezet gaat worden.

Hoe ver je uiteindelijk moet gaan met wat nog wel verantwoord is en wat niet zal de tijd wel leren.

De stalamazone op de stal waar ik sta heeft net van iemand een mopsje overgenomen omdat het te gezond is >;) De vrouw die hem gekocht had, heeft er al eentje maar die is zo gehandicapt dat het de hele dag een beetje „gezellig“ op schoot ligt. Nu had ze er een tweede bij maar die wil dus bewegen en druk doen…de horror.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:52

tamary schreef:
xoranlover schreef:
Ik vind dit ook geen goede zaak:

Dit is mooi. Kopje zou wat minder spits mogen maar verder niks mee mee.
[ [url=m/Oye1kh.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit is wat we tegenwoordig zien op show wordt dit en nog extremer aangemoedigd. Omdat mensen prijzen willen gaan ze er naar fokken. Die beesten kunnen de oren niet eens meer recht houden en die moeten maar groter en naar die zijkant.

[ [url=m/o1iDuw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AR6mKd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar zal ook een stuk aanpak in moeten. Ik krijg het ook te horen bij mijn kat.
Ja haar oren zitten volgens de originele rasstandaard wat te hoog maar ze zijn zeker niet te klein. En ze willen dat ook maar groter en groter. Ik doe het niet want ik wil niet zo extreem fokken en dat de dieren er last van krijgen maar mijn somali zit in de zelfde klasse als die siamezen voor best in show en daar verliest ze het elke keer van puur op uiterlijk. Als je kijkt naar gezondheid is de Somali gezonder dan de siamees.
[ [url=m/ZunbMb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto 1 & 4 zijn katten. Foto 2 & 3? geen idee, maar dat is geen kat.

Echt he en die 3 en 4 zie je ( en nog extremer op show) en die dingen winnen gewoon alles dus blijven mensen ze fokken en kopen. -O- -O-

luuntje

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:09

Fijn dat er met ‘gezonde’ dieren wel gefokt mag worden.
Maar zijn die er nog?

Xoran ik vind die Siamezen ook niks.
Heb zelf met kleine oren en fok ook met Thai Siamees.

Dieren zonder haar verbieden, oke.
Maar wat met husky die het enorm warm heeft in de zomer of een ridgeback die rilt van de kou als het winter is in Nederland?
Dieren zijn niet misvormd.
Maar wonen in een klimaat waar ze niet thuishoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:40

De huidige Siamezen zijn een aanfluiting mbt wat ze ooit waren. Ik weet dat er een kleine groep fokkers is die de "oude Siamees" fokken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:46

luuntje schreef:
Maar zijn die er nog?

Maar wat met husky die het enorm warm heeft in de zomer of een ridgeback die rilt van de kou als het winter is in Nederland?

Ik denk dat je ergens moet beginnen. En dat is bij de rassen met de korte snuiten en gebroken oren. Die hebben altijd last en pijn.

Een husky voelt zich minder lekker bij hoge temperaturen, maar dat is niet constant. En de omgeving kun je inrichten of aanpassen voor een dier. Zijn gezondheid niet. Daarmee zeg ik niet dat het geen aandacht moet hebben, maar wel dat je begint bij de extremen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:48

Uiteindelijk kun je je ook afvragen of het fokken met appaloosas wel ok is (ja, ik heb er zelf een).
Eerst gewoon maar eens beginnen met direct dagelijks lijden dan zien we wel waar het schip strandt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:56

‘Mooi, mooier, mooist: schadelijke raskenmerken bij
rashonden’
– (J.H.E. Snijders-Verheijen, 1988).

Begon het officiële deel in NL mee. De Raad van Beheer heeft er níets mee gedaan uiteraard.
Best een triest boekje. Nog triester dat het zó genegeerd is dat het in de vergetelheid is geraakt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:23

Mizora schreef:
Daar wordt al op geselecteerd. Door te selecteren op een grotere afstand bij de bekken (=afkalfgemak) en kleinere kalveren doordat het uitzwaren pas na de geboorte begint (=geboortegemak) wordt het aantal keizersnedes teruggebracht. Het is al zeker niet meer zo dat vrijwel ieder vleeskalf met keizersnede geboren wordt. Dat is op allerlei bedrijven al gezakt naar 50-60% en nu ze goede fokwaarden hebben ontwikkeld is de verwachting dat dit de komende 25 jaar naar zo'n 10% daalt. Sneller is heel lastig omdat de vleeskwaliteit er niet onder mag lijden en er geen genetische bottlenecks mogen ontstaan, want dan krijg je weer andere problemen. Daarnaast is 1 generatie bij koeien minimaal 2.5 jaar en bij stieren zelfs richting het dubbele, er is namelijk geen correlatie gevonden tussen de binnenbekkenbreedte van een stier en zijn nakomelingen, dus moet deze bepaald worden op basis van de binnenbekkenbreedte van zijn dochters, die daarvoor dan wel eerst voldoende uitgegroeid moeten zijn.

Overigens zijn ze al 20 jaar hier mee bezig en is er wel degelijk de dreiging van een verbod als er niet een duidelijk stijgende lijn in blijft zitten.

Vergis je ook niet in het feit dat een vleeskoe zo maar 8 jaar mee gaat en 10 is ook niet uitzonderlijk, hoewel niet de norm.

In Nederland is de dikbilfokkerij overigens vrij beperkt.

Gaat dit over dikbillen, oftewel Belgisch Blauw?
Die zitten echt niet op 50% keizersnedes, maar nog steeds ongeveer 90%.
De andere, niet dikbil, vleesrassen zitten ook niet op 50% maar naargelang de selectie op 0 tot pakweg 10%. Als er teveel keizersnedes of zware kalvingen komen gaat de stier vaak de deur uit.
Andere dikbilrassen zitten idd vaak rond de 30-50% keizersnedes, vooral als de boer ook op dikbil selecteert. Verschil met bbb is dat die kalveren vaak idd kleiner geboren worden en pas daarna uitzetten.
Een koe kan 20 worden. Meeste boeren stoppen als ze rond de 10 jaar oud zijn, maar een vleeskoe die dat niet haalt is niet standaard.
Enige voordeel van bbb is dat ze een goede vruchtbaarheid hebben, wat interessant kan zijn om een melkkoe toch nog drachtig te krijgen. Melkkoeien hebben geen probleem om een (kruising)dikbil af te kalven.

On topic, hoewel het vertoonverbod me moeilijk te handhaven lijkt vind ik een fokverbod van bepaalde rassen of types idd een goede zaak.
Alle kortsnuiten bvb, die gremlins (pardon, siamezen) ook. Geen natuurlijke geboortes mogelijk, wederom de kortsnuiten, de veel te kleine chihuahua's en een ras waar velen niet aan denken: de moderne beagle met z'n 'schattige' vierkante kop, geeft ook heel vaak keizersnedes. Beagle kan wel nog vrij vlot teruggefokt worden naar een gezondere versie. De Duitse herder, glijbaanversie.Het Belgisch witblauw rund dus ook. Het te zware type van het Belgisch trekpaard met cpl. Merinos schaap. En nog een hele reeks.

Een dier moet in de eerste plaats functioneel zijn en in goede gezondheid kunnen leven. Te ver uiterlijke kenmerken doorfokken mag imo daar geen storing in brengen.

Maargoed, zal werk van lange adem zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:20

Dit gaat inderdaad over BWB (en VRB = verbeterd roodbont) en ja, die gaan in Nederland echt al richting de 50% bij een behoorlijk deel van de boeren.

Een koe kan inderdaad 20 worden, net als dat een paard 40 kan worden. Maar ook bij hobbykoeien is 15 serieus bejaard en komt overlijden op 10 tot 12 jaar vaak voor. Ze worden gewoon lang niet zo oud als paarden.

https://koeienrusthuis.nl/onze-bewoners/in-memoriam

Ik ben overigens tegen een verbod op naaktheid bij de meeste dieren. Bij katten zijn de snorharen dan nog een echt aandachtspunt, maar de meeste "problemen" bij naaktheid zijn een kwestie van de kachel voldoende hoog zetten (maar dat is niet anders bij zeer kortharige dieren) of voldoende warme schuilplaatsen bieden.

Zelf heb een behaarde kruising peruaan (x poedel), maar ik denk dat de meeste naakthonden beter af zijn dan de meeste langharige rassen. Onderkoeling en verbranding is een stuk simpeler en diervriendelijker op te lossen dan oververhitting door een (te) dikke vacht. Hiervoor had ik 2 poedels en ondanks dat bij de één een lange vacht echt mooier stond, zag je de opluchting in haar gedrag toen die er in de zomer af ging, eindelijk kon ze haar warmte beter kwijt. Ondanks dat ze maandelijks naar de trimster ging en tussendoor ook nog klitvrij gehouden werd. Ook de tweede zomer gebeurde dit en daarna heb ik haar kort gehouden (de ander stond sowieso kort i.v.m. borstelen niet verdragen, naderhand door een prikkelverwerkingsstoornis).

De gebitsfouten die bij naakthonden vaak optreden zijn niet wenselijk, maar leveren honden ook geen echte problemen op. Zelfs rauw voeren inclusief botten kunnen ze zonder problemen. En verbranding blijkt bij naakthonden nauwelijks meer op te treden dan bij dunbehaarde honden zoals boxers en windhonden, bij lichte huid gemakkelijker zeker als er geen gewenning vooraf was, bij donkere huid nauwelijks.

Oververhitting of daar tegenaan zitten komt bij veel honden in de zomer voor en is welzijnsbelemmerend. Het koud hebben (als een hond rilt, heeft hij het koud) is overigens ook welzijnsbelemmerend, maar direct aan te pakken (naast me ligt een dame met 2 vesten aan, maar dat is deels ook omdat ze gemakkelijk afvalt. Dat vesten aantrekken helpt betekent echter wel dat ze het anders koud heeft, ondanks dat ze gewoon een plukvacht heeft, zie foto).

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:35

"Het is niet erg als ze geen tanden hebben, ze kunnen uitstekend zonder". Ehm Mizora, waarom worden ze er dan mee geboren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:59

Als ik me niet vergis zijn in Duitsland Sphynx katten zonder snorharen verboden ivm dierenkwellerij, met snorharen mag wel.
(Ga het even nazoeken)

Edit: fok zonder snorharen is inderdaad niet toegestaan (handhaving is dan weer een ander probleem).

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:13

beert schreef:
luuntje schreef:
Maar zijn die er nog?

Ik denk dat je ergens moet beginnen. En dat is bij de rassen met de korte snuiten en gebroken oren. Die hebben altijd last en pijn.

Een husky voelt zich minder lekker bij hoge temperaturen, maar dat is niet constant. En de omgeving kun je inrichten of aanpassen voor een dier. Zijn gezondheid niet. Daarmee zeg ik niet dat het geen aandacht moet hebben, maar wel dat je begint bij de extremen.

En wist je dat honden met dubbele vacht ook een soort ventilatie systeem hebben?
En je hebt ook koelmatjes, en hondenzwembadjes.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:27

Mini shetjes... ook zo'n doorgefokt 'product' van de mode.
Goede zaak, hopelijk kunnen ze het beter handhaven dan de gecoupeerde staarten, oren etc.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:33

Ibbel schreef:
Wat ik echt niet begrijp, is dat als je je mopsie regelmatig zwaar in ademnood ziet, of de ogen van je King Charles zijn een keer letterlijk uit de kassen gevallen, dat je dan als dierenliefhebber er uberhaupt nog over nadenkt dat je volgende hond óók zo'n wandelende medische ramp moet worden.
Als je dat één keer hebt meegemaakt dan ben je toch voor de rest van je leven genezen en kies je toch voor een gezonder ras?

Hier een Shih Tzu en waar ik voordat ik hem (als herplaatser) in huis haalde dacht dat het best meeviel met de gezondheid ben ik van een koude kermis thuisgekomen.
Hij kan bijna niet uitgelaten worden bij warm weer zonder zo ongeveer om te kiepen, wíl heel graag van alles maar zijn lijfje/koppie werkt tegen en er moet gewoon rekening met hem gehouden worden qua activiteiten.
Heerlijk hondje met een ontzettend leuk karakter maar het is mijn eerste en laatste Shih Tzu.

Naast de Shih Tzu heb ik een middenslag keesje en zij is weer extreem de andere kant op: kerngezond, spijkerhard gestel, rent en vliegt met 30°c nog rond als ik haar niet afrem en qua beweging, activiteiten etc kan het niet gek genoeg zolang ik rekening hou met haar gevoelige karakter.
Waar ik met de Shih Tzu toch wel een aantal keer per jaar naar de dierenarts moet komt de kees er alleen voor de jaarlijkse check up en titerbepaling.

Ik ben knettergek met mijn Shih Tzu en als het type gezond in elkaar zou steken zou ik er zo weer een nemen.
Maar ik vind dat als je écht om je dieren geeft je geen dieren moet nemen dir ongezond zijn of extreme uiterlijke kenmerken hebben zoals platte/korte snuiten, glijbaanruggen, radius curvus (kromme voorpoten zegmaar), extreem groot of juist teacup formaat etcetc.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:13

Naakthonden missen nogal eens een kies (of 2), ze hebben dus op zich wel een gebit, alleen niet volledig compleet vaak. Geen gebit is dus echt schromelijk overdreven.

De dubbele vacht zijn allerlei prachtige verhalen over qua isoleren tegen de warmte etc, maar de verhalen wisselen van maar beperkt waar tot compleet broodje aap. Een paard heeft ook een dubbele vacht. Toch wisselen ze hun wintervacht gewoon in voor een dunne zomervacht. Koelmatjes werken alleen als ze erop liggen, koelvesten helpen inderdaad wel voor een deel zodat ze toch hun benodigde activiteit kunnen doen zonder oververhit te raken.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 01:43

Silenna schreef:
luuntje schreef:
Eindelijk er gaat iets aan gedaan worden.

Zouden alle bulldoggen verboden worden of mogen de doggen met een normale neus en lijf wel blijven?
En zou daar dan mee gefokt mogen worden?

En nee ik heben wil geen bulldog.

Met de honden met een snuit die lang genoeg is, mag gewoon gefokt worden, en die zullen dus ook niet onder dit houdverbod gaan vallen :j. Dat houdt in de praktijk in dat je nog wel met een mops mag fokken, maar alleen als het andere ouderdier dan niet dezelfde uiterlijke kenmerken heeft, dat wil zeggen een veel langere neus (en beter gestel in het algemeen).

Wij zijn er blij mee in ieder geval :D Hoe te handhaven, dat is de volgende stap.

Ik zag iemand schrijven "dit zal wel weer jaren gaan duren want ze willen vast eerst allemaal onderzoeken gaan doen" ja, ga daar maar vanuit.
Gelukkig wel zeg, dat nieuwe wetgeving eerst uitgebreid onderzocht wordt, lekkere staat zouden we anders in leven..

Volgens mij is er al genoeg informatie als het gaat om kortsnuiten en kleinkoppen om daar al verboden voor in te stellen. Daar zijn echt geen tig onderzoeken meer voor nodig.
Als het om andere zaken gaat vast wel maar wat mij betreft is het onzinnig om daarop te gaan wachten en kan dat later als aanvulling worden toegevoegd. Ik denk dan bijvoorbeeld aan die ellendige achterhand van duitse herders. Extreme ruggen, ogen, lippen, enzovoort.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 02:18

Huertecilla schreef:
nu nog in de spiegel kijken; de resultaten van cosmetische chirurgie niet meer verheerlijken in/als ideaalbeeld....

Inderdáád HC, in de spiegel kijken is altijd een goede zaak voor het belerende vingertje omhoog gaat... _O-

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 03:43

Ik vind het op zich een hele goede zaak, maar ik zie ook dingen voorbij komen waarvan ik denk… het levert (nog) geen gezondheidsrisico’s op, dus dan vind ik niet dat die dieren er onder hoeven te vallen. Zoals bijvoorbeeld de grote oren van een Siamees, je kunt het mooi of niet mooi vinden, maar het geeft geen gezondheidsprobleem. 15 jaar terug begonnen wel bij de Siam de eerste gebitsproblematiek vanwege de steeds smaller wordende snuit, gelukkig zijn fokkers zo slim geweest niet nog smaller te gaan fokken op de snuiten.

Bepaalde kattenrassen zijn in NL al verboden, hele goede zaak! Maar er is ook een ander ras met vouw-oren, de American Curl, daar komt de vouw niet van de kraakbeen afwijking die de Fold katten hebben en is ook geen gezondheidsrisico. Vouw oren zijn dus niet per definitie slecht.

Sphinx katten hebben vanwege de kaalheid meerdere gezondheidsproblemen, zoals een verhoogde stofwisseling en verhoogd gevoeligheid op hartafwijkingen. Van mij hoeft dat ras ook niet, doe mij dan maar een Peterbald, een kaal ras (ofwel extreem kortharig) die dezelfde gezondheidsproblemen niet hebben, de kaalheid wordt bij dat ras door een andere mutatie veroorzaakt.

Maar kijk ook eens naar rassen als de Maine Coon, dat moet maar groter en groter gefokt worden, ook daar steeds meer problemen aan het bewegingsapparaat, HD en Patella Luxatie zie je steeds vaker terug in het ras.

Ik zag laatst een runderras dat hoorns zo groot had, dat het arme beest zijn hoofd niet eens recht kon houden.

Ik ben uiteindelijk vooral voor het verbieden van extremen in uiterlijk die gezondheidsproblemen veroorzaken, die problemen zijn aantoonbaar.
Dat we iets niet mooi vinden, zoals katten met hele grote oren, tja… zolang het geen risico voor de gezondheid is van het dier, heb ik er geen probleem mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 07:18

Onder de kattenrassen die verboden worden, mag voor mij ook de Pers vallen.
Die platte koppies zonder goede neus en werkende traanbuisjes...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 07:34

Cayenne schreef:
Onder de kattenrassen die verboden worden, mag voor mij ook de Pers vallen.
Die platte koppies zonder goede neus en werkende traanbuisjes...

Ja, ze zijn wat dat betreft gelijk aan de mopshondjes. Gelukkig zijn er ook “doll face Persians” te vinden, deze hebben wel een redelijk normale neus.
De plat koppen noemen we “peak face Persians” en het is imo inderdaad dierenmishandeling.

Vroeger hadden de Perzen hun eigen categorie op Show, omdat er zo ontzettend veel fokkers en katten van dat ras waren, maar de interesse in het ras nam vanaf begin deze eeuw steeds verder af.
Een jaar of 10 geleden zijn bij de FIFe, de Categorieën opnieuw ingedeeld en kregen de Perzen concurrentie van Rassen als de Ragdoll, de Heilige Birmaan en nog wat meer. Toen nam de deelname van het kleinere clubje dat nog showde met de Pers nog verder af, immers was het door de concurrentie veel moeilijker om de nominaties te pakken.

Tegenwoordig is het ras al steeds meer aan het “uitsterven” qua populariteit en dat is imo maar goed ook. Helaas haal je met een “Doll face” (dus met normale neus) Pers nog steeds geen nominaties op show. Het zou niet verkeerd zijn als er nogmaals opnieuw gekeken gaat worden na het ras door overkoepelende organisaties als de FIFe, als zij eens bij de Pers een standpunt in zouden nemen, zoals ze ook met de Fold en Munchkin gedaan heeft, dan zou heel wat toekomstig dierenleed voorkomen kunnen worden.

Geef fokkers 6 jaar om de neus er weer in te krijgen en anders gewoon de stekker uit het ras.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:36

Daphara schreef:
Bepaalde kattenrassen zijn in NL al verboden, hele goede zaak! Maar er is ook een ander ras met vouw-oren, de American Curl, daar komt de vouw niet van de kraakbeen afwijking die de Fold katten hebben en is ook geen gezondheidsrisico. Vouw oren zijn dus niet per definitie slecht.
.

De american curl heeft een verhoogde oorsmeerproductie en daardoor veel vaker oorontstekingen. Lijkt me nou ook niet heel wenselijk voor een kat..
dus vouworen vind ik wel per definitie slecht, het is namelijk nooit natuurlijk en puur omdat mensen het leuk vinden er in gefokt.

Om nog maar te zwijgen over de scottisch fold, hoe vaak je nog hoort ‘wat lopen ze grappig’. Mensen die totaal niet begrijpen dat een kraakbeenafwijking niet alleen in een oor zit maar in het hele lichaam en ze door de pijn dus zo raar lopen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:53

Honden in het algemeen zijn veel te ver door gefokt. Epilepsie, HD, voedselallergie.
Is een veel voorkomend probleem.
En zolang er mensen zijn die elk jaar pretnestjes hebben. Zal dat zo blijven.
Zelfs hier een fokker in de buurt die nestjes van particulieren op koopt en door verkoopt als pups van zijn teefjes.