hulp bij hond kiezen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:46

Judith_H schreef:
Oh wauw, echt heel blij met alle reacties.
ik heb alles gelezen en ga het eerst even allemaal laten bezinken, er zitten hele goede tips en gedachtes tussen.
En ook veel eerlijkheid, daar hou ik van. Wil het een wel overwogen keuze maken, dat is niet met een dag besloten.

We zijn het hier thuis wel eens over dat de vacht van de hond wel van groot belang is. Een trim-sessie eens in de zoveel weken is prima, maar elke dag borstelen en/of speciale behandelingen is niet heel praktisch voor ons.

De hond moet niet te actief zijn en/of een werkhond, zoeken dan meer een gezelschapshond die met een blokje om/kleine wandeling ook tevreden is.

Een herplaatser hebben we dus al een keer gehad, dat ging heel goed. Dus dat is ook zeker nog wel een optie.
Wel waren wij natuurlijk toen een stuk ouder als dat mijn jongens nu zijn. Ligt natuurlijk wel aan ras/karakter/moeilijkheden enz enz..
maar als dat een match is, is dat ook helemaal prima.

Een dwerg/middenslag poedel! Lekker lui in huis, kan lekker speels zijn. Geen echte werkhonden en wel allemansvriendjes, haren niet uit dus scheelt mega veel schoonmaakwerk, eens in de 6-10 week naar de trimsalon is een must! Als je meer wilt weten kan je me altijd berichten!!

Avalanche

Re: hulp bij hond kiezen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:02

Poedels zijn idd erg leuk, wel heel pittig, vooral de grotere slagen. Maar super met kinderen idd en heel leuke gezelschapshonden.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:04

Avalanche schreef:
Poedels zijn idd erg leuk, wel heel pittig, vooral de grotere slagen. Maar super met kinderen idd en heel leuke gezelschapshonden.

Poedels zijn echt fantastisch en zoveel leuker dan veel mensen denken, totaal niet tuttig of zo. Wel eens met dat ze pittig kunnen zijn, onze grote poedel is een handvol. Onwijs makkelijk als je op elkaar ingespeeld bent, maar zeker weten geen match met iedereen.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:21

Ik heb nu 1 dwerg en 1 middenslag maar beide enorm lief en makkelijk te trainen want ze zijn mega slim en baasgericht. Ze zijn vooral erg lui binnenshuis. Mensen zien het inderdaad als tuttige hondjes maar dat zijn ze vooral niet :)) maatjes voor het leven, letterlijk wel want ze kunnen echt oud worden!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:32

Hhilde schreef:
Avalanche schreef:

Poedels zijn echt fantastisch en zoveel leuker dan veel mensen denken, totaal niet tuttig of zo. Wel eens met dat ze pittig kunnen zijn, onze grote poedel is een handvol. Onwijs makkelijk als je op elkaar ingespeeld bent, maar zeker weten geen match met iedereen.

Ik vind ze geweldig! Mijn Ravi (Duitse Herder) zijn beste vriend was een poedel en ze deden niet voor elkaar onder. Hij was heel pittig, en zo ontzettend leuk, zo slim, en ongelooflijk sociaal. Superhond <3 Ik blijf een Duitse Herder mens, maar ik heb een zwak voor poedels, sinds ik die hond heb leren kennen.

En niet te vergeten: een heerlijke knuffel :+:

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:35

Met kleine kinderen zou ik een kleine hond nemen zodat zij deze zelf ook later kunnen uitlaten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 01:20

Nicje87 schreef:
Met kleine kinderen zou ik een kleine hond nemen zodat zij deze zelf ook later kunnen uitlaten.

Dat zou nooit mijn keuze zijn. Ik vind dat je de verantwoordelijkheid van een hond niet bij kinderen neer kan leggen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 01:21

noviceh schreef:
Nicje87 schreef:

Dat zou nooit mijn keuze zijn. Ik vind dat je de verantwoordelijkheid van een hond niet bij kinderen neer kan leggen.

Ik zeg ook niet dat je dat moet doen. Maar ikzelf vond het hartstikke leuk om als 9 jarige met onze maltezer te lopen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 03:36

Dat is een andere discussie := De kinderen van mijn vriend (13 en 15 jaar) zouden de poedel wel kunnen uitlaten, de border collies niet. Alleen dat gaat niet gebeuren, want wat als er een andere hond op klapt… die krijgen ze er met geen mogelijkheid af.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 08:29

AfbeeldingDit schatje is van mijn dochter hij komt uit Roemenië en is echt zo lief. Het was even zoeken naar de juiste match maar het gaat erg goed.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:17

Avalanche schreef:

Wij zijn ooit met een dwerg en een middenslag begonnen, ben van huis uit ook met poedels opgegroeid. Mijn ervaring is dat juist de abricoos pittig is, de zwarte de rustigste. Wat er voor mij wat karakter betreft bij de poedels echt uitspringt zijn de harlekijnen. Die zijn heel anders. Afhankelijk hoe krullerig de vacht is ben je bij de 1 klaar met een 2 keer per week borstelen en juist diegene met mega veel krul zal je vaker moeten borstelen. Bij ons gaan ze eens in de 3 maanden naar de trimster. Wij hebben ze in een simpel model en houden ze vrij kort. Juist de grotere vind ik rustiger in huis en om je heen dan de kleinere slagen. Mocht je een keer kennis willen maken met de grotere dan ben je zeker welkom, we hebben ook een goldendoodle lopen.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:28

Wij hebben 3 honden waaronder een rescue uit Roemenië maar met kleine kinderen zou ik dit niet nog een keer doen omdat je toch niet weet wat voor geschiedenis de hond heeft. Wij hadden haar al een aantal jaar voordat onze dochter werd geboren. Gelukkig is ze de liefste kindvriendelijke hond die we ons maar konden wensen.

Mijn ervaring is dat je kleine kinderen prima grenzen kunt leren hoe met honden om te gaan. Je moet echter wel continu alert zijn en dat moet je zien zitten.

Dat kinderen makkelijker een kleine hond kunnen uitlaten vind ik iets te simpel gesteld. Onze chihuahua moet bijvoorbeeld niks hebben van andere honden dus die zou ik nooit door een kind alleen laten uitlaten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:40

Tja vanaf mijn 4de liep ik alleen met een Hollandse herder. Die hond keek naar niets en niemand en luisterde top. In ons dorp kon dat 30 jaar geleden gewoon. Vanaf mijn 8ste had ik zelf een boxer en vanaf mijn 12de liep ik met 2 sint bernards, 1 mastin espanol en boxer vele kilometers in mijn eentje. Veiliger dan wie dan ook en nooit een noemenswaardig incident gehad.
Ligt dus ook erg aan de omgeving. Daarnaast was ik vlot zelfstandig, groot en grof gebouwd.

Waar ik meer mee zit is lage energie niveau....nu heb ik boxers, labrador x rottweiler, husky's, herder(kruisingen), labrador x jachtterrier zelf (gehad) dus allen actieve kruisingen maar ook vele jaren sint bernards verzorgd en de mastiff. Allen hebben toch wel gemiddeld minimaal 1,5 a 2 uur beweging op een dag nodig... voor mij is dat de minimale standaard. Ik zie zeker nu om mij heen honden die veel minder beweging krijgen maar meestal is hun karakter daar ook wel naar. Vreselijk om die tegen te komen. Hysterische stuiterballen op pootjes. De maltezers van mijn beste vriendin liepen ook zeer graag de kilometers wandelingen mee. Vergis je niet dat een gezonde hond absoluut meer beweging nodig heeft dan korte rondjes. Je gaat je hond dan tekort doen. Tenzij daarnaast actief betrokken bij huiselijk leven en dus spelletjes doen enz

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:57

Ik zou zelf ook voor een kleinere hond gaan. Is toch wel handig als je bijvoorbeeld met de auto weg gaat.

Mijn moeder heeft een herplaatser Maltezer en het is echt een super hondje. Zo ontzettend makkelijk. Mijn schoonouders een boomer (shih Tzu X Maltezer) die ook echt met alles en iedereen kan.

Als tip voor het oppassen wil ik je geven om er vroeg mee te beginnen. Hoe eerder je er een gewoonte van maakt hoe makkelijker dat later wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:42

De meeste hondjes die in een asiel terecht komen zijn toffe dieren, alleen zijn die heel snel weg (soms zelfs nog voor ze online komen). En online vallen de ellenlange lijsten met langzitters (die dus wel een rugzak hebben) heel erg op.

Wat betreft de leeftijd van de kinderen ben ik het er wel mee eens dat er een risico is. Sowieso bij het nemen van een hond. Ook de pup maakt een puberteit door en doet nog volop aan karakterontwikkeling, dat kan ook nog alle kanten opgaan. Het lijkt me als kind ook fijner om een hond te krijgen op het moment dat ik ook volop besef wat het is om een hond te krijgen. Dat ik als kind meteen ook iets meer betrokken kan worden in opvoeding en verzorging.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:42

Ik zou voor een middelslag hond gaan met een jong gezin. Een rustig type hond maar hou er rekening mee dat eigenlijk elke hond wel meer nodig heeft dan 3 keer een klein rondje wandelen. Kijk bij een ras vooral ook naar waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn, karakerter eigenschappen daarvoor zullen altijd terug komen.

Een herplaatser zou ik zeker met kinderen overwegen, maar wel alleen uit Nederland ( ok, BE/DL kan natuurlijk). Een pup kan in het opgroeien altijd nog iets niet zo tolerants ontwikkelen naar de kids waardoor mensen hun hond weer snel weg doen rond de pubertijd van de hond.
Een herplaatser weet je wat je eraan hebt.

Wij hebben ooit een 3 jarige Rottweiler uit het asiel gehaald, nou wilde niemand een 3 jarige rottweiler, zou ik een grote hond nooit alleen laten met kinderen. Maar deze hond was echt geweldig vanaf moment 1.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:53

Naast het praktische stuk speelt gevoel ook erg mee. Tenminste bij mij. Ik vind veel honden leuk (bijna alle) maar gevoelsmatig geen klik mee. Zo is een boxer of een poedel vast een hartstikke leuke gezinshond, maar ik zou zo'n hond niet willen omdat ik er geen klik mee heb. Het was voor ons ook een lastige afweging, het stuk verstand en gevoel. We hebben er wel bewust voor gekozen om geen hond te nemen met een oorsprong van waken/beschermen/vechten. Puur omdat we bang zijn dat er iets van instinct naar boven kan komen en we dat niet aandurfden met kleine kinderen en aanloop van vriendjes etc. Ook hebben we gekozen voor een pup en geen herplaatser. Ook vanwege kleine kinderen. Intussen zijn onze kinderen in de puberteit en zou ik dat wel aandurven als we niet al honden hadden gehad.
Onze keuze is uiteindelijk gevallen op 2 black&tan jack russels.
Wat een heerlijke hondjes <3
Wel heel goed naar het nest kijken, wij hebben dat onderschat en de ene heeft wat 'issues' (angstig) terwijl de andere volledig onbevangen, dapper en ontzettend vriendelijk is. En ze lééft voor de kinderen. Elke ochtend maakt ze de kinderen wakker, sprint dan naar boven en springt op hun hoofd en maakt ze wakker met een kusjesaanval :D Ideaal want ze kunnen niet chagrijnig worden omdat ze haar zo lief vinden :')

In de toekomst willen we wellicht een grotere hond, hoewel dit ras wel echt in ons hart zit.
Als we toch een grotere hond willen wordt het ws een Viszla (Vizsla?).

Foto's van onze dames:

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:56

meggiemeg schreef:
Avalanche schreef:

Wij zijn ooit met een dwerg en een middenslag begonnen, ben van huis uit ook met poedels opgegroeid. Mijn ervaring is dat juist de abricoos pittig is, de zwarte de rustigste. Wat er voor mij wat karakter betreft bij de poedels echt uitspringt zijn de harlekijnen. Die zijn heel anders. Afhankelijk hoe krullerig de vacht is ben je bij de 1 klaar met een 2 keer per week borstelen en juist diegene met mega veel krul zal je vaker moeten borstelen. Bij ons gaan ze eens in de 3 maanden naar de trimster. Wij hebben ze in een simpel model en houden ze vrij kort. Juist de grotere vind ik rustiger in huis en om je heen dan de kleinere slagen. Mocht je een keer kennis willen maken met de grotere dan ben je zeker welkom, we hebben ook een goldendoodle lopen.

Haha, die uitnodiging neem ik aan :D ik ben sindsdien wel echt fan geworden van het ras.
Ravi was vriendjes met een grote bruine poedel, is dat abricoos?

Wat mij opviel aan die hond was dat hij echt fantastisch was met kinderen en ongelooflijk tolerant. Ravi van mij zou een kind ook nooit iets doen, maar was wel lomper, maar die poedel kon je echt ook wel vertrouwen met kleine kindjes.
En hij kon heel goed zwemmen :') dat was hilarisch trouwens, ik gooide een bal het water in, poedel ging hem halen, en Ravi pakte de bal af zodra hij weer terug op vaste grond was en leverde de bal bij mij af :')
Boevenstreken, die 2, maar heerlijke honden...... en ik ben echt om wat betreft poedels.

Majabeestje schreef:
We hebben er wel bewust voor gekozen om geen hond te nemen met een oorsprong van waken/beschermen/vechten. Puur omdat we bang zijn dat er iets van instinct naar boven kan komen en we dat niet aandurfden met kleine kinderen en aanloop van vriendjes etc.

Wijs denk ik. En de ene hond snapt het beter dan de andere, maar ik heb honden gehad die de aanloop best wel snapten, maar stoeien absoluut niet, en kwamen dan ook tussenbeide en gingen politieagent spelen :=

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:07

Majabeestje schreef:
Naast het praktische stuk speelt gevoel ook erg mee. Tenminste bij mij. Ik vind veel honden leuk (bijna alle) maar gevoelsmatig geen klik mee. Zo is een boxer of een poedel vast een hartstikke leuke gezinshond, maar ik zou zo'n hond niet willen omdat ik er geen klik mee heb. Het was voor ons ook een lastige afweging, het stuk verstand en gevoel. We hebben er wel bewust voor gekozen om geen hond te nemen met een oorsprong van waken/beschermen/vechten. Puur omdat we bang zijn dat er iets van instinct naar boven kan komen en we dat niet aandurfden met kleine kinderen en aanloop van vriendjes etc. Ook hebben we gekozen voor een pup en geen herplaatser. Ook vanwege kleine kinderen. Intussen zijn onze kinderen in de puberteit en zou ik dat wel aandurven als we niet al honden hadden gehad.
Wel heel goed naar het nest kijken, wij hebben dat onderschat en de ene heeft wat 'issues' (angstig) terwijl de andere volledig onbevangen, dapper en ontzettend vriendelijk is. En ze lééft voor de kinderen. Elke ochtend maakt ze de kinderen wakker, sprint dan naar boven en springt op hun hoofd en maakt ze wakker met een kusjesaanval :D Ideaal want ze kunnen niet chagrijnig worden omdat ze haar zo lief vinden :')

In de toekomst willen we wellicht een grotere hond, hoewel dit ras wel echt in ons hart zit.

Foto's van onze dames:

[ [url=m/gT6aty.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WKFeoM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moet hier wel om lachen. Wist je dat jack russels een van de meest agressieve hondjes zijn? Verschillende lijstjes scoren ze bovenaan.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:09

smurffie schreef:
Majabeestje schreef:

Foto's van onze dames:

[ [url=m/gT6aty.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WKFeoM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moet hier wel om lachen. Wist je dat jack russels een van de meest agressieve hondjes zijn? Verschillende lijstjes scoren ze bovenaan.

Oh dat herken ik niet. Ze kunnen wel fel zijn, als in: bloedfanatiek met een balletje spelen. Maar agressie? Nee.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:12

Zoek maar eens op lijst agressieve honden rassen, ze staan op vrijwel iedere lijst in de top 10. Soms als koploper. Met reden: ze zijn oorspronkelijk gefokt voor de vossenjacht. Ze moesten fel zijn en kunnen vechten. Dat fok je er niet zo makkelijk uit.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:23

smurffie schreef:
Zoek maar eens op lijst agressieve honden rassen, ze staan op vrijwel iedere lijst in de top 10. Soms als koploper. Met reden: ze zijn oorspronkelijk gefokt voor de vossenjacht. Ze moesten fel zijn en kunnen vechten. Dat fok je er niet zo makkelijk uit.

Ik heb even gezocht en idd, bij sommige staat hij er tussen. En bij andere weer niet, zelfs niet in de top 25. Ik snap deze lijsten dan ook niet zo goed >;)

Edit: Dat ze gefokt zijn voor de vossenjacht zie ik wel terug bij onze honden overigens. Ze zijn bij het wandelen in het bos vaak 'op zoek'. En met apporteren etc heel enthousiast. Maar ze heel hanteerbaar en ze luisteren perfect, zijn er juist op gericht wat wij doen. En ze zijn heel speels, wat de kinderen weer heel leuk vinden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:05

Maar 't is niet omdat ze niet agressief zijn naar het eigen gezin dat ze niet agressief zijn he :=

En jij hebt black and tan, wat oorspronkelijk een kruising is met een veel liever ras, en de black and tan JR's zijn absoluut minder fel.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:27

Avalanche schreef:
Maar 't is niet omdat ze niet agressief zijn naar het eigen gezin dat ze niet agressief zijn he :=

En jij hebt black and tan, wat oorspronkelijk een kruising is met een veel liever ras, en de black and tan JR's zijn absoluut minder fel.

Nee dat is ook zo hoor. Maar ik hoor het ook niet in mijn omgeving, ken veel honden eigenaars. Ook met JR's. Ik hoor wel dat ze fel kunnen zijn idd. Maar de agressie die ik ben tegen gekomen zijn bij rottweilers en ridgebacks. Zie dit ook op de hondenschool. Maar goed, dan nog blijft het vanuit mijn perspectief idd.

Klopt misschien wat je zegt :) een mix met een meer zachtaardig ras bij black&tan JR's.
Nou dan is dat dus een betere optie dan een 'gewone'.. :D

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:36

Ik denk dat er al hele leuke rassen zijn langs gekomen! Denk inderdaad vooral aan wat je zelf graag wil, kwa belangrijke vragen sluit ik mij aan wat eerder is genoemd. Kijk wat je past naar tijd je wil steken in vachtverzorging, hoe actief/pittig mag ie zijn, grootte etc. Wat ik verder heel belangrijk vind is de gezondheidsstatus. Er zijn heel wat rassen genoemd die ik nooit zou nemen vanwege erfelijke ziekten, grote kans op allergieën etc. Wil je daar meer info ras specifiek over kwa mijn ervaringen, stuur me even een pbtje.

Toen ik klein was hebben we een ruwe Jack russell gekregen. Wat een heerlijke beesten, heel sociaal, willen lekker spelen, zijn wel waaks, en verharen nauwelijks aangezien ze 2x per jaar naar de trimmer gaan. Doen het ook goed met de katten. Als ik iets tegen mag noemen is dat die wij tot nu toe hebben gehad is dat ze vrij snel blaffen, dus daar moet je wat stricter mee zijn. Hebben ze nu nog steeds, ze vermaken zichzelf, slapen ook redelijk wat en als je aangeeft dat je wil spelen zijn ze er voor in. Kwa ziekten wel opletten kwa oogziektes en patella luxatie, maar de patella kun je al vroeg navoelen gelukkig.
Ik zeg niet dat een ruwe Jack russell bij jullie zou passen. Maar voor ons was het een super keus.