Het houdt niet op, weer een bijtincident met mijn herder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Re: Het houdt niet op, weer een bijtincident met mijn herder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 17:53

Kim D, dat quoten weigert ie bij meer dan 2 quotes. Maar als reactie op dat ik het uit verband trek:

dit werd haast letterlijk gezegd: ja, dat het krom was, maar dat er van een muilkorf een bep boodschap uitging.

verder: ik ben zelden in paniek. Juist meestal erg rustig bij escalaties. Anderen beginnen vaak te gillen. Misschien zeg ik het ook fout, want lijkt erop dat berld ontstaat dat mijn hond half in de lucht hing. Maar dat was niet zo. Ik had haar gewoon heel kort gezet, zodat ze niet op de andere hond kon springen. En haar kop hoog was.
Als de andere hond niet in haar buik hing had ik die ook niet op hoeven pakken, maar zoals gezegd:beest was nergens van onder de indruk.
Overigens geeft iemand en volgens mij jij, maar dat weet ik niet zeker, aan in het andere topic: nou, zo'n kleintje pak ik zo ervanaf.
Nu doe ik dat ook, en is het ook weer niet goed. Ik vind het best bijzonder.

Mijn hond heeft, zoals eerder gezegd, meestal geen problemen. Ik loop regelmatig ook in losloopgebied. Roep haar bij me bij nadering andere hond, en dan is er niks aan de hand. Ook hier op erf normaal niet trouwens. vaak genoeg dat vrirnden hun honden meenemen. Even aftasten en gaat altijd goed. Het gaat niet goed zodra ik er niet bij ben.Ik hoef maar 1 brul te geven nl en ze laat alles vallen waar ze mee bezig was. (zelfs vanochtend mijj konijn die ontsnapt was).
Dit was uiteraard niet altijd zo. Het akkefietje op hondenschool was ze een half jaar ofzo en ongeleid projectiel. Dat is ze nog, maar dan met blaffen (hoewel dat gisteren ook erg goed ging. Ik kwam iemand tegen, die 2 honden aan lijn had fie als een gek trokken en blaften. Mijne ook. We hebben een uur zitten kletsen ofzo. Honden waren na paar minuten stil, en de mijne lag zelfs te slapen met kont naar andere hond.Maar goed. Dank voor je advies. Ik ga het niet opvolgen. Ik doe allerlei spelletjes onderweg, waarbij ze voertjes kan verdienen. Ze pakt stokken. Ik doe met haar zoekspelletjes. Kan dan allemaal niet meer. Let's agree to disagree

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:07

Jullie liepen in aanlijn-gebied en de jack russel liep los... Wens mevrouw veel plezier met haar advocaat en jouw rekening.

Verder zou ik een go-pro ernstig overwegen. Kan je nog altijd met videobeelden bewijslast overleggen. -O-

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 18:17

Juut schreef:
Jullie liepen in aanlijn-gebied en de jack russel liep los... Wens mevrouw veel plezier met haar advocaat en jouw rekening.

Verder zou ik een go-pro ernstig overwegen. Kan je nog altijd met videobeelden bewijslast overleggen. -O-

da's wel een goede tip idd. Hoewel ik me in dit geval eigenlijk geen zorgen meer maak. Is niet het 1e incident bij mevrouw kennelijk. Als ik aangifte doe heeft ze een groter probleem, maar zij blijft volhouden dat haar hond alleen wil spelen en het probleem bij de andere honden ligt. En de mens die hij gebeten heeft had een muts op, waardoor hij hem eng vond. Tja.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:33

Juut schreef:

Dat is een van de voornaamste redenen waarom ik een GoPro heb omhangen met canicrossen of steppen. Dan gebeuren zulke akkefietjes ook wel vaker.

TS, als het waar je wat je vertelt, aangifte doen. Dan ze is sowieso in overtreding, hond liep los op een plek waar dat niet mocht én ze had een verbod opgelegd gekregen op het laten loslopen van de hond.

Dan hoef jij je sowieso geen zorgen te maken over de kosten die zij gemaakt heeft voor haar hond. Dat zal voor de verzekering hetzelfde zijn. Jij krijgt de kosten vergoed en hoeft zelf niks te vergoeden.

Voor haar en vooral voor haar hond zullen er nog andere consequenties zijn.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:37

tita schreef:
Waarom moet zij haar hond muilkorven…. Dan kan de Russel flink bijten en de herder moet het ondergaan.

Volgende keer alleen wegschoppen en ik zeg laat maar bijten dan ….maar nu krijg ik bokt over me heen

Ik dacht precies het zelfde!

Ik heb het ooit met een opvanghond gehad die loops was en die heb ik op moeten tillen en 2 loslopende reuen echt van ons af moeten trappen want de eigenaar vond dat ze prima los konden lopen in een aanlijnen gebied.
En ik had mijn eigen 2 honden ook nog vast aan de riem en mijn reu kan ook wel eens bijten als het hem niet zint kwa bescherming.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:55

Juut schreef:

Die go-pro vind ik in dit topic tot nog toe de beste tip!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:01

overigens voor degenen die vroegen of het een losloopgebied of aanlijngebied was. Ik snap de vraag (in DL heb je trouwens niet echt officiele losloopgebieden. Maar dit was een gebied waar ze het hele jaar vast moeten. En zij moest dat sws, want aanlijngebod).
Maar: ook in losloopgebieden hoort je hond gewoon onder appel te staan. Het is een hele hardnekkige misvatting dat je honden in losloopgebied hun goddelijke gang mogen gaan. Los mits onder appel.

En voor wat betreft de opmerking van Kim D dat ik sws ook een probleem had gehad als ik baasje van Skip tegen was gekomen. Dat vraag ik me af. Want ik heb niet zovaak een probleem, hoor. Ook in dit geval. Heel vervelend maar het kan gebeuren. Het blijven dieren. Al vind ik wel dat wanneer je een aanlijngebod negeert het wel heel veel katten op het spek binden is, maar goed. Dan nog had je mij niet gehoord als mw gewoon had gezegd :sorry, wat vervelend. En ik vermoed dat zelfs wanneer er wat gebeurd was met Skip en mijn hond, baasje van Skip evt wel gewoon haar verantwoordelijkheid had genomen (of ik, wanneer het aan mij lag) of wij beide. Dan is er toch niks aan de hand? Zo ging het ook bij de chi. Ik heb netjes betaald, maar baasje van chi gaf destijds aan: mss moet ik hem toch maar vasthouden, want het gaat zo vaak fout. Hij snapt andere honden niet, en valt aan, maar hij is kleiner dus delft het onderspit. Ze hoefde eerst zelfs mijn gegevens niet eens, maar ik stond daar op, omdat ik zaken gewoon netjes af wil handelen. Dat is ook waarom ik uitspraken als: nou, ik hou die hond in een wurggreep en trap hem het licht uit met mijn maat 39 best heftig vind. De hond kan er niks aan doen. En waarom zou je een hond het licht uit de ogen trappen als je het ook anders op kunt lossen? Het is dan meer mijn verbouwereerdheid dat ik wederom excuses verwacht (net als de vorige keer met een jack russel), maar een storm aan verwijten over me krijg vanwege het bezeren van de poot van haar hondje, terwijl mijn hond 2 hechtingen heeft, maar ja..dan had ik hem maar los moeten laten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:07

Ik zou niet betalen. Jij had immers je hond aan de lijn en de losloprnde Jack begon.

Ik heb zelf 4 jackies en weet wat voor assholes dat kunnen zijn! :D
Die kun je ook beter aan de lijn houden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:10

Sansevieria schreef:
Juut schreef:

Die go-pro vind ik in dit topic tot nog toe de beste tip!

het sneeuwde mss een beetje onder, doordat ik er gelijk achteraan zei dat ik me in dit geval geen zorgen meer maak. Maar inderdaad. Waardevolle tip, dus dankjewel!

overigens: ook de tips qua muilkorf en uitleg erover zijn prima, hoor. Het gaat, op een aantal uitzonderingen na, niet op een dermate dwingende manier als in het vorige topic en dan vind ik het prima als mensen dat denken. Ik doe er niks mee, want ik vind het niet nodig, maar verschil van mening mag. En zeker de achterliggende redenen begrijp ik. Ik weiger alleen me te conformeren aan het beeld dat van herders bestaat. Ik was in Scandinavie en wat een verademing was het daar ook. Mijn herder werd overal aangehaald. Ze mocht los (overal, maar het ging mij om erom of dat mocht bij mijn hut al had ik haar ook weleens los tijdens de wandeling). Madam vond het echter gelijk haar erf, en rende op de buurman af Ik kon haar gewoon terugroepen ver voor ze er was, dacht gelijk: ow oliebol...maar buurman kwam nog ff aanlopen om haar te aaien. Ik appte mijn verhuurder: ik hou haar wel aan de lijn hoor. Ach, dat mag je doen, hoor. Maar hoeft echt niet. Ze zijn wel wat gewend hier. Ik had hele lange lijnen mee, dus heb ze daaraan gelegd. Rustiger voor mezelf, en ook voor de honden, want die wisten dat ze maar 15 meter hoefden te beschermen en geen 300. Ze hebben daar helemaal de asociatie niet met enge hedder. T zijn gewoon knuffelhonden net als de rest. Nu moet ik ook zeggen dat de honden die wij daar tegenkwamen ook echt perfect opgevoed waren. Dus er zal wel minder vaak iets voorvallen daar.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:11

Popstra schreef:
Ik zou niet betalen. Jij had immers je hond aan de lijn en de losloprnde Jack begon.

Ik heb zelf 4 jackies en weet wat voor assholes dat kunnen zijn! :D
Die kun je ook beter aan de lijn houden.

blij ff te lezen, want ik begon al te denken dat baasjes van jackies standaard assholes zijn. Maar getuige jouw opmerking is dat niet zo (en zo makkelijk gaat het, he...waar ik geirriteerd over ben omdat mensen vooroordelen hebben tov mijn herder, doe ik het zelf net zo hard als ik een paar keer gedoe heb gehad met een russel).

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:12

Wat fijn dat je nu de bevestiging hebt dat de JR meerdere bijtincidenten heeft veroorzaakt.

Ik ben het overigens eens met de rest. Niet jouw schuld, niet jouw rekening.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:20

Ania schreef:
Wat fijn dat je nu de bevestiging hebt dat de JR meerdere bijtincidenten heeft veroorzaakt.

Ik ben het overigens eens met de rest. Niet jouw schuld, niet jouw rekening.

Yeppp! Echt mee eens!!

Wens haar veel succes met haar blaffende hamster.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:21

Beide topics gelezen.
En als eigenaar van steeds 4-5 Duitse herders werk en showlijn kan ik alleen maar zeggen TS, ik weet wat je meemaakt, de hond denkt en handeld in zo'n situaties.

Mensen die roepen muilkorf?!
Joh in elke situatie die TS heefr gehad begrijp ik volledig de reacties van de hond.
Ja een herder is groter, sterker, minder op vreemde honden gesteld, zeker ONGEVRAAGD op EIGEN terrein!

En in dit geval? De Jack Russel is begonnen, heeft schade met hechtingen tot gevolg aangebracht aan de herder. En TS heeft goed gehandeld naar eigen hond wat optillen en Jack Russel ook vast te nemen.. puur met de gedachtengang, als de herder wel zichzelf had verdedigd, ondanks aan de lijn TS weer de dupe zou geweest zijn omwille van het ras.

Ik heb 4 tot 5 intacte reuen los in een roedel, zowel binnen als buiten met nooit een gevecht gehad! Maar vreemde honden moeten hier niet komen want die zijn maaltijd.. en op wandeling moet ik ook genoeg m'n honden verdedigen voor andere loslopende projectielen omdat ik niet wil dat mijn honden als slechterik worden gezien! Ze zijn sociaal, maar zijn gesteld op hun eigen ruimte, wandeling en hebben genoeg interactie met de rest van de roedel.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:25

Nyaleti schreef:
Nee wat kak zeg! Jouw hond heeft nu toch niks gedaan, begrijp ik dat goed? Dus opmerkingen als "geef je hond een muilkorf" lijken me niet direct op z'n plek hier en een los staande discussie.

Vind het een erg oneerlijke situatie. Die andere hond bijt, jouw hond gedraagt zich netjes door niet terug te bijten, dat ie wild wordt vind ik logisch, beestje probeert zichzelf ook maar te verdedigen :=

Ik ben het zó moe he, al die kleine fikkies zijn lekker aggressief en dat is prima want een ruk aan de riem en ze vliegen omhoog. Maar zodra mijn hond (Berner dus ook lekker groot) ook maar iéts doet om zich te beschermen, is het meteen een valse rotzak.

Ik zou m'n poot stijf houden tbh. Geen idee hoe het zit met Verzekeringen maar wilde wel even delen dat ik jouw frustratie volledig begrijp.
Waar was de eigenaar? Hoe kan het zo lang duren voordat zij bij jullie was? En belangrijk, was het een losloopgebied?

Helemaal akkoord. Wij (nou ja, mijn mama haha) hebben een rottweiler, zonder overdrijven de liefste hond van de wereld. Zo'n enorme knuffelkont, zo'n aanhankelijke en familie-gerichte hond, echt een heerlijk dier.

Maar hey - het is een rottweiler... Ze kijkt niet eens naar andere honden, tenzij die zich echt komen aanbieden om te spelen, dan doet ze wel vrolijk mee. Keffende kleintjes negeert ze gewoon lekker. Tot nu toe hebben die keffers nooit aanstalten gemaakt om te bijten (afkloppen), dus ik weet eigenlijk niet eens of en hoe ze daar op zou reageren..
In de situatie die TS omschrijft zou ik mijn poot stijf houden. Haar hond was aangelijnd en heeft niet gebeten. Had de eigenaar van de russel liever gehad dat TS haar hond "had laten doen"? Het mens heeft geen recht van spreken want a) haar hond liep los en b) zij liep zelf niet dichtbij genoeg om eender welke actie dan ook te ondernemen.

TS haar hond heeft hechtingen, doordat die gebeten is door een andere hond. Een hond die 10x kleiner is, en voor zijn eigen veiligheid en bij gebrek aan dichtbij zijnde eigenaar door TS is opgetild. TS heeft in the heat of the moment razendsnel moeten beslissen hoe ze zou reageren, het zal waarschijnlijk op zo'n moment ook meer reflex dan nadenken zijn - als ik de eigenaar van fikkie was, zou ik "dankjewel" zeggen en me heel nederig opstellen naar TS toe.. Het mens haar hond liep los en heeft de hond van TS letterlijk aangevallen, hij heeft gebeten en er zijn hechtingen die daar geen twijfel over mogelijk laten. Ik zou verdomme blij zijn dat zij mijn loslopende hond, die ver van mij loopt, niet laat opvreten door een hond die 10x groter is en maar 1x moet bijten om flinke, zo niet fatale, schade aan te richten.

En TS - afgaande op deze situatie (ik heb je andere topic(s) niet gelezen), ben ik niet akkoord met een muilkorf. Ik zou met een balletje of stok op zak lopen, en een aanstormende hond daarmee proberen afleiden, in de mate dat dat mogelijk is terwijl jij je eigen hond in de hand houdt. Hoewel het niet jouw verantwoordelijkheid is als anderen hun hysterische keffers niet aangelijnd houden, zou dat misschien kunnen werken en bijt-incidenten vermijden. Ik denk maar hardop, geen idee of het in de praktijk haalbaar is.

Edit: groetjes van deze "gevaarlijke" mafkees, Noxa:
Afbeelding
Als ik ooit dood in de zetel gevonden wordt, weet dan dat ze me platgeknuffeld heeft :')
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 03-11-22 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:28

KimD schreef:
IHN schreef:
Kim D, mss heb ik eroverheen gelezen en heb je het wel genoemd, maar hoe had een muilkorf bij mijn hond dit incident voorkomen?

Dan had je je geen zorgen hoeven maken dat jouw hond schade zou maken of de hond zou doodbijten en had jij de kleine hond niet van de grond hoeven tillen. Dan was je minder druk geweest met het omhoog hijsen van je eigen hond en de paniek minder groot.

Lee’s jij wel…. Die JR beet…en zou echt niet denken hee een korf ik ga niet bijten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:35

Juut schreef:

Eens hiermee. Je hebt het gewoon super netjes gedaan TS, en ook voorkomen dat jouw hond het zelf oploste, echt heel netjes, voor de wet sta je echt heel sterk :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:37

Ayasha schreef:
KimD schreef:
Voor alle mensen die vragen waarom een muilkorf wordt geopperd:

[BB] Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

Ik zat mee in dat topic maar haar hond heeft gaten nu. Dus hoezo moet hij nu een muilkorf op basis van dít incident.

+ het vorige incident was op eigen terrein. Mijn honden zijn op eigen terrein echt geen lieverdjes tegen ‘indringers’ mensen/dieren die ze niet kennen. Terwijl er buiten weinig aan de hand is als wij ze meenemen. Vind ik ook wel een aardig verschil.

In dit geval, TS, ik zou aangifte doen en evt contacten met je verzekering voor advies.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:37

Als ik hem heel globaal lees.. De andere eigenaar is aansprakelijk voor het gedrag van haar hond en dus de schade aan jouw hond en jou (oké het is maar een schaafwondje maar hij wijze van spreken zou de zorgverzekering de mogelijke tetanusprik bijvoorbeeld al kunnen verhalen op haar verzekering). Andersom heb jij schade gemaakt bij haar hond doordat deze opgetild is geweest en is gevallen. Natuurlijk uit bescherming voor jouw hond, maar het is wel letsel. Dus in theorie zou dat weer op jouw aansprakheidsverzekering vallen.

Is het in dit geval dus niet 'gewoon' een kwestie van allebei indienen en eventueel alleen eigen risico betalen als dat van toepassing is?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:50

Celebi schreef:
Als ik hem heel globaal lees.. De andere eigenaar is aansprakelijk voor het gedrag van haar hond en dus de schade aan jouw hond en jou (oké het is maar een schaafwondje maar hij wijze van spreken zou de zorgverzekering de mogelijke tetanusprik bijvoorbeeld al kunnen verhalen op haar verzekering). Andersom heb jij schade gemaakt bij haar hond doordat deze opgetild is geweest en is gevallen. Natuurlijk uit bescherming voor jouw hond, maar het is wel letsel. Dus in theorie zou dat weer op jouw aansprakheidsverzekering vallen.

Is het in dit geval dus niet 'gewoon' een kwestie van allebei indienen en eventueel alleen eigen risico betalen als dat van toepassing is?

wettelijk gezien zou je best gelijk kunnen hebben idd. Maar ik laat het erop aankomen. Politie staat aan mijn kant. En als zij de hond binnen haar invloedssfeer had gehad, had ik hem niet hoeven oppakken. Zeker gezien ze al de wet overtrad.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:51

Waarom laat je je verzekering het niet afhandelen?

Eigenaar van de JR stelt jou aansprakelijk. Zou het verhaal gewoon doorzetten naar mijn verzekeraar met mijn eigen verhaal erbij, en die schrijven dan wel een juridisch kloppende afwijzing, dat kunnen ze beter dan ik.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:42

Even een tip met het oog op de GoPro: Action verkoopt bodycams.
Ik heb geen idee hoe de kwaliteit hiervan is maar de prijs zal aanzienlijk lager zijn dan een a-merk camera.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:58

tita schreef:
Waarom moet zij haar hond muilkorven…. Dan kan de Russel flink bijten en de herder moet het ondergaan.

Volgende keer alleen wegschoppen en ik zeg laat maar bijten dan ….maar nu krijg ik bokt over me heen

Die Russell moet gemuilkorfd worden, ik zou het serieus melden als bijtincident, door de Russell. Die eigenares is aansprakelijk!
Russells kunnen smerig hard bijten, zoals jullie gemerkt hebben.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:59

Mjelleke schreef:
Waarom laat je je verzekering het niet afhandelen?

Eigenaar van de JR stelt jou aansprakelijk. Zou het verhaal gewoon doorzetten naar mijn verzekeraar met mijn eigen verhaal erbij, en die schrijven dan wel een juridisch kloppende afwijzing, dat kunnen ze beter dan ik.

Mee eens!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:44

Hier heb je dus een verzekering voor.
Aangifte erbij doen, net als dat zij aanlijnplicht heeft, factuur van jouw dierenarts.

Verzekering gaat ermee aan de slag en jij kan je richten op het herstel van je hond en de schrik van jezelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:15

Allereerst, dit is geen wijzende schuldvinger naar TS, dus probeer mijn volgende bericht ook zo te lezen.

Behalve de schuldvraag, speelt er naar mijn gevoel in het ruimer plaatje iets meer mee. Je opent een topic: 'Het houdt niet op, weer een incident.' Jouw hond (ongeacht wie schuldig is) komt dus relatief vaak in incidenten terecht. Ik maak daaruit op dat jouw hond ook wel eerder reactief is en zal een confrontatie niet uit de weg gaan. In principe zet hij jou op zo een pechmoment ook relatief snel buitenspel.

Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik daaraan werken als hondeneigenaar. Dat ik niet meteen met een op de spits gedreven situatie zit van zodra ik een lakse hondenbaas tegenkom, maar dat tenminste mijn hond onder appel blijft. Want dan kan je je ook sneller focussen op de andere hond (een fysieke barrière vormen met je lichaam, met de hand wegduwen, een schreeuw uitlaten, ... maar dan in rust in plaats van het jongleren wat je nu jammer genoeg moet doen). Nu zit je in zo een situatie eigenlijk fysiek te vechten met twee honden (je eigen en de andere) en dat is gewoon niet leuk en vragen om problemen.

Onderweg kom je verschillende honden tegen en vooral veel verschillende hondeneigenaren in diverse stadia van savviness. Laat het niet van die honden of die hondeneigenaren afhangen hoe een situatie verloopt. Zorg dat jouw hond en jij weten wat te doen en wat jullie aan elkaar hebben en dat het dan niet van jullie afhangt dat een situatie escaleert.