Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:55

De eigenaresse is wel degelijk fout met ja zeggen als het kind vraagt om de hond te aaien. Zeker als het al een paar keer fout is gegaan. Zij moet weten en inzien dat haar hond dit niet prettig vindt en dit uit, wat gevolgen kan hebben. Nu een paar keer bij het kind van de TS, maar het kan ook bij andere kinderen gebeuren als de eigenaresse zo met de hond om gaat. Zij kan het gewoon niet inschatten.
En TS moet, wat ze zelf al aangeeft, haar kind leren niet naar de hond te gaan. En tot die tijd het kind heel goed in de gaten houden.
Zelf zou ik het toch nog een keer bespreekbaar maken met de eigenaresse.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:58

magicmist schreef:
Ik wil het zeker voorkomen.
Maar wil wel medewerking hebben van haar kant.
Zij is en blijft verantwoordelijk voor het gedrag van haar hond.
Ik zal mijn zoontje zeker aanleren om weg te blijven. Echter volgende x is het een ander kind.

Of een andere hond waar je kind naar toe gaat. Je zoontje moet het echt eerst vragen, en liever leren dat hij geen honden aait.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:02

sterregoud schreef:
magicmist schreef:
Ik wil het zeker voorkomen.
Maar wil wel medewerking hebben van haar kant.
Zij is en blijft verantwoordelijk voor het gedrag van haar hond.
Ik zal mijn zoontje zeker aanleren om weg te blijven. Echter volgende x is het een ander kind.

Of een andere hond waar je kind naar toe gaat. Je zoontje moet het echt eerst vragen, en liever leren dat hij geen honden aait.

Gewoon geen honden aaien, ook niet na vragen.
Dat is de makkelijkste weg om aan te leren.

Hier is ook wel eens gevraagd maar tijdens het vragen schoot de hand al uit.
Niet elk kind wacht dat antwoord mooi af.

Bij een brave hond kan ik zelf wel zeggen, als het van mama mag mag je hem wel aaien.

Anoniem

magicmist schreef:
Ik beeindig deze discussie.
Schijnbaar vind iedereen het normaal dat een hond bijt.
Graag vanaf nu alleen reacties mbt wetgeving.
Ik zal verder niet meer ingaan op de discussie.
Ik ben van mening dat een hond nooit en te nimmer mag bijten. Zeker niet naar kinderen.

Tja, ik ben van mening dat een kind nooit en te nimmer op een vreemde hond moet af gaan. Volgende keer is het een andere hond.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-22 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Sommige matches gaan niet. Een hond kan net zoals mensen een persoon niet moeten. Vaak voelen honden het haarfijn aan als er iets niet in orde is en dat is hier duidelijk het geval.

De eigenaresse van de hond doet in mijn ogen niks fout door de hond mee te nemen en klaarblijkelijk gaat ze niet direct naast jou staan of in de persoonlijke ruimte van jouw zoontje.

Zoals ik het lees zoekt jouw zoontje de confrontatie op met de eigenaresse en de hond. Dat de eigenaresse 'ja' antwoord op het aaien is niet slim maar waarschijnlijk valt deze mevrouw in de categorie "mensen met honden" ipv in de "hondenmensen" categorie waardoor ze waarschijnlijk oprecht de signalen van de hond niet oppikt. Een bijtincident durf ik het dan ook niet direct te noemen maar wel een onhandige samenloop van omstandigheden, de hond heeft de tweede keer uit zelfbescherming eerder gehandeld. De eigenaresse kan het beste jouw zoontje al van ver wegsturen maar aangezien jouw zoontje niet haar probleem is kan ik me ook voorstellen dat zij niet extra alert zal zijn op de aanwezigheid van jouw zoon.

Dat gezegd hebbende,ook ik vind jou verantwoordelijk, de hond doet dit niet naar alles en iedereen maar specifiek naar jouw zoontje. Dan lijkt het mij jouw verantwoordelijkheid jouw zoontje aan te leren om deze hond niet op te zoeken en ook aan te geven waarom niet. Dit is prima uit te leggen en waarschijnlijk een wijze les.

Je hebt geen poot om op te staan, alleen het feit dat de hond niet op het schoolplein mag kun je hardmaken. En al ga je ermee naar de politie, gebeurt er niks behalve 'een aantekening'. Maar voor een kras op een wang zonder verdere directe actie toen, wordt er, terecht, niks mee gedaan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:07

Mkango schreef:
magicmist schreef:
Ik beeindig deze discussie.
Schijnbaar vind iedereen het normaal dat een hond bijt.
Graag vanaf nu alleen reacties mbt wetgeving.
Ik zal verder niet meer ingaan op de discussie.
Ik ben van mening dat een hond nooit en te nimmer mag bijten. Zeker niet naar kinderen.

Tja, ik ben van mening dat een kind nooit en te nimmer op een vreemde hond moet af gaan.

Ik deel die mening, net zoals ik vind dat een losloopgebied geen speeltuin is voor loslopende kinderen maar zo werkt het helaas niet omdat niet alle mensen inzien waarom niet. Maar daarom vind ik enige nuance in dit verhaal wel terecht want TS schuift het imo iets teveel af richting eigenaresse & hond met ieder bericht dat ze post terwijl het een kwestie is tussen hond & kind, wat gewoon een doodnormale situatie is, alleen van beide kanten ontzettend onhandig aangepakt.

Ik zou zelf ook niet willen dat mijn (denkbeeldige) kinderen überhaupt contact zouden zoeken met wildvreemde honden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:07

BrankaZ schreef:
Laten we heel eerlijk zijn: je kan beter voorkomen dat er gebeten kan worden. Verbieden de hond mee te nemen is de makkelijkste weg, maar dan is er een volgende keer misschien een andere hond van iemand anders.
Het beste is om een kind te leren vreemde honden met rust te laten en tot dat is geleerd heel alert te zijn waar hond en kind zich bevinden.

Dit.

Nu is het deze hond, de volgende keer ligt er een niet vriendelijke hond vast aan een tafeltje in een restaurant, of ligt er een niet vriendelijke hond te wachten bij de supermarkt.

Honden zijn geen algemeen bezit, eigenlijk zou iedereen, kind en volwassenen, gewoon met z'n tengels van andermans hond af moeten blijven, tenzij de eigenaar actief uitnodigd tot aaien en daar zelf volledig met zijn/ haar aandacht bij aanwezig is. Dus niet een "ja" terwijl eigenaar met andere dingen bezig is, zoals de eigenaar van de hond rond het schoolplein.

En ts, als jouw zoontje geen onderscheid kan maken tussen "vandaag wél, morgen niet" dan kan je er beter een volledige "niet" van maken. Dat is duidelijk voor je zoontje. Gewoon altijd "Nee"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:09

TS, heb je al eens met de eigenaresse van de hond gesproken zonder je kinderen erbij? Gevraagd of ze jouw zoontje aub geen toestemming geeft de hond te aaien?

Ik vind het wel echt vreemd dat de eigenaresse jouw zoontje toestemming blijft geven de hond te aaien, namelijk... Even los van het feit dat je zoontje niet meer naar de hond moet gaan.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:09

Verantwoordelijk zijn alle betrokkenen, in geval van schade zal de eigenaar van het bezit (de hond in dit geval) aansprakelijk zijn. Maar ook hier is een groot grijs gebied, de situatie kan het verhaal toch weer anders maken.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Ik ben van mening een vreemde hond niet aaien, niet aankijken en niet tegen praten.
Zeker een kind met autisme is dit een duidelijkere regel dan soms wel en soms niet omdat de eigenaar van de hond zegt dat het mag of niet.

Tekst van de hondenbescherming over omgang vormen met hond en kind.
Vooral het toestemming vragen aan ouder of verzorger en dan pas aan de eigenaar van de hond vind ik een mooie toevoeging.
Je wilt namelijk echt voorkomen dat deze hond je zoon wel pijn doet. En als ik het zo lees bouwt deze hond spanning op naar je zoon toe.

Vreemde hond aaien
Veel ouders laten hun kind elke hond op straat aaien. Niet elke hond vindt het echter prettig om aangehaald worden. Overleg daarom eerst met de hondenbezitter of uw kind de hond mag aaien en schat in of dit veilig is. Creëer dan samen met de hondenbezitter een rustige situatie waarbij hond en kind zich op hun gemak voelen.

Leer uw kind drie regels voor het aaien van honden:

* Eerst aan je ouder of verzorger vragen (en als die er niet is: niet aaien!).
* En dan aan de eigenaar van de hond vragen (en als die er niet is: niet aaien!).
* Als je van allebei mag aaien, moet je het aan de hond vragen: steek voorzichtig je hand uit en kijk of
de hond naar je toekomt. Zo nee, dan heeft de hond er geen zin in en moet je hem met rust laten. Zo
ja, kriebel hem dan rustig ONDER zijn kin of op zijn borst. Aai hem niet over zijn kop, de meeste
honden vinden dat helemaal niet leuk. Knuffelen al evenmin.

https://hondenbescherming.nl/wat-we-doe ... -kinderen/

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:10

"je zoontje wilde de hond aaien". Hier zit in mijn ogen de clue. Je zoontje heeft geen zaken met (andermans) honden te aaien zonder uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar van de hond (en de hond zelf, maargoed, als leek is dat minder goed te zien).

Niet alle honden zijn er mee gediend, en sommige reageren nogal assertief. Hou je zoontje weg van dieren tot je uitdrukkelijke toestemming krijgt om te laten aaien.

Edit: je geeft aan dat eigenaresse toestemming geeft, en dat kind nooit aait zonder toestemming, tegelijkertijd zeg je dat je niet kan voorzien dat die plots van het plein rent naar de hond. Waar is de toestemming dan?

Gewoon leren dat hij niet naar honden mag gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:12

Hennos schreef:
Verantwoordelijk zijn alle betrokkenen, in geval van schade zal de eigenaar van het bezit (de hond in dit geval) aansprakelijk zijn. Maar ook hier is een groot grijs gebied, de situatie kan het verhaal toch weer anders maken.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Ik ben van mening een vreemde hond niet aaien, niet aankijken en niet tegen praten.
Zeker een kind met autisme is dit een duidelijkere regel dan soms wel en soms niet omdat de eigenaar van de hond zegt dat het mag of niet.

Tekst van de hondenbescherming over omgang vormen met hond en kind.
Vooral het toestemming vragen aan ouder of verzorger en dan pas aan de eigenaar van de hond vind ik een mooie toevoeging.
Je wilt namelijk echt voorkomen dat deze hond je zoon wel pijn doet. En als ik het zo lees bouwt deze hond spanning op naar je zoon toe.

Vreemde hond aaien
Veel ouders laten hun kind elke hond op straat aaien. Niet elke hond vindt het echter prettig om aangehaald worden. Overleg daarom eerst met de hondenbezitter of uw kind de hond mag aaien en schat in of dit veilig is. Creëer dan samen met de hondenbezitter een rustige situatie waarbij hond en kind zich op hun gemak voelen.

Leer uw kind drie regels voor het aaien van honden:

* Eerst aan je ouder of verzorger vragen (en als die er niet is: niet aaien!).
* En dan aan de eigenaar van de hond vragen (en als die er niet is: niet aaien!).
* Als je van allebei mag aaien, moet je het aan de hond vragen: steek voorzichtig je hand uit en kijk of
de hond naar je toekomt. Zo nee, dan heeft de hond er geen zin in en moet je hem met rust laten. Zo
ja, kriebel hem dan rustig ONDER zijn kin of op zijn borst. Aai hem niet over zijn kop, de meeste
honden vinden dat helemaal niet leuk. Knuffelen al evenmin.

https://hondenbescherming.nl/wat-we-doe ... -kinderen/

wat een goed stuk!! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:15

magicmist schreef:
fransje23 schreef:
Wie zegt overigens dat de hond dit alleen bij het zoontje doet?
Misschien doet de hond het wel vaker?

Geen idee.
Daar heb ik geen zicht op.
Juridisch gezien is eigenaar aansprakelijk.
Dat is het enige wat ik eigenlijk wilde weten.
De honderden meningen hier doen er in die zin niet toe.
Het gaat om de aansprakelijkheid.

Als je kind onder de auto loopt is de bestuurder ook aansprakelijk, maar daar heb jij je kind niet mee terug.

Ik denk toch echt dat je meer moet inzetten op het voorkomen en er dus voor moet zorgen dat jouw zoontje uit de buurt van de hond blijft. Ik zou het nogmaals bespreken met de hondeneigenaar. Vertel dat je je zoontje hebt verboden de hond te aaien of te benaderen maar dat hij dat misschien toch zou doen en je dan graag zou willen dat zij hem dan wegstuurt.

Maar nogmaals, houd hem vooral zelf in de gaten. Je kind heeft er niets aan dat de hondeneigenaar aansprakelijk is als hij gebeten wordt.

KimD

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:18

En toch is het niet zo kort door de bocht qua aansprakelijkheid, in veel gevallen is de eigenaar van de hond aansprakelijk maar in sommige gevallen ook zeker niet.

Als je dit kunt aantonen dan kan het nog best een juridisch getouwtrek worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:20

Dat moet je zien te voorkomen. Wel vind ik, in tegenstelling tot de meesten, dat er ook een stukje verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaresse. Zij wéét immers dat de hond niet goed reageert op het kind van TS. Maar toch blijft ze toestemming geven dat de hond geaaid wordt. Dat slaat imo nergens op...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:25

_San87_ schreef:
Dat moet je zien te voorkomen. Wel vind ik, in tegenstelling tot de meesten, dat er ook een stukje verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaresse. Zij wéét immers dat de hond niet goed reageert op het kind van TS. Maar toch blijft ze toestemming geven dat de hond geaaid wordt. Dat slaat imo nergens op...

Het kan zo zijn dat ze oprecht niet ziet wat er fout gaat en er dus het kwaad niet van inziet en dat maakt het extra lastig.

Daarom vraag ik me af of TS specifiek met de eigenaresse heeft besproken om 'Nee' te zeggen maar dan nog is het de verkeerde weg.

Het zoontje zou eerst aan mama moeten vragen of hij mag gaan vragen om de hond te aaien, dan onderschept TS dat ook direct door 'Nee' te antwoorden. Als het zoontje ertussendoor glipt dan kan de eigenaresse van de hond hem nog altijd wegsturen.

Maar ook daar, de verantwoordelijkheid begint bij TS.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:27

_San87_ schreef:

Hier ben ik het mee eens. Desnoods 'ga maar aan mama vragen of je mag aaien'.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:29

_San87_ schreef:

Vind ik ook raar hoor, dus met je eens. Maar helaas kun je nooit rekening op hoe andere mensen reageren. Ik zou het gesprek nogmaals met haar aangaan, en echt benadrukken wat er speelt en wat je er ook zelf aan doet. Misschien dringt het niet tot haar door?

Maar je kind veilig houden is hem toch in eerste plaats leren weg te blijven uit gevaarlijke situaties en als hij dat zelf niet kan inschatten dan moet je als ouder zijnde ten alle tijden proberen hem daarin voor te blijven. Aansprakelijkheid is dan het laatste waar ik me druk om zou maken, want dan is het al te laat..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:30

KimD schreef:
_San87_ schreef:

Het kan zo zijn dat ze oprecht niet ziet wat er fout gaat en er dus het kwaad niet van inziet en dat maakt het extra lastig.

Daarom vraag ik me af of TS specifiek met de eigenaresse heeft besproken om 'Nee' te zeggen maar dan nog is het de verkeerde weg.

Het zoontje zou eerst aan mama moeten vragen of hij mag gaan vragen om de hond te aaien, dan onderschept TS dat ook direct door 'Nee' te antwoorden. Als het zoontje ertussendoor glipt dan kan de eigenaresse van de hond hem nog altijd wegsturen.

Maar ook daar, de verantwoordelijkheid begint bij TS.

Als de hond in drie verschillende situaties 1x heeft gehapt en twee keer toe gegromd heeft naar een persoon, dan heb je als eigenaresse van de hond ook een verantwoordelijkheid. Niet enkel naar de persoon in kwestie, maar ook naar je hond toe.

De verantwoordelijkheid dat het kind wel of niet naar de hond loopt, ligt zeker bij TS. Daar gaat het mij ook niet om.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:40

_San87_ schreef:
Als de hond in drie verschillende situaties 1x heeft gehapt en twee keer toe gegromd heeft naar een persoon, dan heb je als eigenaresse van de hond ook een verantwoordelijkheid. Niet enkel naar de persoon in kwestie, maar ook naar je hond toe.

De verantwoordelijkheid dat het kind wel of niet naar de hond loopt, ligt zeker bij TS. Daar gaat het mij ook niet om.

Maar misschien is die eigenaresse ook wel verantwoordelijk.
Want na die kras is er ook niets meer gebeurt.

Citaat:
Ik kan niet overzien dat hij ineens vanuit speeltuin rent nr een hond.

En vanuit die impuls actie vraagt hij netjes of het mag en zijn hand schiet onder het vragen niet al uit?

Dit heb ik zelf meerdere keren gehad, kind vraagt maar wacht antwoord niet af.
Gelukkig bij toen een heel lief hondje.

En aangezien dat de berichten van ts vol emotie staan, begrijpelijk, zou ik best wel eens willen horen wat de honden eigenaresse te vertellen heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:45

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Maar misschien is die eigenaresse ook wel verantwoordelijk.
Want na die kras is er ook niets meer gebeurt.

Citaat:
Ik kan niet overzien dat hij ineens vanuit speeltuin rent nr een hond.

En vanuit die impuls actie vraagt hij netjes of het mag en zijn hand schiet onder het vragen niet al uit?

Dit heb ik zelf meerdere keren gehad, kind vraagt maar wacht antwoord niet af.
Gelukkig bij toen een heel lief hondje.

En aangezien dat de berichten van ts vol emotie staan, begrijpelijk, zou ik best wel eens willen horen wat de honden eigenaresse te vertellen heeft.

Ik vind grommen en dreigen niet 'niets'.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:47

De hond mag dus in geen enkele omstandigheid happen volgens de TS...

Kind van TS mag hond benaderen, aanraken, erop af gaan...
TS moet daar volgens ts niet aansprakelijk voor gehouden worden, wel we baas van de hond want hoe durft ze hond meebrengen...

Temeer is baas van de hond aansprakelijk want zij zegt geen neen tegen het kind (van een ander)...

Conclusie:
1) hond mag niet happen
2) baas moet ingrijpen
=> Mag baas dan kind draai rond de oren geven als deze de hond lastig valt?
Immers, dan grijpt de eigenaresse immers in en kind zal het geen 2 keer meer doen én hond heeft niet gebeten...

Daarmee wel akkoord dan TS???

Tuurlijk niet hé :')

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:49

magicmist schreef:
Wie weet welke stappen je kan ondernemen?
Het volgende is er gebeurd.
Voor de zomervakantie is mijn jongste zoontje gebeten door een hond.dit gebeurde bij school.
Het liep af met een schram in de wang.
Nu heeft mijn zoontje autisme en ik weet dat hij soms afwijkend gedrag heeft naar beesten. Ik was hier echter bij en zag geen directe aanleiding dat de hond zich bedreigd zou moeten voelen.
Nadien gebeurde er weinig.
De hond kwam nog steeds mee naar school. Maar mijn zoontje ontweek hem.

Nu is vorige week en vandaag wederom een dreiging vanuit de hond geweest.
Mijn zoontje wilde de hond aaien en direct ging het fout. Gelukkig bleef het bij grommen en dreigen.
Ik had niet door dat hij richting hond ging.

Ik zou graag zien dat de hond niet meer meegenomen wordt.
School geeft aan dat de hond niet op het schoolplein mag komen maar dat ze verder niets kunnen.

Ik zou dit weer oppakken dan lijkt er uit je eigen verhaal geen probleem te zijn.
Ik denk nml niet dat je iemand de openbare weg kan ontzeggen hoe graag je dat ook zou willen tenzij de hond op het schoolplein komt.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:59

Een gesprek aangaan met de dame in kwestie zonder dat je kind erbij is is een goed idee
Bedenk goed van te voren wat je wilt zeggen en zonder teveel emotie
Misschien kunnen jullie er dan samen prima uitkomen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:03

_San87_ schreef:
Ik vind grommen en dreigen niet 'niets'.

Dan denken wij daar anders over :)

Gewoon hondentaal.
Meer niet.

Hondentaal voor handen thuis houden.
Blijkbaar heeft de hond dat alleen bij zoontje.
TS geeft aan dat zoontje niet handig is met dieren.
Dus die 2 botsen.

Eigenaresse heeft na de schram niets meer laten gebeuren, want ja de hond zijn stembanden slopen gaat niet.
Dus dan ligt het verder bij ts, zoontje bij hond weg houden.
De eigenaresse zoekt het zoontje niet op, dus die kan niet veel meer doen.

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:03

magicmist schreef:
Schijnbaar overdrijf ik als mijn zoontje gebeten wordt.
Fijn zo'n gedachte.
Ze staat op wisselende op plekken.
Je moet het zo zien.
Er is om de school een grasveld met in het midden een speeltuin. Op grasveld en stoep mag de hond niet komen.
Daarnaast is aan de zijkant een openbare weg.

Los van de kwestie aansprakelijkheid - Na het lezen van dit topic is het voor mij nu nog niet duidelijk of de hond OP het schoolplein staat of er naast.
Eerder schreef je dat er naast de school een grasveld was met een speel toestel en een stoep. Ook zei je hier dat jij van mening bent dat de hond hier niet mag komen.
Is dit ook officieel onderdeel van het schoolplein? Zoja: dan zou ik misschien zelfs een melding maken bij de school om te vragen of hier op gelet kan worden. Ik vind dat kinderen op een schoolplein in een veilige omgeving horen te zijn.
Is dit grasveld NAAST het schoolplein, dan is dit openbaar terrein en kan je niemand vragen of verplichten om niet met hond te komen. Waarschijnlijk laat de vrouw haar hond uit en mag zij gewoon met hond aanwezig zijn in een openbare ruimte. Hond moet uiteraard wel aangelijnd zijn .

Daarnaast nog wel een ander puntje: het is heel erg lastig om aan sommige kinderen met autisme uit te leggen waarom iets wat eerst wel mocht, nu niet meer kan. Voor ieder ander kind is uitleggen vaak genoeg, maar (en ik weet alleen hoe dit is voor mijn eigen broertje met autisme) bij kinderen op het spectrum werkt dat vaak anders. Ookal is het een keer fout gegaan, die associatie is er vaak niet.
Heb je de situatie ook al uitgelegd aan de eigenaresse van de hond? Misschien heeft zij niet door dat het bij kinderen met autisme net iets anders werkt (en dat jou kind gewoon een beetje door iedereen in bescherming moet worden genomen omdat hij zelf niet het gevaar door heeft)