Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
magicmist schreef:Ik wil het zeker voorkomen.
Maar wil wel medewerking hebben van haar kant.
Zij is en blijft verantwoordelijk voor het gedrag van haar hond.
Ik zal mijn zoontje zeker aanleren om weg te blijven. Echter volgende x is het een ander kind.
sterregoud schreef:magicmist schreef:Ik wil het zeker voorkomen.
Maar wil wel medewerking hebben van haar kant.
Zij is en blijft verantwoordelijk voor het gedrag van haar hond.
Ik zal mijn zoontje zeker aanleren om weg te blijven. Echter volgende x is het een ander kind.
Of een andere hond waar je kind naar toe gaat. Je zoontje moet het echt eerst vragen, en liever leren dat hij geen honden aait.
magicmist schreef:Ik beeindig deze discussie.
Schijnbaar vind iedereen het normaal dat een hond bijt.
Graag vanaf nu alleen reacties mbt wetgeving.
Ik zal verder niet meer ingaan op de discussie.
Ik ben van mening dat een hond nooit en te nimmer mag bijten. Zeker niet naar kinderen.
Mkango schreef:magicmist schreef:Ik beeindig deze discussie.
Schijnbaar vind iedereen het normaal dat een hond bijt.
Graag vanaf nu alleen reacties mbt wetgeving.
Ik zal verder niet meer ingaan op de discussie.
Ik ben van mening dat een hond nooit en te nimmer mag bijten. Zeker niet naar kinderen.
Tja, ik ben van mening dat een kind nooit en te nimmer op een vreemde hond moet af gaan.
BrankaZ schreef:Laten we heel eerlijk zijn: je kan beter voorkomen dat er gebeten kan worden. Verbieden de hond mee te nemen is de makkelijkste weg, maar dan is er een volgende keer misschien een andere hond van iemand anders.
Het beste is om een kind te leren vreemde honden met rust te laten en tot dat is geleerd heel alert te zijn waar hond en kind zich bevinden.
Hennos schreef:Verantwoordelijk zijn alle betrokkenen, in geval van schade zal de eigenaar van het bezit (de hond in dit geval) aansprakelijk zijn. Maar ook hier is een groot grijs gebied, de situatie kan het verhaal toch weer anders maken.
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Ik ben van mening een vreemde hond niet aaien, niet aankijken en niet tegen praten.
Zeker een kind met autisme is dit een duidelijkere regel dan soms wel en soms niet omdat de eigenaar van de hond zegt dat het mag of niet.
Tekst van de hondenbescherming over omgang vormen met hond en kind.
Vooral het toestemming vragen aan ouder of verzorger en dan pas aan de eigenaar van de hond vind ik een mooie toevoeging.
Je wilt namelijk echt voorkomen dat deze hond je zoon wel pijn doet. En als ik het zo lees bouwt deze hond spanning op naar je zoon toe.
Vreemde hond aaien
Veel ouders laten hun kind elke hond op straat aaien. Niet elke hond vindt het echter prettig om aangehaald worden. Overleg daarom eerst met de hondenbezitter of uw kind de hond mag aaien en schat in of dit veilig is. Creëer dan samen met de hondenbezitter een rustige situatie waarbij hond en kind zich op hun gemak voelen.
Leer uw kind drie regels voor het aaien van honden:
* Eerst aan je ouder of verzorger vragen (en als die er niet is: niet aaien!).
* En dan aan de eigenaar van de hond vragen (en als die er niet is: niet aaien!).
* Als je van allebei mag aaien, moet je het aan de hond vragen: steek voorzichtig je hand uit en kijk of
de hond naar je toekomt. Zo nee, dan heeft de hond er geen zin in en moet je hem met rust laten. Zo
ja, kriebel hem dan rustig ONDER zijn kin of op zijn borst. Aai hem niet over zijn kop, de meeste
honden vinden dat helemaal niet leuk. Knuffelen al evenmin.
https://hondenbescherming.nl/wat-we-doe ... -kinderen/
magicmist schreef:fransje23 schreef:Wie zegt overigens dat de hond dit alleen bij het zoontje doet?
Misschien doet de hond het wel vaker?
Geen idee.
Daar heb ik geen zicht op.
Juridisch gezien is eigenaar aansprakelijk.
Dat is het enige wat ik eigenlijk wilde weten.
De honderden meningen hier doen er in die zin niet toe.
Het gaat om de aansprakelijkheid.
_San87_ schreef:Dat moet je zien te voorkomen. Wel vind ik, in tegenstelling tot de meesten, dat er ook een stukje verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaresse. Zij wéét immers dat de hond niet goed reageert op het kind van TS. Maar toch blijft ze toestemming geven dat de hond geaaid wordt. Dat slaat imo nergens op...
_San87_ schreef:Dat moet je zien te voorkomen. Wel vind ik, in tegenstelling tot de meesten, dat er ook een stukje verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaresse. Zij wéét immers dat de hond niet goed reageert op het kind van TS. Maar toch blijft ze toestemming geven dat de hond geaaid wordt. Dat slaat imo nergens op...
KimD schreef:_San87_ schreef:Dat moet je zien te voorkomen. Wel vind ik, in tegenstelling tot de meesten, dat er ook een stukje verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaresse. Zij wéét immers dat de hond niet goed reageert op het kind van TS. Maar toch blijft ze toestemming geven dat de hond geaaid wordt. Dat slaat imo nergens op...
Het kan zo zijn dat ze oprecht niet ziet wat er fout gaat en er dus het kwaad niet van inziet en dat maakt het extra lastig.
Daarom vraag ik me af of TS specifiek met de eigenaresse heeft besproken om 'Nee' te zeggen maar dan nog is het de verkeerde weg.
Het zoontje zou eerst aan mama moeten vragen of hij mag gaan vragen om de hond te aaien, dan onderschept TS dat ook direct door 'Nee' te antwoorden. Als het zoontje ertussendoor glipt dan kan de eigenaresse van de hond hem nog altijd wegsturen.
Maar ook daar, de verantwoordelijkheid begint bij TS.
_San87_ schreef:Als de hond in drie verschillende situaties 1x heeft gehapt en twee keer toe gegromd heeft naar een persoon, dan heb je als eigenaresse van de hond ook een verantwoordelijkheid. Niet enkel naar de persoon in kwestie, maar ook naar je hond toe.
De verantwoordelijkheid dat het kind wel of niet naar de hond loopt, ligt zeker bij TS. Daar gaat het mij ook niet om.
Citaat:Ik kan niet overzien dat hij ineens vanuit speeltuin rent nr een hond.
DuoPenotti schreef:_San87_ schreef:Als de hond in drie verschillende situaties 1x heeft gehapt en twee keer toe gegromd heeft naar een persoon, dan heb je als eigenaresse van de hond ook een verantwoordelijkheid. Niet enkel naar de persoon in kwestie, maar ook naar je hond toe.
De verantwoordelijkheid dat het kind wel of niet naar de hond loopt, ligt zeker bij TS. Daar gaat het mij ook niet om.
Maar misschien is die eigenaresse ook wel verantwoordelijk.
Want na die kras is er ook niets meer gebeurt.Citaat:Ik kan niet overzien dat hij ineens vanuit speeltuin rent nr een hond.
En vanuit die impuls actie vraagt hij netjes of het mag en zijn hand schiet onder het vragen niet al uit?
Dit heb ik zelf meerdere keren gehad, kind vraagt maar wacht antwoord niet af.
Gelukkig bij toen een heel lief hondje.
En aangezien dat de berichten van ts vol emotie staan, begrijpelijk, zou ik best wel eens willen horen wat de honden eigenaresse te vertellen heeft.
magicmist schreef:Wie weet welke stappen je kan ondernemen?
Het volgende is er gebeurd.
Voor de zomervakantie is mijn jongste zoontje gebeten door een hond.dit gebeurde bij school.
Het liep af met een schram in de wang.
Nu heeft mijn zoontje autisme en ik weet dat hij soms afwijkend gedrag heeft naar beesten. Ik was hier echter bij en zag geen directe aanleiding dat de hond zich bedreigd zou moeten voelen.
Nadien gebeurde er weinig.
De hond kwam nog steeds mee naar school. Maar mijn zoontje ontweek hem.
Nu is vorige week en vandaag wederom een dreiging vanuit de hond geweest.
Mijn zoontje wilde de hond aaien en direct ging het fout. Gelukkig bleef het bij grommen en dreigen.
Ik had niet door dat hij richting hond ging.
Ik zou graag zien dat de hond niet meer meegenomen wordt.
School geeft aan dat de hond niet op het schoolplein mag komen maar dat ze verder niets kunnen.
_San87_ schreef:Ik vind grommen en dreigen niet 'niets'.
magicmist schreef:Schijnbaar overdrijf ik als mijn zoontje gebeten wordt.
Fijn zo'n gedachte.
Ze staat op wisselende op plekken.
Je moet het zo zien.
Er is om de school een grasveld met in het midden een speeltuin. Op grasveld en stoep mag de hond niet komen.
Daarnaast is aan de zijkant een openbare weg.