Hoe werkt een hondenshow?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:17

Ik ga stil mee lezen. Over 2 weken komt onze stamboom rottweiler. M'n eerste eigen hond met een stamboom. Ik wil graag gaan showen. De fokker gaat mij er ook in begeleiden

Het showen is echt lang geleden met de Ierse setter van mijn ouders destijds

Hier onze Chiara v.d Vreehoeve. Wij noemen haar Faiza
Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:27

kiwiwitje schreef:
nine1987 schreef:
Mag ik jullie advies?

Ik had dus het voornemen om met mijn hond te gaan fokken, vandaar dat ik (afgezonderd van 't feit dat ik 't ook leuk vond) shows met hem liep..

Ik gebruik de verleden tijd, omdat ik afgelopen vrijdag de officiële HD/ED foto's heb laten maken en gisteren de verpletterende uitslag kreeg.. Ed vrij, maar HD-D..

Zouden jullie, ondanks dat je niks meer aan titels ed hebt, toch nog showen? Elke show is natuurlijk best een klap geld, zonder dat 't eigenlijk nog wat gaat brengen..

Wat zouden jullie doen?
wat zei de arts die de foto’s maakte, verwacht hij ook een D? En is die gebaseerd op 1 heup of beide heupen? Want de slechtste heup maakt bijv de uitkomst.
Wat je daar dan verder mee doet is de vraag. Maar evt is t nog een optie om evt nieuwe foto’s in te sturen of een herbeoordeling aan te vragen in mijn ras hebben we al een C gehad die maar een B bleek. En ED 2 die ED vrij was.

Ik loop eerlijk vooral shows omdat ik t leuk vind en als de hond t leuk vind maar ik ben voor t financiele wel gegaan naar enkel met de honden waar t een meerwaarde voor is, dus voor de fok. En waar ook wel wat mee te behalen is.
Een van mijn meiden vind t echt geweldig. Maar is zelfs met haar 3 jaar nog erg jeugdig(zit ook in de lijn) dus die in de openklasse uitbrengen is meestal zonde van mn geld. Want ik kom ook niet een beetje leuk uit.

De arts die de foto's maakt, mag geen uitspraak doen, dat doet de raad van beheer.. En zij kwamen met HD-D..

Herbeoordeling is aangevraagd, maar mag pas komend jaar nieuwe foto's insturen..

Vandaar mijn vraag vwb het showen.. Naar mijn gevoel is 't nu puur geld over de balk smijten.. Maar het is wel leuk om te doen.. Vind 't zo lastig..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:27

Gefeliciteerd Kabayo.. Mooie pup!! <3

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:46

Lastig Nine. Ik zou ook niet goed weten wat ik zou doen. Showen is onze hobby en we gaan heel graag met onze honden door heel Europa heen naar shows, dus ergens denk ik, als zowel jij en de hond het erg leuk vinden waarom niet? Wij schrijven een van onze oudere honden ook in, terwijl er voor haar niks meer te halen is. Ze wordt geshowd door onze dochter en die leert heel veel van haar. Voor de hond heeft het dus geen toegevoegde waarde maar voor ons/onze dochter wel.

Ik geloof dat mijn oplossing qua wens voor het showen een nieuwe pup zou zijn ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:48

Ik vind het heel raar dat die arts niet al iets gezegd heeft over dat de heup er niet best uit zag. Een D is echt een flink slechte heup.

Ik als fokker zou die hond niet meer showen en in een rustig gezin plaatsen eerlijk gezegd. D heupen hebben toch meer aandacht nodig Qua spieren sterk houden om er geen last van te krijgen, extra ondersteuning. Zo een hond leeft beter in een gezin waar er alle tijd voor hem Is ipv in een roedel. Want die extra aandacht voor 1 hond zou minder aandacht voor de rest betekenen.
D heupen is niet niets.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:50

Ik heb nog geen enkele arts getroffen die niet een verwachting aangeven van wat ze denken dat de beoordeling word..

Ja t is de vraag of je t doet als hobby of puur om , wat dan nu geen optie meer zou zijn, als nut rondom de fok.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:06

Ik wel, maar dat heeft er wellicht ook mee te maken dat ik een dwergras heb en hij duidelijk zei geen uitspraken wilde doen die niet klopten omdat de dwergrassen toch wat minder voor komen. Ik heb van anderen gehoord dat hij dit had kunnen checken, maar de beste man had ook haast, liep al achter op schema en heeft met mij de foto's bekeken en we hebben voor het gemak de foto's van mijn oudste reu ernaast gelegd. Resultaten volgens mijn verwachting vervolgens; HD B bij Parker :j

Qua de vraag over het showen, dat zou echt voor mij persoonlijk afhankelijk zijn van je reden voor showen. Is het voor de hobby en ervaring opdoen? Dan lekker door gaan. Ik voel het showen meer als verplichting (en pak daarom eigenlijk ook enkel de paar shows per jaar in de buurt en 2 clubmatches) en doe het dan ook met het oog op zijn toekomst als eventueel dekreu. Ik zou stoppen met showen als er een slechte uitslag was geweest om die reden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:10

Zoe_97 schreef:
Ik vind het heel raar dat die arts niet al iets gezegd heeft over dat de heup er niet best uit zag. Een D is echt een flink slechte heup.

Ik als fokker zou die hond niet meer showen en in een rustig gezin plaatsen eerlijk gezegd. D heupen hebben toch meer aandacht nodig Qua spieren sterk houden om er geen last van te krijgen, extra ondersteuning. Zo een hond leeft beter in een gezin waar er alle tijd voor hem Is ipv in een roedel. Want die extra aandacht voor 1 hond zou minder aandacht voor de rest betekenen.
D heupen is niet niets.

Aquilo blijft bij ons.. Dan is 't jammer, maar helaas voor onze plannen, maar ons prinsje gaat nergens heen.. <3

Hij is onze enige hond, dus we hebben gelukkig alle tijd en ruimte om zijn leven aan te passen..

@kiwiwitje,dat is nog een heel andere discussie, die ik morgen eerst met de dierenarts zelf aanga, voordat ik hier verder over uitweid..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:16

Met maar 1 hond zou ik dat ook doen inderdaad. Dan heb je alle tijd en ruimte de nodige aanpassingen te kunnen doen.
Zou eventueel eens kijken om hydrotherapie op te starten om de spieren rond de heupen sterk te houden zodat diende slechte heupen compenseren.
Wil je de foto’s misschien delen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:19

Zoe_97 schreef:
Met maar 1 hond zou ik dat ook doen inderdaad. Dan heb je alle tijd en ruimte de nodige aanpassingen te kunnen doen.
Zou eventueel eens kijken om hydrotherapie op te starten om de spieren rond de heupen sterk te houden zodat diende slechte heupen compenseren.
Wil je de foto’s misschien delen?

Ik wil de foto's morgen delen, nadat ik met mijn dierenarts gesproken heb..

Afspraak bij de fysio (welke ook hydrotherapie aanbiedt) is gemaakt.. Helaas wel pas in augustus, maar onze vakanties gaan net langs elkaar af.. Ik ben wel meteen begonnen met Flexadin..

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:35

Waren er meer mensen vandaag in Arnhem? Hier met een verrassend resultaat naar huis gegaan *\o/*

Want in een sterk deelnemersveld behaalden we een 1U! Totaal onverwacht want door de concurrentie ging ik dus sowieso al maar nergens meer vanuit _O- (totaal 5 honden in de jeugdklasse reuen)

Res. CAC wordt ook een vol punt omdat de hond die het CAC behaald heeft al NL kampioen is, dus dubbel 'geluk' vandaag. Nog 1x een 1U halen en Enzo is NL Jeugdkampioen!

Afbeelding

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 00:41

Gefeliciteerd drico!

Hier ook een onverwachts positieve show gisteren. Vorig weekend eerste show en een 3e plaats zg, zonder echt negatief commentaar van de keurmeester. Dit weekend ging ik dus gewoon voor een 2e plaats u, dus toen keurmeester me vertelde dat het een u was, was het al feest.

Ze is nu bijna 15 maanden, dus de hoop op een titel in de jeugd beetje los gelaten.
Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 06:09

Hallo,
Mag ik me melden om mee te lezen? Ook heb ik 2 vragen.

Ik wil wellicht in de toekomst ook gaan showen met een nog aan te schaffen hond. Hierdoor ben ik benieuwd naar alle afkortingen en wat het beste is enzo, iemand die dit uit kan leggen?

Verder ben ik voor m'n opleiding hondentrimmen naar de pinkstershow in Gorinchem geweest en vond het super leuk om te zien. Ik moet namelijk een trimboek maken. Ik moet van 8 verschillende rassen een standfoto waar de hond in rasstandaard is getrimd. En dan moet ik van datzelfde ras een voor foto en na foto van het moment dst ik hem ga trimmen. Nu heb ik meteen 2 vragen. Ik moet nog een foto hebben van de Cairn Terrier in rasstandaard getrimd en van de Bolognezer. Is er hier iemand die 1 of beide rassen heeft en waarvan ik een mooie standfoto op show mag gebruiken voor m'n opdracht voor school?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 06:51

Gefeliciteerd beide! Wij mogen vandaag naar arnhem. Voor freddie de 1e keer in de jeugd
Baco staat in de kampioensklasse en moet nog 1 punt voor zn NL titel maar die verwacht ik vandaag niet.

Idylle gewoon vragen wat je precies wil weten want met alle afkortingen zijn we nog wel even bezig haha

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 07:38

Gefeliciteerd voor iedereen die gisteren mooie resultaten heeft gehaald.

Idylle wat leuk dat je het voornemen hebt om ook in de toekomst te gaan showen.
Je huidige hondjes zouden daarvoor niet geschikt zijn? Of hebben ze geen stamboom?

Ik kan je helaas niet helpen met de rassen die je zoekt. Maar net als wat kim zegt, vraag hier gerust wat je wil weten. Want we kunnen elkaar prima helpen toch?

Ik ben vorige week zondag met Ginger gaan kijken op de show van de Golden Retriever Vereniging. Was leuk om te zien hoe ze zich daar vrij rond bewoog.
Ook zijn we 'spelenderwijs' afgelopen woensdag begonnen met Ringtraining. Helaas is onze eigen training (bij de KC) stilgelegd, dus ik ben bij een nieuwe KC aangesloten en het is overal toch net wat anders. Dus wennen voor ons beide.
Maar we gaan woensdag gewoon weer.

We hebben het voornemen om waarschijnlijk (als Ginger het leuk blijft vinden allemaal) begin Augustus ons eerste showtje te doen in de Minor Puppy bij de show van de Golden Retriever Club België.
Gewoon voor de ervaring en om te zien hoe het gaat.

Woensdag gaat er iemand mee naar ringtraining, dus misschien kan zij een fotootje maken van Ginger als ik haar in stand zet.
\

P.s. Kim, ook hier succes wensen. ;)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 07:41

Succes Kim! Ik heb vandaag Genk opstaan.

Afbeelding
Op de foto 12 maanden oud

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:28

Update Genk:

Best junior en best of breed… twee ereringen dus straks

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:37

idylle schreef:
Ik wil wellicht in de toekomst ook gaan showen met een nog aan te schaffen hond. Hierdoor ben ik benieuwd naar alle afkortingen en wat het beste is enzo, iemand die dit uit kan leggen?

Hier staat eigenlijk best al wel veel informatie over showen wbt afkortingen, klassen, etc:
https://www.houdenvanhonden.nl/actief-m ... t-je-hond/

@Kim
Succes voor zo direct!

@StonedRomy
Gefeliciteerd *\o/*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:28

Gefeliciteerd Romy!

Hier een kampioensklasse 1 uitmuntend. Beste reu. BOB. Nu wachten op de ere ring.
Freddie 2 zg. ze vond hem nog te puppy

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:31

Fem schreef:
Gefeliciteerd voor iedereen die gisteren mooie resultaten heeft gehaald.

Idylle wat leuk dat je het voornemen hebt om ook in de toekomst te gaan showen.
Je huidige hondjes zouden daarvoor niet geschikt zijn? Of hebben ze geen stamboom?

Ik kan je helaas niet helpen met de rassen die je zoekt. Maar net als wat kim zegt, vraag hier gerust wat je wil weten. Want we kunnen elkaar prima helpen toch?

Ik ben vorige week zondag met Ginger gaan kijken op de show van de Golden Retriever Vereniging. Was leuk om te zien hoe ze zich daar vrij rond bewoog.
Ook zijn we 'spelenderwijs' afgelopen woensdag begonnen met Ringtraining. Helaas is onze eigen training (bij de KC) stilgelegd, dus ik ben bij een nieuwe KC aangesloten en het is overal toch net wat anders. Dus wennen voor ons beide.
Maar we gaan woensdag gewoon weer.

We hebben het voornemen om waarschijnlijk (als Ginger het leuk blijft vinden allemaal) begin Augustus ons eerste showtje te doen in de Minor Puppy bij de show van de Golden Retriever Club België.
Gewoon voor de ervaring en om te zien hoe het gaat.

Woensdag gaat er iemand mee naar ringtraining, dus misschien kan zij een fotootje maken van Ginger als ik haar in stand zet.
\

P.s. Kim, ook hier succes wensen. ;)

Wat leuk, dan heb ik jullie woensdag gezien tijdens de ringtraining! En dat kleine puppy deed het, ondanks de hitte, echt al heel knap allemaal!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:01

Drico schreef:
idylle schreef:

Hier staat eigenlijk best al wel veel informatie over showen wbt afkortingen, klassen, etc:
https://www.houdenvanhonden.nl/actief-m ... t-je-hond/

@Kim
Succes voor zo direct!

@StonedRomy
Gefeliciteerd *\o/*

Heel erg bedankt! Dat ga ik eens op m'n gemakje doorlezen.

Ik wilde heel graag een zwarte dwergpoedel. Maar nu heeft m'n man een teckel gekregen en dat is ook wel erg leuk hoor! Ik weet het dus nog niet zeker. De 2 honden die we nu hebben hebben beide geen stamboom waarvan 1 een mix van allemaal kleine rassen is.

Gefeliciteerd met de behaalde titels (zeg je dat zo?) En alle beoordelingen (zeg je dat ook zo?) Super knap!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:12

Esplendido schreef:
Wat leuk, dan heb ik jullie woensdag gezien tijdens de ringtraining! En dat kleine puppy deed het, ondanks de hitte, echt al heel knap allemaal!

Ohhh... Wat leuk!
Je komt ook werkelijk overal Bokkers tegen. :')
Heb alleen geen idee wie jij was.
Mocht je er woensdag zijn, zeg gerust even gedag. :j

Idylle:
Maar van wie heeft je man die teckel gekregen dan? En wilde hij heel graag een teckel?

En je zegt het goed hoor (titels en beoordelingen). :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:36

Fem schreef:
Esplendido schreef:

Ohhh... Wat leuk!
Je komt ook werkelijk overal Bokkers tegen. :')
Heb alleen geen idee wie jij was.
Mocht je er woensdag zijn, zeg gerust even gedag. :j

Idylle:
Maar van wie heeft je man die teckel gekregen dan? En wilde hij heel graag een teckel?

En je zegt het goed hoor (titels en beoordelingen). :)

Ik had zelf geen hond bij me, maar ik was degene die mocht helpen met het betasten van de honden.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:55

Ik stuur je even een pb ;) :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:17

M'n man had het al jaren over een teckel. Ik had er helemaal niets mee, maar nu wordt m'n man 50 dit jaar en zijn we dit jaar ook 12,5 jaar getrouwd dus samen met m'n vader, m'n kinderen en schoondochter een teckel aan m'n man cadeau gedaan. En nu.... Ben ik helemaal verkocht <3