Insectenvoer voor katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:24

herr_balou schreef:
Babsiej schreef:

Omdat ze daar ook op reageerde. Heb geit geprobeerd, paard, en konijn. Allen 8 weken. Vandaar nu op insecten -O-

Was dat rauwe vlees met of zonder premix (toegevoegde vitamines & mineralen)? Want ik weet dat er katten en honden zijn die juist daarop reageren.

Eilish schreef:
Bandit is een merk dat biologisch rauw vlees heeft.

Bandit is qua kvv (kant-en-klaar vers vlees) wel het beste (en net geen 100% biologisch vanwege een klein aandeel vis) wat je kan voeren maar daar zit dan wel een prijskaartje aan...
Het blikvoer van Bandit zou ik alleen in huis hebben voor gevallen dat kvv niet tijdig uit de vries of op is.
Ik heb geen kat maar een hond, die krijgt soms Bandit, soms Darf, soms KB Raw enkelvoudig maar meestal BARF. Dat laatste zou ik geloof ik niet aanhalen als ik 1 kat zou hebben. Aangezien een hond ook was graan en groenten mag, is dat ook onderdeel van zijn menu maar bij een kat zou ik dat zoveel mogelijk vermijden.
Hond heeft al eens een snack en kvv met insect aangeboden gekregen en heeft laten blijken dat hij dat niet kon waarderen. Gelukkig zijn er altijd honden die zich als vuilnisbak gedragen dus andere hond een plezier mee gedaan.

Bandit is qua vet, eiwit en KH idd heel netjes. Het enige jammere vind ik dat ze claimen compleet te zijn, maar dat dat eigenlijk bijna niet kan zonder bepaalde dingen toe te voegen. Mangaan bv vind je bijna niet in vlees (ja in pens.. maar dat zit er niet in bij katten).
Maar goed. Het komt wel in de buurt iig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:32

Eleeke schreef:
ik zie net een artikel op nu.nl voorbijkomen

https://www.nu.nl/uit-andere-media/6227721/insectenvoer-voor-de-kat-is-dat-wel-een-goed-idee.html

Niet perse heel positief , maar innovatie gaat altijd met horten en stoten.
Ik vind dit een heel leuk topic.
Ik kan me voorstellen dat het voor nu nog geen optie blijkt te zijn, maar zonder innoveren/ debatteren en uitproberen komen we nergens.

Hmm, ik kan dit experiment natuurlijk een keer herhalen.
('Het doel van het experiment is dat het informatie oplevert.'
Soms ben je blij met de bevinding, soms niet...)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:05

SimoneeM schreef:
herr_balou schreef:
Bandit is qua kvv (kant-en-klaar vers vlees) wel het beste (en net geen 100% biologisch vanwege een klein aandeel vis) wat je kan voeren maar daar zit dan wel een prijskaartje aan...
Het blikvoer van Bandit zou ik alleen in huis hebben voor gevallen dat kvv niet tijdig uit de vries of op is.
Ik heb geen kat maar een hond, die krijgt soms Bandit, soms Darf, soms KB Raw enkelvoudig maar meestal BARF. Dat laatste zou ik geloof ik niet aanhalen als ik 1 kat zou hebben. Aangezien een hond ook was graan en groenten mag, is dat ook onderdeel van zijn menu maar bij een kat zou ik dat zoveel mogelijk vermijden.
Hond heeft al eens een snack en kvv met insect aangeboden gekregen en heeft laten blijken dat hij dat niet kon waarderen. Gelukkig zijn er altijd honden die zich als vuilnisbak gedragen dus andere hond een plezier mee gedaan.

Bandit is qua vet, eiwit en KH idd heel netjes. Het enige jammere vind ik dat ze claimen compleet te zijn, maar dat dat eigenlijk bijna niet kan zonder bepaalde dingen toe te voegen. Mangaan bv vind je bijna niet in vlees (ja in pens.. maar dat zit er niet in bij katten).

Volgens mij is dat precies een van de redenen waarom er zilvervliesrijst inzit. Heb je wel echt de samenstelling bekeken?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:41

herr_balou schreef:
SimoneeM schreef:

Volgens mij is dat precies een van de redenen waarom er zilvervliesrijst inzit. Heb je wel echt de samenstelling bekeken?

Dat klopt, maar de opname van mangaan uit zilvervliesrijst is niet fantastisch bij katten. Heb zeker de samenstelling bekeken :-). Zelfs een hele cursus omtrent nutritionele behoeften gedaan en stel zelf mijn rauwe voeding samen, doorgerekend en wel.

Ik zou zelf niet vertrouwen op rijst als enige bron van sommige voedingsstoffen, niet bij katten in ieder geval. Komt bij dat heel veel kvv’s als je ze gaat doorrekenen te weinig ijzer bevatten, te weinig koper soms, etc etc.

Het kan hoor, dat het wel compleet is. Maar het valt niet goed te controleren omdat ze ook niet duidelijk vertellen wat er in zit aan vlees. Kipfilet geeft andere voedingswaarden dan kippendijfilet bv. En er staat ook nergens of het aan fediaf richtlijnen voldoet bv. Is bij geen kvv hoor, maar sommige vallen nog zelf te controleren door een duidelijke uiteenzetting van de ingredienten :).

Dus het kán dat het compleet is, maar ik heb er enigszins mijn twijfels over en zou dat graag willen doorrekenen. Maar precieze ingrediënten geven ze volgens mij niet zomaar af :D.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:27

SimoneeM schreef:
herr_balou schreef:

Dat klopt, maar de opname van mangaan uit zilvervliesrijst is niet fantastisch bij katten. Heb zeker de samenstelling bekeken :-). Zelfs een hele cursus omtrent nutritionele behoeften gedaan en stel zelf mijn rauwe voeding samen, doorgerekend en wel.

Ik zou zelf niet vertrouwen op rijst als enige bron van sommige voedingsstoffen, niet bij katten in ieder geval. Komt bij dat heel veel kvv’s als je ze gaat doorrekenen te weinig ijzer bevatten, te weinig koper soms, etc etc.

Het kan hoor, dat het wel compleet is. Maar het valt niet goed te controleren omdat ze ook niet duidelijk vertellen wat er in zit aan vlees. Kipfilet geeft andere voedingswaarden dan kippendijfilet bv. En er staat ook nergens of het aan fediaf richtlijnen voldoet bv. Is bij geen kvv hoor, maar sommige vallen nog zelf te controleren door een duidelijke uiteenzetting van de ingredienten :).

Dus het kán dat het compleet is, maar ik heb er enigszins mijn twijfels over en zou dat graag willen doorrekenen. Maar precieze ingrediënten geven ze volgens mij niet zomaar af :D.

Het is zilvervliesrijst he, niet gewone witte snelkookrijst.
Je zou kunnen overwegen eens contact op te nemen en vragen of je langs mag komen. Of contact opnemen met Tannetje Koning.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 23:55

herr_balou schreef:
SimoneeM schreef:

Het is zilvervliesrijst he, niet gewone witte snelkookrijst.
Je zou kunnen overwegen eens contact op te nemen en vragen of je langs mag komen. Of contact opnemen met Tannetje Koning.

Degenen achter Catmoneo hebben dat eens gedaan en het was toen een beetje twijfelachtig meen ik me te herinneren.

Anyway, maakt verder ook niet uit. Ik durf het niet als compleet te bestempelen en voer het daarom ook niet als compleet.
Maar dat geldt voor vrijwel alle kvv’s, zolang ze geen labeltje hebben dat ze fediaf volgen :)

Nou voer ik het ook niet meer, dus voor nu ga ik er verder ook niet meer induiken. Desondanks vind ik het wel een van de betere merken hoor; ik zou alleen om compleetheid meer te garanderen liever voor andere merken met premix gaan.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 00:21

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:03

Ik heb 19 jaar in de honden en kattenvoer gewerkt.
Wij hebben voor een ander bedrijf toen ook wel proeven gedaan met intsectenmeel.
Daar werd heel veel kunstmatige vitaminen en mineralen toegevoegd, omdat het insectenmeel anders niet toereikend was. Maar verder nooit weer wat over gehoord. En de productie is nooit doorgezet
Wij produceerden ook Yarrah.
De hond vegan was een populair product, al leek het mij niet gezond aangezien er heel veel stof in zat.
Dat hebben ze toen opgelost door er kokosvet toe te voegen.
Zonder dat leek het mij aannemelijk dat honden spontaan een luchtwegproblemen kon krijgen.
Yarrah is toen ook wel bezig geweest om een vegan kattenvoer op de markt te zetten.
Met overleg inzage in verschillende recepten, bleek dat niet haalbaar.
Omdat een kat dan niet aan toereikende vitaminen uit vlees aankwam. Er was geen grondstof die dat kon aanvullen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:18

OleJon schreef:
Ik heb 19 jaar in de honden en kattenvoer gewerkt.
Wij hebben voor een ander bedrijf toen ook wel proeven gedaan met intsectenmeel.
Daar werd heel veel kunstmatige vitaminen en mineralen toegevoegd, omdat het insectenmeel anders niet toereikend was. Maar verder nooit weer wat over gehoord. En de productie is nooit doorgezet
Wij produceerden ook Yarrah.
De hond vegan was een populair product, al leek het mij niet gezond aangezien er heel veel stof in zat.
Dat hebben ze toen opgelost door er kokosvet toe te voegen.
Zonder dat leek het mij aannemelijk dat honden spontaan een luchtwegproblemen kon krijgen.
Yarrah is toen ook wel bezig geweest om een vegan kattenvoer op de markt te zetten.
Met overleg inzage in verschillende recepten, bleek dat niet haalbaar.
Omdat een kat dan niet aan toereikende vitaminen uit vlees aankwam. Er was geen grondstof die dat kon aanvullen

Interessant! Kan je iets vertellen over de duurzaamheid van de productie (procesmatig) van het ene soort t.a.v. het andere soort? (Vegan vs origineel)

Was je op technologische basis betrokken?