Hond heeft gat gebeten in andere hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hond heeft gat gebeten in andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:13

Wil je wachten op nog een incident?

Ben benieuwd wat de trainer adviseert. Erg moeilijk dit.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:54

Wat ontzettend naar voor je zeg, ik snap dat je ervan geschrokken bent. Ik vind het het in ieder geval wel heel goed van je hoe je het oppakt, je laat het er in ieder geval niet bij zitten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:37

Ik vind het eerder zorgwekkend dat mensen alsmaar hun loslopende honden op een aangelijnde hond laten afstormen.

Losloopgebied of niet, maakt daar geen verschil in. Je hond was aangelijnd, dat op zich zegt al genoeg qua signaal.

Het is aan anderen om dan hun hond bij hun te houden en niet elke loslopende hond open en aangelijnde hond af te laten lopen met de slogan "oh maar hij doet niets hoor" !

Neen, dat doet helemaal niet terzake, de loslopende hond hoort hier niet te zijn, gewoon niet!

Ik zou me dus niet te druk maken over het gedrag dat hij vertoonde.

Hij was bij jou én aangelijnd, meer kun jij niet doen om je verantwoordelijkheid te nemen en had de baas van de loslopende hond zijn of haar verantwoordelijkheid genomen, dan had die de hond bij zich gehouden en was dit niet gebeurd.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 19:42

Volgende week vrijdag heb ik een afspraak met mijn trainer /gedragstherapeut. Dus ik ben erg benieuwd wat hij zegt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:44

Pfoe, dat is echt wel een serieuze beet geweest zeg :\
Goed dat je een gedragstherapeut inschakelt!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:10

TinkerTreas schreef:
Vanmiddag was hij voor de 2e keer op strand. De eerste keer vond hij het enorm spannend, nu ging het al veel beter. Onze andere 2 honden waren er ook bij, die liepen los en Mowgli aan een 5 meter lijn. Hij heeft een paar keer gesnuffeld met een paar loslopende honden.
Toen kwam er een kleine doodle aan, alle 3 de honden gingen er naartoe. Op het oog een rustig en beleefd hondje. En (voor mij) van de een op het andere moment grijpt Mowgli die doodle in zijn nek en laat niet meer los.
Mijn eerste reactie was om hem bij zijn tuig en zijn nekvel te pakken. En het bazinnetje van de doodle gaf hem een klap op zijn kop met de riem waarna hij los liet.

Hier staat toch duidelijk dathaar honden op de Doodle af gingen Little gift, dus weet niet waar jij uit opmaakt, dat de doodle op hun afgestormd kwam.

@T.s. op zich goed gehandeld, maar zou zo'n hond niet meer bij vreemde honden durven later zonder muilkorf. Dus zou idd daarmee aan de slag gaan en/of niet meer in contact laten komen met andere honden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 20:14

De doodle kwam inderdaad niet op ons afgestormt.
Ze liepen naar elkaar toe, mijn honden en die doodle. Maar dat ging allemaal heel rustig en beleefd.
Zoals ik het kon beoordelen heeft de doodle niets fout gedaan. Gewoon een heel beschaafd en beleefd hondje.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:21

TinkerTreas schreef:
Bedankt voor alle reacties. Er staan zeker bruikbare dingen tussen.
Ik heb inmiddels contact gehad met een gedragstherapeut, hopelijk kan ik snel terecht.
De muilkorf komt morgen binnen ipv vandaag.
Ik schrijf Mowgli ook zeker nog niet af.
Ik vind het niet nodig om de stichting te noemen. Naar mijn mening heeft de stichting niet fout gehandeld. En ik heb gewoon goed contact met ze over wat er gebeurt is.

Ik heb net een berichtje gekregen van de eigenaar van de doodle. 2 Gaten lopen onder de huid naar elkaar toe, de dierenarts kon er iets doorheen steken.
1 Gat lijkt al wat ontstoken te zijn.
[ [url=m/PxuGMy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is in ieder geval behandeld en ik hoop maar dat hij er niets aan over houdt. Ook mentaal niet.

Wat een rotsituatie. Ik snap dat je de hond wilt houden/verdedigd, die kan er ook niks aan doen. Maar hondenbeten zijn gevaarlijk infectueus. Sterkte!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:33

@Little_gift maar zo werkt het helaas niet.
Ik weet niet hoe de wetgeving is in NL maar hier in NZ en Australie (toen ik daar nog woonde) doet het er niet toe of je hond aangelijnd is of niet. Of een loslopende hond op jouw aangelijnde hond komt lopen of niet.
Als jouw hond een ander grijpt en schade maakt of zelfs een andere hond dood.. dan is jouw hond alsnog de schuldige. Als die eigenaar dan een klacht doet naar de gemeente hier word je hond afgemaakt.

Nogmaals, weet niet hoe dat in NL zit.

En geloof me, het frustreert mij ook waanzinnig. Ik maak het dagelijks mee met mijn eigen honden en met honden van klanten. Heb er zelfs posts over geschreven die de wereld rond zijn gegaan. Maar uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind en zul je je verantwoordelijkheid moeten nemen (wat TS ook doet).

En dan komt er training aan te pas, lichaamstaal lezen want wellicht had TS vanalles gemist, een muilkorf en dan begint het leven met een reactieve/aggressieve hond. En dat is vermoeiend.

Dus ik snap de reacties van Poes etc zeker wel dat dit niet een luchtig gevalletje was van angstbijten of een waarschuwingssignaal.
Hij heeft er nu een flinke bijt opzitten. Hij is 8 jaar. Wellicht heeft hij er al meer op zitten.

Ik zou dus ook echt wel voorzichtig zijn in huis want hoe relaxter hij is, hoe sneller dat ook kan veranderen (kan, hoeft niet!).

Maar ook de reacties je hebt hem pas 4 weken, wil je dit.. snap ik helemaal. Want nu is die hechting toch minder heftig dan over 1 jaar.

En als een sidenote als gedragstherapeut zelf: een hond die bijt “uit het niets” is heel moeilijk te trainen. Het is veel makkelijker met een angstige hond dan met een hond die soms okay is.. en soms niet en je kan de vinger er niet echt op leggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:35

Jeetje, wat een rotsituatie. Ik snap heel goed dat als alles goed lijkt te gaan, je denkt dat het wel kan en je de hond een plezier doet met zo een wandeling. Dichtbij huis is het vaak drukker en ook niet altijd ideaal.

Hoe heeft de hond kennis gemaakt met jouw andere honden? Dat ging allemaal wel goed?

Ik vind ook het loslopen vs aangelijnd een ding. Mijn ene reu is niet zo sociaal en heb ik op sommige plekken aangelijnd. Of ga speciaal naar niet losloop gebieden. Je wil niet weten hoe vaak er dan toch losse honden op je af stormen en mensen roepen; hij doet niks..........Nee, maar die van mij wel. En die is klein, maar we weten helaas dat hij toch echt "lelijk" kan doen. Zijn zusje ook, maar die geeft het wel goed aan.

Ons vorige hondje is ook overleden door de gevolgen van een aanval van een uitlaatservice. Natuurlijk ben je boos, enorm verdrietig en gaat die film nooit meer van je netvlies. Het heeft misschien zelfs een negatief effect gehad op deze honden op sociaal vlak. Maar ik neem het niet echt iemand kwalijk. Het blijven dieren en niet elke situatie is 100% voorspelbaar.

De reactie van de doodle eigenaresse vind ik echt wel heel erg laks. Ik heb daar eigenlijk grotere vraagtekens bij, dan bij jouw eventueel foute inschatting. Hoe kan je een dag wachten na zoiets??

Maar goed, misschien kunnen jullie samen nog eens de film afspelen en erachter komen of er toch iets gebeurde voor de beet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:44

Little_Gift schreef:
Ik vind het eerder zorgwekkend dat mensen alsmaar hun loslopende honden op een aangelijnde hond laten afstormen.

Losloopgebied of niet, maakt daar geen verschil in. Je hond was aangelijnd, dat op zich zegt al genoeg qua signaal.

Het is aan anderen om dan hun hond bij hun te houden en niet elke loslopende hond open en aangelijnde hond af te laten lopen met de slogan "oh maar hij doet niets hoor" !

Neen, dat doet helemaal niet terzake, de loslopende hond hoort hier niet te zijn, gewoon niet!

Ik zou me dus niet te druk maken over het gedrag dat hij vertoonde.

Hij was bij jou én aangelijnd, meer kun jij niet doen om je verantwoordelijkheid te nemen en had de baas van de loslopende hond zijn of haar verantwoordelijkheid genomen, dan had die de hond bij zich gehouden en was dit niet gebeurd.

Maar TS had ook haar honden bij zich kunnen roepen, die liepen ook een stuk van haar vandaan. Nu wist TS niet dat haar hond zou bijten, maar in het vervolg muilkorf en lijn kort nemen als er andere honden aan komen. Ik vind het wel zorgelijk dat de hond zo uitgehaald heeft, het zijn niet alleen de gaten maar ook huid wat losgetrokken is. Dit is wel wat meer dan een waarschuwing, dit is gewoon serieus aanvallen. Bij mijn hond kostte dat 2 maanden voordat het hersteld was en hij had een hekel aan herders gekregen.

Bij mijn hus heb ik ook honden die wat vinden van vreemde honden, die hou ik aan de lange lijn en als er andere honden aankomen gaan ze kort. En dan heb ik nog andere honden bij me die ik als afleiding naar de vreemde hond kan laten gaan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:51

Misschien toch gebeten omdat jij twee teefjes bij je had? Het gebeten hondje zal dan een reu zijn denk ik?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:02

Hond in losloopgebied aan een lange lijn waar ook nog eens twee loslopende honden bij lopen vind ik geen geval ‘had je je hond maar bij je moeten houden’. Écht niet.
Een eigenaar die per ongeluk met zijn minder sociale hond in losloopgebied komt en snel haar hond aan de korte riem klikt terwijl ze roept dat haar hond kan bijten, dán zou je kunnen betwisten dat de losloper het probleem was.
Maar nu niet hoor.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:16

Niet leuk als dit gebeurt, kan er helaas van meespreken.
Ik had altijd al twee honden, na overlijden van de ene (ook uit het buitenland) heb ik beslist om voor die organisatie een hond op te vangen als pleeggezin. Hond moest dringend weg omdat er een baby in het gezin kwam, maar zou ‘heel lief’ zijn.
Rustig kennisgemaakt met mijn eigen border collie, alles ging goed. Wennen aan nieuwe routine etc. Op wandeling heeft hij ook heel plots een andere hond aangevallen, liet niet meteen los ook. Andere hond was gewoon beleefd en had niks ‘uitgelokt’. Ze waren aan het snuffelen en plots had hij ‘m beet. Gelukkig geen erge verwondingen aan de hond in kwestie.
Daarna altijd maatregelen genomen zodat hij nooit meer binnen bereik van ‘vreemde’ honden kwam. Wou ‘m ook niet meteen opgeven want hij was wel gewoon goed met mijn border collie.

Tot hij op een avond de border gegrepen heeft, uit het niks. Ze lag nota bene gewoon te slapen.
De opvanger kwam de woonkamer in gelopen en greep haar gewoon. Kreeg hem er met geen mogelijkheid van af, heb de longen uit m’n lijf geschreeuwd. Was alleen thuis dus niemand kon helpen. Toen ik bezig was met proberen hem eraf te trekken, heeft hij zich naar mij gekeerd. Meerdere lelijke bijtwonden in handen en armen, bloed gutste eruit en heb nog steeds litteken op m’n hand.

Meteen contact opgenomen met mijn contactpersoon bij de organisatie. Hond mocht niet ingeslapen worden van hun. Ik had er geen zeggenschap over want was enkel pleeghond.
Heb ze gezegd het beest de volgende dag te komen halen of ik bracht ‘m naar een asiel met het eerlijk verhaal, contract of niet.

Zijn ‘m komen ophalen en hond zou nu bij een alleenstaande zonder andere dieren wonen.

Lag het aan mij dan werd hij ingeslapen. Ik vergeet nooit het geschreeuw van mijn bc (die gelukkig enkel wat kleine ‘gaten’ had omdat ik snel kon ingrijpen!) en de pijn en het bloed van mijn bijtwonden :n .
En er was gewoon geen aanleiding toe. Border lag vredig te slapen op haar eigen plekje.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:23

Heftig Noblesse. Ik ben er bang voor dat zoiets ook best kan gebeuren met TS haar honden. Zeker als hij zich meer op zn gemak gaat voelen.

Wat erg ook dat de hond in jouw verhaal daarna herplaatst is. Zo zie je maar dat sommige organisaties echt niet altijd zo helder inzien. Verblind door het idee van “honden redden”.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:26

Ooit een hond opgehaald bij het asiel. Partner en kinderen vonden de dobbelman pincher geweldig!! Ik had er geen goed gevoel bij ook al was hij super braaf en zeer goed luisterend. DUS bedongen dat hij op proef mocht komen of anders niet.
Gelukkig maar. Partner die er zo gek mee was, lag op de Bank, want hij blafte zo 's nachts. Ach 1ste nacht. Toen hij sliep werd hij wakker van zeer dreigend gegrom en de hond zat vlakbij met opgetrokken lippen. Mijn partner was echt bang en naar zijn zeggen liep het goed af omdat hij doodstil bleef liggen.
De andere ochtend heb ik hem gelijk terug gebracht.

Het is een ernstig incident. Sterkte. Je bent een lieve vrouw.
Misschien enkele reis dierenarts of terug naar waar hij vandaan komt?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:26

Nagini schreef:
Heftig Noblesse. Ik ben er bang voor dat zoiets ook best kan gebeuren met TS haar honden. Zeker als hij zich meer op zn gemak gaat voelen.

Wat erg ook dat de hond in jouw verhaal daarna herplaatst is. Zo zie je maar dat sommige organisaties echt niet altijd zo helder inzien. Verblind door het idee van “honden redden”.

Om die reden hebben wij een adoptiekat, die mijn mans ogen uit wilde krabben en hem lelijk verwond heeft (nu nog restschade), in laten slapen zonder dat aan de opvang te melden. Omdat die opvang anders die kat wéér zou doorsturen naar iemand anders, daarvoor had diezelfde opvang al een doorbijtende hond doorgestuurd naar een familie, omdat "alle dieren een kans moeten krijgen." Ook verblind dus door het idee van honden (en katten) redden.
Als je de opvang niet wijzer maakt, kun je dus best een gevaarlijk dier in laten slapen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:56

Voor mij is dit dus de reden nooit een dier te “adopteren “ (wat volgens mij wettelijk gezien helemaal niet kan). Ik ben eigenaar en beslissingsbevoegd of het dier komt niet bij mij wonen. Mijn paard gaat om dezelfde reden niet naar DePaardenkamp als het zo ver mocht komen. Ik ben en blijf degenen die de beslissingen neemt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:06

Noblesse_ schreef:
Niet leuk als dit gebeurt, kan er helaas van meespreken.
Ik had altijd al twee honden, na overlijden van de ene (ook uit het buitenland) heb ik beslist om voor die organisatie een hond op te vangen als pleeggezin. Hond moest dringend weg omdat er een baby in het gezin kwam, maar zou ‘heel lief’ zijn.
Rustig kennisgemaakt met mijn eigen border collie, alles ging goed. Wennen aan nieuwe routine etc. Op wandeling heeft hij ook heel plots een andere hond aangevallen, liet niet meteen los ook. Andere hond was gewoon beleefd en had niks ‘uitgelokt’. Ze waren aan het snuffelen en plots had hij ‘m beet. Gelukkig geen erge verwondingen aan de hond in kwestie.
Daarna altijd maatregelen genomen zodat hij nooit meer binnen bereik van ‘vreemde’ honden kwam. Wou ‘m ook niet meteen opgeven want hij was wel gewoon goed met mijn border collie.

Tot hij op een avond de border gegrepen heeft, uit het niks. Ze lag nota bene gewoon te slapen.
De opvanger kwam de woonkamer in gelopen en greep haar gewoon. Kreeg hem er met geen mogelijkheid van af, heb de longen uit m’n lijf geschreeuwd. Was alleen thuis dus niemand kon helpen. Toen ik bezig was met proberen hem eraf te trekken, heeft hij zich naar mij gekeerd. Meerdere lelijke bijtwonden in handen en armen, bloed gutste eruit en heb nog steeds litteken op m’n hand.

Meteen contact opgenomen met mijn contactpersoon bij de organisatie. Hond mocht niet ingeslapen worden van hun. Ik had er geen zeggenschap over want was enkel pleeghond.
Heb ze gezegd het beest de volgende dag te komen halen of ik bracht ‘m naar een asiel met het eerlijk verhaal, contract of niet.

Zijn ‘m komen ophalen en hond zou nu bij een alleenstaande zonder andere dieren wonen.

Lag het aan mij dan werd hij ingeslapen. Ik vergeet nooit het geschreeuw van mijn bc (die gelukkig enkel wat kleine ‘gaten’ had omdat ik snel kon ingrijpen!) en de pijn en het bloed van mijn bijtwonden :n .
En er was gewoon geen aanleiding toe. Border lag vredig te slapen op haar eigen plekje.

Wat erg.Ook de andere verhalen hier van agressieve honden.Gelukkig zijn er ook hele lieve honden.Moeilijk dat je dat vaak niet vantevoren weet!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 19:54

@noblesse: dat is zeker een heftig verhaal zeg.

Wij zijn met de muilkorf training begonnen. Dit pakt hij zo goed op, dat ik bang ben dat hij het al gewend is.
Ik vind de hele situatie echt heel erg lastig. Sowieso wil ik de afspraak met de gedragstherapeut afwachten. Al was zijn eerste reactie ook al dat dat vast de reden was dat hij weg moest bij zijn vorige eigenaar.
Misschien ben ik dan te naïef om het verhaal van de verhuizing te geloven.
Als de gedragstherapeut denk dat het niet veilig is om hem te houden, wil ik hem laten inslapen.
Ik wil niemand anders ermee opzadelen en ik vermoed dat hij ook vrijwel niet te herplaatsen zal zijn met dit verhaal.
Tot nu toe gedraagt hij zich weer voorbeeldig. Tijdens het wandelen probeer ik andere honden nog meer te ontlopen als anders. Maar gisteren avond kwam ik aan de overkant van de straat een andere hond tegen.
Hier kijkt hij naar, maar reageert verder niet. Hij loopt gewoon braaf mee.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:14

Juist dat totaal onvoorspelbare maakt het griezelig.

Heel vervelende situatie zit je in.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:14

Siesjuh schreef:
Toch vind ik het raar dat iemand zn loslopende hond op een aangeleinde hond toe laat gaan. Imo is aangeleind geen contact tot anders is overlegd. Ook in losloopgebied. Maar inmiddels weet ik dat je blijkbaar niet van andere mensen kan verwachten hun gezonde verstand te gebruiken.

Ik zou de hond zeker niet direct afschrijven. Hij is pas net in NL en hij heeft tijd nodig. Maar ik zou wel meer opletten en voorlopig ook zorgen dat andere honden niet in zijn persoonlijke ruimte komen. En dan mensen ook actief aanspreken hun hond terug te nemen, ook in losloopgebied.
Daarnaast zou ik hem ook in eerste instantie alleen pakken, omdat roedelgedrag niet perse altijd de beste oplossing is.
Kleine stapjes en veel oefenen en corrigeren waar nodig. In veel gevallen wordt het dan echt beter.

Helaas is dat aan de orde van de dag.

Ik loop met twee ukken. Waarvan één snel overprikkeld. Het is raar als men dan gewoon hun hond al stuiterend op ons af laat gaan. Zeker als het ook nog eens geen lisloop gebied is. Maar eigenlijk is dat niet raar. Want verre weg de meeste laten hun hond los en hebben meer oog voor hun mobiel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:17

TinkerTreas schreef:
@noblesse: dat is zeker een heftig verhaal zeg.

Wij zijn met de muilkorf training begonnen. Dit pakt hij zo goed op, dat ik bang ben dat hij het al gewend is.
Ik vind de hele situatie echt heel erg lastig. Sowieso wil ik de afspraak met de gedragstherapeut afwachten. Al was zijn eerste reactie ook al dat dat vast de reden was dat hij weg moest bij zijn vorige eigenaar.
Misschien ben ik dan te naïef om het verhaal van de verhuizing te geloven.
Als de gedragstherapeut denk dat het niet veilig is om hem te houden, wil ik hem laten inslapen.
Ik wil niemand anders ermee opzadelen en ik vermoed dat hij ook vrijwel niet te herplaatsen zal zijn met dit verhaal.
Tot nu toe gedraagt hij zich weer voorbeeldig. Tijdens het wandelen probeer ik andere honden nog meer te ontlopen als anders. Maar gisteren avond kwam ik aan de overkant van de straat een andere hond tegen.
Hier kijkt hij naar, maar reageert verder niet. Hij loopt gewoon braaf mee.

Wat een super super rot situatie zeg.

Enorme knuffel van deze kant.

Je hoort het inderdaad vaker... Mensen die een hond weg doen, en dat de daadwerkelijke reden er later pas uit komt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 20:33

@be funny: dat klopt, hier in de wijk zijn er ook altijd veel loslopende honden.

Door de verhalen hier ga ik ook wel een beetje anders naar hem kijken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:45

rien10 schreef:
Voor mij is dit dus de reden nooit een dier te “adopteren “ (wat volgens mij wettelijk gezien helemaal niet kan). Ik ben eigenaar en beslissingsbevoegd of het dier komt niet bij mij wonen. Mijn paard gaat om dezelfde reden niet naar DePaardenkamp als het zo ver mocht komen. Ik ben en blijf degenen die de beslissingen neemt.

Dat "adopteren" in plaats van kopen schijnt voornamelijk te zijn verzonnen om doorverkopen tegen te gaan.