Kat wordt dement?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Kat wordt dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 18:39

Okee, dus dat heeft wel even tijd nodig. Goed om te weten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:26

Hoi, ik lees al die tijd al mee; hoe gaat t nu?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 16:37

Het stabiliseert. Niet slechter, ook nog niet beter. Nog even afwachten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:42

Knuffel voor jullie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 09:40

Ik heb het idee dat het vanochtend weer wat minder goed gaat. Vandaag vrij en op vanmiddag na de hele dag thuis. Kan ik ‘m even goed in de gaten houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 16:39

Gisteren had ik hem geen prednison gegeven, maar alleen de bloeddrukverlagers, en vanmorgen was hij dus een stuk slechter. Vanochtend toch weer een prednisontabletje en nu wordt hij weer stabieler.
Ik denk dat het tijd wordt om de dierenarts te bellen, want de rest van zijn leven op prednison is geen optie |(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:58

Daihyo schreef:
Ik denk dat het tijd wordt om de dierenarts te bellen, want de rest van zijn leven op prednison is geen optie |(

Misschien advocaat van de duivel hoor :o Maar waarom zou hij zijn verdere leven niet op prednison kunnen blijven als hij er zo enorm van op knapt?
Hij is 15, dus heel erg lang zal dat niet zijn?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 18:03

Goeie vraag. Ook mijn twijfel hoor. Maar hij knapt niet helemaal op. Hij blijft wat wankel. Hij is wel beter dan zonder prednison, maar 100% goed is het ook niet. Ik ga in ieder geval morgen even bellen of bijvoorbeeld ophogen dan nog een optie zou kunnen zijn. Maar dan zijn we echt wel door de opties heen en voor hoe lang?

Pippi voelt ook aan dat hij niet in orde is. Ze is zo lief voor hem <3
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:09

Ach, wat een lieve foto. Het blijft lastig om te besluiten wanneer je je maatje moet laten gaan, zeker als ze soms weer even wat opleven, he. :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 12:57

Schiet mij maar lek. Poeslief heeft net gespeeld en ligt nu knorrend op schoot. Ik weet het niet meer hoor :')
Hij loopt nog wel wat atactisch. Maar springt weer op de bank en van de bank op de stoel.

Edit:

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:07

Mijn kat heeft nog 1.5 jaar heel comfortabel geleefd met prednison. Als in; ik kon aan hem niet meer merken dat hij ziek was. Die optie zou ik dus niet per definitie al afschrijven.
Ik had voor hem Prednoral 5mg tabletjes die ik fijn maalde en dan door zijn natvoer mengde. Begonnen met een stootkuur van 2 pillen per dag, dat na 3 dagen afgebouwd en uiteindelijk een hele tijd op een halve pil om de dag blijven hangen. Richting het einde kreeg hij 1 pil met tussenpozen van 36 uur (maandagochtend, dinsdagavond, donderdagochtend, etc). Uiteindelijk ging hij in een dag of 3 heel hard achteruit en is hij aan nierfalen overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:05

Aww hier ziet hij er wel alert en goed uit! Lastig hoor. Denk dat je het goed doet; gewoon per dag bekijken hoe het gaat. Mooi beestje is het <3

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:44

Hier ook ouwetje, namelijk een Pers van 15. Hij staat nu sinds afgelopen najaar op prednoral. Een half tabletje per dag en hij doet het er goed op. Vorige pers heeft het er nog 7 jaar op gedaan.. Dus voor die prednison zou ik niet zo bang zijn.
Huidige kat krijgt het omdat ie ineens chronische luchtwegproblemen kreeg. Nooit last van gehad en op 14,5 sloeg het toe.. Hij was zo snotterig en benauwd dat het echt geen leven was. Vorige kat was allergisch voor alles, strikt op dieetvoer was niet genoeg, ik zei weleens dat ze waarschijnlijk ook allergisch voor katten was. En met dat pilletje was ze zonder jeuk en oogde ze gewoon happy.
Nouja, een hart onder de riem bericht dus eigenlijk.

Heb je trouwens iets van een trapje naar de bank? Hier heb ik die nu ook een half jaar staan en na hem er een paar weken opzetten als hij moeilijk deed voor de bank is hij hem zelf goed gaan gebruiken. Hij liep regelmatig wat kreupel, nu hij het trappetje heeft is dat ook flink verbeterd. En ondertussen gebruikt hij hem ook steeds vaker om van de bank af te gaan, wat ik erg prettig vind, want de afsprong ging ook niet meer heel soepel. Ik denk dus dat ie het gemak zelf nu ook begint te ervaren.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:25

Weer iets verder, hoe gaat het met m?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 10:20

Weinig te melden eigenlijk. Hij doet het nog steeds best aardig. Krijgt nu ‘s ochtends een tabletje prednison en als het nodig is later nog 1 extra. En een half tabletje bloeddrukverlager. Hij is soms wat wankeler, maar soms zo goed als de oude. Ja wel een oude kat. Maar ondeugend en strontvervelend :+

Wij zijn nu een weekje op vakantie in Griekenland. Mijn ouders passen op. Dat vond ik wel een spannende. Maar hij doet het super. Eet goed, springt zelfs op de tafel met eten >;) , heeft mijn pa uitgekozen als nieuwe beste vriend (en die heeft een hekel aan katten _O- ).
Dus ik kan ook genieten van de vakantie.

We hebben wel de afspraak gemaakt dat als het echt slechter gaat, ze ook niet moeten twijfelen. Naar de dierenarts en als inslapen nodig is, dan moeten ze niet wachten tot ik terug ben.
Maar voorlopig is dat nog helemaal niet aan de orde :+:

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 19:47

Wat fijn dat er weinig te melden is! Geniet van je vakantie.

Mijn dierenarts zegt trouwens dat katten prednison beter verwerken en verdragen als deze 's avonds rond 22.00 wordt gegeven. Staat ook zo op het doosje, heeft jouw dierenarts geen voorkeur of is ochtend voor jou gewoon makkelijker?
Hier krijgt Poes om 22.00 z'n laatste portie eten, dus ideaal te combineren voor ons.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 22:10

Tijdstip hebben we het niet over gehad. Hij krijgt ‘s ochtends de prednison en ‘s avonds de bloeddrukverlager. Vooral eigenlijk omdat hij daar soms wat wankel van wordt (bijwerking) en ‘s avonds ligt hij meer.

Verder gaat alles goed overigens. Soms krijgt hij in de avond een half pilletje prednison extra, op de wat mindere dagen.
Maar verder doet hij het eigenlijk heel prima. Geen idee of we er ooit achter komen wat het nu is. Maar als hij zo nog een tijdje reservetijd heeft vind ik het prima. <3

Afbeelding

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 00:29

Wat fijn dat het nu goed gaat!
Ik redeneer met mijn oudje ook zo dat ik niet precies hoef te weten wat er allemaal misschien mis is, zolang hij nog maar een comfortabel leventje heeft. De afgelopen paar jaar een paar keer gedacht dat het over zou zijn, dus elke dag dat ie er nu nog is is mooi meegenomen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:40

Ik heb dit een beetje gevolgd. Fijn dat je zoveel doet voor die lieve Solo. Prednison is een echt paardenmiddel en daar wil niemand graag aan, maar als dit jouw kat helpt zou ik me daar niet teveel zorgen om maken. Zonder prednison had je waarschijnlijk al een beslissing moeten maken. Dit is inderdaad de reservetijd en die kan die dan ook maar beter comfortabel door komen.

Onze hond heeft extreme jeuk gehad en we probeerde vanalles en niks hielp en uiteindelijk heeft hij jaren op prednison gestaan. Ik past de hoeveelheid ook aan op de mate van de klachten. Hij is 16 geworden en verder nooit veel last gehad van prednison.

Je doet het goed, geniet nog maar van de mooie momenten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 07:47

Dank je wel!

Ik vind het ook een paardenmiddel en houd ook zeker de bijwerkingen goed in de gaten. Het enige wat ik nu aan hem merk aan bijwerking van de prednison is dat hij sneller honger heeft. Nu was hij aardig mager geworden en krijgt nu gewoon een portie extra eten. Hij is inmiddels weer wat in gewicht aangekomen door die extra portie, dus dat is eigenlijk alleen maar mooi. Hij is altijd een lastige eter geweest en nu ook wat minder kieskeurig. Voor de medicijnen een stuk makkelijker, want die gaan gewoon gemalen door het voer heen nu :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 13:47

Nog even een update. Ik durf het niet te zeggen, maar hij lijkt gewoon te verbeteren :):)
Hij speelt weer met onze jonge kater (okee, niet altijd geheel vrijwillig), lijkt minder wankel in zijn achterhand en is werkelijk strontvervelend. Type: 'die deur mag ik niet doorheen. Ik probeer het toch, schijnbeweging links en rechts, heel hard rennen voor de deur dicht gaat en ergens onder gaan zitten waar ze niet bij kan.'
Ik weer het je dat ik hem zijn tong zag uitsteken en middelvinger opsteken. En als hij kon, lachte hij me vierkant uit. Hufter <3
Het enige waar ik echt nog wat aan merk is zijn eetlust. Hij heeft altijd honger lijkt wel. Maar goed, hij kwam al wat gewicht tekort, dus hij krijgt gewoon wat extra snoepjes en een extra maaltijd per dag.

*doet een voorzichtig vreugdedansje*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:52

MyWishMax schreef:
Ja, alleen inslapen vanwege dementie is natuurlijk niet de bedoeling als het nog leefbaar is. Helemaal mee eens hoor! Die van ons was dan bijna 18 dus bepaalde dingen hadden we niet meer gedaan, maar toch eerst onderzoeken of er nog iets te doen was.
Maar nieren was hier pas laatste paar dagen echt een probleem, echt ziek. Daarvoor niks bijzonders, januari nog helemaal gezond na een blaasontsteking. Hier dus ook geen slijm overgeven oid. Dat was het bijzondere, tot een week geleden was het wel een oude maar fitte kat. Beetje ander gedrag, maar geen hele bijzondere dingen. Hier was het dus heel accuut en geen 'normale?' Symptomen.

Maar ik hoop dat er wat simpels uitkomt! Sterkte en ik duim!

Leefbaar voor wie? In de kat zijn hoofd kun je niet kijken. De dingen die TS beschrijft en dan zeker het poepen midden in de kamer zou voor mij wel een reden zijn om hem een waardig einde te geven als afsluiting van een mooi bestaan. Moet zo’n beestje dan eerst echt lijden voordat we dat doen? Ik begrijp dat nooit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 12:14

Dat is 1x gebeurd... Hoezo lijden? Laat jij elk dier inslapen wat een keer wat mankeert? Ik bel dan eerst de dierenarts voor een consult en kies niet meteen voor een spuitje nee. Ik laat eerst onderzoeken wat de oorzaak van bepaald gedrag is.
Inmiddels is hij zo goed als de oude. Ja, het is een bejaarde kat. Maar dat mag ook. Maar hij speelt, eet, drinkt, gaat keurig op de bak (op de 1e verdieping en loopt met gemak de trap op en af), is aangekomen in gewicht, heeft een enorm zachte en glanzende vacht, springt op hoge krabpalen en kasten en tafels. Hij is alleen af en toe wankel, slaapt veel en heeft meer eetlust door de prednison. Ik vind dat te goed om in te laten slapen ja.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:59

Mijn omaatje van 16 jaar poept geregeld buiten de bak. Al mijn kattenbakken zijn open omdat zij niet in een 'afgesloten' durft. Maar madam gaat dan met haar pootjes in de bak en hangt met haar kont net over het randje heen :') En soms doet ze het letterlijk voor de bak maar als ik haar daarvoor moet laten inslapen terwijl ze verder goed eet en geen duidelijk pijn heeft dan had ik haar 4 jaar geleden al moeten laten inslapen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 14:57

Nog een kleine update. Hij spreekt voor zich denk ik :D