Wat moet ik doen? Kat terug in huis nemen of niet..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:04

Rustig ademhalen ts. Eerst het contact met je moeder overleven en dan verder kijken hoe het gaat met de katten. Één ding tegelijk.
Hopelijk loopt alles zoals afgesproken morgen.
Knuffel :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:35

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Re: Wat moet ik doen? Kat terug in huis nemen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:42

Tsja sorry. Ik lees het topic nu eenmaal vanavond pas voor het eerst. :)
Hoop dat alles goed gaat.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:44

Annet_Dottie schreef:
amber15 schreef:
Rustig ademhalen ts. Eerst het contact met je moeder overleven en dan verder kijken hoe het gaat met de katten. Één ding tegelijk.
Hopelijk loopt alles zoals afgesproken morgen.
Knuffel :knuffel:

Ook dat nog inderdaad eerst dat even overleven en dan focussen op mezelf en de katten verder. Een vriendin van me heeft gelukkig ook al aangeboden dat ze van de week ook nog wel langs wil komen, gewoon voor de visite natuurlijk maar ook om de katten extra aandacht te geven samen, zij is heel rustig en dat vind ik wel fijn en ik denk de katten ook :) dankjewel <3

Fijn zo'n vriendin.
Ik merk bij mezelf dat ik de grip op mijn angst kwijtraak in een stressvolle periode. Dan maak ik me buitenproportioneel zorgen om van alles en meestal valt het allemaal wel mee. Dat proef ik bij jou ook een beetje.
Het komt echt wel goed allemaal. :*

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:45

Mwa, ik denk dat je met het buitengesloten voelen de katten gaat vermenselijken. Ik denk dat het eerder een kwestie zou zijn van rangorde dan buitengesloten voelen. Mijn kat voelt zich ook niet buitengesloten als ik mijn vriend of zijn kat knuffel. Ze ligt zelfs minder bij me dan de kat van mijn vriend :+

Dus maak je daar vooral geen zorgen over. Katten zijn van zichzelf ook redelijk solitair. Ze slapen 16 uur per dag :+ ik zou gewoon af gaan op wat je katten aangeven qua behoefte aan aandacht. Komt er een naar je toe, geef je aandacht. Komen ze niet, doe je dat niet. Gewoon kijken naar wat 't beestje aangeeft en je niet vooraf al te druk gaan maken erover :) en geef ze gewoon gelijk eten, daar let ik hier wel op omdat dat voor dieren natuurlijk wel belangrijk is. Hier krijgen ze altijd allebei een snoepje, niet alleen maar eentje van de twee, en krijgen ze tegelijk hun portie natvoer 's avonds. Ze worden gewoon gelijk behandeld (als in, als de ene op tafel mag springen mag de ander dat ook).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:17

.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:21

Als je tegelijk kunt voeren zou ik dat doen, heb weleens tips gelezen om ze dan steeds wat dichterbij elkaar te voeren, ook al is het met een deur ertussen. En afwisselen wie eerst krijgt, dan ruiken ze de geur van de ander en wennen ze daar aan. Zelfde met speeltjes, van de één naar de ander en terug.

En inderdaad, adem in adem uit. Het is maar heel even met je moeder en je hoeft haar ook niet binnen te vragen hé. Spullen aanpakken en zorgen dat je ruimte hebt om ze gelijk bij de deur kwijt te kunnen, dan hoeft ze ook niet naar binnen. Als ze weg is zet je Puck even in het mandje in haar eigen kamer en laat je daar even in zitten (in een hoekje wat rustig is), dan verhuis je de spullen en laat je haar los en met rust zodat ze kan gaan verkennen.

Sterkte morgen, het komt vast goed :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:32

Prairy schreef:
Als je tegelijk kunt voeren zou ik dat doen, heb weleens tips gelezen om ze dan steeds wat dichterbij elkaar te voeren, ook al is het met een deur ertussen. En afwisselen wie eerst krijgt, dan ruiken ze de geur van de ander en wennen ze daar aan. Zelfde met speeltjes, van de één naar de ander en terug.

En inderdaad, adem in adem uit. Het is maar heel even met je moeder en je hoeft haar ook niet binnen te vragen hé. Spullen aanpakken en zorgen dat je ruimte hebt om ze gelijk bij de deur kwijt te kunnen, dan hoeft ze ook niet naar binnen. Als ze weg is zet je Puck even in het mandje in haar eigen kamer en laat je daar even in zitten (in een hoekje wat rustig is), dan verhuis je de spullen en laat je haar los en met rust zodat ze kan gaan verkennen.

Sterkte morgen, het komt vast goed :j

Eerst met de deur er tussen en dan kun je karton er tussen doen met een gat voor zo'n dubbel voerbakje en kijken of ze dan eten.
Katten eten alleen bij elkaar in de buurt als ze op hun gemak zijn, dit is dus een goede oefeningen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:04

Annet_Dottie schreef:
amber15 schreef:
Fijn zo'n vriendin.
Ik merk bij mezelf dat ik de grip op mijn angst kwijtraak in een stressvolle periode. Dan maak ik me buitenproportioneel zorgen om van alles en meestal valt het allemaal wel mee. Dat proef ik bij jou ook een beetje.
Het komt echt wel goed allemaal. :*

Klopt helemaal, dat heb ik ook inderdaad. Het is natuurlijk wat je zelf ook al zei niet alleen Puck en die spanning maar ook m'n moeder weer zien voor mijn gevoel voor het eerst in een jaar ofzo. Toen Puck vorige week zou komen zou die vriendin evt ook bij me zijn ter support maar morgen kan ze dus niet en ik denk dat ik het prima alleen kan maar het doet wel wat met me, en daarnaast heb ik Puck inmiddels ook al langer dan een half jaar niet meer gezien dus dat is toch ook spannend ofzo..
Hopelijk morgen een positieve update :D

Begrijpelijk hoor, dat dat spanning geeft. Ik moet er ook niet aan denken om mijn ouders hier op de stoep te hebben. Toch mijn veilige plekje. En je weet niet hoe ze zich gaan gedragen.
Bedenk voor jezelf van te voren waar je grenzen liggen en hoe je gaat reageren als je ma daar overheen gaat. Desnoods zeg je dat je niet veel tijd hebt/zo nog weg moet, als ze binnen wil komen en jij dat niet wilt bijvoorbeeld. Bouw dat voor jezelf vast in, dat helpt misschien met je spanning en dan hoef je het niet ter plekke te bedenken. En dan ga je daarna een bakkie doen bij de buurvrouw. Even stoom afblazen. Heb je ook niet gelogen ;)
En wie weet dat de buurvrouw er even bij wil zijn?

Heel veel succes en hopelijk morgen een positieve update!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:01

Succes morgen !

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 06:24

Het is idd een goed idee om ze met een deur er tussen te laten eten.
Heb ik ook gedaan toen ik m'n tweede kitten kreeg (die helaas paar weken later pas kon komen ivm rabies enting)
En wat ook handig kan zijn is de katten omwisselen van ruimte af en toe. Zo kunnen ze de ander de geur goed opnemen.
En als ze samen gaan zorgen voor genoeg kattenbakken.
Katten die elkaar tolereren maar geen "groep" vormen zullen niet op een dezelfde kattenbak gaan. Dus om te voorkomen dat je katten ergens anders hun behoefte gaan doen zorgen voor genoeg bakken.
Stelregel is normaal gesproken aantal katten + 1. Maar mocht er ruimte te kort zijn zorg dan dat je er iig 2 hebt staan.

Succes vandaag!!! (ook met je moeder)

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:43

[quote="Prairy"]Als je tegelijk kunt voeren zou ik dat doen, heb weleens tips gelezen om ze dan steeds wat dichterbij elkaar te voeren, ook al is het met een deur ertussen.

Dit niet doen. Katten zijn solitaire jagers en samen eten is dus heel onnatuurlijk en gedwongen (enige voedingsbron op dat moment) kan juist stress geven. Je hebt katten die een sociale groep kunnen vormen en katten waarbij dat niet lukt. Belangrijk als je gaat introduceren dat er van alles 2 zijn plus 1 extra. Dus 3 verschillende voer plekken, verschillende verstopplekken op hoogte en op de grond, 3 verschillende waterplekken, 3 verschillende kattenbakken etc. Klinkt even als veel maar dit geeft wel de beste kans op 2 katten die kunnen samenleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:50

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:52

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:14

Natvoer is voor katten toch wel echt belangrijk en zou ik er zeker wel inhouden.
Ken je de Facebook pagina natuurlijke katten? En de website van catmoneo?

Succes vandaag. Het komt vast helemaal goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:08

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:14

.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:17

Succes TS, laat je niet doen. Ik duim dat je moeder niet lastig gaat doen en dat ze haar vriend heeft thuis gelaten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:18

Als ik dit eerder had geweten dan was ik even bij je gekomen ter ondersteuning, alhoewel het mij vandaag ook niet uitkomt.

Rustig blijven ademen, je kunt dit en als Puck er eenmaal is en je moeder weer weg dan kun je ook weer tot rust komen. En dan hopen dat de katten aan elkaar kunnen wennen. :knuffel:

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:24

Je kunt altijd nog na een kwartiertje of iets dergelijks zeggen dat je naar een andere afspraak moet :j Dan ben je niet onbeleefd of iets dergelijks, maar hou je wel zelf de regie in handen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:51

Riviera87 schreef:
Prairy schreef:
Als je tegelijk kunt voeren zou ik dat doen, heb weleens tips gelezen om ze dan steeds wat dichterbij elkaar te voeren, ook al is het met een deur ertussen.

Dit niet doen. Katten zijn solitaire jagers en samen eten is dus heel onnatuurlijk en gedwongen (enige voedingsbron op dat moment) kan juist stress geven. Je hebt katten die een sociale groep kunnen vormen en katten waarbij dat niet lukt. Belangrijk als je gaat introduceren dat er van alles 2 zijn plus 1 extra. Dus 3 verschillende voer plekken, verschillende verstopplekken op hoogte en op de grond, 3 verschillende waterplekken, 3 verschillende kattenbakken etc. Klinkt even als veel maar dit geeft wel de beste kans op 2 katten die kunnen samenleven.

Het klopt niet helemaal. Je zegt het zelf. Het zijn specifiek solitaire jagers. Meestal na het jagen komen ze terug naar hun plek om daar lekker hun eten op te peuzelen. Meestal leven ze in groepen op die plek. Her verschil is dat ze niet zozeer afhankelijk zijn van elkaar zoals een wolf dat zou zijn. Maar ze vinden het wel fijn om bij elkaar in de buurt te zijn. Oftewel, ja ze jagen alleen. Maar meestal eten ze juist wel in de buurt van andere katten :j
Niet zozeer pal langs elkaar meteen. Maar wel in elkaars buurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:54

.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:08

Yay ! Dat is achter de rug.
Nu duimen dat die 2 viervoeters het een beetje met elkaar kunnen vinden.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:23

Nou fijn joh!! Nu lekker tot rust komen met de katten <3

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:27

Heb stilletjes meegelezen, en ben blij voor je dat het zo goed ging! Succes met de poezels, dat komt vast wel goed.