Ik heb katten in een klein appartement gehad en in huizen met een tuin. Ze zijn zo ontzettend opgebloeid sinds ze wel in een tuin kunnen.. Ik zou het zelf echt nooit meer doen in een appartement.
Uit ervaring van De ragdoll groep op facebook weet ik dat dierenartsen ragdolls vaak laag inschatten qua gewicht omdat ze geen kennis hebben met het ras. Het kan zijn dat dat het goede gewicht is hoor maar het is natuurlijk ook niet eerlijk om je kat met honger te laten lopen.
Ik heb zelf een htk kater van ongeveer 6 kilo die iets aan de dikke kant was. Maar hij kreeg onbeperkt en kwam niet meer aan dan dat. De dierenarts was het ermee eens dat hij dan maar beter iets te zwaar kon zijn. Ondertussen is hij trouwens afgevallen door veel spelen met de nieuwe kat, 4 soorten brokjes die er staan dus altijd keuze maar ook minder lekker eten en hij is nu echt uitgegroeid.
Moon_light94
Geplaatst: 19-04-22 20:07
Ik moet eerlijk zeggen dat dat in veel rasgroepen altijd wordt geroepen (ik heb Siberen, en daar wordt het ook altijd gezegd op fb), maar ik denk dat eigenlijk baasjes vaker fout inschatten
Waarmee ik niet wil zeggen dat we blind moeten staren op gewicht; je moet juist kijken naar de Body Condition Score. Maar een dierenarts zal dat ook altijd doen; daar is geen raskennis voor nodig. Te hoge BCS=te dik. Ook voor een groter ras.
Ik bedoel dit overigens totaal niet verkeerd! Maar wij als baasjes zien helaas vaak fout wat een gezond gewicht is. Dit is zelfs onderzocht; wat baasjes als gezond beschouwen is eigenlijk te zwaar.
Ik zie als trimmer helaas veeel te vaak te dikke katten op tafel; baasjes zeggen dan heel snel “het is gewoon een groot ras”. Maar helaas zijn ze vaak ook gewoon te dik.
Bij langharige katten zoals een ragdoll is het op uiterlijk erg moeilijk inschatten natuurlijk. Ik ben het met je eens dat wij Nederlanders onze huisdieren liever wat voller zien, net als bij de paarden.
Maar bouw telt echt wel mee voor het gewicht van een dier. Je kan een htk kat en een ragdoll bijvoorbeeld niet vergelijken. Een dierenarts die alleen maar htk katten ziet zal een ragdoll al snel groot en zwaar vinden terwijl dat dus niet zo hoeft te zijn.
Ik vind het ook niks om je kat dus constant met honger te laten lopen omdat de dierenarts zegt 4,2 kilo is het perfecte gewicht. Dat is natuurlijk ook niet zo uitgerekend met de bcs
Cubone
Geplaatst: 19-04-22 21:30
Ik heb een kat gehad op 35m2 en dat ging heel goed! Maar ik moet er wel bij zeggen dat dat een oudere kat was, die geen behoefte (meer) had om naar buiten gaan. Ze was ook stokdoof en was gelukkig met op de bank liggen slapen en kroelen. Ze heeft daar 2 jaar gewoond tot ze overleden is aan ouderdom
Dus ja, het kan zeker - maar je moet er wel de juiste kat voor hebben. Niet iedere kat gaat gelukkig worden van een klein appartement.
Dagelijks kattebak schoonmaken hoort sowieso natuurlijk, maar is in een klein appartement ook echt niet over te slaan
Edit. Zie dat je de poes al hebt Is een automatisch voersysteem niet iets? Eentje die je in kan stellen? Dan krijgt ze altijd op exact dezelfde tijd eten en als ze het eenmaal door heeft hoeft ze ook niet meer bij jou te zeuren. Dan is het ook makkelijker om meer kleine beetjes verdeeld te geven
Tis wel een knapperd trouwens!
Laatst bijgewerkt door Cubone op 19-04-22 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Moon_light94
Geplaatst: 19-04-22 21:31
Je moet ook niet kijken, maar voelen Dat zou een dierenarts moeten doen iig. Ben het met je eens dat die gewichtschattingen van wat ideaal is niet altijd helemaal kloppend zijn, dat is een schatting en zou idealiter wordt het afvallen gewoon gevolgd door regelmatig bcs checken.
Natuurlijk zijn grotere katten gemiddeld genomen wat zwaarder, maar ik heb wel het idee dat we bij raskatten soms doorslaan. Bij de Siberen bv, wordt een poes van 6 a7kg rustig als normaal gezien, terwijl dat voor heel veel vd poezen te zwaar is.
Maar goed. We zijn het dus eigenlijk eens. Goed naar de BCS kijken (of eigenlijk voelen dus haha).
Ik heb drie doodgewone korthaarkatten. Alledrie katers. Een ervan is duidelijk groter dan de andere, maar hij is echt niet enorm. Hij weegt 7 kg (bij de dierenarts) en de dierenarts vind dat hij prima op gewicht is. 's winters is hij altijd een stuk zwaarder dan 's zomers. De andere twee katers wegen ongeveer 5,8 kg en 5,2 kg (maar hij is ouder en de kleinste van de drie).
Volgens de dierenarts zijn ze prima op gewicht. Ze zijn vrolijk en levendig, spelen graag en zitten goed in hun vel. Het gewicht in kilo's is maar een getal. Een dierenarts hoort vooral te kijken naar het geheel, naar hoe de kat beweegt, eruitziet en aanvoelt.
De dierenarts heeft inderdaad eerst gewogen en ook wel gevoeld. Ik ben het wel met haar eens dat ze wel net iets fitter mag zijn hoor, ze rent hier gelukkig wel goed rond. Ik heb twee zusjes (ook ragdolls) bij mijn moeder, de ene is eigenlijk net wat te slank naar mijn smaak (wel heel gezond en héél fit) en de andere is ook te dik maar die is ook veel luier. Het hangt echt wel van kat tot kat af.
Intussen gaat het weer wat beter, ze maakt me niet meer wakker om 7u De slowfeeder is helaas geen succes, ze moet de brokjes met haar pootjes uit bakjes vissen, maar de slimmerik haalt gewoon de potjes eruit met haar mond en gooit ze op de grond Ga de potjes dus vastlijmen aan de bak en hopen dat dat werkt. Automatische voerbak ben ik inderdaad aan het overwegen, maar wil eerst de slowfeeder nog een kans geven. Ze heeft ook enkele nieuwe speeltjes waar ze voorlopig weer even zoet mee is, maar overdag ligt ze eigenlijk meestal bij naast de bank of op de stoel aan mijn bureau.
Haha zo waren mijn katten ook. Ik had een mooie slowfeeder/ voertoren gehaald. De oplossing was voor de katten om de voertoren gewoon om te gooien, dan vallen de brokjes er ook uit en hoef je niet te hengelen. Ik vond het eigenlijk zo slim bedacht dat ik het prima vond.