Een hond als je niet ver kunt wandelen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Re: Een hond als je niet ver kunt wandelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:01

Onze 2 katten zijn echte knuffels, mauwen om op schoot te mogen en aangehaald te worden. Je kunt natuurlijk ook een binnenkat nemen, dan is ie altijd in de buurt. Maar dan is 2 misschien wel leuker voor de katten. En je hebt dan een kattenbak.

Een hond vind ik ook niet helemaal eerlijk in dit scenario. Zelfs oudere hondjes doen graag nog wat ze kunnen, en dat is vaak meer dan wat jij nu kan bieden.. Ik vind persoonlijk dat een hond wel zo’n 2 uur per dag buiten moet komen en als hij ouder wordt toch ook wel zo’n uur.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:13

Maris schreef:
Wel verschillende meningen allemaal. Hmm is ook precies de reden dat ik twijfel. Een pup gast het zowieso niet worden, dat lijkt me logisch.
Voordeel is wel dat ik met 5 passen in de polder sta, dus geen stoep wandelen.ik ben echt een hondenpension. Ik zie niet zoveel in een poes. Wat zie je die nou per dag ?
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Maar ookal ben je een hondenpersoon, 10 minuten wandelingen zijn voor bijna alle honden echt tekort. Het gaat niet alleen om het lopen, maar ook kunnen snuffelen/andere indrukken opdoen dan de hele dag alleen maar in huis of het tuintje.

Ik vind echt dat als je niet minstens 1 keer per dag 20/30 minuten kan wandelen, je geen hond moet nemen. :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:16

Heb je geen scootmobiel?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:22

Er zijn zat katten die niet van je zijde willen wijken! Zeker als je een oudere kat zou nemen dan kun je natuurlijk op bepaalde karaktereigenschappen selecteren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:24

Ik was ook altijd een hondenmens en vond katten niks aan. Toch vond een straatkat haar weg naar mijn huis en ik ben helemaal om. Een kat kan ook heel graag bij je zijn, de mijne is het meest blij wanneer ik thuis ben en kan me de hele dag gade slaan. Ze bekijkt me vredig wanneer ik in huis rommel, volgt me wanneer ik boven bezig ga, is dolblij wanneer ik achter de pc plaatsneem zodat ze er bij kan komen. Slaat me gade in mijn ochtendritueel. Kent best wat commando's, de een nuttig (wandelen, oversteken, verstoppen) de ander leuk. Ik dacht ook altijd dat katten totaal eigengereid waren maar eigenlijk is de band heel sterk en wanneer je connectie hebt heb je die ook echt verdient. Ik merk ook dat ze meestal weggaat als er visite is, das mijn pakkie an, teveel drukte denk ik. En ik had dus de indrukken van het hebben van een kat een deel daarop gebaseerd.

Sorry, pleidooi kat is wat langer geworden. Maar het kan heel leuk zijn dus :)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:33

Wij hebben 2 binnenkatten (flat) en dat zijn echt de grootste knuffelen <3. Ze gaan dus ook mee wandelen buiten, het beste van beide werelden dus! 8-)

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 23:39

Maris schreef:
Wel verschillende meningen allemaal. Hmm is ook precies de reden dat ik twijfel. Een pup gast het zowieso niet worden, dat lijkt me logisch.
Voordeel is wel dat ik met 5 passen in de polder sta, dus geen stoep wandelen.ik ben echt een hondenpension. Ik zie niet zoveel in een poes. Wat zie je die nou per dag ?

Is er binnen de afstand die je kunt lopen een bankje oid waar je kunt zitten en waar de hond veilig los (of aan bijv een 10m lijn) kan rondstruinen?
Want dat zou wel kunnen schelen qua wat je een hond kunt bieden aan uitlaten/snuffelen etc. :)

En qua conditie opbouwen, is het mogelijk om een hond te lenen van bijvoorbeeld een buur of een wandelmaatje te zoeken zodat het wandelen leuker word?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 01:10

Ik zou als je zo graag een hond wil, kijken of je recht hebt op een scootmobiel.
Desnoods tweedehands en kijken of je een matchend hondje kunt vinden!
Ik denk dat het je leven ook zoveel fijner zal maken, veel mensen geven te laat toe aan hulpmiddelen en hebben dan spijt achteraf.
Hoe lekker is het niet als het zonnetje schijnt, en je als je goed kunt zitten, een half uur minimaal lekker buiten bent..?
En op kou valt te kleden!

Weet je, ik loop echt goed maar ik zou ook niet 3-4 keer daags een hond kunnen uitlaten.
Dat zou niet goed gaan nu.
Maar als ik er heel graag een hond gewild had had ik gekozen voor een scootmobiel.
En een passende hond, en wat mensen denken als ze je later gewoon zien lopen: wat boeit het.
Je kunt zo kort lopen dat je meer dan terecht op zo’n ding kunt rondcruisen hoor.
En ik kan nog uren lopen als het nodig is, maar ook ik kan een hond niet dat bieden.
Niet elke dag.
En je zet me wel aan het denken, want ik dacht altijd een hond is niet voor mij weggelegd.
Dat uitlaten is teveel, en gewoon domweg niet stilgestaan bij een scootmobiel.
Echt waar als ik ooit qua slaap goed uit kom, en ik wil dolgraag een hond, ga ik voor een scootmobiel.
En desnoods een gebruikte in goede staat als ik er officieel geen recht op heb.
Die hulpmiddelen zijn er niet voor niks, en als jij plezier haalt uit een hond.. Wat houdt je tegen?

En weet je, lieve mensen genoeg die bereid zijn te helpen als er technisch wat is.
Laatst was ik bij de paarden kwam er een dappere dame van 80+ hulp vragen.
Scootmobiel deed niks meer en duwen kon niet.
Nou lang leve de anwb, en mevrouw heeft met een glas water en een chipje gewacht tot de anwb er was binnen.
Ze stond niet zo veilig en het kon nog 1.5 uur duren voor ze er waren.
Scoot is afgezet met pionnen en later werd geconstateert dat hij leeg was.
En dan kun je dus niet duwen, familie heeft haar opgehaald en de volgende dag was hij opgeladen bij ons en kon ze naar huis rijden.
Dus mocht je gaan voor een scootmobiel, de anwb heeft goede pechhulp als je dat kunt betalen.
Het werd echt super afgehandeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 01:58

Maris schreef:

Volgens mij zijn de meningen wel hetzelfde. Maar het is wel moeilijk om te horen dat het nu voor een hond geen geschikte situatie is.

Ook als je de polder zo in kan, wat kan je verder nog wel of niet? De hond moet een keer naar de dierenarts. Kan je dan daarheen? Heb je een goed netwerk om je heen voor noodgevallen? Voer laat je bezorgen of kan je dat halen? Kan je een vacht verzorgen?

Ik was of ben ook geen echt katten mens, maar heb toch altijd katten. Had korte tijd geen kat en toen toch weer een volwassen kat opgehaald bij iemand. Was echt super super lief. Heel aanhankelijk, luisterde naar zijn naam en zal nooit uithalen.

Daarna even niks en toen een gedumpte kat die wel uithaalde naar ons en de honden. Met veel geduld was dat na een jaar over en werd hij steeds aanhankelijker. Ook hij luisterde.
Een kitten die ze niet kwijtraakten meegenomen. Hij is apart, maar luistert echt heel goed. Kan trucjes en wil graag bij je in de buurt zijn.

De rooie overleed en toen een maincoon poesje van 6 maanden bij ons gekomen. Nu kende ik wel main coons, maar deze is echt vreselijk. Ja, ze slaapt weleens, maar dat doen honden ook. Onze honden zijn erg actief, maar moeten ook tussendoor slapen.
Maar ze is echt vreselijk aanhankelijk. Helaas doof, dus luistert niet, maar kent wel wat gebaren.

Je moet kijken wat je nu echt zoekt. Wat mis je nu? Wat verwacht je? Gaat het om het niet alleen zijn? Gata het om contact? Wil je knuffelen? Wil je met een dier bezig zijn? Trucje leren? Of wil je naar buiten?

Wat mensen eerder zeiden. Konijnen zijn ook heel leuk en kan je ook veel leren. Papegaai soorten bijv ook. Die kunnen zo grappig zijn en zeker als je ze alleen houdt, moet je vaak wel voldoende aandacht geven.
En waar mensen niet snel aan denken, maar ratten zijn echt heel leuk. Worden helaas niet oud, maar ze zijn ontzettend leuk, je kan ze dingen leren, als ze goed tam zijn, zijn ze graag bij je.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 10:17

Dierenarts kan ik heen, voer halen kan ik ook ( of idd thuis laten bezorgen ). Borstelen/verzorging lukt gewoon.
Het gaat idd om het gezelschap en om de extra beweging die ik dan krijg.
Hond kan los buiten lopen met uitlaten. of aan een hele lange lijn inderdaad.
Ik bedoelde eerder dat ik niet in de winter op de grond ga zitten om de hond ergens te laten rennen. Dat lijkt me een beetje frisjes :+ Geen bankjes te bekennen namelijk hier. Maar dat had ik duidelijker kunnen zeggen.

Scootmobiel ? Hmmm. Is in mijn hoofd wel een dingetje. Plus waar moet ik hem laten als ik er niet in zit.

Ik denk er nog verder over na. Bedankt voor al jullie adviezen en meningen !

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:22

Heel eerlijk, als je in de winter het niet zie zitten om ergens te gaan zitten en daarbij maar 10 minuten kan lopen zou ik het uit je hoofd zetten.

Ik kan ook niet lang lopen, maar ik rijd dus in weer en wind overal naar toe om honden te laten rennen, doe heel veel mentaal met ze, liet ze regelmatig naast de fiets van iemand anders lopen en ik heb een rolstoel. Ik verslechterde terwijl ik al honden had, maar als ik al zo slecht geweest was was ik aan geen enkele hond begonnen.

Die rolstoel kreeg ik trouwens niet vanwege de honden. Gemeente was heel duidelijk dat dat voor hen geen reden was om een hulpmiddel toe te kennen.

Maar het is echt te weinig voor een hond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:23

Een hond kan en mag niet zomaar overal los lopen, plus dat het ook gevaarlijk kan zijn.
Wanneer je niet erg mobiel bent is een 10 meter lijn ook niet altijd even veilig.

Ik zou er toch nog eens goed over nadenken. Ik snap dat je graag een hond wilt, maar het moet wel eerlijk blijven naar het dier toe.
Genoeg beweging is een basisbehoefte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:52

Maris schreef:
Ik bedoelde eerder dat ik niet in de winter op de grond ga zitten om de hond ergens te laten rennen. Dat lijkt me een beetje frisjes :+ Geen bankjes te bekennen namelijk hier. Maar dat had ik duidelijker kunnen zeggen.

Daar zijn wel oplossingen voor te verzinnen hoor. Bv een rollator, en ook dat is vermoedelijk een stap maar als je deze kijkt: https://www.hulpmedi.nl/lett900.html dan ziet het er niet heel erg als rollator uit, maar als een hulpmiddel om dingen te vervoeren. Met zitje. Wat winterbestendige kleding aan, thermoskan met thee of koffie of chocomel voor onderweg, en wie weet wordt het dan zelfs wel een stuk leuker om naar buiten te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:19

Ja. Maar dan moet je maar wel net een hond treffen die goed onder appèl is. Als je slecht ter been bent, kun je dan wel een hond tegenhouden als ie bijv opeens opzij vliegt of richting een andere hond trekt? En wat doe je als ie lekker losloopt, maar niet meer terug wil komen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 11:30

MyWishMax ga jij dan midden in de winter 20 minuten ofzo op de grond zitten ??? Ik weet niet hoor, lijkt me toch niet echt een optie. Of ligt dat nou aan mij ?

Cayenne, hond kan hier gewoon los lopen. Is een polderweg met 1 keer per half uur een auto ofzo.

Rollator hoeft niet. Probleem zit niet in mijn benen, maar in de hoeveelheid energie.
Laatst bijgewerkt door Maris op 04-09-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:31

Maris schreef:

Heb je geen buren met een "leen" hond? Ik heb hier een tijdje ook de hond van mensen verderop uitgelaten. Niet dat zij dat niet konden maar omdat ik vanwege revalidatie alleen lopen heel saai vond worden.

Heb je wel de lusten maar niet de lasten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:32

Onze maine Coon poes is ook Echt een grote aanwezigheid in huis. Dus ik denk dat je met genoeg katten zeer zeker wat hebt aan gezelschap. Onze poes komt dan niet buiten, of beter gezegd; alleen in de tuin aan een tuigje, dus leeft sowieso gewoon grotendeels bij ons binnen, dus er is bij ons echt geen sprake van 'haar het gros van de dag niet zien.' Maar dat ligt er idd maar net aan of je je kat dan naar buiten zou laten gaan of niet natuurlijk.

Verder wat de situatie betreft over wel/geen hond en vooropgesteld dat ik niet alle reacties heb gelezen: Lastige hoor TS. Wel goed dat je er goed over nadenkt ipv impulsief iets beslist nu. Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat het echt zoeken naar een speld in een hooiberg is om een individu te vinden onder de honden waarmee je zo minimaal kunt wandelen en ze dat ok vinden op de echt lange termijn - sowieso vanuit een asiel zullen ze denk ik al niet staan te springen om een hond mee te geven als je dit aan geeft, zelfs bij een oude en/of slomere hond niet en ik denk bij een fokker net zo min. Er is geen enkel ras imo waarbij je nu van te voor kunt zeggen; 'ja, dat is een ras wat past omdat ze echt heel weinig beweging nodig hebben' want ook onder de kleine hondjes moet er gewoon minimaal 'zoveel' gelopen worden buiten om gewoon aan de mentale uitdaging te voldoen - je kunt veel ook thuis opvangen dmv hersenwerk, playdates plannen met andere hondjes bv etc, maar snuffel wandelingen e.d. zijn toch ook voor veel honden wel belangrijk en daarin is 5-10min niet perse altijd genoeg - en van wat ik zo lees wat je schrijft zul je daar gewoon heel lastig aan kunnen voldoen met veel individuen. Of je moet echt toevallig de ene tegenkomen waarbij ze gewoon kunnen aangeven van ja hij/zij is gebaat bij een veel rustiger leven/minder wandelingen etc. en dat dat mooi aansluit bij jouw situatie. Maar ik acht de kans toch wel heel klein dat je net zo'n individu gaat vinden via asiel/fokker herplaatsing, etc. En een pup, ongeacht welk ras dan ook, heeft gewoon echt meer nodig als dit als je eerlijk blijft.

Of heb je een mogelijkheid waarbij iemand anders de hond meer uit kan laten nog? Uitlaatservice bv of een bekende waar je echt goed van op aan kunt? Of een optie om jezelf toch meer mobieler te maken? Met eventueel een rolstoel, rollater, of iets dergelijks. DAN zou ik er wel nog serieus naar kijken, maar wanneer geen van dit alles echt een optie is, zou ik toch eens serieus gaan kijken naar een alternatief zoals een kat/2 katten bv. maar dat ben ik. Een kat is natuurlijk heel anders als een hond, en als het je niet ligt houdt het natuurlijk ook op als je idd echt geen katten persoon bent, maar veel mensen weten niet hoe leuk ze een kat eigenlijk vinden totdat ze er een hebben hihi. Er zijn echt ontiegelijk veel leuke katten rassen en zeker ook ras loze individuen te vinden die enorm gesteld op gezelschap zijn bv. en ik denk dat veel mensen zich daar idd nog niet zo van bewust zijn, met hoe leuk een kat kan zijn - zeker met een herplaatser uit een asiel kunnen ze vaak wel wat meer vertellen al over een karakter van de kat of een herplaatser via een fokker bv. Dus daar zou je je altijd eens in kunnen verdiepen om te kijken of het je in ieder geval trekt of niet, eventueel een optie zou Kunnen zijn. Het zou in jouw situatie denk ik wel beter aansluiten met wat je wel/niet kunt qua 'aanbieden van wat een dier nodig heeft qua zorg'.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-09-21 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:37

TS, informeer anders eens bij Sphoek (Sphoek.com). Zij hebben ook senioren maar kunnen je ook vast vertellen of ze een hond hebben die bij jou past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:37

Maris schreef:
MyWishMax ga jij dan midden in de winter 20 minuten ofzo op de grond zitten ??? Ik weet niet hoor, lijkt me toch niet echt een optie. Of ligt dat nou aan mij ?

Als je een hond wilt, zal je daar dan echt iets op moeten verzinnen. Want een hond niet of amper uitlaten in de winter of enkel in een klein tuintje kan je niet een optie vinden lijkt me.
Kijk eens realistisch waarin jij een hond kan voorzien. Naar buiten en wandelen is toch wel een van de voornaamste dingen die noodzakelijk zijn voor het welzijn van een hond, kan of wil je daar niet in voorzien dan moet je geen hond nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:40

Mijn voormalige buurvrouw had een hond met maar 3 poten.Daar ging ze niet meer graag mee wandelen vanwege het commentaar dat ze overal kreeg.Daarom liet ze hem voortaan alleen nog in de achtertuin uit.Dat ging ook.Je moet dan wel buren hebben die ook van honden houden en er niet over gaan klagen bij een poepje of blafje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:42

anjali schreef:
Mijn voormalige buurvrouw had een hond met maar 3 poten.Daar ging ze niet meer graag mee wandelen vanwege het commentaar dat ze overal kreeg.Daarom liet ze hem voortaan alleen nog in de achtertuin uit.Dat ging ook.Je moet dan wel buren hebben die ook van honden houden en er niet over gaan klagen bij een poepje of blafje.

Ik vind dit best schandalig. Onze dieren zijn al Zo afhankelijk van wat ze wel/niet mogen omdat wij alles bepalen voor ze. En omdat zij zich schaamt en niet prettig voelt om met een hond met 3 poten te lopen ivm commentaar, gaat ze de hond een hele hoop 'afpakken' van wat de hond eerder wel had. Heel erg oneerlijk naar de hond toe als je het mij vraagt, als het echt alleen vanwege die reden is. Dan had ze op z'n minst mogen kijken of er iemand anders of een uitlaatservice was om haar hond mee naar buiten te nemen.

Nu ken ik de tuin van deze mevrouw natuurlijk niet, maar zelfs met een grote tuin ben ik er geen fan van om je hond nooit iets anders te laten zien. De meeste honden, uitzonderingen daargelaten, vinden het heerlijk om telkens op andere plekjes te snuffelen e.d. wat echt hele fijne mentale stimulatie is. Als het dus puur is geweest vanwege Die reden, vind ik dat echt heel erg jammer.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-09-21 11:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 11:42

Buren hebben zelf ook honden, dus dat komt vast goed.
Topic mag dicht van mij hoor. Voorlopig maar geen hond denk ik zo ....
Laatst bijgewerkt door Maris op 04-09-21 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:44

Maris schreef:
Dierenarts kan ik heen, voer halen kan ik ook ( of idd thuis laten bezorgen ). Borstelen/verzorging lukt gewoon.
Het gaat idd om het gezelschap en om de extra beweging die ik dan krijg.
Hond kan los buiten lopen met uitlaten. of aan een hele lange lijn inderdaad.

Scootmobiel ? Hmmm. Is in mijn hoofd wel een dingetje. Plus waar moet ik hem laten als ik er niet in zit.

Ik denk er nog verder over na. Bedankt voor al jullie adviezen en meningen !

Kun je niet zo'n scoot een dagje huren ofzo om te kijken hoe dat bevalt.

Zelf zou ik er niet over hoeven nadenken. Ben veel te gesteld op mijn vrijheid dus zo'n ding zal hier dan heel snel op het pad staan.(gepimt en wel :D )

Woon je op een flat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:47

anjali schreef:

Nou, daar word ik toch niet vrolijk van. Je laat het welzijn van je hond toch niet afhangen van het commentaar van anderen?
Arm dier..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 11:47

Nee, klein huis aan de rand van de bebouwde kom van klein dorp.
Maar goed, voorlopig in ieder geval geen hond hier