Jis_ schreef:Wat betreft de Stafford, velen zijn niet geschikt voor mensen die niet weten wat ze kopen, geldt natuurlijk voor elk ras. Of geloven in verhalen dat het 100% opvoeding is. Dan ga je volledig voorbij aan het doel waar elk ras voor gefokt is.
Dat bedoel ik dus. Je moet nooit een ras kiezen die je niet aanstaat. Maar de Engelse Stafford vind ik zelf echt een ideale hond in vele opzichten.
Somebody85 schreef:De stafford en duitse herders zou ik als beginner niet aan durven te beginnen zeker omdat ik natuurlijk onzeker begin. Daarnaast spreken mij herders helemaal niet aan, deze ervaring heb ik natuurlijk wel opgedaan in het asiel waar ik honden uitliet. Herders (op de border collie na) klikken met mij gewoon niet zo goed.
Dat snap ik hoor. Maar bedoel dat er nogal veel vooroordelen zijn die niet altijd terecht zijn. Ik weet beginners met Staffords, maar ook met herders. Waar het zowel goed als niet zo goed is gegaan.
En ik maak zelf wel een verschil in de Engelse Stafford en de Amerikaanse of een mix.
En veel zit wel in de mens. Er zijn ook zogenaamd ervaren mensen die al tig jaar een bepaald ras hebben en niet open staan om te leren, te trainen etc.
En mensen kopen op uiterlijk. Vergissen zich in een pup, waar dat zo ontzettend belangrijk is.
Onze reu is als pup meerdere keren herplaatst omdat hij te druk was, spullen kapot maakte, niet zindelijk werd en niet aan een riem kon lopen..........Tja, slaan en schreeuwen was de oplossing.
We hadden ooit buren die ergens een pup zagen en verliefd werden. Er werd ons verteld dat we hem misschien wat nachten hoorden huilen. Oka, prima. We vragen 2 weken later na niks te horen hoe het gaat met de pup. Nou, die was alweer weg, want hij maakte dingen kapot en plaste te vaak in huis.
Het verschil is wel hoe hondjes leren. Mijn vorige Border collie was met 12 weken bij ons en in 2 dagen echt goed zindelijk. Sliep altijd door en was echt super om te trainen en overal mee naartoe te nemen.
Nu kwam onze bc met 13,5 week bij ons en heeft een paar ongelukjes gehad, maar snapt alles vrij snel. Heeft iets meer drive en we moeten veel meer zelf voor zijn rust zorgen, maar hij kent nu na 3 weken al veel woorden, doos spelenderwijs en consequent woorden herhalen, belonen etc. Mijn man doet cursus met hem, want die is wat minder consequent en meer van huis.
Hij heeft ook met ons teefje getraind, maar die heeft zo een enorm bord voor dr kop. JR*mops, super lief, maar is echt meer werk om ze dingen aan te leren. We hebben er 2 en die hebben ook echt beweging nodig. Zijn nu bijna 7, maar nog echt hele jonge honden.
Overigens is mn laatste BC 15 geworden en ook tot hoge leeftijd erg fit.
En het is gewoon best moeilijk. Je bent gewoon nooit perfect. Wij zijn ook gek met de honden, vinden ook weleens iets teveel goed.