Hond vervoeren in achterbak of op achterbank?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:43

Nikass schreef:
KarmaChansy schreef:
benches zijn duur maar het 100% waard, ik zag een tijd terug deze foto en dat zet je toch wel aan het denken

[ [url=m/3qgUS2.jpg]Afbeelding[/url] ]

wij hebben zelf deze: https://www.hokkendomein.nl/product/aut ... -dubbel-xl zijn er zeer tevreden mee

Ik vind het het ook waard, maar twee benches voor honden van tegen de 60 cm schofthoogte in een auto kwijt kunnen is een hele uitdaging. Dan moet je eigenlijk eerst de benches kopen en dan een bijpassende auto...

In bestelauto passen heel veel benches.

Hier dus speciaal een een bestelauto ervoor aangeschaft en toen pas de transportkooi(2 vaks) van 1.20 breed, 90 cm diep en 70 cm hoog.

Reu met schofthoogte van 67 cm en 42 kilo past er prima in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:47

Margreet schreef:
Ik heb een cabrio en rij zoveel mogelijk open (ook met hond, vindt ze leuk!), dus geen mogelijkheid voor hond in de kofferbak en de achterbank valt eigenlijk ook af want daar zit het windscherm boven - theoretisch zou ze eronder kunnen liggen, maar zitten kan ze dan eigenlijk al niet, dus dat wordt niks. Windscherm kan eruit, maar dan zou ze met de kap open vol in de wind liggen en ik de wind in m'n nek hebben, ook niet echt een optie. Los in de auto, waar dan ook, vind ik zeker met het dak open absoluut geen optie.
Ik heb een "autostoel" van het merk Golden Dog op de rechter voorstoel, waar ze met een tuigje in vast zit en dat bevalt heel goed - recent bij een noodstop schoof ze wel een stukje naar voren maar dat was tegen de zachte polstering aan en verder niks aan de hand.

Hier is een Duitse test van die dingen: https://www.vergleich.org/hunde-autositz/?split=new

[ [url=m/IgIVEP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7FwQQy.jpg]Afbeelding[/url] ]
(en nog helemaal matchy-matchy ook natuurlijk {:} )

Het ziet er wel netjes uit, maar rij je ook op de snelweg? Een open dak (of kop uit het raam) is met snelheid erg gevaarlijk.
Er kan een simpel vliegje of iets anders kleins met grote snelheid in de bek of in het oog van de hond vliegen. Het leed is niet te overzien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:52

Dagahra schreef:
Nikass schreef:
Ik vind het het ook waard, maar twee benches voor honden van tegen de 60 cm schofthoogte in een auto kwijt kunnen is een hele uitdaging. Dan moet je eigenlijk eerst de benches kopen en dan een bijpassende auto...

In bestelauto passen heel veel benches.

Hier dus speciaal een een bestelauto ervoor aangeschaft en toen pas de transportkooi(2 vaks) van 1.20 breed, 90 cm diep en 70 cm hoog.

Reu met schofthoogte van 67 cm en 42 kilo past er prima in.

Ja dat snap ik, dat het past. Maar of het realistisch is dat elke hondenbezitter een bestelwagen aanschaft? Dat denk ik dan weer niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:54

Ik vraag me wel altijd af als je auto te water raakt, of in brand vliegt, is het dan veiliger als de hond in een bench zit of los in de auto?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:33

Nikass schreef:
Ik vraag me wel altijd af als je auto te water raakt, of in brand vliegt, is het dan veiliger als de hond in een bench zit of los in de auto?

Mijn grote angst, hierdoor durf ik de honden niet in de laadruimte van mijn bus in benches te houden.
Door de dubbele cabine kan ik er alleen via de achterklep bij. Moet er niet aan denken dat ik die klep niet open krijg.
Vandaar dat ze hier met tuig op de achterbank zitten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:43

Ik acht de kans dat ik te water raak veeeeel kleiner als de kans op botsing ed dus in dat opzicht is t voor mij geen serieus discussie punt om daardoor geen bench te nemen, kijkend naar hoe weinig ik in de buurt van water rijd bv. Eerlijk kijkend naar waar ik persoonlijk dan woon en veel rijd; In verhouding zit ik veel Meer gewoon op de weg waar ik niet vlak langs water rijd en waar een botsing met een hond die niet in een metalen bench zit, veel ernstiger zal aflopen en dan neem ik het risico op te water raken idd wel met een bench, maar wederom: de kans dat ik in de buurt van water zit is vele malen kleiner tov hoeveel ik op de gewone weg en autosnelweg rijd. Dus vind die afweging persoonlijk dan toch makkelijker gemaakt voor onze situatie, met toch kiezen voor een bench.

Ik vind tuig en gordel op achterbank gewoon geen optie. En met bench op de achterbank past gewoonweg niet bij ons, wat imo het allerbeste is zodat je de kreukelzone van kofferbak niet hebt, dus dan is bench in kofferbak het meest veilig wat mij betreft; kijkend naar de crash testen. Bij rijder stoel met airbag uitzetten wil ik ook zeer zeker niet want die airbag moet gewoon kunnen blijven werken ivm veiligheid voor de mensen die er zitten - maar ook Dan nog niet, want de kans dat je hond gewoon geplet wordt tussen die stoel en het dashboard in is ook gewoon heel groot als je zoals ons een grotere hond hebt. Toen ze pup was, heb ik zo de eerste paar weken wel gereden ivm gewenning aan auto en dat ze wat korter bij mij zou zijn, en onlangs zat ze ook 'los' een keer in de auto bij een vriendin, maar standaard zou ik dit gewoon echt niet willen met hoe veel wij rijden.

En straks als er een caddy/busje komt, ook weer bench erin. Eerst zullen we dan de huidige nog blijven gebruiken en erna benches op kast erin laten maken.

En onze bench heeft nog een safety hatch, dus in principe zou ze er ook te water altijd uit gehaald kunnen worden - al wordt dat wel alsnog lastig want te water heb je natuurlijk vaak maar luttele seconden de tijd iets te doen en heb je die bench idd niet zo 1,2,3 even open gemaakt.

Maar goed, iedereen maakt afwegingen op andere (persoonlijke en naar eigen situatie kijkende) redenen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 01-09-21 16:15, in het totaal 4 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:58

cursebreaker schreef:
Ik acht de kans dat ik te water raak veeeeel kleiner als de kans op botsing ed dus in dat opzicht is t voor mij geen serieus discussie punt om daardoor geen bench te nemen, kijkend naar hoe weinig ik in de buurt van water tijd bv. Kijkend naar waar ik persoonlijk dan woon en veel rijd; In verhouding zit ik veel Meer gewoon op de weg waar, een botsing met een hond die niet in een metalen bench zit, veel ernstiger zal aflopen en dan neem ik het risico op te water raken idd wel met een bench, maar wederom: de kans dat ik in de buurt van water zit is vele malen kleiner tov hoeveel ik op de gewone weg en autosnelweg rijd. Dus vind die afweging persoonlijk dan toch makkelijker gemaakt voor onze situatie, met toch kiezen voor een bench.

Ik vind tuig en gordel op achterbank gewoon geen optie. En met bench op de achterbank past gewoonweg niet bij ons, wat imo het allerbeste is zodat je de kreukelzone van kofferbak niet hebt, dus dan is bench in kofferbak het meest veilig wat mij betreft; kijkend naar de crash testen. Bij rijder stoel met airbag uitzetten wil ik ook zeer zeker niet want die airbag moet gewoon kunnen blijven werken ivm veiligheid voor de mensen die er zitten.

En straks als er een caddy/busje komt, ook weer bench erin. Eerst zullen we dan de huidige nog blijven gebruiken en erna benches op kast erin laten maken.

En onze bench heeft nog een safety hatch, dus in principe zou ze er ook te water altijd uit gehaald kunnen worden

Maar goed, iedereen maakt afwegingen op andere (persoonlijke en naar eigen situatie kijkende) redenen natuurlijk.

Hier ben ik t mee eens. En al rijden we heeeel wat km’s per jaar met de honden in de auto, de kans om echt ter water te raken is hier ook veel kleiner dan een botsing.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:59

Nikass schreef:
Het ziet er wel netjes uit, maar rij je ook op de snelweg? Een open dak (of kop uit het raam) is met snelheid erg gevaarlijk.
Er kan een simpel vliegje of iets anders kleins met grote snelheid in de bek of in het oog van de hond vliegen. Het leed is niet te overzien.

Ja natuurlijk rij ik ook op de snelweg. Wat je zegt kan ik me voorstellen bij een kop uit het zijraam, maar voor een cabrio is je opmerking echt onzin. Ik heb gewoon een voorruit en de zijramen meestal omhoog, ik zit er zelf ook naast he en je krijgt echt niks in je gezicht.