Pup met veel jeuk, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:32

Hier ook een hond met allergie gerelateerde klachten, en DA stelde ook voor om een eliminatie dieet te doen. Omdat dit ontzettend lang zou duren heb ik een haaranalyze laten doen bij https://www.ffdomenie.nl/. En maar goed ook, want onze hond kan niet tegen de meeste gangbare eiwitbronnen: eend, geit, hert, kalkoen, kip, lam, paard, rund, zalm, waterbuffel, garnalen. Met een eliminatie-dieet was ik maanden, zo niet jaren verder geweest.
Ook kwamen de meest ideale eiwitbronnen tevoorschijn, dat is struisvogel, patrijs en konijn (ook in deze volgorde) en als beste koolhydraatbron zoete aardappel. Nog geen 3 maanden later geen problemen meer.
Deze test kijkt overigens niet naar omgevingsallergien, puur voedselallergien.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 09:14

Ik heb vanavond een gesprek met een 'alternatief' iemand. Ik weet niet zo goed wat ik daar altijd van moet denken, want ik ben heel nuchter. Maar de eigenaresse van de hondenschool heeft goede ervaring met haar. Dus ach, we gaan het zien vanavond, haha :j

Ik heb ook contact gehad met de DA over dat hij al weer jeuk kreeg, 2 weken na de injectie. Hond was op dat moment 19kg en heeft dus een injectie voor 10-20kg gehad. Dus het kon inderdaad kloppen dat het al uit begon te werken omdat hij nu al wel +20kg is.
Had de optie om opnieuw te prikken maar dan voor +20kg of met hypoallergeen te beginnen, want die 2 weken maakte dan niet meer uit.
De keus gemaakt om te wachten tot het wat meer is uitgewerkt en dan maar op hypoallergeen te zetten. Dus tenzij er iets geks uitkomt vanavond, ga ik vanavond voer bestellen. Dan is hij op een kleine week na een halfjaar.

Heb via PB ook al een paar keer wat ontvangen over zo'n haaranalyse, dus ga me daar ook even over inlezen! :)

superpony

Re: Pup met veel jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:51

Op zo een grens gewicht is het wel lastig. Mij is toen uitgelegd dat je cytopoint eerst een aantal keren moet herhalen en daarna gaat afbouwen per keer. Dus steeds een paar dagen en daarna week langer ertussen.

Maar ze zeiden mij ook na de eerste dat niet elke hond gelijk een goede reactie heeft en je juist in het begin eerder uitwerking hebt.

1 Losse cytopoint geeft denk ik niet het gewenste resultaat. Heb me toen nog zitten inlezen, omdat ik ook de alternatieven wilde weten.

Haar analyse kan ook. Hopelijk krijg je daar wat antwoorden. Dan kan je altijd nog evengoed een andere weg inslaan.

Alternatief kan van alles betekenen. Als iemand met supplementen werkt, kruiden is dat soms best een oplossing. Gaan ze op afstand praten, pendelen met een ketting etc, denk ik daar weer anders over.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 16:08

superpony schreef:
Op zo een grens gewicht is het wel lastig. Mij is toen uitgelegd dat je cytopoint eerst een aantal keren moet herhalen en daarna gaat afbouwen per keer. Dus steeds een paar dagen en daarna week langer ertussen.

Maar ze zeiden mij ook na de eerste dat niet elke hond gelijk een goede reactie heeft en je juist in het begin eerder uitwerking hebt.

1 Losse cytopoint geeft denk ik niet het gewenste resultaat. Heb me toen nog zitten inlezen, omdat ik ook de alternatieven wilde weten.

Haar analyse kan ook. Hopelijk krijg je daar wat antwoorden. Dan kan je altijd nog evengoed een andere weg inslaan.

Alternatief kan van alles betekenen. Als iemand met supplementen werkt, kruiden is dat soms best een oplossing. Gaan ze op afstand praten, pendelen met een ketting etc, denk ik daar weer anders over.

De cytopoint was om even te overbruggen tot hij een halfjaar was. Zodat hij niet nog een maand met megajeuk zou lopen. En ik wil het eigenlijk ook niet standaard blijven geven als het niet hoeft.
Het werkte wel direct goed, maar begon na 2 weken langzaam uit te werken.

Nee, dit is niet met kruiden voor zo ver ik weet. Ik heb gegevens en een foto doorgestuurd en vanavond hebben we een zoom-call. Dus het is op 'afstand'. Ik weet ook niet wat ik daar van moet denken, maar we gaan 't zien :').

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:02

Min pup had ook erge jeuk net of die vlooien had .
Ik heb en soorten brok geprobeerd zonder succes.

Toen overgestapt op vers vlees en de jeuk was weg geef ik hem nu een koekje met granen dan begint hij weer te krabben. Die van mij kan dus niet tegen granen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:25

xPearl schreef:
De cytopoint was om even te overbruggen tot hij een halfjaar was. Zodat hij niet nog een maand met megajeuk zou lopen. En ik wil het eigenlijk ook niet standaard blijven geven als het niet hoeft.

Nee, dit is niet met kruiden voor zo ver ik weet. Ik heb gegevens en een foto doorgestuurd en vanavond hebben we een zoom-call. Dus het is op 'afstand'. Ik weet ook niet wat ik daar van moet denken, maar we gaan 't zien :').

Ja, snap ik, maar zover ik de info heb gekregen en gezocht, werkt cytopoint niet zo. Het moet eerst opgebouwd worden door herhaling en daarna ga je de periodes tussen de spuiten op rekken.

Ik ben er ook mee gestopt uiteindelijk, want wil ook niet de rest van haar leven iets geven. Maar de vacht zelf is verder goed.

Oke, dat soort dingen. Ja, daar doe ik zelf niet aan. Maar als het jullie helpt, is het mooi.

Met haren kunnen ze ook veel onderzoeken. Maar geen idee van de kosten eigenlijk.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 17:55

superpony schreef:
xPearl schreef:

Ja, snap ik, maar zover ik de info heb gekregen en gezocht, werkt cytopoint niet zo. Het moet eerst opgebouwd worden door herhaling en daarna ga je de periodes tussen de spuiten op rekken.

Ik ben er ook mee gestopt uiteindelijk, want wil ook niet de rest van haar leven iets geven. Maar de vacht zelf is verder goed.

Oke, dat soort dingen. Ja, daar doe ik zelf niet aan. Maar als het jullie helpt, is het mooi.

Met haren kunnen ze ook veel onderzoeken. Maar geen idee van de kosten eigenlijk.

Ah, dat van opbouwen wist ik ook niet. Heeft DA ook niet verteld, haha.

Ja, ik doe dit normaal ook niet. Maar de eigenaresse van de hondenschool liep ook tegen dingen aan die zij op heeft kunnen lossen, dus we gaan het zien :').

Volgensmij valt dat qua haar opsturen wel mee qua kosten. Ga ik me vanavond ook even over inlezen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:17

Ik was 125 euro kwijt voor een haaranalyse inclusief consult. Daarna is er met homeopathische middelen haar spijsvertering weer op de rit gezet, dit kostte 52,47 euro. Totaal dus een goede 175 euro.
Daarmee zat ik snel op het goede voer en had ik geen dierenartskosten.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 06:41

MyWishMax schreef:
IMANDRA schreef:
Zijn er geen hypoallergene beloningssnacks? Misschien is er iets op basis van 1 dier zoals vis of eend? Dan kan je de runderdingen vervangen door een ander eiwit. Misschien weet je DA wel iets?

Dan moet je wel iets vinden zonder toevoegingen en hetzelfde eiwit als de brok. Anders weet je alsnog niks. Want reageer hij op eiwit in brok of beloning, of juist op een toevoeging?

Ik vind dit een heel goede bijdrage. Iedereen heeft het hier over diersoort of graan maar het kan ook bijvoorbeeld het vitamine-mineralen-preparaat zijn, of de bietenpulp, of een ander ingrediënt.
Succes TS.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 06:53

Neonlight schreef:
Ik was 125 euro kwijt voor een haaranalyse inclusief consult. Daarna is er met homeopathische middelen haar spijsvertering weer op de rit gezet, dit kostte 52,47 euro. Totaal dus een goede 175 euro.
Daarmee zat ik snel op het goede voer en had ik geen dierenartskosten.

Net als Neonlight heb ik ook een haaranalyse laten doen bij Frederike Domenie en zijn de meeste klachten verdwenen na behandeling en ander voer.
Ik heb bij mijn hond nog een extra haaranalyse doen maar dan op de omgeving en zij heeft dus een pollenallergie.

Ik ga nu overstappen naar KVV omdat ik vermoed dat ze het gewoon niet goed doet op brok.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 21:24

Even een (goede) update van mijn kant! :D

2 weken geleden dat gesprek gehad met een 'alternatief' persoon die contact kon leggen met mijn hond. Zoals ik schreef ben ik heel nuchter en weet ik nooit zo goed wat er ik van moet denken. Maar gewoon het gesprek aangegaan!
Zij gaf aan dat hij allergisch is voor kip, eend en al het andere gevogelte/gevleugelde. Hierop even nagedacht wat te doen, en heb brokken besteld op basid van rund, lam en varken en heb alle snoepjes etc wat van vogel/eend etc is weggelegd, hem op die brokken gezet, en alleen runderlong als (training)snack gegeven.
En binnen een week was de jeuk volledig weg!
Heel apart dat zij mij dat kon vertellen, maar er zit een kern van waarheid in, want hij is gestopt met krabben :D

Dus heel blij mee. Misschien doe ik nog een haaranalyse ter bevestiging, maar ik ben hier al heel blij mee, en de hond ook :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:48

Nou dat klinkt echt al zo goed, wat fijn he geen gekrab en gebijt.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:51

Ohhh wat fijn voor jullie allebei zeg :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:58

Wat fijn zeg! Hopelijk blijven de klachten weg :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:42

Jeej wat fijn! *\o/*

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:46

Zie dit topic nu pas, maar wat fijn dat de jeuk inmiddels weg is! *\o/*

Mijn hond had ook enorm veel jeuk rond die leeftijd. Na aandringen op een allergietest kwamen er verschillende omgevingsallergieën uit. Later heb ik een haartest gedaan en daar kwam ook allergie voor o.a. kip en kalkoen uit. Is nog wel een aanrader om zo een test te doen :)

Mijn advies is blijf goed opletten op de samenstelling van brokken en snoepjes. Kip wordt in veel producten verwerkt. Ik kwam in mijn zoektocht veel producten tegen waar dan bijvoorbeeld kippenvet in zit. Dat kan weer zo n jeukreactie geven.

Houdt vooral moed, want als je eenmaal weet welke producten je kunt gebruiken, kan het gewoon als sneeuw voor de zon verdwijnen. Mijn hond is inmiddels bijna 3 en al lange klachtenvrij :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:57

Wietsje92 schreef:
Zie dit topic nu pas, maar wat fijn dat de jeuk inmiddels weg is! *\o/*

Mijn hond had ook enorm veel jeuk rond die leeftijd. Na aandringen op een allergietest kwamen er verschillende omgevingsallergieën uit. Later heb ik een haartest gedaan en daar kwam ook allergie voor o.a. kip en kalkoen uit. Is nog wel een aanrader om zo een test te doen :)

Mijn advies is blijf goed opletten op de samenstelling van brokken en snoepjes. Kip wordt in veel producten verwerkt. Ik kwam in mijn zoektocht veel producten tegen waar dan bijvoorbeeld kippenvet in zit. Dat kan weer zo n jeukreactie geven.

Houdt vooral moed, want als je eenmaal weet welke producten je kunt gebruiken, kan het gewoon als sneeuw voor de zon verdwijnen. Mijn hond is inmiddels bijna 3 en al lange klachtenvrij :)

Allergieen in voeding zitten op eiwitten. Gevogelte vet en kippenvet etc zullen voor allergieen nagenoeg nooit klachten geven. Vaak speelt er dan wat meer. En dan zou ik zeker in de holistische hoek verder zoeken. :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:06

Wat fijn dat je een hopelijk blijvende oplossing hebt gevonden.
Wel wilde ik nog even iets opmerken qua verschil puppiebrok en volwassenbrok. Bij meerdere merken zit het verschil puur in de grote van de brok.
Er zijn sommige merken volwassenbrok met dezelfde samenstelling als sommige puppiebrok.