Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chawi schreef:het gaat er om dat mensen vroeger gewoon castereerd zonder ook maar na te denken. Want soms is castereren geen verbetering.Dat is vervelend en dan kan ik me voorstellen dat je spijt hebt van de ingreep.
Maar denk dat er zowel positieve als negatieve ervaringen met castreren zijn.
Daarom vind ik ook niet dat er zo stellig gezegd kan worden, ik ben voor of tegen (zelfs dierenartsen spreken elkaar tegen en nee, echt niet iedere dierenarts die voor is, is meteen een domme arts die niet bijgebleven is en eigenlijk zijn vak niet zou mogen uitoefenen).
Of zelfs mensen die het wel doen, beschuldigen van mishandeling (gelukkig hier maar door één en zonder onderbouwing)
MyWishMax schreef:Dat laatste ben ik zeker met je eens.
Ik had helaas juist andersom en wat kennissen ook. Juist gedragsproblemen na castratie. Of geen enkele verandering, dus ook geen 'oplossing'
Mindim schreef:MyWishMax schreef:Dat laatste ben ik zeker met je eens.
Ik had helaas juist andersom en wat kennissen ook. Juist gedragsproblemen na castratie. Of geen enkele verandering, dus ook geen 'oplossing'
Ik denk dat dat ook een algemene opvatting aan ten grondslag ligt, dat van castreren je hond rustiger wordt.
Ik vind dat een beetje onzin. Wij hebben een boxer, die zijn nogal eh energiek en hoe vaak wij wel niet de vraag krijgen wanneer we hem laten castreren, want dan wordt ie wat rustiger, dat is echt enorm vaak. Boxers zijn druk, daar veranderd castratie niet zo bar veel aan is mijn ervaring.
Hij is heftig naar andere honden, omdat hij is gegrepen door een dog toen hij tien maanden was. Veel mensen in mijn omgeving wijten zijn gedrag dus aan dominantie en daarom moei ie gecastreerd volgens hen. Er zit wel wat dominantie in, maar dit gedrag is een grote mond opzetten omdat ie het stiekem maar eng vind en dan kun je je maar beter groot maken. Ik ben het erg eens met degene die eerder zei dat veel mensen niet weten wat ze aan de andere kant van het riempje hebben lopen of los laten lopen. Jammer is dat.
Mindim schreef:CupCakes_ schreef:@ Sweetvanille
Waarom zouden ongeholpen reuen niet los mogen lopen? De meeste staan onder prima apél. Loopse teven niet los vind ik een ander verhaal. Daar heb je prima oplossingen voor zoals een lange lijn etc.
Ik had eerst mijn twijfels over mijn hond castreren, maar toch gaan we het doen.
Jip heeft ontzettend veel last van zijn hormonen sinds de chemische castratie is uitgewerkt. Hij is niet te bereiken en bepaald gedrag is juist weer erger geworden daardoor. Hij is ook niet meer trainbaar op zo'n moment, wat het nog lastiger maakt.
Loslopen gaat op dit moment echt niet alleen als we met andere honden zijn wel. Maar als we alleen zijn peert hij hem bij elk geurtje wat hij ruikt.
Ugh ugh, ik ken maar weinig honden die goed onder appel staan, gecastreerd of ongecastreerd. Ergernis nummer 1 hier op de kaart.
SweetVanille schreef:Wat ik al zei, instinct. Ook al luistert je hond goed, als ie door de gierende hormonen erop wil, doet ie dat echt wel.
Daarbij kom ik over het algemeen amper honden tegen de goed onder appèl staan, maar dat is weer een ander verhaal.
Je hoort gewoon beide je verantwoordelijkheid te nemen, zowel met een loopse teef als een ongeholpen reu. Waarom zou je met je reu geen verantwoordelijkheid hoeven nemen..
Mindim schreef:SweetVanille schreef:Wat ik al zei, instinct. Ook al luistert je hond goed, als ie door de gierende hormonen erop wil, doet ie dat echt wel.
Daarbij kom ik over het algemeen amper honden tegen de goed onder appèl staan, maar dat is weer een ander verhaal.
Je hoort gewoon beide je verantwoordelijkheid te nemen, zowel met een loopse teef als een ongeholpen reu. Waarom zou je met je reu geen verantwoordelijkheid hoeven nemen..
Ik zeg nergens dat je met een ongeholpen reu geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen?
Gewoon aanlijnen als je weet dat je reu dit doet. Als je een reu hebt die achter de loopse teven aan gaat, hoort aan de lijn.
Net zoals loopse teven aan de lijn horen.
Sowieso elke hond die niet luistert. Heeft een ander er geen last van.
Echwel schreef:MarlindeRooz schreef:Nou het aantal keren dat mijn geholpen teef ongevraagd bereden werd door een reu is niet op 1 hand te tellen. Nou snauwt ze wel maar sommige honden blijven komen. Niet elke eigenaar kan de verantwoordelijkheid van een ongeholpen hond aan.
Dit dus en als je wat zegt is het frustratie volgens de andere eigenaar, niets seksueel..
En dan bedenken dat 1 van.mijn honden een slechte achterkant en rug heeft
Nikass schreef:Superpony mee eens. Ik zie niet direct hoe ik een ongecastreerde teef en reu samen zou houden. "Een weekje per jaar" is wat mij betreft naïef. Mijn teven waren twee keer per jaar drie weken loops. Ik vond het uitlaten van de hond die heftig was in haar gedrag tijdens de loopsheid al best een uitdaging.
Maar het zal voor mij dus ook de beslissing om een reu of teef als tweede hond te nemen beïnvloeden.
MyWishMax schreef:Nikass schreef:Superpony mee eens. Ik zie niet direct hoe ik een ongecastreerde teef en reu samen zou houden. "Een weekje per jaar" is wat mij betreft naïef. Mijn teven waren twee keer per jaar drie weken loops. Ik vond het uitlaten van de hond die heftig was in haar gedrag tijdens de loopsheid al best een uitdaging.
Maar het zal voor mij dus ook de beslissing om een reu of teef als tweede hond te nemen beïnvloeden.
Hier wel 2 keer per jaar loops, maar niet nodig om 3 weken te scheiden want niet 3 weken dekrijp. Reu boeide het ook niet als ze niet dekrijp waren, dus dat was echt maar 3 tot 5 dagen. Dus niet naïef, maar een andere ervaring die veel van mijn kennissen ook hebben.
Maar wel alle ruimte om te scheiden en de honden niet samen in 1 ruimte te moeten hebben met beide in de bench bijvoorbeeld. Dat zou ik ook niet fijn vinden, maar hier zat er dan 1 buiten in de kennel die ze gewend waren en de andere was binnen. En als ik weg ging nam ik er 1 mee. Het is in al die jaren geen probleem geweest, ook echt niet voor de reu.
Met trainingen ook nooit problemen gehad, bij ons mochten loopse teven gewoon normaal mee trainen.
MyWishMax schreef:Nikass schreef:Superpony mee eens. Ik zie niet direct hoe ik een ongecastreerde teef en reu samen zou houden. "Een weekje per jaar" is wat mij betreft naïef. Mijn teven waren twee keer per jaar drie weken loops. Ik vond het uitlaten van de hond die heftig was in haar gedrag tijdens de loopsheid al best een uitdaging.
Hier wel 2 keer per jaar loops, maar niet nodig om 3 weken te scheiden want niet 3 weken dekrijp. Reu boeide het ook niet als ze niet dekrijp waren, dus dat was echt maar 3 tot 5 dagen. Dus niet naïef, maar een andere ervaring die veel van mijn kennissen ook hebben.
Maar wel alle ruimte om te scheiden en de honden niet samen in 1 ruimte te moeten hebben met beide in de bench bijvoorbeeld. Dat zou ik ook niet fijn vinden, maar hier zat er dan 1 buiten in de kennel die ze gewend waren en de andere was binnen. En als ik weg ging nam ik er 1 mee. Het is in al die jaren geen probleem geweest, ook echt niet voor de reu.
Met trainingen ook nooit problemen gehad, bij ons mochten loopse teven gewoon normaal mee trainen.
superpony schreef:Ik weet toch meerdere mensen waarbij de honden toch bij elkaar zijn gekomen. Echt een half huis sloopten, deuren etc.....En dat waren echt mensen met heel veel ervaring en nette opgevoedde honden verder.
Daarnaast heb ik nog nooit van mn leven honden in een bench gehad en dat gaat ook niet gebeuren. Ook niet een paar dagen pj. En ja, ze hebben hun plekken, komen volledig tot rust etc.