Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:22

Een paar waren ouder, andere jonger.
Maar met geen één problemen gehad dat ze gecastreerd waren, alleen dat ze ongecastreerd waren en dus ook bij de oudere dieren heel goed heb kunnen zien hoeveel "last" ze stiekem toch hadden van hun hormonen. Alleen dat dus moesten onderdrukken door mijn opvoeding aan hun.
Eigenlijk heb ik me daar wel schuldig over gevoeld.

Maar het grote probleem is meer dat veel mensen niet het verschil zien in karakter, leeftijdsnormaal gedrag (puberen), vervelend/onopgevoed gedrag of gewoon hormonaal gedrag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:33

Dat laatste ben ik zeker met je eens.

Ik had helaas juist andersom en wat kennissen ook. Juist gedragsproblemen na castratie. Of geen enkele verandering, dus ook geen 'oplossing'

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:49

Dat is vervelend en dan kan ik me voorstellen dat je spijt hebt van de ingreep.

Maar denk dat er zowel positieve als negatieve ervaringen met castreren zijn.

Daarom vind ik ook niet dat er zo stellig gezegd kan worden, ik ben voor of tegen (zelfs dierenartsen spreken elkaar tegen en nee, echt niet iedere dierenarts die voor is, is meteen een domme arts die niet bijgebleven is en eigenlijk zijn vak niet zou mogen uitoefenen 8-) ).

Of zelfs mensen die het wel doen, beschuldigen van mishandeling (gelukkig hier maar door één en zonder onderbouwing :') )

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:54

Ik heb een teefje niet gesteriliseerd geadopteerd met 5 jaar oud en een ander teefje is door omstandigheden met 4 jaar pas gesteriliseerd, beide dames hebben melkklier tumoren ontwikkeld. Bij de ene teef was ik er optijd bij, deze teef heeft twee zware lijstresecties ondergaan en heeft daarna nog een aantal fijne jaren gehad (uiteindelijk wel aan kanker overleden) . Was financieel pittig (+- 900 euro per kant incl nazorg) maar vooral de hersteltijd voor de hond was erg zwaar.
Bij de andere hond was ik te laat, bij haar was de kanker al uitgezaaid en zij is heel snel na de diagnose ingeslapen.

Bij de teven die ik met 6 maanden laat helpen heb ik nog nooit te maken gehad met kanker. Ook een geluk natuurlijk maar volgens de dierenarts is het risico op baarmoeder ontsteking en kanker veel groter bij honden die niet geholpen zijn. Ik ga dus geen risico’s meer lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:14

Mijn teefje heb ik onlangs moeten castreren vanwege een baarmoederontsteking. Was de eerste keer en direct laten opereren. Reden waarom ik dat niet eerder had laten doen was haar timide karakter, aanleg voor overgewicht en ik ben sowieso geen voorstander van vroeg castratie. Ik denk dat je ook hormonen nodig hebt voor een gezonde groei. Mijn honden er voor zijn met twee jaar gecastreerd.

Mijn twee katers heb ik met 8 maanden gecastreerd. Zij komen buiten en ik wilde niet de hele buurt voorzien van Noorse Boskatten. ;)

Mijn vier paarden zijn niet gecastreerd en staan heel gezellig in groepsverband aan huis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:28

De reden kan natuurlijk wel uitmaken.

Ik ken genoeg mensen die alleen maar reuen hebben en die intact laten. Buiten opletten en honden bij zich houden, maar in huis verder geen problemen hebben.

Ga je teven en reuen samen houden vind ik dat wel anders. Ik zie toch echt dat reuen dan minimaal een paar keer pj ( afhankelijk van cyclus teef en hoeveel teven ) erg over de zeik zijn. Hijgen, kwijlen, niet willen eten, maar ook dwars door deuren krabben en bijten om toch bij elkaar te komen. Vaak de teef dan ook.

Je kan 100x zeggen dat het maar een weekje duurt, maar mijn honden worden gemiddeld 10-15jr, ook afhankelijk van ras, en dan is dat toch best vaak. Ik vind dat wel sneu. Had daarom vroeger alleen maar of reuen of teven.
Nu dus van beiden wat en dan die keuze gemaakt om te laten helpen. Dan kan ene reu gewoon eerder geholpen en in overleg met een goede, moderne dierenarts was dat een goede optie.

Beide honden hebben echt geen last gehad na de operatie, glanzen, zijn goed op gewicht etc. Ze bewegen veel en moet voor de reu eerder meer voeren dan minder.

En zoals ik schreef; poezen worden heel veel geholpen en dan wel complicaties achteraf. Tja, je kan net die pech hebben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:55

Chawi schreef:
Dat is vervelend en dan kan ik me voorstellen dat je spijt hebt van de ingreep.

Maar denk dat er zowel positieve als negatieve ervaringen met castreren zijn.

Daarom vind ik ook niet dat er zo stellig gezegd kan worden, ik ben voor of tegen (zelfs dierenartsen spreken elkaar tegen en nee, echt niet iedere dierenarts die voor is, is meteen een domme arts die niet bijgebleven is en eigenlijk zijn vak niet zou mogen uitoefenen 8-) ).

Of zelfs mensen die het wel doen, beschuldigen van mishandeling (gelukkig hier maar door één en zonder onderbouwing :') )
het gaat er om dat mensen vroeger gewoon castereerd zonder ook maar na te denken. Want soms is castereren geen verbetering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:17

MyWishMax schreef:

Ik had helaas juist andersom en wat kennissen ook. Juist gedragsproblemen na castratie. Of geen enkele verandering, dus ook geen 'oplossing'

Ik denk dat dat ook een algemene opvatting aan ten grondslag ligt, dat van castreren je hond rustiger wordt.
Ik vind dat een beetje onzin. Wij hebben een boxer, die zijn nogal eh energiek en hoe vaak wij wel niet de vraag krijgen wanneer we hem laten castreren, want dan wordt ie wat rustiger, dat is echt enorm vaak. Boxers zijn druk, daar veranderd castratie niet zo bar veel aan is mijn ervaring.

Hij is heftig naar andere honden, omdat hij is gegrepen door een dog toen hij tien maanden was. Veel mensen in mijn omgeving wijten zijn gedrag dus aan dominantie en daarom moei ie gecastreerd volgens hen. Er zit wel wat dominantie in, maar dit gedrag is een grote mond opzetten omdat ie het stiekem maar eng vind en dan kun je je maar beter groot maken. Ik ben het erg eens met degene die eerder zei dat veel mensen niet weten wat ze aan de andere kant van het riempje hebben lopen of los laten lopen. Jammer is dat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:32

Mindim schreef:
MyWishMax schreef:

Ik denk dat dat ook een algemene opvatting aan ten grondslag ligt, dat van castreren je hond rustiger wordt.
Ik vind dat een beetje onzin. Wij hebben een boxer, die zijn nogal eh energiek en hoe vaak wij wel niet de vraag krijgen wanneer we hem laten castreren, want dan wordt ie wat rustiger, dat is echt enorm vaak. Boxers zijn druk, daar veranderd castratie niet zo bar veel aan is mijn ervaring.

Hij is heftig naar andere honden, omdat hij is gegrepen door een dog toen hij tien maanden was. Veel mensen in mijn omgeving wijten zijn gedrag dus aan dominantie en daarom moei ie gecastreerd volgens hen. Er zit wel wat dominantie in, maar dit gedrag is een grote mond opzetten omdat ie het stiekem maar eng vind en dan kun je je maar beter groot maken. Ik ben het erg eens met degene die eerder zei dat veel mensen niet weten wat ze aan de andere kant van het riempje hebben lopen of los laten lopen. Jammer is dat.

Je hebt honden mensen, en mensen met een hond

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:13

Mindim schreef:
CupCakes_ schreef:
@ Sweetvanille
Waarom zouden ongeholpen reuen niet los mogen lopen? De meeste staan onder prima apél. Loopse teven niet los vind ik een ander verhaal. Daar heb je prima oplossingen voor zoals een lange lijn etc.

Ik had eerst mijn twijfels over mijn hond castreren, maar toch gaan we het doen.

Jip heeft ontzettend veel last van zijn hormonen sinds de chemische castratie is uitgewerkt. Hij is niet te bereiken en bepaald gedrag is juist weer erger geworden daardoor. Hij is ook niet meer trainbaar op zo'n moment, wat het nog lastiger maakt.
Loslopen gaat op dit moment echt niet alleen als we met andere honden zijn wel. Maar als we alleen zijn peert hij hem bij elk geurtje wat hij ruikt.

Ugh ugh, ik ken maar weinig honden die goed onder appel staan, gecastreerd of ongecastreerd. Ergernis nummer 1 hier op de kaart.

Wat ik al zei, instinct. Ook al luistert je hond goed, als ie door de gierende hormonen erop wil, doet ie dat echt wel.
Daarbij kom ik over het algemeen amper honden tegen de goed onder appèl staan, maar dat is weer een ander verhaal.

Je hoort gewoon beide je verantwoordelijkheid te nemen, zowel met een loopse teef als een ongeholpen reu. Waarom zou je met je reu geen verantwoordelijkheid hoeven nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:26

SweetVanille schreef:
Wat ik al zei, instinct. Ook al luistert je hond goed, als ie door de gierende hormonen erop wil, doet ie dat echt wel.
Daarbij kom ik over het algemeen amper honden tegen de goed onder appèl staan, maar dat is weer een ander verhaal.

Je hoort gewoon beide je verantwoordelijkheid te nemen, zowel met een loopse teef als een ongeholpen reu. Waarom zou je met je reu geen verantwoordelijkheid hoeven nemen..

Ik zeg nergens dat je met een ongeholpen reu geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen?
Gewoon aanlijnen als je weet dat je reu dit doet. Als je een reu hebt die achter de loopse teven aan gaat, hoort aan de lijn.
Net zoals loopse teven aan de lijn horen.
Sowieso elke hond die niet luistert. Heeft een ander er geen last van.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:04

Nee, zolang er geen medische noodzaak is wordt onze reu niet gecastreerd.

Castratie garandeerd geen gedragsverandering (als dat is waarom je castreert) en verder zie ik weinig nut. Ja irritant dat ie aan plasjes van teefjes likt, schuim op zn bek... Maar verder doet ie geen vlieg kwaad. We hebben een flexlijn waar ie bij mij altijd aan loopt. Mn partner is er wat laxer in.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:07

Wij hebben twee teven en een reu. Oudste teef was al gecastreerd tien we haar uit het asiel haalden: dramatische k*tvacht. Begin april werd middelste intacte teef loops en uiteindelijk onze kleine reu van toen 6 maanden even bij de fokster te laten logeren. Vreselijk gedoe. Maandag over een week staat haar castratie op de planning. Dit gaat lapascopisch. Voordat ze loops werd nog even overwogen om haar echt te steriliseren, want ik houd mijn hart vast voor de vachtverandering en de teef is gezellig tijdens de loopsheid. Maar na deze ervaring: No way! Eierstokken eruit! Het reutje hoeft zijn ballen niet in te leveren, want misschien mag hij gaan dekken. Wij hebben Engelse cocker spaniels.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:12

Mindim schreef:
SweetVanille schreef:

Ik zeg nergens dat je met een ongeholpen reu geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen?
Gewoon aanlijnen als je weet dat je reu dit doet. Als je een reu hebt die achter de loopse teven aan gaat, hoort aan de lijn.
Net zoals loopse teven aan de lijn horen.
Sowieso elke hond die niet luistert. Heeft een ander er geen last van.

Klopt, helemaal met je eens, ik reageerde op die andere :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:37

Echwel schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nou het aantal keren dat mijn geholpen teef ongevraagd bereden werd door een reu is niet op 1 hand te tellen. Nou snauwt ze wel maar sommige honden blijven komen. Niet elke eigenaar kan de verantwoordelijkheid van een ongeholpen hond aan.

Dit dus en als je wat zegt is het frustratie volgens de andere eigenaar, niets seksueel..
En dan bedenken dat 1 van.mijn honden een slechte achterkant en rug heeft

Alsof gecastreerde honden zich allemaal zo netjes en niet opdringerig gedragen.
Dit heeft met de eigenaar te maken hoor, niet met de hond.
No way dat ik mijn reu laat castreren, tenzij er een medische noodzaak ontstaat.
Hij loopt dagelijks wandelingen los in het bos en met enig management gaat dat prima. Sommige dames vindt hij inderdaad interessant, maar vaker zijn het gecastreerde reuen waar hij op wil rijden.
Ik kan mijn reu echter heel goed lezen en daarmee onwenselijk gedrag vóór zijn.
Hij hoeft niet persé in groepen te lopen of op hondenveldjes in groepen te spelen. Of dat kan hangt af van de samenstelling van de groep, maar het is niet noodzakelijk wat mij betreft. Ik loop liever alleen. Ik vind het wel een must dat hij los loopt. Niet overal, maar gelukkig zijn hier prima loslooogebieden waar dat kan.

Overigens is rij gedrag van honden vaak een uiting van stress of "aangeleerd" gedrag. Of denk je dat rijden door mijn onzekere, gecastreerde teefje ook seksueel gestuurd is? een gevolg van hormonen? (Welke dan?)

Ik heb altijd teven gehad. Meerdere niet gecastreerd. Onder andere één wegens hartproblemen waardoor een operatie te risicovol was. Ook heb ik een teefje gehad waarbij ik geen reden zag tot castreren. Zij was de eerste vijf jaar van haar leven ook tijdens de loopsheid niet geïnteresseerd in andere honden. Toen ze wat ouder werd kwam er enige interesse, maar alsnog zeer beperkt.
Een andere teef wilde ik laten castreren omdat ze nogal heftig was tijdens de loopsheid en ook last had van schijndracht. Maar niet gedaan wegens te verwachten gedragsproblemen.
De niet gecastreerde teven zijn gezond oud geworden. Behalve de hond met hartproblemen, maar dat was dan ook vanwege de hartproblemen.

Mijn ervaring met gecastreerde teefjes (van mijzelf en oppas honden) is een negatieve verandering van gedrag na castratie. Daarom vind ik de afweging om een teefje wel of niet te castreren momenteel een lastige, omdat ik voor- en nadelen zie.
Op dit moment sta ik echter niet voor die beslissing dus ik heb zeeën van tijd om me er eens goed in te verdiepen voor een mogelijke toekomstige nieuwe hond.

Een reu castreren is bij mij in principe geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:49

Wij hebben ooit 1 gecastreerde reu gehad. Maar als ie de kans kreeg, zat ie echt vast op 1 van van onze teven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:59

Superpony mee eens. Ik zie niet direct hoe ik een ongecastreerde teef en reu samen zou houden. "Een weekje per jaar" is wat mij betreft naïef. Mijn teven waren twee keer per jaar drie weken loops. Ik vond het uitlaten van de hond die heftig was in haar gedrag tijdens de loopsheid al best een uitdaging.
Maar het zal voor mij dus ook de beslissing om een reu of teef als tweede hond te nemen beïnvloeden.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:59

Hier twee gecastreerde teven. Eentje was al gecastreerd toen we haar kregen met 14 maand (asielhond) en de andere hond hebben we helaas met 10 maand moeten laten opereren, door een heftige baarmoederontsteking tijdens haar eerste loopsheid.

Volgende teefjes zullen intact blijven, tenzij medisch echt noodzakelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:04

Nikass schreef:
Superpony mee eens. Ik zie niet direct hoe ik een ongecastreerde teef en reu samen zou houden. "Een weekje per jaar" is wat mij betreft naïef. Mijn teven waren twee keer per jaar drie weken loops. Ik vond het uitlaten van de hond die heftig was in haar gedrag tijdens de loopsheid al best een uitdaging.
Maar het zal voor mij dus ook de beslissing om een reu of teef als tweede hond te nemen beïnvloeden.

Hier wel 2 keer per jaar loops, maar niet nodig om 3 weken te scheiden want niet 3 weken dekrijp. Reu boeide het ook niet als ze niet dekrijp waren, dus dat was echt maar 3 tot 5 dagen. Dus niet naïef, maar een andere ervaring die veel van mijn kennissen ook hebben.

Maar wel alle ruimte om te scheiden en de honden niet samen in 1 ruimte te moeten hebben met beide in de bench bijvoorbeeld. Dat zou ik ook niet fijn vinden, maar hier zat er dan 1 buiten in de kennel die ze gewend waren en de andere was binnen. En als ik weg ging nam ik er 1 mee. Het is in al die jaren geen probleem geweest, ook echt niet voor de reu.

Met trainingen ook nooit problemen gehad, bij ons mochten loopse teven gewoon normaal mee trainen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:08

MyWishMax schreef:
Nikass schreef:

Hier wel 2 keer per jaar loops, maar niet nodig om 3 weken te scheiden want niet 3 weken dekrijp. Reu boeide het ook niet als ze niet dekrijp waren, dus dat was echt maar 3 tot 5 dagen. Dus niet naïef, maar een andere ervaring die veel van mijn kennissen ook hebben.

Maar wel alle ruimte om te scheiden en de honden niet samen in 1 ruimte te moeten hebben met beide in de bench bijvoorbeeld. Dat zou ik ook niet fijn vinden, maar hier zat er dan 1 buiten in de kennel die ze gewend waren en de andere was binnen. En als ik weg ging nam ik er 1 mee. Het is in al die jaren geen probleem geweest, ook echt niet voor de reu.

Met trainingen ook nooit problemen gehad, bij ons mochten loopse teven gewoon normaal mee trainen.

Hier dezelfde ervaring. Zowel met mn eigen reu in huis als de uitgeplaatste reutjes. T is een dag of 5 dekrijp waar ze op reageren. Dan de ene op de slaapkamer (in de bench) en de andere los in de kamer en dat wisselen. En met de reu extra wandelen zodat ie toch zn energie kwijt kan.
Niks aan te merken verder. Dan slapen eten en spelen ze gewoon zonder enige moeite.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:12

Ik heb mijn reuen en teven in de zelfde ruimte in een bench en laat ze ook samen gewoon uit. Ik zie geen problemen om ongecastereerde dieren samen te houden. Zitten enkel die week in de bench . Honden zitten normaal gewoon samen los. Momenteel 2 teven 1 reu maar vrijdag komt er een reu bij

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 23:00

MyWishMax schreef:
Nikass schreef:

Ja dan moet je dus op ander vlak consessies doen. Ik hou niet van kennels/benches.
Maar mijn niet gecastreerde teven waren ook veel op elkaar aan het rijden als er één loops was. Daar komen wel geen pups van, maar ik vond het toch niet altijd prettig.
En hoe een niet gecastreerde reu er mee omgaat weet je toch ook niet altijd van te voren?
Ruimte om te scheiden zou ik hebben, maar ik wil er echt niet eentje ergens opsluiten. In dit geval zou mijn reu dat ook echt niet zomaar accepteren, maar ik heb inderdaad ook een reu gekend die heel makkelijk en stoïcijns was met loopse teven. Maar dan moet je er dus net zo eentje hebben, in combinatie met een ook zo makkelijke teef. Want ik heb een teefje gehad die er alles aan deed om in contact te komen met een reu, en die tijdens haar loopsheid mijn andere teef in huis aanviel. Ook niet echt gezellig :n

Maar zoals gezegd heb ik óók ervaring met negatieve gedragsverandering na castratie. Dus vandaar dat ik het wel een lastige afweging vind als het teefjes betreft.

Edit: tijdens uitlaten hadden een aantal reuen regelmatig wéken van te voren in de gaten dat mijn hond loops moest worden. Zij wilde er dan niets van weten, maar het beïnvloedde al wel het uitlaten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 00:25

Ik weet toch meerdere mensen waarbij de honden toch bij elkaar zijn gekomen. Echt een half huis sloopten, deuren etc.....En dat waren echt mensen met heel veel ervaring en nette opgevoedde honden verder.

Daarnaast heb ik nog nooit van mn leven honden in een bench gehad en dat gaat ook niet gebeuren. Ook niet een paar dagen pj. En ja, ze hebben hun plekken, komen volledig tot rust etc.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 00:45

Mijne is ook op iets meer dan een jaar gecastreerd.
Zat zichzelf zo in de weg.
Klappertanden. Schuimbekken. Niet meer bereikbaar zijn.
Kon hem bij wijze van een trap onder zn hol geven en nog merkte hij niks.
Dus die is toch gecastreerd. Nu nog steeds een geilaard maar is nu behapbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 00:50

superpony schreef:
Ik weet toch meerdere mensen waarbij de honden toch bij elkaar zijn gekomen. Echt een half huis sloopten, deuren etc.....En dat waren echt mensen met heel veel ervaring en nette opgevoedde honden verder.

Daarnaast heb ik nog nooit van mn leven honden in een bench gehad en dat gaat ook niet gebeuren. Ook niet een paar dagen pj. En ja, ze hebben hun plekken, komen volledig tot rust etc.

Hier gaat er een in de bench 's nachts? Zie het probleem niet zo, hij vind het een fijne plek, ligt er bijna altijd, alleen in de nacht en wanneer we er niet zijn, dan gaat het deurtje dicht. Als je hond het als een fijne plek ziet, snap ik de aversie niet zo.