Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
betadine schreef:superpony schreef:Ik vind een goede fokker niet per se iemand die zijn honden showt of wedstrijden doet. Ik ben eerlijk gezegd niet eens echt fan van shows, dus van mij hoeft dat echt niet.
Het is geen absolute voorwaarde, maar voor mij doet een goede fokker iets met zijn honden. Dan heb ik het niet over iemand die 1x per jaar een nestje heeft.
Over het algemeen wil je toch dat de hond aan de rasstandaard voldoet en voor werklijnen moet je toch ook gaan bewijzen dat de ouderdieren aanleg hebben.
De punten in mijn lijstje zijn niet allemaal absolute voorwaarde, maar toch wel een goede indicatie over hoe serieus de fokker met zijn honden bezig is. Wilt ook niet zeggen dat op shows of werkonderdelen allemaal goede fokkers zijn. Daar vind je ook genoeg knoeiers en duister volk uiteraard. Maar als je kunt kiezen uit een nestje waarvan de ouders kampioen zijn en eentje die alleen leuk op de foto staat gaan de meesten toch voor het eerste gaan. Al zal dat voor iemand die gewoon pressé een hond wil niet uitmaken. Een hond kan leuk zijn op foto, maar dat die 15cm kleiner is als hoort zie je niet. Op een show val je dan al snel uit de boot. Maar zoals ik zeg het is ook geen absolute voorwaarde. Kan me wel inbeelden dat je voor een simpel gezelschapshondje weinig waarde hecht aan al die poespas. Maar een fokker gaat hier meestal wel waarde aan hechten.
superpony schreef:Wat betreft de woefkesranch, in Belgie zal het echt anders zijn hoe ze daarover denken.
Een bekende stal/ruiters/trainers promoten hun en hangen zelfs een vlag in de bak op. Waar mensen iets negatiefs zeggen over die woefkes, wordt het meteen weggewuifd; ben je er geweest, ons hondje is heel mooi en prima etc.
Maar als ik lees hoeveel positieve reacties die woefkesranch dan krijgt van mensen die daar een hondje vandaan hebben, valt het kwartje bij mensen echt niet.
Nu heb ik sommige mensen op paarden gebied ook niet hoog zitten en zouden ze de stront van mijn paarden niet eens mogen opruimen. Maar het zegt wel iets over je denkwijze over dieren.
Heb ook bij woefkes zelf gekeken en die verdedigen zichzelf, zien het zelf ook echt niet en hebben ook vergunningen daar, dus dat stoppen en sluiten zal er niet snel in zitten.
Als het goed is, doen zulke adressen en broodfokkers hun prijzen juist niet omhoog? Daar gaan mensen naartoe als ze sneller en goedkoper een bepaald ras willen.
Solleke_Noah schreef:superpony schreef:Wat betreft de woefkesranch, in Belgie zal het echt anders zijn hoe ze daarover denken.
Een bekende stal/ruiters/trainers promoten hun en hangen zelfs een vlag in de bak op. Waar mensen iets negatiefs zeggen over die woefkes, wordt het meteen weggewuifd; ben je er geweest, ons hondje is heel mooi en prima etc.
Maar als ik lees hoeveel positieve reacties die woefkesranch dan krijgt van mensen die daar een hondje vandaan hebben, valt het kwartje bij mensen echt niet.
Nu heb ik sommige mensen op paarden gebied ook niet hoog zitten en zouden ze de stront van mijn paarden niet eens mogen opruimen. Maar het zegt wel iets over je denkwijze over dieren.
Heb ook bij woefkes zelf gekeken en die verdedigen zichzelf, zien het zelf ook echt niet en hebben ook vergunningen daar, dus dat stoppen en sluiten zal er niet snel in zitten.
Als het goed is, doen zulke adressen en broodfokkers hun prijzen juist niet omhoog? Daar gaan mensen naartoe als ze sneller en goedkoper een bepaald ras willen.
Nee hoor... lees stil mee, maar ben zelf van België en de Woefkesranch staat ook in België gewoon bekend als broodfokker en waar je vér weg van moet blijven. Ken geen enkele hondenliefhebber dat daar zijn hond vandaan zou halen.
superpony schreef:Als het goed is, doen zulke adressen en broodfokkers hun prijzen juist niet omhoog? Daar gaan mensen naartoe als ze sneller en goedkoper een bepaald ras willen.
karuna schreef:Er staan op marktplaats inmiddels best wat corona diertjes tot een jaar die vanwege teveelalleen zitten nu een baasje zoeken. Zit daar niks tussen ik heb al een bc teefje van 10 maanden gezien en wat kleiner grut in dezelfde leeftijd of ietsje ouder. En nog een van 4 maanden wegens gezondheid van het baasje
bigone schreef:karuna schreef:Er staan op marktplaats inmiddels best wat corona diertjes tot een jaar die vanwege teveelalleen zitten nu een baasje zoeken. Zit daar niks tussen ik heb al een bc teefje van 10 maanden gezien en wat kleiner grut in dezelfde leeftijd of ietsje ouder. En nog een van 4 maanden wegens gezondheid van het baasje
En de ellende met deze dieren is dat ze vaak niets hebben geleerd, dan krijg je een onopgevoede pup van een jaar oud. Geen puppycursus, geen verstand van honden vaak want we willen er nu eentje want we hebben tijd en geen tijd hup, hup weer weg. Ver van weg blijven, laten ze ze maar naar het asiel brengen zodat er nog enig oordeel over gegeven kan worden door mensen die hopelijk verstand van honden hebben.
karuna schreef:Er staan op marktplaats inmiddels best wat corona diertjes tot een jaar die vanwege teveelalleen zitten nu een baasje zoeken. Zit daar niks tussen ik heb al een bc teefje van 10 maanden gezien en wat kleiner grut in dezelfde leeftijd of ietsje ouder. En nog een van 4 maanden wegens gezondheid van het baasje
Femke_Tweety schreef:Op dit moment weer een interessante.
Leuke kruising, lijkt bewuste fok.
Advertentie ziet er méér dan prima uit.
Er is contact, via app.
Vraag antwoord, vraag antwoord, dat idee.
Tot ik vraag hoeveel nestjes pa en ma gehad hebben en of er iets bekend is van hoe de eerdere pups uitgegroeid zijn.
Volledige stilte ineens.
Vreemd.
Ik doe hier en daar navraag op Facebook groepen en bij hondenvrienden.
Binnen 10 minuten een wáslijst aan nests, en de volgens de advertentie geteste reu is inderdaad getest.
Maar via vrienden hoor ik al heel snel wel dat deze reu vrijwel zeker wel drager van een probleem gen is. Teef voor zover terug te vinden niet getest.
En dát staat er dus allemaal niet bij...
(Nu zou ik met een drager x vrij in dit geval best een pup durven kopen als de rest klopt. Maar hier klopt de rest dus ook niet helemaal)
Je vliegt er snel in hoor.
De advertentie líjkt perfect namelijk.
Femke_Tweety schreef:Op dit moment weer een interessante.
Er is contact, via app.
Tot ik vraag hoeveel nestjes pa en ma gehad hebben en of er iets bekend is van hoe de eerdere pups uitgegroeid zijn.
Volledige stilte ineens.
Vreemd.
Binnen 10 minuten een wáslijst aan nests, en de volgens de advertentie geteste reu is inderdaad getest.
Maar via vrienden hoor ik al heel snel wel dat deze reu vrijwel zeker wel drager van een probleem gen is. Teef voor zover terug te vinden niet getest.
(Nu zou ik met een drager x vrij in dit geval best een pup durven kopen als de rest klopt. Maar hier klopt de rest dus ook niet helemaal)
996981 schreef:Femke_Tweety schreef:Op dit moment weer een interessante.
Er is contact, via app.
Volledige stilte ineens.
Vreemd.
Bij een fokker die ieder jaar 2 nestjes fokt en dit al meerdere jaren doet, krijg je ook een waslijst aan nesten. Dit hoeft toch niet per definitie slecht te zijn?