Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:13

Woefkesranch is dikke vette broodfok, daar is geen twijfel over mogelijk.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:21

Ik ga altijd eerst een keer heen voordat de pups er zijn. Kennismaken en wil de ouderdieren graag zien. Vader van het nest aan het werk gezien en gesprek met fokker over zijn/haar visie. En inderdaad geteste ouders en stamboom. Denk dat als je met gezond verstand kijkt naar leefomgeving van de honden, en dat je de dieren gewoon kan zien. Dat je dan al best snel door dingen heen prikt. De prijzen enorm verhogen vind ik overigens ook broodfok.

Wat kiwi zegt, er is een adviesprijs, als prijs van pup keer zo hoog is gaat er bij mij wel wat branden, ongeacht of ze met stamboom fokken oid

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:29

betadine schreef:
superpony schreef:
Ik vind een goede fokker niet per se iemand die zijn honden showt of wedstrijden doet. Ik ben eerlijk gezegd niet eens echt fan van shows, dus van mij hoeft dat echt niet.

Het is geen absolute voorwaarde, maar voor mij doet een goede fokker iets met zijn honden. Dan heb ik het niet over iemand die 1x per jaar een nestje heeft.
Over het algemeen wil je toch dat de hond aan de rasstandaard voldoet en voor werklijnen moet je toch ook gaan bewijzen dat de ouderdieren aanleg hebben.
De punten in mijn lijstje zijn niet allemaal absolute voorwaarde, maar toch wel een goede indicatie over hoe serieus de fokker met zijn honden bezig is. Wilt ook niet zeggen dat op shows of werkonderdelen allemaal goede fokkers zijn. Daar vind je ook genoeg knoeiers en duister volk uiteraard. Maar als je kunt kiezen uit een nestje waarvan de ouders kampioen zijn en eentje die alleen leuk op de foto staat gaan de meesten toch voor het eerste gaan. Al zal dat voor iemand die gewoon pressé een hond wil niet uitmaken. Een hond kan leuk zijn op foto, maar dat die 15cm kleiner is als hoort zie je niet. Op een show val je dan al snel uit de boot. Maar zoals ik zeg het is ook geen absolute voorwaarde. Kan me wel inbeelden dat je voor een simpel gezelschapshondje weinig waarde hecht aan al die poespas. Maar een fokker gaat hier meestal wel waarde aan hechten.

Oke, daar ben ik het dan totaal niet mee eens.

Ik hoor weleens mensen die een bepaald ras zoeken en als een hond dan niet voldoet aan de rasstandaard, dat ze die dan niet willen.
Maar als ik voor een bepaald ras kies, ga ik vooral voor de eigenschappen en niet het uiterlijk of prestaties.

Er zit ook ontzettend veel tussen honden die show en wedstrijden doen of een simpel schoothondje. Ik ken echt heel veel mensen die juist een actieve hond willen om erop uit te gaan. Veel te wandelen, overal mee naartoe te nemen, naast het paard door het bos etc etc.

Mijn BC kwam uit showlijn, maar was qua uiterlijk voor de fokker niet de best gelukte. Maar iedereen die ik tegen ben gekomen ooit, vond haar een prachtige hond en vooral ook super lief.

Wij deden puppy cursus, toen jonge honden 1 en daarna jonge honden 2. Daar ging ze te snel voor, dus of we naar de obedience groep wilde. Ze was toen een maand of 7 en deed het super, maar ik zelf had daar echt geen plezier in.
Ze is 15 geworden, was de beste hond, we hebben van alles samen gedaan, maar de sport, ook behendigheid bijv was niks voor ons. Dat moeten, de mensen, nee, we vermaakten ons prima zonder.

En ik vind zelf bijv een BC juist een makkelijke hond, juist omdat ze zo goed leren.

Ik zou er dus weer 1 willen, maar de nesten die ik soms tegenkom, waar het om uiterlijk, kleur, prestaties gaat en de mensen met een bepaalde attitude verkopen, hoef ik ook niet.
Dan kom je bij zomaar eens en boerderij nestjes waar de ouders soms niet getest zijn, maar dan neig ik daar nu toch meer naar bijna.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:35

Wat betreft de woefkesranch, in Belgie zal het echt anders zijn hoe ze daarover denken.

Een bekende stal/ruiters/trainers promoten hun en hangen zelfs een vlag in de bak op. Waar mensen iets negatiefs zeggen over die woefkes, wordt het meteen weggewuifd; ben je er geweest, ons hondje is heel mooi en prima etc.
Maar als ik lees hoeveel positieve reacties die woefkesranch dan krijgt van mensen die daar een hondje vandaan hebben, valt het kwartje bij mensen echt niet.

Nu heb ik sommige mensen op paarden gebied ook niet hoog zitten en zouden ze de stront van mijn paarden niet eens mogen opruimen. Maar het zegt wel iets over je denkwijze over dieren.

Heb ook bij woefkes zelf gekeken en die verdedigen zichzelf, zien het zelf ook echt niet en hebben ook vergunningen daar, dus dat stoppen en sluiten zal er niet snel in zitten.

Als het goed is, doen zulke adressen en broodfokkers hun prijzen juist niet omhoog? Daar gaan mensen naartoe als ze sneller en goedkoper een bepaald ras willen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:37

superpony schreef:
Wat betreft de woefkesranch, in Belgie zal het echt anders zijn hoe ze daarover denken.

Een bekende stal/ruiters/trainers promoten hun en hangen zelfs een vlag in de bak op. Waar mensen iets negatiefs zeggen over die woefkes, wordt het meteen weggewuifd; ben je er geweest, ons hondje is heel mooi en prima etc.
Maar als ik lees hoeveel positieve reacties die woefkesranch dan krijgt van mensen die daar een hondje vandaan hebben, valt het kwartje bij mensen echt niet.

Nu heb ik sommige mensen op paarden gebied ook niet hoog zitten en zouden ze de stront van mijn paarden niet eens mogen opruimen. Maar het zegt wel iets over je denkwijze over dieren.

Heb ook bij woefkes zelf gekeken en die verdedigen zichzelf, zien het zelf ook echt niet en hebben ook vergunningen daar, dus dat stoppen en sluiten zal er niet snel in zitten.

Als het goed is, doen zulke adressen en broodfokkers hun prijzen juist niet omhoog? Daar gaan mensen naartoe als ze sneller en goedkoper een bepaald ras willen.

Nee hoor... lees stil mee, maar ben zelf van België en de Woefkesranch staat ook in België gewoon bekend als broodfokker en waar je vér weg van moet blijven. Ken geen enkele hondenliefhebber dat daar zijn hond vandaan zou halen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:40

Solleke_Noah schreef:
superpony schreef:

Nee hoor... lees stil mee, maar ben zelf van België en de Woefkesranch staat ook in België gewoon bekend als broodfokker en waar je vér weg van moet blijven. Ken geen enkele hondenliefhebber dat daar zijn hond vandaan zou halen.

Inderdaad, in heel Belgie is de Woefkesranch berucht en bekend als het schoolvoorbeeld van een grootschalige broodfokker die altijd door de mazen van het net glipt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:41

superpony schreef:

Dat denken mensen altijd, ja. Maar als je dan voor een broodfok pup bijna hetzelfde of zelfs hetzelfde moet betalen als voor 1 die wel uit geteste voorouders komt en met een betrokken fokker dan gaan mensen alsnog voor die broodfok. Makkelijker, sneller en onderzoek doe je blijkbaar naar een wasmachine en telefoon wel, maar een dier niet.

Sommige zijn goedkoper, maar zo bizar veel scheelt het lang niet altijd.

Edit, als ik kijk wat mensen in mijn omgeving voor broodfokpups betaald hebben is dat echt bizar. Ook die prijzen zijn tig keer over de kop gegaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:47

Oke, dat wist ik niet.

Omdat je toch vaak hoort dat veel broodfok uit Belgie komt en die bekende ruiters/stal het promoten, dacht ik dat men het meer "gewend" was.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:01

Ik heb wel het idee dat de broodfok een stuk makkelijker kan/goedgekeurd wordt in België dan in Nederland. Als je zoekt op marktplaats op elk willekeurig ras (ik zit dan vooral in de Cattle Dogs), zie je altijd pups net over de grens bij België beschikbaar. Zodra ik locatie BE bij een advertentie zie staan klik ik 'm al niet eens meer aan :=

@Femke_Tweety, ik ben wel echt heel erg verbaasd dat je Woefkesranch goedkeurt... Vind je het dan niet belangrijk dat pups contact hebben met mensen, kinderen, huiselijke geluiden etc?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:05

Ik keur woefkesranch bij lánge na niet goed?
Net als pups en zo bijvoorbeeld.

Heb ik ergens raar gereageerd?
Of haal je twee mensen door elkaar?

Sterker nog, ik ben vorige week ergens wezen kijken dat veeeeeel kleinschaliger was én met de pups gewoon op het privé erf, en ben daar weggegaan omdat ik dát al teveel richting broodfok vond gaan.

Er lopen gesprekken met verschillende verkopers op dit moment.
Tot nog toe valt alles af. En daar zitten er écht tussen die de meeste mensen niet als broodfok zouden zien...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:06

Kaus, ik denk dat je Sevke bedoeld.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:07

Oh sorry sorry! Ik dacht dat TS degene was maar het is inderdaad Sevke!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:08

Oef, gelukkig :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:09

Er staan op marktplaats inmiddels best wat corona diertjes tot een jaar die vanwege teveelalleen zitten nu een baasje zoeken. Zit daar niks tussen ik heb al een bc teefje van 10 maanden gezien en wat kleiner grut in dezelfde leeftijd of ietsje ouder. En nog een van 4 maanden wegens gezondheid van het baasje

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:16

Je moet je wel realiseren dat de wereld van het showen niet voor het plezier van je hond is.

Uren in de auto als je pech hebt ook als het veel te heet is. Om daar eventjes rond te huppelen.

Mijn teef show ik daarom bewust NIET. Terwijl ik weet dat ze in de prijzen zou vallen.
Als consequentie mag ik daarom geen pupmelding doen op de website van de vereniging.
Maakt me dat minder serieus? Ik weet zeker dat wanneer je mij zou kennen dat je die mening niet zou hebben.

Mijn teef is mijn trots. Ze is mooi, getest op alle mogelijke erfelijke afwijkingen die voorkomen bij het ras (allemaal negatief) en een top karakter. De testen waarop zij 100% slaagt is 83% lijder of drager! En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle aanvullende testen die we hebben gedaan.
HD A ED vrij.

Ik ken ook gewoon een broodfokker die showt. In dit geval deed die voor mij af op het moment dat hij met een erfelijke ziekte gewoon bleef doorfokken. Of als ze het bij de shows niet kunnen winnen het inteeltpercentage ietsje opkrikken door dicht (het net toelaatbare) in de lijn te fokken.

Waar herken je ze mijn inziens aan:

- stamboeknummers krijg je niet (gezondsheidsuitslagen zijn gewoon in te zien voor iedereen) via Dutch Dog Data. Website houdenvanhonden.nl
- geen gesprek voordat er pups zijn (bij stamboomhouders die serieus zijn hoogst ongebruikelijk) Gelijk afhalen etc.
- je hoeft niets over jezelf of je woonsituatie te zeggen.
- bij de recensies op marktplaats zie je 3 keer per jaar sterren zijn gegeven voor honden aankopen.
-marktplaats is niet perse taboe maar vergt wat extra kennis . Google het telefoonnummer de namen, Als je het adres hebt Google dat ook.
Eigen website vind ik geen must. Taalgebruik op websites zegt daarentegen wel weer veel. Je herkend het vanzelf.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:16

Op dit moment weer een interessante.
Leuke kruising, lijkt bewuste fok.
Advertentie ziet er méér dan prima uit.

Er is contact, via app.
Vraag antwoord, vraag antwoord, dat idee.

Tot ik vraag hoeveel nestjes pa en ma gehad hebben en of er iets bekend is van hoe de eerdere pups uitgegroeid zijn.

Volledige stilte ineens.
Vreemd.

Ik doe hier en daar navraag op Facebook groepen en bij hondenvrienden.

Binnen 10 minuten een wáslijst aan nests, en de volgens de advertentie geteste reu is inderdaad getest.
Maar via vrienden hoor ik al heel snel wel dat deze reu vrijwel zeker wel drager van een probleem gen is. Teef voor zover terug te vinden niet getest.
En dát staat er dus allemaal niet bij...

(Nu zou ik met een drager x vrij in dit geval best een pup durven kopen als de rest klopt. Maar hier klopt de rest dus ook niet helemaal)

Je vliegt er snel in hoor.
De advertentie líjkt perfect namelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:18

karuna schreef:
Er staan op marktplaats inmiddels best wat corona diertjes tot een jaar die vanwege teveelalleen zitten nu een baasje zoeken. Zit daar niks tussen ik heb al een bc teefje van 10 maanden gezien en wat kleiner grut in dezelfde leeftijd of ietsje ouder. En nog een van 4 maanden wegens gezondheid van het baasje

En de ellende met deze dieren is dat ze vaak niets hebben geleerd, dan krijg je een onopgevoede pup van een jaar oud. Geen puppycursus, geen verstand van honden vaak want we willen er nu eentje want we hebben tijd en geen tijd hup, hup weer weg. Ver van weg blijven, laten ze ze maar naar het asiel brengen zodat er nog enig oordeel over gegeven kan worden door mensen die hopelijk verstand van honden hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:40

Ik heb afgelopen jaren niets anders in huis gehad dan tweedekansjes zonder enige opvoeding in de leeftijd tussen 5 maanden en 1,5 jaar. Met tijd en liefde worden dit meest de fijnste honden.

Met een pup moet je ook opvoeden vanaf niks

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:41

bigone schreef:
karuna schreef:

En de ellende met deze dieren is dat ze vaak niets hebben geleerd, dan krijg je een onopgevoede pup van een jaar oud. Geen puppycursus, geen verstand van honden vaak want we willen er nu eentje want we hebben tijd en geen tijd hup, hup weer weg. Ver van weg blijven, laten ze ze maar naar het asiel brengen zodat er nog enig oordeel over gegeven kan worden door mensen die hopelijk verstand van honden hebben.

Ik zou me bij deze pups vooral druk maken over de afkomst. De meeste serieuze fokkers prikken door deze mensen heen. Hoe zijn ze aan de hond gekomen? Broodfok exemplaar. Hoe zit het met de gezondheid?

Opvoeding komt in veel gevallen echt wel goed. Hondje moet wel een karakter hebben waar jij persoonlijk wat mee kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:47

karuna schreef:

Oke, ik vind juist dat je nog best weinig herplaatsers ziet op een site als mp. Wat ik daar zag gisteren, waren vooral mechelse herders.

De BC's die ik wel heb gezien, waren ook geen 100% BC.

Femke_Tweety schreef:

Er is contact, via app.

Tot ik vraag hoeveel nestjes pa en ma gehad hebben en of er iets bekend is van hoe de eerdere pups uitgegroeid zijn.

Volledige stilte ineens.
Vreemd.

Binnen 10 minuten een wáslijst aan nests, en de volgens de advertentie geteste reu is inderdaad getest.
Maar via vrienden hoor ik al heel snel wel dat deze reu vrijwel zeker wel drager van een probleem gen is. Teef voor zover terug te vinden niet getest.

(Nu zou ik met een drager x vrij in dit geval best een pup durven kopen als de rest klopt. Maar hier klopt de rest dus ook niet helemaal)

Nu ben ik echt benieuwd naar de adv. Niet om wie wat waar, maar meer hoe die adv eruit ziet, wat erin beschreven is, hoe de foto's waren etc.

Ik denk dat mensen die zo fokken, het doorvragen ook snel als gezeur zien.

Maar als ik even zo scrolde, vraag ik me ook af op wat voor adv ik in zou gaan. Sommigen melden de noodzakelijke info en dat is het.
Bij sommigen is de adv echt heel beperkt of vaag
En bij anderen ene heel lang verhaal, hoe geweldig de ouder honden zijn, de pups etc.

Maar bij de laatste denk ik ook. Ben je trots en wil je met je uitgebreide verhaal laten zien dat je echt goede honden hebt, trots bent etc. Of moet je zo hard promoten om er vanaf te komen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:03

Femke_Tweety schreef:

Er is contact, via app.

Volledige stilte ineens.
Vreemd.

Bij een fokker die ieder jaar 2 nestjes fokt en dit al meerdere jaren doet, krijg je ook een waslijst aan nesten. Dit hoeft toch niet per definitie slecht te zijn?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:23

996981 schreef:
Femke_Tweety schreef:

Er is contact, via app.

Volledige stilte ineens.
Vreemd.

Bij een fokker die ieder jaar 2 nestjes fokt en dit al meerdere jaren doet, krijg je ook een waslijst aan nesten. Dit hoeft toch niet per definitie slecht te zijn?

wel slecht als het met dezelfde moederhond gebeurt... bij meerdere teven ligt het uiteraard anders.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:25

juval schreef:
wel slecht als het met dezelfde moederhond gebeurt... bij meerdere teven ligt het uiteraard anders.

Mwah voor 'back to back' fokken valt ook wel wat te zeggen hoor. Is niet per definitie verkeerd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:32

nou, als een teef elke loopsheid gedekt moet worden valt dat in mijn ogen wel onder broodfok.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:42

Elke loopsheid wel, maar twee keer loopsheden achter elkaar gedekt worden is niet per definitie slecht.