Slaapritme en hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:25

Ineke2 schreef:
Ik bedoelde niet specifiek jou, maar je ging er zelf op in dat jij wel door zou gaan met een hersenschudding of gebroken been dus tja dan reageer ik daarop terug.
Af en toe kom je in situaties waarin je niet voor je dieren kunt zorgen. Bij de 1 zal dat wat eerder zijn dan bij de ander ( ongeacht of dat verstandig is of niet). Wat ik er mee wil zeggen is veroordeel een ander niet zo als die wel toegeeft aan zijn of haar ziek zijn en herstel. Wanneer iemand back up heeft is dat prima. Bij een hond wanneer die per ongeluk een keer binnen plast is dat erg balen en zeker niet fijn voor de hond maar geen probleem van wereld formaat mocht dat onverhoopt eens gebeuren als de griep wat heftiger blijkt dan gedacht.

Ik ga er op in omdat je mij quote. :+ En nogmaals ik lees nergens in mijn berichten een oordeel naar iemand. Ik ga in op de vraag van TS, wat ik zou doen in haar situatie.

Ineke2

Re: Slaapritme en hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:32

Nog even een specifiek stukje dan waarop de laatste discussie begon:

Jij schreef dit: Ik heb een hond, katten en paarden en daar gaat eigenlijk de hele verzorging gewoon door, ongeacht wat ik heb.

Dat impliceert dus dat je altijd door zou gaan en daarom dus mijn reacties daarop terug.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:42

Ineke2 schreef:
Nog even een specifiek stukje dan waarop de laatste discussie begon:

Jij schreef dit: Ik heb een hond, katten en paarden en daar gaat eigenlijk de hele verzorging gewoon door, ongeacht wat ik heb.

Dat impliceert dus dat je altijd door zou gaan en daarom dus mijn reacties daarop terug.

Klopt en in jouw reactie daarop schrijf je dit:
Citaat:
Ik kan je vertellen met een hersenschudding of een gebroken been gaat dat echt niet door. Tenminste niet jii zelf :')

Met griep ofzo wel ja.

Mijn reactie daarop is nog steeds dat jij mij niets kan vertellen, want je kent me niet. Je hebt geen idee van wat ik wel of niet doe en dat staat ook helemaal niet ter discussie.

Daar wil ik het bij laten, want het voegt niets toe aan het topic.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:44

Ts schreef op de 6de verdieping te wonen. Flats hebben meestal wel een balkon. Is het niet mogelijk om een hond te leren in geval van nood een plekje op dat balkon te gebruiken voor zijn behoefte?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:50

Als dat zo was, waarom ging je er zelf op door dan? Had er niet op gereageerd en het was al klaar geweest. Mijn mening blijft met griep sta je over het algemeen genomen gewoon op om voor je dier te zorgen.
Met ernstigere dingen niet altijd.

En volgens mij zeg je nu in je laatste berichten precies hetzelfde als ik.
Fijne dag nog gewenst :wave:

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:51

anjali schreef:
Ts schreef op de 6de verdieping te wonen. Flats hebben meestal wel een balkon. Is het niet mogelijk om een hond te leren in geval van nood een plekje op dat balkon te gebruiken voor zijn behoefte?

Dat is mij niet gelukt hoor. Meeste balkons zijn toch van beton. Niet zo fijn met plassen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:53

Net als TS haal ik wel een ondertoon uit bepaalde berichten die niet prettig overkomt, een tikkeltje denigrerend heb ik het idee. Gelukkig dan maar dat het niet zo bedoeld wordt!

MalaQ schreef:
Als jouw pup aangeeft 10 uur te kunnen slapen 's nachts, dan zou ik het niet moeilijker maken in je hoofd en je hond gewoon lekker 10 uur laten slapen.

Maar zoals ook te zien in dit topic ben ik blijkbaar een heel makkelijke eigenaar. M'n hond draait gewoon mee met mijn ritme, dat is zo gegroeid en heeft me een héél makkelijke hond bezorgd.

Hier sluit ik me met mijn 3 honden bij aan. :j

En eigenlijk zou ik een pup ook niet speciaal wakker maken na X uur om uit te gaan, want slaap is ook zó belangrijk en het onderbreken ervan kan op de lange termijn negatieve effecten met zich meebrengen. Dus ik zou 'm dan nog even lekker laten liggen.

Beterschap voor jou, TS!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:57

Ineke2 schreef:
Als dat zo was, waarom ging je er zelf op door dan? Had er niet op gereageerd en het was al klaar geweest. Mijn mening blijft met griep sta je over het algemeen genomen gewoon op om voor je dier te zorgen.
Met ernstigere dingen niet altijd.

En volgens mij zeg je nu in je laatste berichten precies hetzelfde als ik.
Fijne dag nog gewenst :wave:

Het is toch een discussie forum. Als iemand mij quote en antwoord op mijn berichten dan geef ik daar een reactie op. Niets meer en niets minder. :) En ik zeg volgens mij in al mijn berichten niet iets heel anders. Ik ga nog steeds uit van de situatie van TS, ziek maar wel in staat om de hond uit te laten. Het enige waar ik je in tegenspreek is dat je niet kan beoordelen wat ik wel of niet doe, omdat je me niet kent.

Jij ook een fijne dag! :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:21

Ineke2 schreef:
anjali schreef:

Dat is mij niet gelukt hoor. Meeste balkons zijn toch van beton. Niet zo fijn met plassen.

Beton is juist goed want dan lekt het niet door naar de onderburen. Daar moet je dan wel een passende bodembedekking op aanbrengen.Of een soort van grote kattenbak?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:26

Anjali, heb jij wel enig idee hoe gruwelijk het stinkt wanneer urine in een betonplaat trekt? Is zeker niet aan te raden zonder maatregelen en ze woont ook nog eens in een bloedheet klimaat.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:58

Ik zou niet heel strak aan die negen uur vasthouden, er is geen regel die dat bepaald. Mijn hond was destijds heel snel zindelijk en een echte slaapkop. Ze is gisteren voor het laatst om 21.15 uitgelaten en vanmorgen om half elf (meestal ben ik eerder, maar het liep even anders).
Mijn hond heeft pas halverwege de wandeling geplast en gepoept dus hoog was de nood niet.
Ik vind langdurig in de bench zitten wel sneu. Of heb je 's nachts de hond ook achter van die puppy hekjes? Het is wel zo fijn als een hond even zijn benen kan strekken.
Ik zou gewoon uitproberen wat zijn ritme is. Die van mij neemt me het bijvoorbeeld niet eens in dank af als ik vroeg ben :+ , ze draait zich letterlijk nog een keer om als ik vroeg beneden ben, ik krijg dan ook geen begroeting, alleen een kwispeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:06

Anna79 schreef:
Ik zou niet heel strak aan die negen uur vasthouden, er is geen regel die dat bepaald. Mijn hond was destijds heel snel zindelijk en een echte slaapkop. Ze is gisteren voor het laatst om 21.15 uitgelaten en vanmorgen om half elf (meestal ben ik eerder, maar het liep even anders).
Mijn hond heeft pas halverwege de wandeling geplast en gepoept dus hoog was de nood niet.
Ik vind langdurig in de bench zitten wel sneu. Of heb je 's nachts de hond ook achter van die puppy hekjes? Het is wel zo fijn als een hond even zijn benen kan strekken.
Ik zou gewoon uitproberen wat zijn ritme is. Die van mij neemt me het bijvoorbeeld niet eens in dank af als ik vroeg ben :+ , ze draait zich letterlijk nog een keer om als ik vroeg beneden ben, ik krijg dan ook geen begroeting, alleen een kwispeltje.

Dit verschilt ook per hond. Als de mijne meer ruimte heeft gaat hij echt niet slapen en blijft spelen en slopen of gaat over het hekje heen. Sommige honden hebben de bench gewoon hard nodig.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:12

Susanne; maar langer dan 9 uur zou jij je daar oké bij voelen? Als de hond gaat slopen en spelen is ie uitgeslapen lijkt mij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:09

bigone schreef:
Anjali, heb jij wel enig idee hoe gruwelijk het stinkt wanneer urine in een betonplaat trekt? Is zeker niet aan te raden zonder maatregelen en ze woont ook nog eens in een bloedheet klimaat.

Maar MET maatregelen,en dan alleen voor een noodgeval.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:13

Hij gingen iedere 2 uur eruit in het begin en snachts iedere 4 uur even de tuin in voor een plasje.
Met 2 weken was ie zindelijk en daar hebben we het uitgebreid naar 4 keer per dag eruit (niet op tijden, maar wanneer het ons uitkwam, rekening houdend met een jonge pup)... En nu 3x per dag. Hij wordt 3. Hij heeft het er altijd super op gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:34

Anna79 schreef:
Susanne; maar langer dan 9 uur zou jij je daar oké bij voelen? Als de hond gaat slopen en spelen is ie uitgeslapen lijkt mij.

De hond gaat slopen en spelen VOOR het slapen, hij weigert dan te slapen. Mij maak je niet wijs dat ie nooit slaap nodig heeft :+ 's ochtends blijft ie juist heel lang liggen. Ook als de bench 's ochtends open gaat komt hij er de eerste uren niet uit dus ik denk niet dat hij er last van heeft.

Er zijn gewoon honden die daar behoefte aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:39

Vergeet ook niet dat een pup 18-20 uur slaap per dag nodig heeft. Na een nacht van 9 uur moet een pup dus verspreid over de dag nog minstens 9 uur slapen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:56

Divers schreef:
Het punt voor mij was, dat mijn hond geen kik zal geven al laat ik hem 24 uur in de bench zitten, vandaar dat ik puur op gevoel voor 9 uur max heb gekozen maar ik vroeg me dus af of dat niet te lang is of eventueel juist langer zou kunnen. Zoals ik eerder zei heeft hij een bench formaatje duitse dog, en zit dus niet opgevouwen in een verhuisdoos zeg maar. Wellicht dat dat verschil maakt.

Ik denk dat dat vanzelf eigenlijk wel komt wanneer de hond echt heel goed zindelijk is. Dan geven ze het vaak wel aan omdat ze goed weten: ik moet plassen, dat moet buiten, ik moet het aangeven. Bij een puppy zit die connectie er nog niet goed in, omdat zij plassen = buiten nog niet 100% in hun hoofd hebben zitten (want dat is dus juist het zindelijk maken). En daar zal je inderdaad dus nog niet op kunnen vertrouwen dat ze het wel aangeven. (Al zou ik wel proberen eerdere tekenen al te herkennen, piepen vind ik al het uiten van een behoorlijk ongemak, je zou je hond al eerder moeten kunnen "lezen", maar nogmaals, ik denk dat dat vanzelf wel groeit van zodra je verder in dat zindelijkheidsproces zit.) :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:19

[***] schreef:
Vergeet ook niet dat een pup 18-20 uur slaap per dag nodig heeft. Na een nacht van 9 uur moet een pup dus verspreid over de dag nog minstens 9 uur slapen.

Daar heb je zeker gelijk aan, maar als ik naar mijn eigen hond kijk wisselt die heel vaak van plek en houding. Een hond meer dan 9 uur in een bench vind ik om die reden niet ideaal. In een kale kamer/bijkeuken zonder speelgoed lijkt mij dan een beter alternatief of na een x aantal uur uit de bench. Ik hoop dat jij het niet normaal vindt om je hond 18 uur per dag in een bench te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:26

Anna79 schreef:
[***] schreef:

Daar heb je zeker gelijk aan, maar als ik naar mijn eigen hond kijk wisselt die heel vaak van plek en houding. Een hond meer dan 9 uur in een bench vind ik om die reden niet ideaal. In een kale kamer/bijkeuken zonder speelgoed lijkt mij dan een beter alternatief of na een x aantal uur uit de bench. Ik hoop dat jij het niet normaal vindt om je hond 18 uur per dag in een bench te stoppen.

Als pup heeft hij wel ongeveer die tijd in de bench gelegen, op aanraden van verschillende hondentrainers en mijn hulphondentrainer. Anders kwam hij nog niet eens aan 12 uur slaap. Bepaalde rassen die hoger in hun opwinding zitten hebben daarin gewoon echt veel meer sturing nodig.
Inmiddels is hij een jaar en hij ligt 's nachts nog steeds in de bench en overdag ook nog zeker een uur of 2. Een aparte ruimte is niet mogelijk en toen dat nog wel mogelijk was vond hij dat ook niks, hij wilt ons kunnen zien en horen.
Gelukkig is het inmiddels gewoon een lieve hond die niks geleden heeft van de bench.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:27

Van die 18 uur slaap lag hij trouwens wel nog af en toe een uur of 2 op schoot te slapen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:38

Terugkomend op de openingspost... Hondje is 4 maanden oud, ik zou een wekker zetten en hem toch even laten plassen 's nachts. Ik zou 9 uur voor een 4 maanden oude hond echt teveel vinden.

Even in je ochtendjas heisen, plassen, en hoppa terug naar bed. Dat lijkt me toch wel te kunnen volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:41

pinto_1 schreef:
Terugkomend op de openingspost... Hondje is 4 maanden oud, ik zou een wekker zetten en hem toch even laten plassen 's nachts. Ik zou 9 uur voor een 4 maanden oude hond echt teveel vinden.

Even in je ochtendjas heisen, plassen, en hoppa terug naar bed. Dat lijkt me toch wel te kunnen volhouden.

9 uur is wat de hond al gewend is, het gaat erom of iets langer zou lukken. Maar het ging om afgelopen nacht dus het is al goedgekomen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:53

[***] schreef:
pinto_1 schreef:

9 uur is wat de hond al gewend is, het gaat erom of iets langer zou lukken. Maar het ging om afgelopen nacht dus het is al goedgekomen.

En ik zou 9 uur al teveel vinden, maar dat is mijn mening. Prima toch?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:31

Wijslander schreef:
MalaQ schreef:
Als jouw pup aangeeft 10 uur te kunnen slapen 's nachts, dan zou ik het niet moeilijker maken in je hoofd en je hond gewoon lekker 10 uur laten slapen.

Maar zoals ook te zien in dit topic ben ik blijkbaar een heel makkelijke eigenaar. M'n hond draait gewoon mee met mijn ritme, dat is zo gegroeid en heeft me een héél makkelijke hond bezorgd.

Hier sluit ik me met mijn 3 honden bij aan. :j

En eigenlijk zou ik een pup ook niet speciaal wakker maken na X uur om uit te gaan, want slaap is ook zó belangrijk en het onderbreken ervan kan op de lange termijn negatieve effecten met zich meebrengen. Dus ik zou 'm dan nog even lekker laten liggen.

Beterschap voor jou, TS!

Hier sluit ik me ook bij aan.

Onze herder pup sliep vanaf de tweede nacht 'door' 's nachts. De eerste nacht hebben we haar zelf wakker moeten maken voor een plasje omdat we ook met dat 'schema' in ons hoofd zaten, waar zoveel het hier over hebben; dat je zo'n jonge hond echt naar buiten Moet doen 's nachts... Maar we waren al snel van mening; imo kijk je gewoon naar het individu wat je in huis hebt, want jij ziet je eigen hond en wat ze aankunnen, en een ander niet. En elke hond is gewoon heel anders in dit proces; sommige honden zijn veel sneller zindelijk in de nacht of overdag of beide of 1 van de 2 wat meer als de ander. Hier dus 's nachts heel snel goed zindelijk en overdag heeft het een dikke 3 weken geduurd.

Hier heeft onze pup zonder problemen de tweede nacht bv van 23 tot 6u in de ochtend geslapen (in een bench naast ons bed) aan 1 stuk door; wat een marteling he voor een pup van 8 weken?! lol. Zullen vast genoeg mensen denken maar tja... ik zag mijn hond en de rest niet. Ze slaapt gewoon heel goed 's nachts, vanaf de eerste nacht, dus we hebben gekeken naar hoe ze daarmee om ging en dat werkte voor ons prima zo. En het eerste wat we deden in de ochtend was dan ook met haar naar buiten meteen; dat kreeg dan ook zeker prioriteit dan bv :). Als er ook maar een moment twijfel was geweest of dat niet zou lukken, zouden wij ook gewoon zijn opgestaan 's nachts, maar het was gewoon niet nodig dus ik vind het ook wel jammer dat veel bokkers zo dwingend zijn met 'je MOET naar buiten 's nachts'. Elke pup is zo anders hierin! Met 4 maanden kon onze pup dus gerust wel met 9u achtereenvolgend de nacht zo goed doorkomen zoals die van jou nu aankan (deden we niet , want zo was ons eigen ritme ook niet dus er zat minder uren tussen, maar het had wel gekund, als het had gemoeten om wat voor reden dan ook zeg maar), omdat ze gewoon heel erg goed slaapt 's nachts en dan ga ik haar niet extra wakker maken, maar dat ben ik. Bij een ooit nieuwe pup moet ik misschien wel 4x eruit, maar dan is dat maar zo denk ik dan. Nu was het gewoon niet nodig.

Bij onze zoon zijn we met zindelijk maken ook niet elke 2u opgestaan bv. - voor de mensen die ook graag wilden vergelijken met het zindelijk maken van kinderen :') - maar gekeken naar hem zelf en wat hij aangaf. Dat kan de een ook sneller aangeven/aanvoelen als de ander en imo kijk je dus naar wat voor en met het individu zelf dan het beste werkt.

---

En Ts, wat KimD ook al aangaf; heb je wat dingen in huis om je hond mentaal wat meer bezig te houden? Dan is het ook geen ramp als je even geen uitgebreide wandelingen kunt doen. Velen hebben wel eens een periode waarin het even allemaal anders moet en gaat tov normaal. Gelukkig zijn ze erg veerkrachtig met veel dingen en kun je daar wel even wat in aanpassen.

Voor tijdelijk/een aantal dagen zou ik me zeker niet schuldig voelen als je even alles wat minder uitgebreid kunt doen qua wandelen/uitlaten. Als je je pup al een beetje kunt lezen, en even goed op de signalen let nu, zul je vast wel goed kunnen inschatten wat de pup aan kan en wat niet qua uren die ertussen zitten. Ik vind de uren die 's nachts tussen de uitlaat momenten zitten van de laatste in de avond en de eerste in de ochtend sowieso niet helemaal vergelijkbaar met hoe je het vaak overdag doet, als ik bv. dus kijk naar onze eigen hond dan en toen ze pup was. Die slaapt 's nachts voornamelijk heel diep (af en toe wakkere momenten om te verliggen) dus dan heb ik zoiets; dat zou ik niet onderbreken. Ze heeft nooit 's nachts gepiept of op een andere manier aangegeven dat ze onrustig was en eruit moest; ze sliep gewoon. Dus ik zie dan zelf niet zo goed in waarom ik haar dan verplicht 's nachts wakker moet maken om naar buiten te gaan. Het is dus even kijken naar het slaap patroon van je hond ook denk ik, en hoe goed je de signalen van je pup kunt lezen en of je pup zelf zich al duidelijker kan melden bv, waarop je dit soort dingen dan afstemt. Overdag gingen we dus wel veel vaker (hadden een ritme; na slapen etc elke keer plasje doen buiten bv) maar omdat ze dan toch minder diep sliep en 'sneller' uit moest.