Vijvervissen onthoofd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 01:00

HAHAHA Dit is wel de beste Sherlock Holmes die ik ooit gelezen heb!
Onder welke titel gaat doctor Watson dit publiceren? The adventure of the headless fishmonger of The mystery of the headsman's pond?

liedje89 schreef:
pillow schreef:
Die vis moet wel uit de vijver. Vangen en in een groot meer of rivier loslaten lijkt me de beste optie.
Ik heb een vijver achter in het land met daarin 1 grote goudwinde en 3 grote Koi's en 2 graskarpers. Twee jaar geleden had ik wel 60 jonge Koi's en karpers, vorig jaar geen jonkie meer te bekennen. Dan weet ik nu hoe dat kan.

Dat vind ik eerlijk gezegd wel echt de slechtste oplossing. Het is maar de vraag of zo'n vijvervis in de natuur een beetje overleefd of gewoon langzaam sterft en als ie het wel red is ie misschien super slecht voor het eco systeem. (en je kan daar trouwens ook een fikse boete voor krijgen) Als je echt geen plekje in een andere vijver kan vinden kan je m echt beter nog zelf netjes dood maken, daar red je dan uiteindelijk de meeste (vissen) levens mee :=

Een boete krijg je als je geluk hebt. Ik heb gehoord over een man die een stuk of honderd goudvissen in een gracht gooide. Ze hebben de gracht tot kniediepte gedempt en die man net zo lang met lieslaarzen en een schepnet in het water laten staan tot hij alle goudvissen gevangen had.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 03:18

Als je de goudwinde in een bak of zoiets doet, moet je er wel wat overdoen. Gaas of zo. Ze springen daar nml uit. Tenzij het een hele grote diepe bak is, zoals een duizendlitervat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 06:29

pillow schreef:
Die vis moet wel uit de vijver. Vangen en in een groot meer of rivier loslaten lijkt me de beste optie.
.

Als iets NIET de beste optie is, dan is dit het wel :)
Een goudwinde, en zeker van dit formaat, kan echt wel schade toebrengen aan de Nederlandse fauna.
Hoe denk je dat oa al die schildpadden en halsbandparkieten in Nederland zijn gekomen? Die horen hier helemaal niet in het wild.
Maar ze verdringen wel inheemse soorten en kunnen ziektes overbrengen waardoor andere dieren hier uitsterven.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 06:40

Zammie schreef:
Als je de goudwinde in een bak of zoiets doet, moet je er wel wat overdoen. Gaas of zo. Ze springen daar nml uit. Tenzij het een hele grote diepe bak is, zoals een duizendlitervat.

Goudwindes zijn goede springers, ik heb er een keer 1 gereed die uit een vijver van 5kuub was gesprongen dus als je 'm tijdelijk ergens in doet moet je dat idd even met gaas oid afdekken (als je wil dat de vis het overleefd) :+

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:39

Neonlight schreef:
Die zijn voornamelijk bij schemer en in de nacht actief, en leven bij water. Zit hier geen water in de buurt als alleen wat vijvertjes in tuinen, maar dat is niet echt de leefomgeving van een muskusrat.

Schildpad, was het maar waar, ik vind ze geweldig en zou er graag eentje hier rond hebben scharrelen. :))

Wat betreft sporen op het lijf, lijf is compleet intact, niets aan te zien, alle schubben nog heel.

Schildpad in je vijver met vissen wil je niet. Hier alle twee weggedaan omdat ze de vissen onthoofden en opvraten. Ondanks genoeg voer en ruimte genoeg in de vijver.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:51

Cayenne schreef:
pillow schreef:
.

Als iets NIET de beste optie is, dan is dit het wel :)
Een goudwinde, en zeker van dit formaat, kan echt wel schade toebrengen aan de Nederlandse fauna.
Hoe denk je dat oa al die schildpadden en halsbandparkieten in Nederland zijn gekomen? Die horen hier helemaal niet in het wild.
Maar ze verdringen wel inheemse soorten en kunnen ziektes overbrengen waardoor andere dieren hier uitsterven.

Maar een Goudwinde is geen uitheemse soort. Komt overal in Europa voor. In Veenendaal mochten ze ook blijven zwemmen: https://www.ad.nl/utrecht/200-goudwinde ... ~ae1bf835/

Uitmoorden hoef je niet zo bang voor te zijn. Zo’n vijver is gewoon te klein voor een vis van die grote en in de natuur zitten echt nog grotere. Denk maar aan een snoek of -helemaal huge- een meerval.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 07:55

kinel

Re: Vijvervissen onthoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:09

Wij hebben goudvissen en goudwindes gewoon samen en nooit geen problemen mee gehad.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:16

Ik zou dat beest inmiddels wel Hannibal gaan noemen.

Mocht Hannibal echt vervelend blijven, hem dan maar eens uitnodigen voor een barbecue.
Als hoofdgast.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:46

Iris82 schreef:
Als uitzetten geen optie is dan in laten slapen. In een bad met kruidnagelolie.

https://discuszolder.nl/euthanasie-viss ... nagelolie/

Ipv gelijk aan inslapen te denken,

Waarom niet een nieuw huisje proberen te vinden?

Zet hem op marktplaats!

Grote kans dat er ergens in Nederland een visliefhebber is die wél de juiste huisvesting kan bieden.

Ik heb zn vermoeden dat zn grote oude vis nog wel eens flink wat waard kan zijn.

Inslapen zou echt de laatste optie moeten zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 09:59

Misschien allemaal even beter lezen? De goudwinde wordt in de andere vijver gezet, dus niets uitzetten, afmaken of ander huis zoeken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:31

Wij zijn bezig met een vijver. Straks komen er vissen in. Heb nu met hoofdletters en uitroeptekens op mijn lijstje gezet. Geen goudwindes!!

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:56

princequillo schreef:
pillow schreef:
Ik heb een vijver achter in het land met daarin 1 grote goudwinde en 3 grote Koi's en 2 graskarpers. Twee jaar geleden had ik wel 60 jonge Koi's en karpers, vorig jaar geen jonkie meer te bekennen. Dan weet ik nu hoe dat kan.

Misschien stel ik nu wel een hele domme vraag, heb absoluut geen verstand van vijver vissen. Maar is dat wel goed voor de natuur om zo’n vis willekeurig tussen het wild los te laten? Hoe werkt zoiets precies?

Nee natuurlijk niet, en het mag ook niet. Je kunt de vis ook in een zwembadje doen. Onze koi hebben daar ook een hele tijd in gebivakkeerd toen de vijver verbouwd werd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:38

Heb hier bij de flat nog een grote vijver waar ik al langere tijd niks heb zien zwemmen (seniorenflat en vijver is van de woningbouw).

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:00

wemkelover schreef:
Wij zijn bezig met een vijver. Straks komen er vissen in. Heb nu met hoofdletters en uitroeptekens op mijn lijstje gezet. Geen goudwindes!!

Maar over het algemeen zijn het wel hele leuke vissen hoor.. :P Wij hebben ze jaren gehad, ook kleintjes etc. die door de jaren heen geboren werden en de enige die opgegeten werden waren er door de kat van de buren (door het net heen) uitgevist...
Fijn dat je de dader gevonden hebt, TS! En ook nog eens plek hebt voor nog een bak voor hem, kan ie daar lekker oud in worden.. :Y)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 18:32

Die vijver is leeg nu, uitgediept, randen voor planten dieper en vlak gemaakt, morgen nieuwe folie erin en dan kan ie weer gevuld worden. Bij alle buren de kuipen geleend, en zeker de helft van het water daarin kunnen opslaan, dat gaat er weer terug in voor de bacteriën. Daar zaten ook wat grotere goudwindes in (20-25 cm) en die mogen er ook in blijven, de wat kleinere en de goudvissen die daar zaten gaan naar de vijver in de achtertuin. Goudwindes willen graag in groepen van 4 tot 10 vissen zwemmen, en ik denk dat deze te groot zijn om zo even te pakken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:42

Hier in de buurt heeft iemand een soort gracht om het huis, met allemaal zwarte karpers, windes en twee kois.
Als je geen plek kunt vinden, kan hij daar vast bij in.
Wordt gewoon voor gezorgd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 18:47

Zo, de vis is verhuisd naar de andere vijver en zit daar met nog een paar goudwindes die ook redelijk van formaat zijn. De kleinere die daar zaten en de 2 goudvissen zijn verhuisd naar de achtertuin.
Project is nog niet af, de rand moet nog afgewerkt worden, maar die vijver is flink opgeknapt nu de randen wat dieper zijn en de vijver in het midden ook een stuk dieper is.