Wat doen met hond van overleden moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:04

Dit is een verhaal met emotie. En dat maakt het zo lastig.
Maar toch, eigen rechter spelen in deze met een hond die officieel van het asiel is en een moeilijker karakter heeft vind ik niet done.
Hoe teleurgesteld ik ook ben in het asiel.

En dan zie je ook maar weer hoe “ makkelijk “ er gedacht wordt over bruikleen.
Als het nu eens geen hond was maar een paard in bruikleen betrof waar een derde partij over zou gaan beslissen zou het meteen een heel ander verhaal worden.
Maar een hond?
Die verdwijnt iets makkelijker onder de radar.
En ja, ik geloof best dat ts haar best doet voor het dier, en hoopt op een goede afloop..........
Maar wat als het niet zo is?
Persoonlijk zou ik dat niet op mijn geweten willen hebben.
En deze hond heeft een eigenaar.
Maar wel in de vorm van het asiel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:28

7ofhearts schreef:
Dit is een verhaal met emotie. En dat maakt het zo lastig.
Maar toch, eigen rechter spelen in deze met een hond die officieel van het asiel is en een moeilijker karakter heeft vind ik niet done.
Hoe teleurgesteld ik ook ben in het asiel.

En dan zie je ook maar weer hoe “ makkelijk “ er gedacht wordt over bruikleen.
Als het nu eens geen hond was maar een paard in bruikleen betrof waar een derde partij over zou gaan beslissen zou het meteen een heel ander verhaal worden.
Maar een hond?
Die verdwijnt iets makkelijker onder de radar.
En ja, ik geloof best dat ts haar best doet voor het dier, en hoopt op een goede afloop..........
Maar wat als het niet zo is?
Persoonlijk zou ik dat niet op mijn geweten willen hebben.
En deze hond heeft een eigenaar.
Maar wel in de vorm van het asiel.

Zo is het ja.Ik vind het ook niets. Maar het zit wel zo.Mijn vriendin heeft een asielhond geadopteerd en ze heeft moeten tekenen voor allerlei beperkende dingen.Ze kan helemaal niet naar eigen goeddunken over de hond beslissen.Maar,zij heeft er geen problemen mee. Ook heeft ze nu een hondje voor veel minder geld dan een dergelijk hondje nu in de reguliere handel kost.Zij vind het goed zo,ze is ook donateur van dat asiel. Ik persoonlijk ben liever zelf geheel baas over mijn dier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat doen met hond van overleden moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:44

Ik wist dit oprecht niet dat het zo werkte. Heb al diverse opvangers gehad maar altijd toevallig buiten asiel om.
We hebben wel vaker gekeken op asiel sites om een beestje kans te geven.
En als ik dergelijke contract moet tekenen haak ik af. Of hun tekenen dat ze ook de helft Da kosten betalen. Dat mag ook.
Helemaal zot. Eerst duur betalen een dier te mogen hebben en dan nog niet mogen beslissen ook. :?
Goed dat ik dit nu weet....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:48

Toverbal schreef:
[

Maar ik zou ook nooit akkoord gaan met de term "adoptie of bruikleen".
Dan geef je na mijn mening teveel krediet uit handen.

Je mag wel jaren lang de kosten dragen voor het dier, maar puntje bij paaltje heb je niks meer te vertellen over je dier.
Dus waarom nu het asiel benaderen?
Zodat het hondje terug kan en zij weer rond de 200 euro kunnen vragen voor een elfjarige hond, sorry maar wie gaat die nu ophalen voor dat bedrag en met z'n rugzak?

Mee eens.

Een vriendin van mij haalde 'n hond uit 't asiel (tegen 250 euro) en thuis bleek hij hardstikke voernijd te hebben en haar andere hond aan te vallen. Zij heeft 'm weer teruggebracht en even later werd hij weer aangeprezen zonder dit soort gedrag te vermelden. Wel lekker cashen elke keer die 250 euro.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:53

dat is dus niet zo, lees mijn bericht op de vorige pagina maar eens terug

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:57

@Anjali. Jou beweegreden snap ik. En die van jou vriendin ook. En voor 99 % kan en mag zij zich ook gewoonde eigenaar van het dier voelen, en er is een dikke kans dat het dier gewoon bij haar sterft ( van ouderdom gaan we van uit. )
Prima. Een win win situatie.
Alleen in de toekomst kijken kan niemand.
En dan is zo een backup voor zo een asieldier zo fijn.
Een vangnet.
Voor als iemand toch te snel ja, breng maar hier!! heeft geroepen.
Als die klik er toch niet is.

Het dier is in vertrouwen in bruikleen gegeven.
Je zou er toch niet aan moeten denken dat jou paard, weg gegeven als weidemaatje straks weer vol aan de bak zou moeten.
Dat risico loop je met de hond nu ook.
De situatie vraagt actie, maar hoe zorgvuldig kan je dan zijn.
En nogmaals, bij zo een emotie.
Daar heb ik wat moeite mee, maar dat terzijde.
Ik hoop dat zowel ts als de hond hier goed doorheen komen.
Want zo een situatie gun je niemand.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:59

Ik denk dat als TS geen "nazorg" heeft gehad van het asiel dat er geen haan naar kraait dat ze zelf een nieuw huisje zoekt. Zo te lezen heeft iedereen het beste voor met kleine bobby!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:03

Nu opent TS toevallig dit topic, maar ik denk dat er heel veel ex asiel hondjes van adres wisselen zonder dat het asiel dat ooit weet.

En zoals ik al eerder schreef; het Asiel houdt ook niet bij hoeveel honden zijn overleden na plaatsing bijv. Ze weten van het gros gewoon niet wat ermee gebeurt en waar ze zijn.
Mensen verhuizen, emigreren, overlijden, verkopen de hond.

Als TS niks wist van het contract en de regels had zij het hondje herplaatst zonder op de hoogte te zijn. Dan kan het asiel wel moeilijk doen als ze wel op de hoogte raken, maar nog nooit gehoord dat ze daar werk van maken.

Ik adopteer ook geen honden of dieren vanwege dergelijke contracten. Ik snap ze, het heeft een reden en kan nut hebben, maar begin er niet aan.

Aan de andere kant; In hoeverre zijn we echt baas? Als je slecht bent voor je dieren, kan je ze ook kwijtraken. Er zijn grenzen. Doe je normaal en niks geks, is er niks aan de hand.

Ik zou de hond na een dergelijke belofte niet weg doen. Niet nu al in ieder geval. Je hebt ook echt kans dat het hondje verandert in een andere situatie en met andere honden om zich heen. Het is veel te snel om te zeggen dat het niet gaat of zal gaan. Zoiets kost tijd. Dat weet je met herplaatsers.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:33

7ofhearts schreef:
@Anjali. Jou beweegreden snap ik. En die van jou vriendin ook. En voor 99 % kan en mag zij zich ook gewoonde eigenaar van het dier voelen, en er is een dikke kans dat het dier gewoon bij haar sterft ( van ouderdom gaan we van uit. )
Prima. Een win win situatie.
Alleen in de toekomst kijken kan niemand.
En dan is zo een backup voor zo een asieldier zo fijn.
Een vangnet.
Voor als iemand toch te snel ja, breng maar hier!! heeft geroepen.
Als die klik er toch niet is.

Het dier is in vertrouwen in bruikleen gegeven.
Je zou er toch niet aan moeten denken dat jou paard, weg gegeven als weidemaatje straks weer vol aan de bak zou moeten.
Dat risico loop je met de hond nu ook.
De situatie vraagt actie, maar hoe zorgvuldig kan je dan zijn.
En nogmaals, bij zo een emotie.
Daar heb ik wat moeite mee, maar dat terzijde.
Ik hoop dat zowel ts als de hond hier goed doorheen komen.
Want zo een situatie gun je niemand.

Als je de hond wil laten euthanaseren moet je eerst toestemming vragen.Als je zelf sterft moet de hond terug naar het asiel.Je mag de hond niet verkopen of weggeven.En je mag er niet mee fokken.Zij heeft een ongecastreerd reutje van een apart ras en krijgt geregeld aanvragen daarvoor op straat. Maar ze heeft ervoor getekend en doet het dan ook niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:06

Euthanasie kan je niet altijd plannen en ook niet altijd wachten op hun toestemming. Ik neem aan dat het oordeel van een dierenarts dan ruim voldoende is of het nodig was.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:22

superpony schreef:
Euthanasie kan je niet altijd plannen en ook niet altijd wachten op hun toestemming. Ik neem aan dat het oordeel van een dierenarts dan ruim voldoende is of het nodig was.

Dat lijkt mij ook.
Maar om kort te zijn, er zijn gewoon regels voor het adopteren van een dier.
Maar dat lijkt me inmiddels wel duidelijk.

TS heeft een andere weg gekozen en ik hoop gewoon dat dat goed uitpakt voor de hond.
Maar dat is wel een van de frustraties bij de medewerkers van een willekeurig asiel of opvang, en dat snap ik heel goed.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:28

Voor de hond hoop ik dat hij snel een nieuw huis heeft met liefdevolle bazen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:51

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:05

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:25

Kinke schreef:
ik quote mezelf nog maar eens. Benieuwd of het gelezen wordt

Kinke schreef:
voor wie standaard roept dat men geen eigenaar van een dier is:
https://www.licg.nl/adoptie-en-herplaatsingscontracten/

Dat vind ik ook allemaal , maar als men je laat tekenen voor vanalles,zul je je toch daaraan moeten houden vind ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:35

anjali schreef:
Dat vind ik ook allemaal , maar als men je laat tekenen voor vanalles,zul je je toch daaraan moeten houden vind ik.

Niet als die documenten slordig in elkaar zitten en niet rechtsgeldig zijn dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:51

Waarschijnlijk weet TS niet eens of er door haar moeder afspraken zijn gemaakt met het asiel?

Sowieso, als moeder gerustgesteld werd met de toezegging dat TS de zorg voor het hondje over zou nemen als er iets met haar gebeurde... dan ging moeder ook niet uit van een scenario van hond terug naar asiel.

TS heeft nergens voor getekend en niks met het asiel te maken, en neemt gewoon haar verantwoordelijkheid door zelf een fijn plekje te zoeken en het asiel en hondje niet lastig te vallen met een asiel-procedure :(:)

Ik neem aan dat de "bruikleen van asiel" constructie vooral in het leven geroepen is zodat mensen weten dat ze het dier altijd terug kunnen brengen als ze het niet meer willen, zodat het beestje niet ergens gedumpt wordt :(:)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:54

Hi,

Geen idee of het al is gezegd. Maar als het hondje uit het asiel komt MOET je wel eerst even overleggen. Als het goed is heeft je moeder een contact getekend daarvoor. Even bellen en situatie uitleggen. Ze zouden evt (als ze dit doen) hem wel online zetten maar dat hij bij jou blijft tot hij een geschikt baasje heeft gevonden.

Echter las ik in je post dat je je moeder had belooft om voor de hond te zorgen mocht zij te komen overlijden. Ik weet de omstandigheid niet, kan er niet over oordelen, wil en doe dit ook niet. Denk wel goed na, niet dat je achteraf spijt/ schuld gevoel heb omdat je de hond toch weg heb gedaan. Dat zou me extra naar lijken, bovenop het plotselinge verlies van je moeder Y;(

Edit: het is dus niet de bedoeling dat je zelf van alles gaat doen, contracten zijn er niet voor niets. Het contract staat op de naam van de moeder en hond, dus als moeder overlijd en er staat in het contract hond moet terug, heel zuur, dan zal de hond dus terug moeten en heeft ts helaas er niks mee te maken (aangezien er niet is opgenomen dat ts zelf voor een ander huis zoekt, mocht er iets gebeuren)

Eerlijk, ik vind het zwaar irritant dat mensen maar doen alsof ze het contract niet hoeven na te volgen. Teken er dan ook lekker niet voor, net als (even los van deze situatie) je niet mag fokken met de dieren en dat dat dan toch wordt gedaan. Schijt irritant.
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 30-03-21 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:57

Goof schreef:
anjali schreef:

Niet als die documenten slordig in elkaar zitten en niet rechtsgeldig zijn dus.

Dat klopt niet, beide partijen zijn op dat moment SAMEN overeengekomen en hebben beide getekend. Al staat in het document dat ze elke dag n rondje om der huis moet lopen alvorens ze de hond uit laat. Ze heeft er op dat moment voor gekozen om akkoord te gaan, zonder dat hier een verjaringstermijn op zit.

Zo niet, ben ik erg benieuwd waarop je dat baseert (pure interesse )

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:05

Ik vind in principe het idee van een asieldier halen heel mooi, maar met deze regels, waar ik overigens ook niet van wist dat het zo ging, zou ik dat ook niet zo willen. Zeker kunnen regels goed zijn, zodat het dier niet weer gedumpt wordt idd en een plek heeft om op terug te kunnen vallen, maar voor mij persoonlijk hoeft dat allemaal niet en klinkt het als een hoop gedoe. Wellicht ligt het hier toch anders, en hanteert dit asiel andere voorwaarden, aangezien moeder ook niet aan terugbrengen dacht. Sterkte ts, hopelijk vind het hondje een gouden mandje.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:06

Miesnaom, je kunt van alles in een contract zetten en dat wederzijds goed vinden, maar dat wil natuurlijk nooit zeggen dat zelf verzonnen regels boven de wet gaan. De wet komt altijd eerst.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:08

Maar hoe komt een asiel er dan achter dat een hond een ander baasje heeft?
Je houd toch geen contact met ze al die jaren over de hond!?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 19:11

Het asiel komt het ook niet te weten dus dat probleem is al opgelost.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:16

Popstra schreef:
Maar hoe komt een asiel er dan achter dat een hond een ander baasje heeft?
Je houd toch geen contact met ze al die jaren over de hond!?

Inderdaad verhuizen ect.. alleen al. Scheiding ect.. emigreren..

Ik dacht meer dat stichtingen dat soort cobtracten hebben van buitenlandse zwervers enzo maar niet de meeste asiels.

Ik zou ook nooit een dier halen als het zo zwart wit zou zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:18

Tja, wij hebben een hond uit het buitenland. No way dat ik desbetreffende organisatie zal vragen of hij ingeslapen mag worden bijvoorbeeld. Zij hebben die hond in al die jaren nooit gezien. Denk dat ik prima in staat ben om zelf die beslissing te maken.