Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Re: Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:23

Volg de discussie castreren/steriliseren met interesse. Vraag me alleen af: waarom zou je een teef of poes willen steriliseren? Ik kan werkelijk geen scenario bedenken waarbij je dat zou willen. Zodat teef of poes nog gewoon geslachtsverkeer kan hebben maar dan zonder pups of kittens? Leuk voor je reu of kater dat hij af en toe ook nog eens aan zijn trekken komt?
Je loopt dan toch grote risico’s op bijv baarmoederontstekingen, schijndracht. Ik ben oprecht heel nieuwsgierig wie hiervoor kiest en vooral het waarom.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:54

kiwiwitje schreef:
Er zijn gelukkig dierenartsen die inderdaad steriliseren. Dus hormonaal intact laten maar wel onvruchtbaar maken. Zoals een sterilisatie bedoeld is. Dus alleen de eileiders onderbreken. Helaas is dat inderdaad geen routine meer.
<knip>

Het is nooit gebruikelijk of routine geweest om te steriliseren in de zin van hormonaal intact laten. Wat in de volksmond steriliseren heet is altijd castreren geweest: het hele kippehok inclusief eierstokken er uit.

Geen vasectomie bij honden of katers, geen clipjes op eileiders bij poezen en teven. Werd nooit gedaan, en wordt bij mijn weten ook nergens gedaan.
Zelfs op het moment dat er een hysterectomie nodig is vanwege een baarmoederontsteking worden de eierstokken over het algemeen ook meteen meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:14

truus1957 schreef:
Volg de discussie castreren/steriliseren met interesse. Vraag me alleen af: waarom zou je een teef of poes willen steriliseren? Ik kan werkelijk geen scenario bedenken waarbij je dat zou willen. Zodat teef of poes nog gewoon geslachtsverkeer kan hebben maar dan zonder pups of kittens? Leuk voor je reu of kater dat hij af en toe ook nog eens aan zijn trekken komt?
Je loopt dan toch grote risico’s op bijv baarmoederontstekingen, schijndracht. Ik ben oprecht heel nieuwsgierig wie hiervoor kiest en vooral het waarom.

Ik kies ervoor omdat mijn hond assistentiehond wordt, het is verplicht.
Daarnaast heeft een intact teefje meer kans op verschillende soorten tumoren. Bij reuen is het dan weer andersom, maar als daarbij tumoren ontstaan in de ballen is dat ook vroeg genoeg om te castreren, en daarbij wordt direct de tumor verwijderd. Bij een teefje ben je dan al te laat, je hebt een veel grotere operatie nodig om de tumoren ook nog weg te halen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:22

Ik heb een bouvier teefje van een jaar, met een fokuitsluitende oogaandoening. Ik wil wel de hormonen houden ivm vacht en groei, maar de baarmoeder laten verwijderen..
Geen idee hoe ik dat noem.. Hysterectomie?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:44

truus1957 schreef:

Ik zou er zeker voor kiezen om hormonaal intact te laten wanneer dit mogelijk is. Hormonen zijn heel belangrijk voor het lichaam. En ook daar kan een eeuwig lange discussie over gehouden worden.
Maarja toevallig net bij onze DA voor een titer geweest en die is ook groot voorstander van (hormonaal) intact laten wanneer mogelijk. En daar ben ik heel blij mee. Er word te vaak te snel alles weggehaald wat een hoop ellende met zich mee kan brengen de rest van t leven.
Maar veel dierenartsen wuiven dat weg of benoemen t niet.
Ik ben beheerder en lid van een aantal hond gerelateerde facebookgroepen en hoe vaak daar de baasjes zich niet helemaal lam schrikken van de nadelen en risico’s die de DA niet verteld heeft of wegwuift.
En dierenartsen die op de 8/9 weken bij baasjes gelijk beginnen over wanneer de hond “geholpen” word(om even de termen buiten de discussie te houden) ik vind t oprecht heel erg.

En of t wel of niet een routine operatie geweest is zijn ook de meningen over verdeeld. Dat verschilt gewoon per werkwijze van de klinieken hoewel een groot deel gewoon standaard adviseert te laten helpen en dan dus van alles weghalen.

Billy schreef:
Ik heb een bouvier teefje van een jaar, met een fokuitsluitende oogaandoening. Ik wil wel de hormonen houden ivm vacht en groei, maar de baarmoeder laten verwijderen..

Gewoon simpel zeggen; baarmoeder eruit. Al de rest zoals eierstokken laten zitten.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:22

Ik snap je punt kiwiwitje, maar dan snap ik nog steeds niet waarom je dan zou steriliseren. Als je hormonaal intact wil houden dan laat je het toch zoals het is?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:25

[***] schreef:
truus1957 schreef:

Daarnaast heeft een intact teefje meer kans op verschillende soorten tumoren. Bij reuen is het dan weer andersom, maar als daarbij tumoren ontstaan in de ballen is dat ook vroeg genoeg om te castreren, en daarbij wordt direct de tumor verwijderd. Bij een teefje ben je dan al te laat, je hebt een veel grotere operatie nodig om de tumoren ook nog weg te halen.

Ik geloof niet dat je verplicht bent te steriliseren, denk dat ze gecastreerd moeten worden. Na sterilisatie is de kans op tumoren nog even groot

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:27

Zonder baarmoeder kunnen ze niet drachtig worden en ook niet echt loops. Terwijl je wel de hormonen hebt die ze nodig heeft voor de groei, en het hele lijf..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:30

truus1957 schreef:
Ik snap je punt kiwiwitje, maar dan snap ik nog steeds niet waarom je dan zou steriliseren. Als je hormonaal intact wil houden dan laat je het toch zoals het is?

Nee want dan zijn ze wel vruchtbaar. En het is mogelijk om ook alleen de baarmoeder te verwijderen. Dan blijven ze ook hormonaal intact.
Hier blijven ze sowieso helemaal intact tenzij medisch noodzakelijk. En wanneer het kan zullen we dan de keuze maken om alleen de baarmoeder te verwijderen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:33

Ik zal het morgen even nazoeken in mijn contract, ik ben even in de war met de termen.
Als ze geen hormonen meer hebben uit de geslachtsdelen is de kans op tumoren veel kleiner in ieder geval.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:48

[***] schreef:
Ik zal het morgen even nazoeken in mijn contract, ik ben even in de war met de termen.
Als ze geen hormonen meer hebben uit de geslachtsdelen is de kans op tumoren veel kleiner in ieder geval.

Ja, dat is helemaal waar. Dat is dus het probleem met de terminologie haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:53

truus1957 schreef:
[***] schreef:

Ja, dat is helemaal waar. Dat is dus het probleem met de terminologie haha

Ja en de regels over wat er bij assistentiehonden verplicht is komen vanuit de EU dus ik heb af en toe ook nog het idee dat er hier en daar wat verloren gaat in de vertaling :+

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:05

[***] schreef:
Bedankt allemaal voor de massale reacties.
Denk dat het dan inderdaad wel zo'n beetje een normale prijs is, en begrijp inderdaad ook wat er gezegd wordt ivm een operatie, alles verwijderen, een klein hondje, ...

Ik heb ook gebeld naar onze oude kliniek, en die zitten op 380 euro, weet nu niet of daar ook een controle-onderzoek bij zit (vergeten te vragen) maar het zit dus wel allemaal in dezelfde richting.

jojoni schreef:
Om terug te komen op de vraag...

Wow -O-

Ik zit dus in jouw regio he :D

Maar jij zit op het platteland :P

Om nu een half uur of langer te gaan rijden terwijl ik hier 2 klinieken in de buurt heb is het ook niet meteen naar mijn gevoel.

Dus nu zit ik een beetje in twijfel, voor de prijs moet ik een bepaalde keuze niet maken, dan is het puur naar gevoel. En laat dat nu net het moeilijkste zijn. Mijn oude kliniek zijn we met de vorige hond altijd heel goed geweest, heel goed gevoel. Alleen werd ervan gezegd dat ze duurder zijn dan ... en dat ze sneller grotere onderzoeken doen. De andere kliniek zit hier op nog geen 5 minuten, ben ik nu 1x geweest en ook telefonisch contact maar weet nog niet goed wat ik ervan vindt. Ze leken wat onpersoonlijker, meer zakelijk. Op zich niet slecht, maar naar gevoel toe toch wat minder. Maar dit was slechts 1x dus ook weinig van te zeggen.

Ik heb geen ervaring met castratie/sterilisatie van teefjes (heb zelf 2 reuen).

Maar heb wel ervaring met meerdere DA's. Praktijk 1, die als ik belde voor koliek minimaal 2 uur later aan kwamen, niet betrokken waren en zo snel mogelijk weer weg reden.
Praktijk 2, die binnen 20 minuten (ondanks dat ze verder weg zitten) voor de deur staan, en alles doen om mijn dieren gezond te houden.

De eerste DA is stukken goedkoper, maar ben toch heel blij dat we hebben gekozen voor de tweede praktijk.

Als het financieel niet teveel uitmaakt zou ik echt gaan voor waar je het beste gevoel bij hebt...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:20

Billy schreef:

Als we het dan hebben over termen: De vormen van castratie van de teef.
Hysterectomie = baarmoeder verwijderen
Ovariëctomie = eierstokken verwijderen
Ovareohysterecromie = baarmoeder en eierstokken verwijderen

Strikt genomen wordt sterilisatie bij dieren erg weinig gedaan, omdat de testikels of eierstokken meestal verwijderd worden en officieel heet het dan castratie. Maar in de volksmond zit het anders.

Net zoals paarden met hoefkatrol. Elk paard heeft er 4, maar iedereen snapt wat men bedoeld als gezegd wordt dat een paard hoefkatrol heeft.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:31

Ik heb niet alles doorgelezen maar ik vind de prijs uit op een hele gangbare prijs. Ik ben persoonlijk ook groot voorstander ervan operaties uit te laten voeren bij een praktijk van vertrouwen, in plaats van te kijken waar het minder kost.
Dierenartsen hebben een bepaalde richtlijn waar ze niet onder mogen zitten qua prijs, alles naar boven staat open. De grote verschillen in prijs die komen komen meestal voort uit ligging van de praktijk, maar ook soort narcose, monitoring tijdens en na de narcose en ook gewoon de gehele voorbereiding van het dier zelf. Er zit bij een kleine hond bijna zelfs meer tijd in als bij een paar kilo meer, om te scheren, wassen en desinfecteren. Ik weet dat sommige praktijken dergelijke operaties ook zonder isofluraan aangaan of zonder enkele monitoring van co2 of ecg en dat scheelt dan ook best in prijs maar dan vind ik dat je ook moet kijken of dat de type operatie is die je wilt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:16

[***] schreef:
truus1957 schreef:

Daarnaast heeft een intact teefje meer kans op verschillende soorten tumoren
. Bij reuen is het dan weer andersom, maar als daarbij tumoren ontstaan in de ballen is dat ook vroeg genoeg om te castreren, en daarbij wordt direct de tumor verwijderd. Bij een teefje ben je dan al te laat, je hebt een veel grotere operatie nodig om de tumoren ook nog weg te halen.

Je begrijpt de vraag niet: er werd gevraagd waarom je een teef zou willen laten steriliseren. Waar jij het over hebt is castreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:24

Ik begrijp de vraag wel, mij is dit verteld over specifiek sterilisatie en niet over castratie door de fokker.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:45

[***] schreef:
Ik begrijp de vraag wel, mij is dit verteld over specifiek sterilisatie en niet over castratie door de fokker.

Dan klopt je info/kennis niet. Sterilisatie doet helemaal niets voor het voorkomen van tumoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:47

GDG schreef:
[***] schreef:

Dan klopt je info/kennis niet. Sterilisatie doet helemaal niets voor het voorkomen van tumoren.

Heb je bronnen waar ik wel betrouwbare info kan vinden erover? Dan lees ik er graag over

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:50

375 euro vind ik echt een koopje!
Ik was hier bijna 800 euro kwijt voor de castratie van mijn herder teef.

Nu betrof dat ook een baarmoederontsteking en zaten er kosten voor bijkomend onderzoek bij (echo, bloedonderzoek etc.)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:41

[***] schreef:
GDG schreef:

Heb je bronnen waar ik wel betrouwbare info kan vinden erover? Dan lees ik er graag over

Hier staat het vrij eenvoudig en duidelijk in uitgelegd: https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... rilisatie/

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:31

Ibbel schreef:
kiwiwitje schreef:
Er zijn gelukkig dierenartsen die inderdaad steriliseren. Dus hormonaal intact laten maar wel onvruchtbaar maken. Zoals een sterilisatie bedoeld is. Dus alleen de eileiders onderbreken. Helaas is dat inderdaad geen routine meer.
<knip>

Het is nooit gebruikelijk of routine geweest om te steriliseren in de zin van hormonaal intact laten. Wat in de volksmond steriliseren heet is altijd castreren geweest: het hele kippehok inclusief eierstokken er uit.

Geen vasectomie bij honden of katers, geen clipjes op eileiders bij poezen en teven. Werd nooit gedaan, en wordt bij mijn weten ook nergens gedaan.
Zelfs op het moment dat er een hysterectomie nodig is vanwege een baarmoederontsteking worden de eierstokken over het algemeen ook meteen meegenomen.

Precies!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:40

Prijs zegt in heeel veel gevallen ook iets over kwaliteit. Pre-anesthesie controle, intubatie, gasnarcose met bewaking van hartritme, ademhaling, bloeddruk etc. Een assistente die de anesthesie en het wakker worden begeleidt. Steriele materialen (operatiehandschoenen, mondkapjes, operatiejas etc). Tsja, schrap je dat alles dan kun je zo een 100 euro besparen, alleen het anesthesie-risico en het risico op complicaties wordt er wel groter van.

Ieder mag natuurlijk zijn eigen beslissing maken, maar realiseer je wel dat de prijs ergens vandaan komt. Soms zal goedkoop duurkoop zijn (wond infectie, anesthesie complicatie, etc) en soms zal je geluk hebben. De keus is aan de eigenaar, waar die zich het prettigst bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:33

Dank je wel, ik ben er intussen inderdaad achter dat dit een gewone prijs is :j
Ik heb er ook geen problemen mee om het ervoor te betalen (het is dus niet dat ik persé het goedkoopste wil ofzo) maar het lag gewoon een stuk boven wat ik in gedachte had, maar dat ligt dus aan mij en niet aan de prijs :)) Het is natuurlijk ook een heel ander iets dan een castratie bij een reu, ik had gewoon die prijs genomen (toen, 10 jaar geleden) en daar wat extra op gerekend. Maar het is dus wel nog wat complexer en dus ook duurder.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:41

Zoolgangster schreef:
Precies!

Over selectief lezen en “nutteloze” afgesloten discussies oplaaien gesproken zeg.. :o
Toch wel erg jammer dat een mening/visie niet gerespecteerd word. Los van de fouten die gemaakt worden door t beestje niet bij de juiste naam te noemen.
Want dat mag gewoon en is de normaalste zaak van de wereld.. -O-