Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:28

superpony schreef:
Poekkie schreef:
Ik vind persoonlijk zo’n band wel welzijnsverminderend en zou het zeker niet als eerste optie kiezen, maar vind het overdreven om te zeggen dat een haan geen goed leven zou kunnen leiden met zo’n band en dood beter af is. Dat vind ik trouwens ook voor een blafband of een luchtzuigband.

Van mij hoeven hanen ook echt niet dood, maar feit is dat er gewoon te weinig plekken zijn voor hanen.

De keus is dus; Zo een band om, omdat de buurt gaat klagen OF de slacht.

Hier heeft echt niemand een haan, ondanks de afstanden tussen de huizen bijv. Wel mensen die kippen hebben gehad en daar ook al mee zijn gestopt.

Daar tegenover zit hier bijv een Fazant en die maakt lawaai wanneer die wil, hoe hard hij wil etc. Maar dat is een vrij dier en dan mag het blijkbaar.

Luchtzuigbanden zijn ook echt dierenmishandeling en symptoom bestrijders. Je kan dan 9 van de 10 keer de oorzaak aanpakken.
Blafbanden idem. Een hond is te trainen als mensen er tijd en energie in willen stoppen.

Kan, maar ik heb hier op eender welk uur van de dag (ja ook middernacht) de rothond van de buren constant aan het blaffen aan de overkant van de beek als ik naar de paarden ga kijken of uitmest. Die zou ik met alle plezier 3 blafbanden boven elkaar aansnoeren en eentje extra rond zijn staart :=
Beetje training of op zoek naar een geschikte huisvesting zou een beter idee zijn idd. Dat laatste ook voor hanen in de mate van het mogelijke. Maar daar heb je als buur geen vat op natuurlijk en is ook niet altijd voor elk dier tot op handelbaar niveau te trainen.

rien10Jarig

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:34

Als buur mag je ook geen "drie blafbanden boven elkaar aansnoeren en eentje extra rond zijn staart" binden. Een gesprek met de buren aanknopen mag daarentegen wel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:36

rien10 schreef:
Als buur mag je ook geen "drie blafbanden boven elkaar aansnoeren en eentje extra rond zijn staart" binden. Een gesprek met de buren aanknopen mag daarentegen wel.

Goh echt daar had ik nog nooit aan gedacht }:0

Ik denk dat je mijn punt wel begrijpt toch?

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:37

Ik begrijp je punt dat je het aandoen van een anti-kraai of anti-blafband wel OK vind onder bepaalde omstandigheden.
Of ik het er mee eens ben is niet hetzelfde.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:38

Poekkie schreef:
Ik vind persoonlijk zo’n band wel welzijnsverminderend en zou het zeker niet als eerste optie kiezen, maar vind het overdreven om te zeggen dat een haan geen goed leven zou kunnen leiden met zo’n band en dood beter af is. Dat vind ik trouwens ook voor een blafband of een luchtzuigband.

Wil of kan je het niet voorstellen hoe zoiets zit?? Haren en veren zijn niet te vergelijken.

Zelfs als de haan niet kraait is zo’n band een ding wat constant irritatie oplevert.
Ik denk dat je het kan vergelijken met een infuus in je arm zonder dat ie afgeplakt is en je redelijk strakke mouw eroverheen. Schuurt en gaat erg snel irriteren.
Maar goed. Denk dat je meer valt over het feit dat ze dan de soep ingaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:42

rien10 schreef:
Ik begrijp je punt dat je het aandoen van een anti-kraai of anti-blafband wel OK vind onder bepaalde omstandigheden.
Of ik het er mee eens ben is niet hetzelfde.

Ok top, dat is idd mijn punt :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:47

Ff een stomme vraag van mij als stadsmens, zijn haantjes nooit als groepje te houden bvb zonder hen erbij? Of wordt dat altijd knokken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:50

mijn ervaring is dat ze uiteindelijk toch gaan knokken

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:51

pipo schreef:
Poekkie schreef:

Wil of kan je het niet voorstellen hoe zoiets zit?? Haren en veren zijn niet te vergelijken.

Zelfs als de haan niet kraait is zo’n band een ding wat constant irritatie oplevert.
Ik denk dat je het kan vergelijken met een infuus in je arm zonder dat ie afgeplakt is en je redelijk strakke mouw eroverheen. Schuurt en gaat erg snel irriteren.

Dus alles wat aan de veren komt doet pijn? Als een haan of kip beweegt, he hem aait, ze tegen het hok komen, tegen/door het gaas pikken, tegen de rand van de drinkbak etc, dan is het voor hen als een infuus in hun hals? Heb zelf 12 jaar kippen gehad en die vonden dat allemaal toch prima hoor.
Dus nee sorry, dat kan ik me echt niet voorstellen bij een stom klittenbandje. Imo beetje veel gedramatiseerd.

En hanen samen houden levert idd vaak ruzie op.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:52

Maar waarom zou je alleen hanen willen :D

Onze haan heeft een kapotte wekker en gaat op onvoorspelbare tijden af. Ik stoor me er eigenlijk niet aan. Zo'n band zou ik nooit doen, zo sneu. Kraaien is nou eenmaal een instinct

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:54

Nah weet ik niet maar ik lees zoveel over hanenoverschot etc. Dat ik me afvroeg of een groepje hanen dan niet goed zou gaan, ik zou dat zelf best prima vinden mits ik de ruimte had en geen buren in de nabijheid.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:47

Poekkie schreef:

Dus alles wat aan de veren komt doet pijn? Als een haan of kip beweegt, he hem aait, ze tegen het hok komen, tegen/door het gaas pikken, tegen de rand van de drinkbak etc, dan is het voor hen als een infuus in hun hals? Heb zelf 12 jaar kippen gehad en die vonden dat allemaal toch prima hoor.
Dus nee sorry, dat kan ik me echt niet voorstellen bij een stom klittenbandje. Imo beetje veel gedramatiseerd.

En hanen samen houden levert idd vaak ruzie op.[/quote]

Nee jij bent degene die mijn woorden verdraaid. Het was gewoon als voorbeeld hoe dat zou voelen, maar je wilt het niet zien/ geloven... prima. Als veren niet vrij kunnen bewegen gaat dat idd zeer doen. Maar laat maar. En ja ik heb ook jaren kippen gehad en kalkoenen, pauwen en nu nog papegaaien.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:11

Nee niet alles op de veren doet pijn maar een constante druk is wel wat anders dan zich stoten of iets dergelijks.
En vooral de veer aanzet is gevoelig voor irritatie, die band drukt de veren constant plat. Dat kan een tijdje goed gaan maar na verloop van tijd geeft dat waarschijnlijk wel irritatie. Dan zou de band af moeten om het weer te laten helen/rust te geven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:35

pipo schreef:
Poekkie schreef:

En hanen samen houden levert idd vaak ruzie op.

Nee jij bent degene die mijn woorden verdraaid. Het was gewoon als voorbeeld hoe dat zou voelen, maar je wilt het niet zien/ geloven... prima. Als veren niet vrij kunnen bewegen gaat dat idd zeer doen. Maar laat maar. En ja ik heb ook jaren kippen gehad en kalkoenen, pauwen en nu nog papegaaien.[/quote]

We zullen het idd maar houden op ‘agree to disagree’. :)
Wel zou ik het appreciëren als je me juist quotte, nu lijkt het alsof ik de dingen heb gezegd waar ik het juist helemaal niet mee eens ben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:37

Mars schreef:
Nah weet ik niet maar ik lees zoveel over hanenoverschot etc. Dat ik me afvroeg of een groepje hanen dan niet goed zou gaan, ik zou dat zelf best prima vinden mits ik de ruimte had en geen buren in de nabijheid.

dat is meestal knokken. En dat knokken is heftig. Er worden niet voor niets hanengevechten gehouden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:54

Ik ben eens op vakantie in een tuin geweest van een man die naast die siertuin ook kippen en hanen deed opvangen. Heel groot perceel, overal schuilplekken, en die dieren liepen daar heerlijk rond, allemaal door elkaar.
Op de camping hier in de buurt lopen ook veel kippen én hanen los.. net zoals vroeger op de kinderboerderij waar ik vaak kwam, 25 jaar geleden.
Ik denk dat het in veel gevallen best mogelijk is om meerdere hanen bij elkaar te houden, mits de dieren wel flink veel ruimte hebben. Er zullen vast wel eens rotzakken tussen zitten, maar ik denk niet dat het standaard ruzie geeft als je hanen met genoeg plek en genoeg kippen bij elkaar zet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:00

Wat je op dit soort locaties vaak ziet is dat de agressiefste dieren geslacht worden en verder dat er regelmatig geknokt wordt.

Ik had 2 kuikenhaantjes (de enige 2 eieren die uitgekomen waren) die samen met hun moeder zaten. Ik heb ze met 8 weken moeten scheiden omdat het vechten te erg werd. Ik wist eigenlijk al met een paar weken dat het twee hanen waren omdat ze aan het patsen waren naar elkaar. Het gaat heus wel eens goed, net als dat 2 mannelijke konijnen bij elkaar houden (zonder voedsters) wel eens goed gaat, maar in 90% van de gevallen gaat het fout en wordt er regelmatig geknokt tot zeer heftig geknokt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:09

Kinke schreef:
Mars schreef:

dat is meestal knokken. En dat knokken is heftig. Er worden niet voor niets hanengevechten gehouden

Hmm dat maakt t wel lastig inderdaad, gebeurd dat ook als ze van kuiken af bij elkaar zijn?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:17

Heb nog geen reacties gelezen maar de anti blafband js nu verboden in nl zou deze band dat dan ook niet zijn?

Heb er nooit van gehoord maar imo erg zielig

Als je geen kraaiende haan wil neem dan een pluche haan

:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:20

Mars schreef:
Hmm dat maakt t wel lastig inderdaad, gebeurd dat ook als ze van kuiken af bij elkaar zijn?

Jazeker. Het is heel gebruikelijk dat je hanenkuikens al met 2 tot 3 maanden moet scheiden omdat het vechten te erg wordt (en niet direct naast elkaar huisvesten met gaas er tussen, anders vechten ze door het gaas heen verder).

Overigens zit hier wel een selectiemogelijkheid bij, want er zijn een paar rassen waarbij het veel minder heftig is en er zijn ook rassen waarbij het eerder en nog heftiger is.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:35

Crypto schreef:
Heb nog geen reacties gelezen maar de anti blafband js nu verboden in nl zou deze band dat dan ook niet zijn?

Heb er nooit van gehoord maar imo erg zielig

Als je geen kraaiende haan wil neem dan een pluche haan

:)

Een antiblafband geeft een stroomschok (en is daarom verboden)
Een antikraaiband zorgt ervoor dat de haan zijn lucht niet tot een kraai kan uitstoten. Geen externe prikkel dus, alleen een belemmering.
Hele andere werking en dus niet per se te vergelijken met een blafband

Ik moet zeggen dat ik bij de openingspost eerst even keek of het geen 1 april was. Bijzonder.
Het zou ook niet mijn eerste keuze zijn om zo'n bandje te gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:21

Mars schreef:

Er was vroeger een dumpsite bij het AMC, dat ging aardig goed en dat had de volgende redenen :
Genoeg plekken om uit het zicht te gaan
voedsel en water goed verspreid (elke haan kon dus eigen voedselbron verdedigen)
en redelijk betrouwbaar ong. 1 hen per haan beschikbaar.
Kan je aan die voorwaardes voldoen, dan gaan meerdere hanen samen vaak goed, en mogelijk ook zonder hennen goed.
Hier gaat het goed tot 4-6 maanden, maar dan loopt pa er bij om ze onder de duim te houden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:55

Wat een raar idee. Mensen staan echt zo ver van de natuur tegenwoordig.
Misschien ook eens een anti-klaagband ontwikkelen voor mensen?

Een haan kraait, maar als hij geen licht ziet houdt hij zich wel stil. Is hij echt onverbeterlijk en worden mensen er gek van, dan is het tijd voor soep.
En verder niet flauw doen.

Hier in Frankrijk zijn ze dat geklaag over kraaiende hanen/loeiende koeien/luide kerkklokken/vieze tractors ondertussen spuugzat.
Na wat sensibiliseringscampagnes (kom niet naar het platteland als je geen lawaai, stof of stront wil zien/horen) hebben ze het nu gewoon in een wet gegoten.
Er mag niet geklaagd worden over plattelandsgeluiden op het platteland. Kan je er niet mee omgaan of denk je dat het een probleem kan vormen, ga dan terug naar de stad.

En klaar met zeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:07

Die Fransen hebben groot gelijk.

Ik zou in een woonwijk absoluut geen haan houden. Is gewoon geen heel handig idee. Zelf woon ik buiten de bebouwde kom en hebben we 5 hanen. Twee groepen legkippen met elk 1 haan. En de groep krielkippen met 3 hanen (bij 9 hennen). Geen haar op m'n hoofd die überhaupt aan een anti-kraaiband denkt. Zelf heb ik absoluut geen last van ze, ookal kraaien ze soms een beetje vroeg (bij volle maan om 4 uur snachts als ze ergens van wakker zijn geworden). En als de buren verderop last hebben, verhuizen ze maar lekker terug de bebouwde kom in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 02:19

Poekkie schreef:
Kan, maar ik heb hier op eender welk uur van de dag (ja ook middernacht) de rothond van de buren constant aan het blaffen aan de overkant van de beek als ik naar de paarden ga kijken of uitmest. Die zou ik met alle plezier 3 blafbanden boven elkaar aansnoeren en eentje extra rond zijn staart :=
Beetje training of op zoek naar een geschikte huisvesting zou een beter idee zijn idd. Dat laatste ook voor hanen in de mate van het mogelijke. Maar daar heb je als buur geen vat op natuurlijk en is ook niet altijd voor elk dier tot op handelbaar niveau te trainen.

Ik snap de irritatie wel. Maar ik zou nooit denken; doe die hond of haan een anti blaf/kraai band om. Ik heb geen hekel aan dat dier. Dat dier kan er zelf niks aan doen. Ik vind dat de eigenaar het had moeten voorkomen of er iets aan moet doen op een nette, fatsoenlijke manier.

Het gaat me er niet zozeer om of zo een band pijn doet, maar wel dat de haan van nature wil kraaien en dat niet kan doen. Maar als ik morgen filmpjes te zien krijg van hanen die heel vrolijk rondlopen en er goed, gezond uitzien met zo een band, kan mijn mening misschien nog aangepast.

Qimm schreef:
Maar waarom zou je alleen hanen willen :D

Onze haan heeft een kapotte wekker en gaat op onvoorspelbare tijden af. Ik stoor me er eigenlijk niet aan. Zo'n band zou ik nooit doen, zo sneu. Kraaien is nou eenmaal een instinct

Maar je bent niet alleen en heel veel mensen wonen niet alleen of op een onbewoond eiland. Ik vind het van mijn eigen dieren ook minder erg als ze ruiken, geluid maken etc. Maar als ik een hond verderop de hele dag hoor aanslaan, zou ik zelf wel gek worden, denk ik. Maar is het je eigen hond, is dat vast anders. En onze honden slaan al vaak aan..........

Hanen houden is gewoon lastiger. Dat ze zoiets verzinnen, zodat misschien meer hanen gehouden kunnen worden zonder overlast problemen, is leuk geprobeerd, maar haalt echt de problemen niet weg. Zoals geschreven hierboven; Je kan met gemak x aantal kippen houden, mits de omstandigheden goed zijn. Ga je 10 hanen houden, krijg je ruzie en veel mensen willen toch een eitje.