Hond met atopie/allergie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:56

Er zijn geloof ik ook alternatieven voor die medicatie.
Volgens mij had sabrina van loon er iets over op haar facebook gezet van de week.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 00:26

1e injectie met cytopoint was op 22/02 en voorlopig werkt deze nog.
Gezien dit dus al werkt, raadde DA voorlopig aan om alléén de injectie weer te zetten bij erge jeuk.
Dit kan om de 4 weken zijn of .. zal ook een beetje afhangen van het weer en bloeizseizoen ed. Verklaart wel waarom hij alleen bepaalde periodes feller leek te reageren.

De douxo s3 pyo droogshampoo kan ik ook zeker aanraden trouwens!

Edit:: ik ga nu altijd ik eigen tuin/wei lopen of in de velden (tsjah belgische boerenbuiten dus eindeloze kronkelpaadjes).
Is het bvb iets om meer langs de weg te lopen? Of bvb alleen verharde paden oid, niet de berm in, ..
Iemand daar al ervaring mee en verbetering gemerkt?
Helemaal vermijden is onmogelijk en ik gun hem zijn renmomenten.

@ Mywishmax

Hij is ooit getest geweest op voer maar hier kwam niets geks uit.. wel eliminatie dieet gedaan en .. en .. maar uiteindelijk uitgekomen op een goede brok, waarbij de jeuk wel afnam maar er dus altijd opflakkeringen waren. Hij jeukte altijd Al wel iets, maar sommige periodes dus echt enorm zielie erg.
Hij is dus zowieso Óók wel gevoelig voor voer. Maar de opflakkering ed. zijn dus wel degelijk omgevingsgerelateerd en niet aan dz voeding. En dat wou ik dus uitsluiten nu.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 01:45

Oke, zal elke arts het anders doen. Ik moest na 2 weken en va toen om de 4 en toen steeds week langer.

We lopen tussen de landerijen en in een stuk bos en over de weg. Maar die van ons gaan echt alleen op gras zitten, al is het het laatste grassprietje, ze zullen nooit hun behoefte doen op steen.

Ik ga er vanuit dat alles met elkaar te maken heeft. Ik heb auto immuun ziekte's en weet ook mensen die zweren bij bepaalde dieëten. Ook bij ziekte's zoals reuma, psoriasis etc lees ik dat.

Maar het is wel een zoektocht. Je weet ook niet altijd zeker waar je hond op reageert. Een snelle reactie of is de reactie achteraf? Is en blijft wel lastig te bepalen soms en je kan nooit op alles testen en alles onderzoeken.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:24

Ik heb niet alles gelezen. Maar is omgevingsallergie uitgesloten? Ooit gehoord van de aruvetrin serum test? Hele fijne test voor omgeving allergie. Zodra er een allergie is vast gesteld, maken ze een speciaal vaccin voor de soorten allergie. Is wel een prijzige test, maar kan voor een hoop succes zorgen!!!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 01:21

tessaroos schreef:
Ik heb niet alles gelezen. Maar is omgevingsallergie uitgesloten? Ooit gehoord van de aruvetrin serum test? Hele fijne test voor omgeving allergie. Zodra er een allergie is vast gesteld, maken ze een speciaal vaccin voor de soorten allergie. Is wel een prijzige test, maar kan voor een hoop succes zorgen!!!

Die testen hebben we dus net achter de rug.
We zouden kunnen kiezen om te desensibiliseren, maar, is idd erg prijzig, je bent er al gauw minimaal een jaar mee bezig en er is maar een heel klein slagingspercentage.
Ook is hij allergisch voor redelijk veel, wat de kansen noh kleiner maakt.

@ superpony,

Onze DA zei ook dat de 1e x misschien al na 2 weken herhaald moest worden omdat sommige honden bij de 1e injectie een verminderde werking hebben (stofjes moeten 1st opbouwen).
Maar gezien het tot nu goed gaat, moeten we even aankijken wnr hij terug jeuk begint te krijgen.

Hier doen ze ook alleen de behoefte op gras (hoog gras liefst), alles helemaal vermijden is zowieso niet te doen. Maar nu is 90% van de wandeling door het veld.
Ik heb hier ook niet echt andere opties dan OF een drukke baan OF de velden .. maar 1 veldweg is bvb wel verhard en dan kan ik via een soort wijkje terug. Dan is nog maar 60% door het veld en van die 60% is dan nog 40% met wel verharde wegdelen.
Toch net iets minder planten waarmee in aanraking komt ben ik dan aan het denken :=
Pollen, mijten ed zijn hier natuurlijk zowieso niet te vermijden zonder een plastic bubbel. Ben wel aan het denken om voor thuis mss een mijtenspray te halen oid?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 02:35

Ja, ik vermijd het bos ook periodes.

Wij lopen tussen de landerijen en dan over het trekker pad. Toch weigert ze echt vanaf een bepaald punt verder te gaan. Daar staat ook meer "zooi" en dat weet ze dus duidelijk. Nu kunnen we door de grond ernaast, maar als er weer aardappels of bieten staan, is dat over. Kan ik nog de andere kant op.

Ik maak thuis de pootjes iig droog en schoon. Maar ze likt alleen en de huid verkleurd wel iets toen ze slecht was. Ene voorpootje is wit en die zie je dan roze worden. Maar het blijft behaard en de huid heel. Het is alleen mega veel likken en knabbelen.

Omdat zij ook oor en aanalklier problemen had, gingen we eerst naar de voeding. Maar ik denk dat een combinatie ook kan. Dat we normaal zeggen voor allergie; voeding aanpassen. Maar dat contact allergie ook uit weerstand, reactie op voeding kan voortkomen. Dat zie je humaan toch ook bij div ziekte's.

Ik heb auto immuun ziekte's en ze zeggen steeds vaker suikers bijv weg te laten voor ontstekingen. Ongeacht welke ontstekingen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:19

Mijn York draagt schoentjes als ik naar het park ga dat scheelt een hoop gelik.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:00

Super sneu die jeuk.. ik ken het van mijn ouders hond. Er is nog steeds geen oplossing zo sneu. Dat beestje zit onder de korsten.

Ze hebben een omgevingsallergie test gedaan maar daar is niks uitgekomen. Langs geweest bij een diëtist. Die spuiten om de jeuk te stoppen maar dat hielp niet. Tabletjes gegeven tegen de jeuk. Het ging goed tot kort. Hij zit op vers vlees en dat wordt aangevuld met mineralen en vitamines die hij nodig heeft. Het blijft een lastig ding. Waar het door komt geen idee.. Paar jaar geleden heeft hij wel iets in het bos te pakken gehad en we weten niet wat het is... Misschien dat zijn afweersysteem daarom helemaal in de war is. Wij hebben nog steeds geen oplossing gevonden. Hij zit nu aan de antibiotica omdat het ontstoken is.

Heb je ook honingzalf al geprobeerd voor het jeuken?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 12:04

@ superpony,
Hij is idd ook gevoelig op sommige voeding/dat lijkt het te versterken, dus zal zeker wel wat inzitten.

@ Marleen_usar
Schoentjes gebruiken wij ook en we vermijden het bos in de zomer.

@ Dondon,
Honingzalf nog niet geprobeerd, zalfjes waren best te vermijden omdat hij ook gevoelig is voor de bacteriën en gisten op zijn huid.
Via de DA nu de Douxo s3 pyo droogshampoo en calm shampoo gekregen. Dit lijkt ook te verlichten.
Hier slaan de cytopoint injecties gelukkig aan. Wat erg dat jullie de oorzaak niet kunnen vinden. Zo sneu he dat je ze niet kan helpen. Ik ben nu wel blij dat wij eindelijk íets van antwoord hebben maar ook iets dat voorlopig lijkt te werken zodat hij toch alvast niet meer zo jeukt.
Da gaf wel aan dat sommige honden uiteindelijk niet meer reageren op de cytopoint dus dat zal nog afwachten worden.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:41

Hopelijk dat het blijft werken inderdaad. Het is wat... jeuk is erger dan pijn zeggen ze wel vaak.

Mijn ouders gaan nu de test aanvragen bij Maasduyn nav dit topic. Een goede tip van jullie!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 12:57

Ik heb de Artuvetrin serum test laten doen via de DA, dan testen ze met bloed. Wel érg prijzig (€200,-)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:07

Dat is dus weer een andere test die hij heeft gehad. Hij had een test waarbij ze bloed op de kweek hebben gezet voor een omgevingsallergie. Ik geef deze ook even door. Die was ook prijzig. Maar goed, willen het beste voor het beestje natuurlijk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:03

Ons hondje had deze klachten al. Maar een paar jaar geleden gingen wij ergens in een afgelegen bos lopen met nieuwjaars dag. Lekker rustig en vrij.

We zagen op een gegeven moment wat vaten liggen in de bosjes, dus honden bij ons, wijd er omheen natuurlijk en verder door.

In de auto draaiden ze volledig door, beiden. Ik heb thuis de da gebeld en ze in een bad met betadine gezet. Dat hielp steeds kort, maar er was niks te zien en ze bleven verder gelukkig oke.
Natuurlijk gemeld en een 2 uur later werd het wel rustiger, maar was heel naar.

Daarna wel vaker in een badje gezet als het teefje last heeft. Ik vind een badje betadine dan redelijk veilig. Zalf smeren likken ze weg en haar broertje helpt daar natuurlijk bij. Daarbij kan je met vettige zalf een hond niet laten rondlopen in huis.

Schoentjes voor buiten heb ik serieus overwogen. Al is het puur om te testen of dat al zou schelen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 18:20

Schoentjes helpen zeker wel als ze ook jeukende pootjes hebben. En als ze goed passen, raak je ze ook niet zomaar kwijt. Wij hebben er zeker profijt van. En ineeens handig in de winter met zout haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:17

BillyJ schreef:
Schoentjes helpen zeker wel als ze ook jeukende pootjes hebben. En als ze goed passen, raak je ze ook niet zomaar kwijt. Wij hebben er zeker profijt van. En ineeens handig in de winter met zout haha

Heb je foto's?

Bij ons zijn het puur de pootjes.

Daarom is de link met de oren en voorheen anaalklieren lastig te leggen. Maar de anaalklieren is ze wel echt overheen al 2,5 jaar.

En wat denken jullie van stress?

Ik heb eergister een paard laten inslapen, dus ik was natuurlijk "anders". GIster was ik ook heel erg van slag en met naar bed gaan, deed zij zo ontzettend raar. Heel angstig, niet van me vandaan willen.

Omdat mn man al sliep heb ik een slaapzak gepakt en met haar op de bank gelegen. Mijn suoer gevoelige, herplaats reu deed helemaal niks.
Vandaag ook aan me hangen, maar redelijk normaal. Alleen toen wij gingen zitten eten als een gek zitten likken en knabbelen.

Ik probeer echt alles normaal te doen en we hebben vanwege de dieren wel het gewone ritme, maar kan niet alles uitzetten. Maar ze reageerde zo ontzettend raar gisteravond.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 21:54

2 van mijn honden zijn ook erg stressgevoelig en dit kan dus zeker de symptomen versterken!

Qua schoentjes , ik heb ze van ruffwear, maar ook een paar van trixie denk ik? Veel verschil in prijs maar ze doen het beiden goed.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 23:40

BillyJ schreef:
2 van mijn honden zijn ook erg stressgevoelig en dit kan dus zeker de symptomen versterken!
Als ik niet lekker in mijn vel zit/pijn heb, doet mijn BC ook heel afstandelijk bvb, wil niet komen, niet knuffelen en kan ook echt wat raar doen..
Mijn stafford is dan ook heel timide en teruggetrokken bvb.
Qua schoentjes , ik heb ze van ruffwear, maar ook een paar van trixie denk ik? Veel verschil in prijs maar ze doen het beiden goed.
oh oeps hahaha wou editen maar tis iets anders geworden :')

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:37

Ik h3b een amerikaanse bully xl gehad

Zij had enorme jeuk en atopie
Soms werdt het erger en ging ook elimineren

Dokter zelf geloofde niet in allergie

Zelf kwm ik eracgter dat het gras en mijten moesten zijn!

Zodra ze met dr buik gras aanraakte was ze die avond rood

En bepaalde dagen(seizoenen) kon ze t niet eens verdragen zelfs naar gras te kijken

Hartveracheurend
Dikke rode ogen
Instant jeuk en schuren tor bloedens toe

Nog steeds geloofde de arts niet in allergie en ze stond op apiquel(?)

Layer hielp dit steeds minder en kreeg ze predbison
Verschillende onderzoelen gedaannop de huid en bepaalde shampoo wat wel hielp maar dat was altijd max 3 dagen
Ze rooknook apart en ooronsteking na ooronsteking

Uiteindelijk laten testen door een dierenarts die wel geloofde in allergie en jahoor 7 allergieen
Waaronder dus gras mijten vlooien kruiden en nog meer
Nu krijgt ze therapie dmv van allergeen prikken om haar resistent proberen te krijgen

Kun je ook niet testen,

Die onderdrukingspillen zijn helaas idd niet alles

Ik hoop dat je gauw de allergeen kunt vinden

Edit
Sorry had gereageerd op je openingspost en nog niet gelezen
Fijn dat je hebt kunnen testen

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:51

Zonnetje81 schreef:
Ons hondje is compleet nieuw sinds we apoquel gebruiken! Hadden we veel eerder moeten doen! Apoquel werkt juist goed als het niet om voedselallergie gaat maar omgevingsallergie. Aanmodderen is zoveel malen zeiliger.

Bij mijn hondje helaas niet
De eerste weken leek het beyer te gaan maar op de lange termijn niet en ze werdt er lusteloos van

Uiteindelijk ook helaas 10 dagen prednison moeten gebruiken na maaanden aanklooien en toen had ze zo een jeuk dat ze dag en nacht niks anders deed en bleef jeuken
Dus dat was even de enigste optie ,aldus de dierenarts
Maar na de 10e dag mooi mee gestopt,was er sowieso niet zo weg van evenals de apiquel,alleen werdt ze can de predbison een erg andere hond

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 12:10

Prednison is natuurlijk erg zware medicatie, dus vrij logisch dat je hond daar "anders" van word.

Omdat wij 1st alles met voer hebben uitgesloten bleef er alleen nog de omgeving over. Ben nu blij dat ik op zen minst iets van idee heb op wat hij reageert. Al kan ik helaas niet al die invloeden weghalen.

Wel sneu dat bij jullie niks/weinig aanslaat. Daar had ik ook schrik voor. "Stel nu dat het allemaal niét werkt? Een hond met levenslang verschrikkelijke jeuk?"

Hier gelukkig nooit echt erge problemen, buiten de jeuk.
Altijd redelijk rustige huid en ... vandaar dat er 1st dus ook niet direct werd gedacht aan omgeving, maar eerder voer.
In de zomer en bij sommige gebieden krijgt hij idd wel rode jeukende pootjes. Vooral aan zijn enige witte pootje om de 1 of andere reden. Alsof die huid toch gevoeliger is. Maar dat stukje vermijden we dus standaard al.

Gaat nu afwachten worden want op bvb koolzaadpollen teste hij heel hoog en laat dat hier nu net zowat overal staan in de velden ...

Ik las laatst een topic van iemand die opzoek was naar een soort "eczeemdeken" voor haar hond die ook extreem op pollen ed reageerde.. mss is dat ook wel wat .. maar reageren ze niet meer op het inademen ervan dan de effectieve aanraking?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:23

Maar hebben jullie wel alles qua voer uitgesloten? Kvv kan niet vanwege onderweg (ik voer altijd vlees, ook onderweg. Moet nu eenmaal bij mijn hond) en bij eliminatie dieet krijg ik het idee dat jullie dat met brokken geprobeerd hebben. Heb je nooit een echt eliminatie dieet geprobeerd met enkel en alleen maar vers?

Zoals ik al zei kan mijn hond dus tegen geen enkele brok. De ene gaat iets langer goed, maar bouwde wel op en kan nu ook niet meer. Er zit iets in alle brokken waar hij op reageert. Sommige dingen als pasta kan hij ook niet tegen, maar brood gek genoeg wel terwijl ik dacht dat hij reageerde op graan, kan het niet te vaak geven, maar soms wel een stukje. Op kvv met een toevoeging erin reageert hij ook. Vacht ziet er goed uit, ontlasting is altijd goed en enige wat je ziet en merkt is soppen op zijn poten en die gaan kapot en jeuk op buik die door krabben ook rood wordt dan. Nooit problemen met oren gehad, pas toen hij iets at waar hij echt niet tegen kon ging hij na een tijd aan oren krabben. Maar geen ontstekingen oid. Na zo'n reactie moest ik echt weken wachten voordat hij weer normaal was. Dus ook niks nieuws proberen tot hij weer weken lang normaal reageerde.

Als je nooit echt een eliminatie dieet
op vers vlees hebt geprobeerd kan het naast de omgeving alsnog ook voer zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:24

OOk gerkenbaar. Hier bijt ze haar pootjes nooit kapot, ook niet als ze er even flink aan kauwt. Witte pootje voor verkleurd iets en lijkt meer te jeuken.
Rest van de huid puntgaaf, net als de vacht.

Wij hebben echt een lange zoektocht gehad met de voeding, maar ik denk niet dat je alles kan testen met voeding. Ook omdat een reactie op voeding soms langer kan duren en het is niet altijd alleen het dier dat erin zit. In brok zit al zoveel, dat een minimale toevoeging net het probleem kan zijn, maar vindt dat maar uit.

Ik heb weleens een voer gegeven waar ze het redelijk op deed, maar haar broertje bijv ontzettend onrustig van werd. Ook daarvoor zouden de omega's van belang zijn.

Maar hill's prescription voor allergie werd ze juist slechter van. Heb die voor omgevings allergie toen niet geprobeerd en haar zo snel mogelijk teruggezet op haar oude voer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:29

MyWishMax schreef:
Maar hebben jullie wel alles qua voer uitgesloten? Kvv kan niet vanwege onderweg (ik voer altijd vlees, ook onderweg. Moet nu eenmaal bij mijn hond) en bij eliminatie dieet krijg ik het idee dat jullie dat met brokken geprobeerd hebben. Heb je nooit een echt eliminatie dieet geprobeerd met enkel en alleen maar vers?

Zoals ik al zei kan mijn hond dus tegen geen enkele brok. De ene gaat iets langer goed, maar bouwde wel op en kan nu ook niet meer. Er zit iets in alle brokken waar hij op reageert. Sommige dingen als pasta kan hij ook niet tegen, maar brood gek genoeg wel terwijl ik dacht dat hij reageerde op graan, kan het niet te vaak geven, maar soms wel een stukje. Op kvv met een toevoeging erin reageert hij ook. Vacht ziet er goed uit, ontlasting is altijd goed en enige wat je ziet en merkt is soppen op zijn poten en die gaan kapot en jeuk op buik die door krabben ook rood wordt dan. Nooit problemen met oren gehad, pas toen hij iets at waar hij echt niet tegen kon ging hij na een tijd aan oren krabben. Maar geen ontstekingen oid. Na zo'n reactie moest ik echt weken wachten voordat hij weer normaal was. Dus ook niks nieuws proberen tot hij weer weken lang normaal reageerde.

Als je nooit echt een eliminatie dieet
op vers vlees hebt geprobeerd kan het naast de omgeving alsnog ook voer zijn.

Wij hebben dat een tijd gedaan en ze bleef reageren. Dan moet je door, maar toch elke keer weer iets nieuws testen.
De slechte reacties zijn echt naar. En ons hondje had toen juist heel erg last van haar anaal klieren.

Maar je hebt nu wel of niet nog de reactie op die poten en krabben op de buik? Of was dat alleen met iets door KVV. Anders vind ik die KVV nog steeds geen oplossing als je hond toch jeuk houdt.

Maar qua KVV is er ook heel veel en steeds meer. Ook dan zou je weer diverse merken moeten proberen naast alleen het dier.

En naast dat wil je wel redelijk compleet voeren. 1 soort dier vind ik zelf eigenlijk erg eenzijdig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:38

Je begint met 1 diersoort en dat bouw je uit. Dat is echt niet slechter als voeren waar een hond niet tegen kan. Tenzij hij dus maar 1 ding kan eten, ja.

En nee, mijn hond heeft nergens meer last van. Die kan tegen alle soorten kvv of zelf samengesteld, als er maar geen kunstmatige toevoegingen zijn. Zoals vitamines of calcium. Merken hoefde ik niet uit te proberen als het gewoon alleen kvv zonder toevoegingen was. Een konijn wordt geen ander dier in een ander merk. Alleen bij toevoegingen zou ik moeten testen.

Maar juist vanwege toevoegingen aan brok kan je daarmee niet elimineren. En dus ook niet met een kvv met toevoegingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:43

MyWishMax schreef:
Je begint met 1 diersoort en dat bouw je uit. Dat is echt niet slechter als voeren waar een hond niet tegen kan. Tenzij hij dus maar 1 ding kan eten, ja.

En nee, mijn hond heeft nergens meer last van. Die kan tegen alle soorten kvv of zelf samengesteld, als er maar geen kunstmatige toevoegingen zijn. Zoals vitamines of calcium. Merken hoefde ik niet uit te proberen als het gewoon alleen kvv zonder toevoegingen was. Een konijn wordt geen ander dier in een ander merk. Alleen bij toevoegingen zou ik moeten testen.

Maar juist vanwege toevoegingen aan brok kan je daarmee niet elimineren. En dus ook niet met een kvv met toevoegingen.

Ik weet hoe elimineren met KVV werkt, maar dat is een kwestie van testen en als je hond dan op soorten niet goed reageert ben je echt wel lang bezig om te zoeken naar wat wel werkt. Dat betekent dus wel weken, maanden en misschien zijn wij toen wel 2jr bezig geweest waarin ze jeuk had en hield. Met dus ook hele slechte oren en anaalklieren.

Dan stop je op een gegeven moment echt met elimineren. En dan had je nog net dat ene kunnen proberen, want er is altijd wel weer iets of een ander merk dat je niet hebt gegeven. Maar een hond laten jeuken die gehele periode is gewoon soms te lang.

Daarbij kan een hond met allergie ook een tijd goed reageren op een soort en daar na een periode toch weer op gaan reageren.