Hond 'leren' loslopen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:46

Nikass schreef:
Maar ik reageer alleen maar op de opmerking "bat training is heel goed voor reactieve honden"...

Ah oei sorry haha .. ja ik bedoel met reactief ook "oooh ik ruik/zie daar iets dus ik MOET daar gaan snuffelen/heen rennen/trekken.. Dan reageert hij fel op de omgeving en prikkels van buitenaf, maar niet op de baas.
Mijn hond is ook zo en die werd "reactief" genoemd door de hondentrainer die ook mijn buurman is (*gezegend!). Daar kon je letterlijk een gebraden kip voor houden en die keek nog niet om :') TS zei dat de hond hier in kwestie ook geen/weinig aandacht had voor haar en ook fel durft trekken als hij iets wil gaan ruiken, een hond ziet, ..

Nu met battraining zoekt mijn hond eerder 1st aandacht/toestemming bij mij. Want hij begint nu te snappen dat trekken niet werkt.
Maar het helpt dus ook om je hond te leren terugkomen/aandacht houden in het algemeen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:25

Ah vandaar de verwarring :D
Ik heb een zeer reactieve hond, dat wil zeggen dat hij heel gevoelig is voor prikkels, dat alles binnenkomt en hij zich moeilijk voor prikkels kan afsluiten. Ook heeft hij de neiging om op alle prikkels te reageren.

Maar ik begrijp dat de term ook anders gebruikt wordt ;)
De hond van ts is juist een stoïcijns, onverstoorbaar type, zo begreep ik.
Dan is het inderdaad goed om te werken aan aandacht voor de baas, zolang de lat ook weer niet te hoog wordt gelegd. Want zo'n hond heeft echt geen interesse in volgen en dat soort oefeningen. Dus het zou wat mij betreft alleen gericht moeten zijn op het versterken van de band en een paar basiscommando's.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:01

Niet alle honden kunnen loslopen.
Dan is het jammer, maar helaas. Lange lijn er aan en gewoon doorlopen. Na een poosje leren ze vanzelf dat ze sneller moeten zijn, omdat ze anders omver worden getrokken :7

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:28

Rebel_Jits schreef:
Dan is het jammer, maar helaas. Lange lijn er aan en gewoon doorlopen. Na een poosje leren ze vanzelf dat ze sneller moeten zijn, omdat ze anders omver worden getrokken :7

Nee.
Dan zou een hond nooit uitgebreid kunnen snuffelen. Omver getrokken worden omdat je iets wil doen dat je ontspant. Heel gemeen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:32

Rebel_Jits schreef:

Beter geen hond nemen als je er zo over denkt :)*

Mjelleke

Re: Hond 'leren' loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:22

De honden van mijn ouders (ook berghonden: Tatra's) kunnen best goed loslopen, ik vertrouw ze daar denk ik zelfs meer in dan mijn puberende labrador. Ze zijn erg gehecht aan hun eigen mensen en houden die zelf in de gaten, zitten er niet aan vastgeplakt maar blijven wel in de buurt. Ze doen geen trucjes voor een beloning, dus het vraagt wel een andere manier van trainen.
Ik zou vooral gaan werken aan contact (oogcontact en hand touch) en aan een goede band, en aan rust/beheersing. Samen hersenwerkjes doen vinden die van mijn ouders ook leuk, maar niet te lang achter elkaar want dan vinden ze het saai/stom.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:32

Nikass schreef:
Rebel_Jits schreef:

Je (en Lisitano)) weet zeker niet hoe lang die lijn is? Dat is geen lijntje van 1,5 meter he. Dat is 8 meter, wat eigenlijk 16 meter loopruimte geeft. Genoeg tijd om te snuffelen en een plasje te doen.
Het wilt niet zeggen dat ik bij de eerste plas of een kak-moment ook stug doorloop he. Die duren nu eenmaal iets langer, dus dan kan je prima even wachten. Maar verder is de wandeling er om te lopen. Ik heb er de honden ook naar. Ze worden verschrikkelijk ongeduldig als ze op elkaar moeten wachten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:17

Mijn reactie gaat niet over de lengte van je lijn of het aanlijnen op zich, maar over hoe jij denkt dat het normaal is om om te gaan met je hond.
Let vooral even op je laatste zin uit het stukje dat ik gequote heb ;)

mvdbijl

Re: Hond 'leren' loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:28

Wij hebben een shiba inu kruising, deze staan er ook bekend om lastig los te kunnen.

Die van mij net zo, hij luistert aan de lijn perfect, alle cursussen tot EG2 ruim voldoende gehaald maar los maak hij er een spel van, pak me dan als je kan.. Ik woon in een drukke omgeving, ik laat hem niet los. Plus, waar mag je hond los? Hier bijna nergens.

Hij komt een aantal dagen per week bij mijn ouders op stal, daar hebben we alles laten omheinen, kan hij uren los en niet weg. Daarnaast trainen we 1 keer per week agility, kan hij ze ei kwijt en los, verder zie ik dat dus niet als een probleem. Ik heb het al jaren geoefend, het gaat 9 keer goed, de 10e keer niet. Ik heb geen zin om hem van het asfalt te schrapen dus het is zo..

Ik zou zeggen, ga met hem op les, zoek een leuke plek waar hij eens lekker los kan. Een trainingsveld of hondenspeeltuin, iemand met een wei?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:32

Rebel_Jits schreef:
Nikass schreef:

Je (en Lisitano)) weet zeker niet hoe lang die lijn is? Dat is geen lijntje van 1,5 meter he. Dat is 8 meter, wat eigenlijk 16 meter loopruimte geeft. Genoeg tijd om te snuffelen en een plasje te doen.
Het wilt niet zeggen dat ik bij de eerste plas of een kak-moment ook stug doorloop he. Die duren nu eenmaal iets langer, dus dan kan je prima even wachten. Maar verder is de wandeling er om te lopen. Ik heb er de honden ook naar. Ze worden verschrikkelijk ongeduldig als ze op elkaar moeten wachten.

Ik licht nog toe waar ik op reageer en dat is niet op de lange lijn.
Of denk jij dat een hond genoeg kan snuffelen ter ontspanning in die paar seconden dat je over 16 meter doet?
Als je hond nooit los loopt en aan de lijn omver getrokken wordt als hij snuffelt vind ik dat behoorlijk hondonwaardig.

Je schrijft nu dat jij er de honden naar hebt maar je geeft advies aan TS met een hond die erg duidelijk van snuffelen houdt. Dus ja, ik blijf erbij: heel gemeen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:24

mvdbijl schreef:
Wij hebben een shiba inu kruising, deze staan er ook bekend om lastig los te kunnen.

Die van mij net zo, hij luistert aan de lijn perfect, alle cursussen tot EG2 ruim voldoende gehaald maar los maak hij er een spel van, pak me dan als je kan.. Ik woon in een drukke omgeving, ik laat hem niet los. Plus, waar mag je hond los? Hier bijna nergens.

Hij komt een aantal dagen per week bij mijn ouders op stal, daar hebben we alles laten omheinen, kan hij uren los en niet weg. Daarnaast trainen we 1 keer per week agility, kan hij ze ei kwijt en los, verder zie ik dat dus niet als een probleem. Ik heb het al jaren geoefend, het gaat 9 keer goed, de 10e keer niet. Ik heb geen zin om hem van het asfalt te schrapen dus het is zo..

Ik zou zeggen, ga met hem op les, zoek een leuke plek waar hij eens lekker los kan. Een trainingsveld of hondenspeeltuin, iemand met een wei?

Lijkt me dat je het prima opgelost hebt zo. :j
Op sommige plekken in Nederland heb je nagenoeg geen losloopgebieden, of hooguit een mini veldje waar je niks kan.
Maar gelukkig zijn er ook nog wat plekken met fijne losloopgebieden. Als je die in je buurt hebt en je houdt van lange wandelingen (zoals ik ;) ) dan kan het heerlijk zijn als je hond los mee kan. Vooral ook als je méér honden hebt. Ik vind twee honden aangelijnd uitgebreid laten snuffelen bijvoorbeeld niet zo praktisch. Ze willen soms nog wel eens ieder een andere kant op, of in een ander tempo.
Andersom geldt natuurlijk ook, als je met een aangelijnde hond loopt, loop je misschien liever niet in een losloopgebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:09

Nikass schreef:
mvdbijl schreef:

Lijkt me dat je het prima opgelost hebt zo. :j
Op sommige plekken in Nederland heb je nagenoeg geen losloopgebieden, of hooguit een mini veldje waar je niks kan.
Maar gelukkig zijn er ook nog wat plekken met fijne losloopgebieden. Als je die in je buurt hebt en je houdt van lange wandelingen (zoals ik ;) ) dan kan het heerlijk zijn als je hond los mee kan. Vooral ook als je méér honden hebt. Ik vind twee honden aangelijnd uitgebreid laten snuffelen bijvoorbeeld niet zo praktisch. Ze willen soms nog wel eens ieder een andere kant op, of in een ander tempo.
Andersom geldt natuurlijk ook, als je met een aangelijnde hond loopt, loop je misschien liever niet in een losloopgebied.

Hier heb je ook geen losloopgebieden, maar we zitten wel aan het bos. Maar iedereen schijnt het wel als losloopgebied te beschouwen. Ik heb mijn reu aangelijnd, die is toen hij 8 maanden was gepakt door een duitse dog en sindsdien vind hij andere honden niet heel fijn en hij heeft de gedachte opgevat dat de aanval de beste verdediging is. Dus hij blijft aan de lijn en ik heb bepaalde tijden en stukken waar hij even los kan en zich uit kan leven. Aan de lijn is hij onder controle bij het zien van een andere aangelijnde hond of luisterende losloper. Maar als mensen hun honden los laten lopen en die loslopende honden komen op mij afgescheurd dan baal ik wel, zit ik niet op te wachten. 'Hij doet niets hoor!' roepen ze dan en ik dan zeg dat die van mij wel wat doet, worden ze boos :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:00

Ik herken je ergernis Mindim. Ik heb ergens gewoond aan het bos, maar daar mochten honden niet los.
Ik deed dat wel, maar onder bepaalde voorwaarden. Één daarvan was bij het zien van een andere hond altijd bij me roepen en aanlijnen.
Omdat het erg rustig was in het bos kwam ik met name op doordeweekse druilerige dagen vrijwel niemand tegen.
Maar altijd in het besef dat het geen losloopgebied was zorgde ik ervoor geen overlast te veroorzaken.
In een losloopgebied loop ik anders. Het is niet zo dat mijn honden alles mogen, maar ik ga ze niet bij elke andere loslopende hond bij me roepen.
Wel let ik altijd goed op de signalen van mijn honden. Zie ik spanning in de lichaamstaal van mijn reu? Dan roep ik hem bij me (en hij komt altijd). Ik voorkom graag conflicten. Dit uit sociaal oogpunt naar de ander, maar ook ter bescherming van mijn eigen honden. Mijn reu wil liever geen confrontatie, maar hij is wel "mannetje" genoeg om niet alles uit de weg te gaan. Op een positieve manier leer ik hem dat het hem meer oplevert om zich niet te willen laten gelden.