Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mizora schreef:Dat wisselt, maar ook bij stamboomnesten is het niet verplicht voor een FCI-stamboom, op een enkele uitzondering na. Dus dat zegt niets. In het buitenland zie je nog zeer regelmatig dat kampioenshonden/reuen volop dekken maar nooit geröntgend zijn.
Het wel of niet testen is niet voorbehouden aan gelegenheidsnesten, hoewel het met gelegenheidsnesten inderdaad nog wat minder gebeurt, tegelijkertijd is inteelt bij kruisingen weer geen probleem, wat voor een deel van de problemen al enorm scheelt (HD, ED en PL vallen daar buiten overigens, dit komt bij vrijwel alle rassen (de eerste twee bij grote, de laatste bij kleine) in mindere of meerdere mate voor).
Mindim schreef:Marloez schreef:Persoonlijk kies ik alleen voor dieren uit een asiel. Dan weet je meer over hun karakter zodat je zeker weet dat een dier bij je past.
Bij voorkeur kijk ik eerst in asiels in NL, maar aangezien daar naar mijn ervaring vaak veel honden zitten met gedragsproblemen kijk ik vervolgens verder naar goede stichtingen die honden uit het buitenland halen. Het voordeel bij sommige stichtingen is dat je een hond (pup) als opvang hond kunt adopteren en als deze echt bij je lijkt te passen heb je eerste keus om hem te adopteren. Als hij dan toch niet bij jou blijkt te passen dan kan hij naar een baas die wel bij hem past (zolang je hem nog niet echt geadopteerd hebt). Zo doe je sowieso iets goeds want de asiels in het buitenland zijn niet te vergelijken met de asiels hier, dus fijn als je je huis op zijn minst tijdelijk beschikbaar kunt stellen voor zo’n hond. Zeker als het om pups gaat want die verwilderen gauw in een asiel. Dan is het fijn dat ze in een gezins situatie op kunnen groeien.
Met pups uit het buitenland moet je juist uitkijken. Stichtingen die enkel pups bemiddelen daar moet je even bij achter je oren krabben. Bij fatsoenlijke stichtingen zijn er wel eens pups, maar niet vaak.
Marloez schreef:Ja wel als het om rashonden gaat. Maar niet als je goede stichtingen kiest die straathonden castreren/steriliseren en honden aan een nieuw baasje helpen. Je moet natuurlijk wel eerst de stichting geel goed screenen. Er zitten geweldige tussen!
Mizora schreef:Dat klopt, maar lid zijn en het reglement volgen van de rasvereniging is niet verplicht voor een stamboom. Daarnaast zijn er allerlei rassen waar meerdere verenigingen van zijn waarbij de ene veel meer/minder testen vereist dan de ander.
Chubby schreef:Maar zijn dat ook first-time eigenaren of mensen die al bekend zijn met het ras en een eventuele richtprijs weten?Wij verwachten een nestje rashonden. Ik heb 8 gegadigden op onze 'wachtlijst' via diverse kanalen en geen van hen heeft nog gevraagd naar de prijs van een pup
Mkango schreef:Chubby schreef:Wij verwachten een nestje rashonden. Ik heb 8 gegadigden op onze 'wachtlijst' via diverse kanalen en geen van hen heeft nog gevraagd naar de prijs van een pup
Maar zijn dat ook first-time eigenaren of mensen die al bekend zijn met het ras en een eventuele richtprijs weten?
SaraViavia schreef:Ik vergelijk het even met als ik een pony/paard zoek.
Als ik zie dat het een handelstal is blijf ik kort en zakelijk, zeg ik wat ik zoek en niet meer en niet minder.
Als ik een advertentie zie met "met pijn in mijn hart..." en "goed tehuis belangrijk etc" dan stuur ik even netjes een verhaaltje mee met wie ik ben, wat ik zoek, wat mijn plannen met hem/haar zijn en evt. zelfs een foto van bijvoorbeeld de weien/stallen hier.
Verder google ik altijd even op de naam van de verkoper of vraag bekenden of ze er ervaringen mee hebben. Dat lijkt me voor honden hetzelfde verhaal.
Toen wij op zoek waren naar een hond en specifiek wisten wat voor soort ras we wilden zijn we 3-4 fokkers gaan bellen en gevraag of zij nog honden wisten. Mijns inziens vermijd je op deze manier ook iets sneller de broodfokkers. Op deze manier kwamen we dus ook bij een ouder echtpaar die sporadisch een nestje fokten en geen honden via internet aanboden. Hier hebben we uiteindelijk een oudere hond kunnen kopen die ze eigenlijk niet te koop hadden, maar die gelukkig wel met ons mee mocht.
Succes!
fleurtjeuh schreef:Wat een uitgebreide antwoorden allemaal!
Super bedankt dat had ik niet verwacht
Dus algehele overeenkomt is dat het wel gevraagd wordt om jezelf en je situatie even voor te stellen en eventueel aan het einde te informeren naar een prijs.
En dat het bij fokkers toch wel meer gewenst is dat je je hebt ingelezen in de testen die gedaan (moeten) worden en dergelijke.
anjali schreef:Als je een paard zoekt wil je toch ook eerst de prijs weten voor je verder gaat onderhandelen.Waarom is het bij honden dan een taboe om dat te mogen vragen?
cursebreaker schreef:Afhankelijk van hun beweegredenen... Mijn voorkeur gaat bijvoorbeeld uit naar een atletische hond, waarbij een Weimaraner, boxer of ridgeback me het meeste aanspreekt. Maar stel dat ik straks ergens woon waarin ik de fysieke ruimte voor zo'n grote hond te beperkt vind, dan sluit ik ook niet uit dat het alternatief een corgi of teckel wordt. Alleen zou ik die beslissing tussen groot en klein wel nemen vóórdat ik fokkers benader.petitparis
haha omg ja dat is ook echt bijzonder hoe ze dan bij je komen met interesse in zulke verschillende rassen! En dan eindigen met een chi
Mkango schreef:cursebreaker schreef:Afhankelijk van hun beweegredenen... Mijn voorkeur gaat bijvoorbeeld uit naar een atletische hond, waarbij een Weimaraner, boxer of ridgeback me het meeste aanspreekt. Maar stel dat ik straks ergens woon waarin ik de fysieke ruimte voor zo'n grote hond te beperkt vind, dan sluit ik ook niet uit dat het alternatief een corgi of teckel wordt. Alleen zou ik die beslissing tussen groot en klein wel nemen vóórdat ik fokkers benader.petitparis
haha omg ja dat is ook echt bijzonder hoe ze dan bij je komen met interesse in zulke verschillende rassen! En dan eindigen met een chi
cursebreaker schreef:Zo zou ik het inderdaad ook doen, maar we weten natuurlijk niet in hoeverre die mensen al ervaring hadden met honden. Dan is uiterlijk vaak toch stap één en van daaruit ga je verder kijken (voordat je fokkers benadert - je moet je natuurlijk wel een béétje ingelezen hebben voordat je hen je vraag voorlegtMaar in het voorbeeld wat petit noemt moet je ook zeker even naar de karakters kijken, en die ras typische karakter kenmerken zijn echt heel erg verschillend van die rassen die ze opnoemt. En zeker als je dan eindigt met een chi. Ik snap dat je als je een voorkeur hebt voor atletisch er meerdere keuze mogelijkheden zijn, wat alleen maar fijn is ook, maar alsnog moet het karakter van dat specifieke ras wel ook bij je passenAl kun je geluk hebben dat een ras waarvan ras typische kenmerken normaal niet zo bij je passen, bij een specifiek individu van dat ras dan misschien alsnog wel past bij je. Maar in principe ga je vooraf al zoekend naar een hond waarvan je denkt dat de ras typische karakter eigenschappen bij je passen - da's mijn beredenatie dan. Ieder z'n eigen manier natuurlijk.