Houden of terugbrengen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:34

Is dit je eerste kat?

Needje schreef:
Nee katten zijn eigenlijk solitair. Waar uiteraard veel uitzonderingen zijn is het beter er niet standaard vanuit te gaan dat een maatje het beter maakt.

Maar en kat nemen omdat jij wil dat ie gezellig met jou doet is echt het domste wat je kan doen. :')
Katten bepalen zelf waar ze zin in hebben. Heb je mazzel heb je een knuffelige schootkat. Heb je pech heb je er een die zich niet eens laat aanhalen. Als je een beest wil dat je op schoot kan zetten als je zin hebt om te knuffelen kan je beter een cavia kopen.

Het is juist andersom. Katten zijn helemaal niet zo solitair als veel mensen denken. Ze jagen solitair. Zet je 2 kittens bij elkaar is de kans van slagen enorm groot, soms groeien ze later wat uit elkaar maar kunnen samen. Groeit een kitten vanaf 8 weken alleen op en breng je er een kat bij dan is de kans van slagen veel kleiner. Mede doordat het kitten nog weken opvoeding heeft gemist van moeders en minder sociaal wordt.

Dan is er nog verschil in katers en poezen, Katers hebben vaak meer ruimte nodig dan poezen.
Poezen leven in families. Zonen vertrekken en de minder dominante sluiten soms bij elkaar aan.
Maar nogmaals wat jagen en eten betreft is het ieder voor zich, op straat. Moeder jaagt ook haar dochters weg bij schaarste. In huis zijn er katten die samen uit een bak eten, omdat er genoeg is.
Die 2 van mij niet. Poes pikt het vriendelijk af van de kater, want kater laat het gewoon gebeuren. Deze poes heeft een stabieler karakter dan deze kater.

In dit geval alleen in goed overleg met asiel kijken, want waarom plaatst het asiel deze kat alleen als hij wel erg gesteld zou zijn op een soortgenoot? Dat zouden ze daar toch wel weten?

Fitzroy

Re: Houden of terugbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 16:01

Inmiddels het asiel gesproken en hij krijgt een proeftijdverlenging van 2 weken. En hij mocht ook zonder harnasje buiten, langzaam opbouwen. Dus ik heb hem vanmiddag op hun aanraden 5 minuten buiten gehad. Hij vond het heel spannend, zat te grommen en te dralen bij de deur maar uiteindelijk ging hij toch met dikke staart op onderzoek uit.
Zometeen ga ik nog op pad voor Feliway en Zylkene.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:14

Jis_ schreef:
Is dit je eerste kat?

Needje schreef:
Nee katten zijn eigenlijk solitair. Waar uiteraard veel uitzonderingen zijn is het beter er niet standaard vanuit te gaan dat een maatje het beter maakt.

Maar en kat nemen omdat jij wil dat ie gezellig met jou doet is echt het domste wat je kan doen. :')
Katten bepalen zelf waar ze zin in hebben. Heb je mazzel heb je een knuffelige schootkat. Heb je pech heb je er een die zich niet eens laat aanhalen. Als je een beest wil dat je op schoot kan zetten als je zin hebt om te knuffelen kan je beter een cavia kopen.

Het is juist andersom. Katten zijn helemaal niet zo solitair als veel mensen denken. Ze jagen solitair. Zet je 2 kittens bij elkaar is de kans van slagen enorm groot, soms groeien ze later wat uit elkaar maar kunnen samen. Groeit een kitten vanaf 8 weken alleen op en breng je er een kat bij dan is de kans van slagen veel kleiner. Mede doordat het kitten nog weken opvoeding heeft gemist van moeders en minder sociaal wordt.

Ben geen kattenkenner maar zo ervaar ik het ook. We hebben 2 katten (samen als kitten vanuit een opvang gekomen) die buiten elk hun weg gaan maar binnen vrolijk samen spelen of ergens op een kluitje liggen te rusten.
Zelfde verhaal met onze vroegere katten, geen familie van elkaar en niet samen aangekomen maar echt dikke vrienden.
We hebben ooit maar 1 kat gehad die een eenzaat was. Zij was een kitten van een worp waarvan zij de enige was. Dus alleen bij de moeder en bij ons was ze ook de enige kat. Toen er daarna een kat bijkwam was ze niet geinteresseerd. Maar de nieuwe kat heeft zich toen aangesloten bij onze hond. Dat waren 2 handen op 1 buik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:23

Ach jeetje.

Wat sneu voor het beestje dat hij geen rust lijkt te kunnen vinden :\
Je hoopt toch zo dat als je een wat oudere kat in huis haalt dat deze dan zijn draai kan vinden (en vooral de meubels met rust kan laten). Hopelijk heeft hij gewoon iets langer wentijd nodig en komen jullie er samen wel uit.

Dit is voor mens en kat beiden niet zo geslaagd :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:46

Goed bezig TS! Hopelijk helpt het buiten zijn hem een beetje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:08

Saskia9 schreef:
Vraag me eigenlijk af of er wel Katten bestaan die niet krabben aan meubels :+

Ik heb inmiddels tien katten gehad en geen enkele heeft aan de meubels gekrabd. Kwestie van opvoeden én de juiste inrichting. Er zijn vast uitzonderingen met volwassen herplaatsers maar daar baseer je het idee dat er geen katten bestaan die niet aan meubels krabben niet op natuurlijk.

Hier staan door het hele huis allerlei krab-/klimpalen en daar maken ze 'dankbaar' gebruik van. Ze hebben geen enkele nood om aan de meubels te krabben.

En volwassen herplaatser kan daar meer moeite mee hebben maar dan zou ik die kat begeleiden. Dus niet in een keer in een grote ruimte loslaten (is vaak veel te overweldigend en worden ze onzeker/onrustig van) maar rustig laten wennen in een kleinere ruimte.

Ik denk dat het ook helemaal niet verstandig is om deze kat nu naar buiten te doen, dat gaat zijn onzekerheid en onrust echt niet verbeteren. Hij heeft zo te lezen veel meer behoefte aan een vaste en voorspelbare omgeving. De werkkamer lijkt me de beste plek: lekker veel klim- en krabplekken, wat dozen en dekentjes en op zijn tijd gezelschap.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:34

Doubtless schreef:
poes schreef:

Dit. Zelfs met op en afspringen ontstaat schade. Mijn mening: als je je meubels krasvrij wil houden moet je geen katten houden.

Dat is toch helemaal niet relevant in dit topic? TS zeurt toch niet over een krasje of een haakje?

Er wordt wel degelijk gesproken over slopen en een unieke bank. Na een leven lang katten heb ik geleerd dat je beter kunt aanvaarden dat zij meer uren in je huis doorbrengen dan jijzelf en het huis dus echt niet meer van jou alleen is. Zelfs bij onschuldig op en afspringen komen er krassen.

Ik bedoel dit echt niet verkeerd. Maar als dit je stoort kun je beter iets anders zoeken als dier.
Laatst bijgewerkt door poes op 10-12-20 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:38

Fitzroy schreef:
Klagen? Dat vind ik wel wat te ver gaan eerlijk gezegd. Is het zo vreemd om niet te willen dat hij krabt aan nieuwe meubels ? Dit was voor mij juist een reden om geen kitten te nemen maar een volwassen kat.

Ze leren het iig niet af is mijn ervaring :+ wij hebben een afgekrabde salontafel, trapleuning die bijna door gekrabd is, staande spiegel met lederen omlijsting, de spiksplinternieuwe eet stoelen aan de zitting, het bed —> daaaaag :D
Verder een top kat.

Van de vorige veel minder die verkoos eerder de krabpaal en de matten. Daar eigenlijk geen bewuste schade van. We hebben de zetels wel erop uitgezocht (geen leer en zo).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:47

poes schreef:
Er wordt wel degelijk gesproken over slopen en een unieke bank.

Zeker. Maar jij hebt het over schade door het op en van de bank af springen. En "krasvrije" meubels. De kat van TS breekt de boel af, da's toch niet hetzelfde?

Ik gok zomaar dat TS met het eerste geen moeite zou hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:16

Ha zo. Dat weet ik niet.

Sowieso is een termijn van 4 weken erg kort. Mijn kattin liet zich maanden niet eens zien. En die veranderde jaren later door verandering in omstandigheden plots weer enorm.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:21

Doubtless schreef:
poes schreef:
Er wordt wel degelijk gesproken over slopen en een unieke bank.

Zeker. Maar jij hebt het over schade door het op en van de bank af springen. En "krasvrije" meubels. De kat van TS breekt de boel af, da's toch niet hetzelfde?

Ik gok zomaar dat TS met het eerste geen moeite zou hebben.

Ik denk als het je eerste kat is en voor volwassen kiest zodat je die ik hang overal in fase van kittens overslaat je wel al snel schrikt van een volwassen kat die het ook doen. Wil niet zeggen dat hij het over een paar weken nog doet. Ook in een herplaatsen gaat tijd zitten. De één meer als de ander.

Geen aannames richting TS.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:49

@ts hoe gaat het nu?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 14:29

Hij blijft zeker! Het is niet de kat die ik helemaal in gedachten had, maar we zijn gek op elkaar. Hij kan zo bang zijn buiten en trekt zich dan helemaal aan mij op. Ik wil hem gewoon heel graag een fijn huis bezorgen, dat heeft hij verdiend. Ik heb nog een extra krabpaal gekocht die pal naast de bank staat en dat werkt beter.
Gisteravond wilde hij voor het eerst echt zelf naar buiten en is hij zowaar 2 uur op pad geweest. Ik kneep hem al maar hij kwam uit zichzelf weer terug.
En thuiswerken vindt hij het mooiste wat er is. Hier heeft hij net met zijn kontje mijn laptop en computer uitgeschakeld :')

Afbeelding

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:30

Oh wat fijn zeg! Veel geluk met elkaar <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:36

<3 Hij is wel weg leuk hoor!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 14:37

Schatje hè <3

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:42

Heerlijk!!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:44

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:53

Wat een leuke update! Het is ook echt wel een leukerd om te zien.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:03

Wat een fijne update! Hij ligt erbij zoals een kat erbij hoort te liggen als je aan het werk bent: comfortabel op jouw toetsenbord. :D

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:20

Wat fijn dat hij blijft!

Ik heb hier 4 ex buitenzetten in de opvang zitten, deze hebben ruim 2 maand echt moeten wennen, zijn nu redelijk gesettelt maar het blijft allemaal nog wat spannend. Begin 2021 mogen ze naar hun nieuwe thuis verhuizen, 2 staan al gereserveerd de andere 2 zijn nog opzoek naar een fijne plek. Ze zijn allen super knuffelig en komen steeds meer los. Het zal voor hun ook flink wennen zijn als ze naar hun nieuwe plek toe gaan. Fijn dat je besloten hebt de kat toch te houden en hier zo goed mee bezig gaat. Sommigen hebben echt even de tijd nodig maar dat zijn ze zeker waard <3!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:23

oh wat een fijne update <3

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:33

Wat een fijne update zeg!! Veel geluk samen! <3

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:05

Wat een fijne update :-) Iets meer proeftijd was dus precies wat jullie nodig hadden :-)

Leuke, gezellige poes trouwens zo te zien :D, lief meehelpen met thuiswerken :D

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:10

Wat super om te horen! :D