Ervaringen oudere hond adopteren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:55

[***] schreef:
En blijkbaar veel als je het zo leest .. Ik had daar ook helemaal geen idee van .. Hoe kom je dan bij zo'n hond terecht? Via facebook ofzo? Of sites van de fokkers? Of.. ? Dat is een wereld die ik helemaal niet ken ;)

Heerlijk om die foto's van al die oudjes te zien <3

Gewoon een mail sturen naar fokkers. Ik zit in de kattenwereld, maar denk dat ook bij honden de meeste fokkers wel enkele dieren hebben rondlopen die weg mogen als er een goed huisje voor is. Ook vaak (al dan niet gecastreerde) mannetjes die worden gewisseld om nieuw bloed in te brengen. Niet dat die dieren ondertussen verwaarloosd worden of zo hoor :)

estja

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:06

Wij adopteerden een grote Duitse herder kruising van 6-7 jaar uit een Spaans asiel. Voor een Duitse herder is dat best al een leeftijd. Er was niets bekend van de hond omdat hij gevonden was, alleen dat hij goed was met kinderen. Bleek dus een keurig opgevoede hond te zijn die duidelijk een thuis had gehad in het verleden. Hij heeft nog 9 jaar bij ons gewoond en is toen ingeslapen omdat hij teveel pijn had van zijn artrose. Qua kosten hebben we een gebitsreiniging gehad en de laatste jaren medicijnen I.v.m. artrose en lichte incontinentie. Verder had hij nooit iets.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:18

Ik volg!
Wil nl exact hetzelfde. Ik denk dat ik een goed huis kan bieden aan een hond uit asiel. Heb wel paar eisen..maar die kun je op de sites meestal wel netjes aangeven. Ik heb twee katten..daar moet ie bij kunnen. En ik zou het fantastisch vinden dat ie mee kan naar stal..waar een hond aanwezig is, dus dat moet ook wel passen...verder tja...mijn man wil geen herder achtige ( nare ervaringen) - beiden geen "bull" types..ik weet hoe lief ze kunnen zijn...maar ook hoe niet lief... Man en ik zitten nog niet geheel op 1 lijn. Hij heeft altijd een hond gehad, en wil graag een pup. ( kun je zo lekker veel leren...) Ik ben meer van ..waarom een pup? ik wil juist een hond nog een mandje bieden..
( onze twee katten komen ook uit asiel, en ze zijn zooooooo dankbaar...das zo'n fijne wetenschap, en ja..die hebben een rugzakje..nou en..die heb ik ook ;-) geduld, liefde en boerenverstand kom je heeeel ver mee.)

Dat wil ik voor een hond ook. Ruimte zat hier, ook goed de tijd voor ( geen ondoordachte corona gekte)

Ik hou wat sites in de gaten ( verhuishond bv..leek me legitiem..) we zullen echt wel een match tegenkomen...ik heb mijn paard op gevoel gekocht, mijn katten op gevoel mee genomen..tot zover heeft mijn gevoel me niet in de steek gelaten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:38

Ik heb intussen de vragenlijst van het asiel waar de 2 kleintjes zitten ingevuld, was nogal een werk zeg, en ik vond het ook moeilijk. Maar we zullen het zien of het mij ergens brengt. Dit weekend komen er kandidaten, ze zouden mij op de hoogte houden.

Meteen ook even geïnformeerd naar een nieuwe hond bij hun, een 2-jarige teckel/chihuahua-kruising. Maar ik voldoe niet aan de voorwaarden dus zal wel niks zijn.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:40

Jammer dat ik dit niet eerder heb gezien, ook ik wil graag mijn verhaal doen. In 2006 liet ik mijn laatste hond inslapen en daarna kwamen er door ontslag oppashonden. In 2019 kwam ik via een klant op het spoor van een teefje, dat al 3 jaar in een shelter zat in Malaga (Spanje). Na overleg met het gezin kwam in december Zoe met een groep honden aan in Nederland. Maar wat weet je en kan je verwachten, is ze zindelijk, bang, blaft ze veel? Kan ze met de andere oppas hondjes overweg? Ik heb nog nooit zo'n gemakkelijke hond gehad! Ze maakt in huis geen geluid, ligt vaak te slapen en is zo zindelijk. Zoe is wel wat assertiever geworden, was in het begin erg bang. Hoewel ze er goed uitzag, is ze een paar kg aangekomen en glanst nu (had veel dood haar) en is vaak gewassen. Ze is afkomstig van een stichting en de kosten waren niet hoog.
Ik moet toegeven dat wij met haar ontzettend geboft hebben, niet iedere hond is zo. Voordeel is met een buitenlandse hond dat ze vaak al gecastreerd zijn.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:07

Nikass schreef:
Och Jets, wat lief <3

Ik ben waarschijnlijk naïef ofzo, maar ik wist niet dat fokkers hun moederhonden weg doen. Dat vind ik best teleurstellend -O-
Ze deden haar destijds weg omdat ze niet meer in de roedel paste. De fokker vond het heel erg dat ze weg ging. Dat gaat soms gewoon zo. En voor Jessica is het goed geweest hoor. Ze kreeg nu bakken aandacht van mijn ouders in plaats van een van vele labradors te zijn. Dit is een foto van haar van afgelopen juni. Toen werd ze 15 jaar oud.
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:07

LadyAnna schreef:
Jammer dat ik dit niet eerder heb gezien, ook ik wil graag mijn verhaal doen. In 2006 liet ik mijn laatste hond inslapen en daarna kwamen er door ontslag oppashonden. In 2019 kwam ik via een klant op het spoor van een teefje, dat al 3 jaar in een shelter zat in Malaga (Spanje). Na overleg met het gezin kwam in december Zoe met een groep honden aan in Nederland. Maar wat weet je en kan je verwachten, is ze zindelijk, bang, blaft ze veel? Kan ze met de andere oppas hondjes overweg? Ik heb nog nooit zo'n gemakkelijke hond gehad! Ze maakt in huis geen geluid, ligt vaak te slapen en is zo zindelijk. Zoe is wel wat assertiever geworden, was in het begin erg bang. Hoewel ze er goed uitzag, is ze een paar kg aangekomen en glanst nu (had veel dood haar) en is vaak gewassen. Ze is afkomstig van een stichting en de kosten waren niet hoog.
Ik moet toegeven dat wij met haar ontzettend geboft hebben, niet iedere hond is zo. Voordeel is met een buitenlandse hond dat ze vaak al gecastreerd zijn.

Dat vind ik nou het enige nadeel :o
Vooral bij de reuen, want die castreer ik liever helemaal niet. En bij de teefjes is het een beetje afhankelijk van de hond op welke leeftijd, maar niet vóór de eerste loopsheid in elk geval.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:11

Niqui ik wil niemand veroordelen hoor, maar zelf zou geen haar op mijn hoofd er aan denken...
Maar helaas is het bij paardenfokkers ook zo, op wat hogere leeftijd, na zoveel veulens, worden de fokmerries drachtig verkocht, of al ingeslapen. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:30

Het kleintje is geadopteerd .. Fijn voor het kleintje natuurlijk.
Hier blijf ik gewoon rustig rondkijken of er iets op mijn pad komt, heb geen haast.

De teckel/chihuahua-kruising werd niet meer over gesproken in de mail die ik ontvangen heb, maar zag intussen ook dat de aanvragen daarvoor gesloten zijn dus ze zullen wel genoeg reacties hebben waar vast iemand tussen zal zitten. Zal wel snel weg zijn.

Edit; zie net op de website dat die ook al geplaatst is, je moet er precies echt snel bij wezen tegenwoordig :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:40

Dank je, maar ik zoek in principe geen 2 honden, ik krijg dat echt niet verkocht aan mijn doggysitter, hoe gezellig het verder ook is. Daarnaast zie ik dat er al veel belangstelling voor is dus zullen wel vlot weg zijn. En zindelijk is toch wel een dingetje wat ik graag in orde zou willen hebben, en indien mogelijk al wat ervaring met alleen blijven maar dat is nog niet zo'n probleem.

Het valt mij trouwens wel op dat het asiel waar de kleintjes zitten bij zowat alle honden heeft staan dat deze enkel bij een andere hond geplaatst worden, en eigenlijk ook altijd dat je een grote tuin moet hebben. Vraag me dus af of ik überhaupt wel een kans maak bij hun daar .. Maar we gaan het zien.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:45

Snap ik, goed dat je selectief bent! Maar ik dacht: je weet maar nooit.

Dit asiel stelt best wat eisen. Ze komen nog net niet op huisbezoek, maar het heeft veel weg van een sollicitatie. Voor de honden op de langere termijn alleen maar goed natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat particuliere adoptie misschien makkelijker gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:47

Oh, het asiel waar ik de vorige vandaan had komt wel op huisbezoek (al weet ik het nu niet ivm Corona natuurlijk). Dat vond ik eigenlijk nog niet zo'n probleem. Maar hier heb ik het gevoel dat ik op voorhand al geen kans maak, door hun eisen en de vragenlijst die je verplicht moet invullen. Ik raak nog niet eens in het asiel zeg maar, laat staan dat ik een hond mee zou krijgen :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:53

Ik denk dat dat misschien ook deels te maken heeft met de extreme vraag naar honden in deze coronatijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:56

Geen idee, hier stond even terug in de krant dat ze nu allemaal hun honden beginnen binnen te brengen van in de eerste golf, omdat ze nu wel weer moeten gaan werken of niet meer thuis kunnen werken en het dan niet meer leuk is ofzo. Maar ik weet het verder niet, de honden die op de site komen zijn toch allemaal inbeslagnames en verwaarlozing enzo.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:27

Nikass schreef:
Ik ben wel verbaasd dat geadopteerde honden soms al ernstig ziek blijken te zijn. Worden honden niet altijd door een dierenarts gecheckt in het asiel?
Als de nieuwe eigenaar op de hoogte is van de ziekte en desondanks een hond adopteert is dat natuurlijk wel goed, maar als je een hond adopteert die ogenschijnlijk gezond is maar al in een ver gevorderd stadium van kanker blijkt te zijn, vind ik dat wel heftig als dat niet bekend is gemaakt.

Onze hond moesten we dus binnen een jaar in laten slapen ivm kanker. Maar ik neem het asiel niets kwalijk. Pas bij klachten waar onze eigen dierenarts niets meer mee kon, zijn wij naar Utrecht gereden. Ook daar konden ze eerst niets vinden. Pas na scans etc. werd duidelijk wat er aan de hand was. Neem ze dus echt niet kwalijk dat ze niets hadden gezien.

Bij onze laatste hond vond ik het wel weer wat anders. Bij de check up die we altijd doen bij onze eigen dierenarts kwamen toch wel heel wat problemen naar boven. Zo had hij bv 7! openliggende tandhalzen waar hij dus met eten en drinken vreselijk veel pijn aan gehad moet hebben. Na gebitsrenovatie direct een andere hond, die ook niet meer uit zijn mond stonk :D .

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:37

Hier ook op zoek nadat onze labradorkruising overleden is.
Maar als je kleine kinderen hebt, maakbje precies al helemaal geen kans.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:36

dromertje2 schreef:
Hier ook op zoek nadat onze labradorkruising overleden is.
Maar als je kleine kinderen hebt, maakbje precies al helemaal geen kans.

Waarom niet?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:10

Een vriendin van mij heeft ook een grote hond overgenomen van een herplaatsing stichting. Die bleek stokdoof te zijn en niemand wist er zgn iets van. Vind ik wel slecht.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:29

[***] schreef:
En blijkbaar veel als je het zo leest .. Ik had daar ook helemaal geen idee van .. Hoe kom je dan bij zo'n hond terecht? Via facebook ofzo? Of sites van de fokkers? Of.. ? Dat is een wereld die ik helemaal niet ken ;)

Heerlijk om die foto's van al die oudjes te zien <3

Onze tweede hond (ik voel me nu bijna schuldig omdat we gisteren onze pup hebben opgehaald) komt ook bij de fokker vandaan. Bij hem heeft ze twee keer een nestje gehad en nu was het tijd om een eigen huis te krijgen. Dat waren wij, maar onze oudste heeft gekozen, want voor ons hoefde het niet. Het oudje werd steeds hysterischer als wij thuiskwamen nadat we haar zus hebben moeten laten gaan. Als Walker niet goed had gereageerd op Saar hadden we haar niet mee genomen.

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:53

Ik zie dit topic nu pas, en wil toch even reageren. Mijn hond kreeg ik 2 jaar geleden op 2 jarige leeftijd (weet niet of je het echt een oudere hond kunt noemen maar een pup is het zeker niet). Dit was echt super, je hebt gelijk een hond met een persoonlijkheid. En gelijk een hond in huis en niet een heel afhankelijk speelgoed dier.

Het enige nadeel is wel dat de hond wellicht nog dingen moet afleren en dat dit gedrag dus gelijk heel storend kan zijn. Het is dan niet schattig en zonder consequenties zo als bij een pup. Dus of je moet accepteren dat de hond zich niet altijd gedraagt of je moet een stevige heropvoeding kunnen geven. Want een volwassen hond opvoeden vergt heel wat meer inspanning dan bij een pup, dat heb ik wel gemerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:08

Dank je wel, zelf vind ik een hond van 2 jaar niet oud, in het algemeen onder de 5 jaar niet zeg maar (en daarboven hangt het een beetje van het ras af). Mijn vorige hond hebben we ook op 3-jarige leeftijd uit het asiel gehad, en in het begin ook wel eens gevloekt, maar uiteindelijk was dit de braafste hond die je maar kon denken (in tegenstelling tot de vorige, die we vanaf pup hadden, en die op zich ook braaf was, maar toch heel anders).

Je zal altijd, bij elke hond, een vorm van opvoeding moeten doen, al is het maar aanleren van jouw gewoontes en routines. Dat is ook wat jouw hond jouw hond maakt, en dat is waarom ik het niet zou kunnen om bv. met andere honden te gaan wandelen of dergelijke, of te doggysitten. Ik wil iets wat echt van mij is :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:56

Zaterdag halen we Jack op hij heeft vanaf pup in Roemenië in het asiel gezeten. Dat is 8 jaar, ik ben heel benieuwd hoe het gaat?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:23

Veel geluk met Jack, wat zal dat een verandering voor hem zijn. Fijn dat jullie hem een warme mand gaan geven.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:06

Ik heb 2x een jack russell van 12 uit het asiel gehaald. Beiden heb ik ruim 4 jaar nog gehad en er super leuke honden aan gehad. Super trouw en super bindend aan hun nieuwe baasje. Ik heb er nu een die ik overgenomen heb van een gezin, ze was toen 7, nu inmiddels 12 en ook een super hondje. Als Billy gaat hemelen, zou ik zo weer een oudje uit het asiel halen. Heb wel echt een zwak voor jack russells.