sureido schreef:Sluit het topic dan gewoon want hoeveel mensen lezen alleen de OP en reageren. Dat riedeltje blijft doorgaan, ts heeft even kunnen uitblazen en klaar.
De opmerking staat inmiddels in de OP, zodat iedereen het gelijk kan lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Depende schreef:TS jouw verdriet mag er natuurlijk zijn en je boosheid op de situatie is volkomen begrijpelijk. Wil even een ander perspectief delen, misschien heb je er iets aan.
Een jaar of 6 geleden heb ik aan de kant van jouw buren gestaan. Daar heb (en dat doe ik nog wel) mij heel erg naar en verdrietig over gevoeld.
De kat van onze buren kwam vaak bij ons in de tuin en ook, als het hem lukte, bij ons binnen om brokjes van onze katten te eten. Onze hond van destijds probeerde die kat altijd weg te jagen. Op een avond zat de kat van de buren weer bij ons binnen brokjes te eten, waarschijnlijk door het wc raampje binnen gekomen. Ik wilde naar bed dus heb de kat opgepakt en wilde hem buiten zetten. Normaal gesproken zette ik hem buiten het hek, maar nu beet hij mij, ik liet de kat vallen en onze hond pakte de kat. Ze liet haar wel weer los en de kat rende weg, nog gezocht maar kat was nergens te vinden. Volgende ochtend met lood in de schoenen naar de buren. Daar bleek de kat in zijn gewone mandje te liggen slapen, zij hebben nog gekeken en er was niets aan de kat te zien. Grote opluchting. Helaas is hij een dag later alsnog overleden. Waarschijnlijk toch intern iets beschadigd.
Heb mijzelf echt wel verweten dat ik geen jas aan heb gedaan om de kat weg te zetten. Of de hond in de woonkamer had opgesloten of of of. Maar van de buren heb ik of de hond geen onvertogen woord gehad. Als zij ons iets verweten hadden dan was ik denk ik wel een beetje boos geworden.
Kortom de buren zullen zich ook naar voelen en ze zullen jullie verdriet ook goed begrijpen. Tenminste dat denk ik.
Hafje81 schreef:Ik heb inderdaad gedoeld op hun "intelligentie", met een reden. Ik ben zelf preventieadviseur, help bedrijven om ongevallen te voorkomen en doe onderzoek naar de oorzaken van ongevallen. Mijn buurman is dat ook, hij is zelfs nog een graadje hoger omdat hij onderzoek doet naar ongevallen in grote chemische bedrijven en inspecties doet op hoe men ongevallen wilt voorkomen. Daarmee dat ik er moeite mee heb om niet kwaad te zijn dat dit simpel voorkomen had kunnen worden met een zeil. Nee, het geeft geen volledige risicoloos gegeven (door zeil zakken, langs het zeil glippen), maar de kans is al een stuk kleiner.
Nee, daarmee wil ik nog steeds niet de verantwoordelijkheid op hun schuiven. Ze doen in hun tuin wat ze willen en het is niet aan hun om te zorgen dat katten niet in het zwembad duikelen. Het is gebeurd en het was mijn kat die op hun terrein liep (ik hou mijn katten liever binnen, maar zoals in de OP is gezegd, was Tijger een zwerfkat en onmogelijk binnen te houden) Met een tuin van 15 are, is het ook onmogelijk te verhinderen dat ze in andermans tuinen rondlopen. Weinig keuze hierin dus.
Ik hoop dat het dat wat meer kadert. en nogmaals, ik probeer het gewoon een plaats te geven, mijn gezond verstand weet dat ik van een ander op iemand anders zijn terrein over mijn kat niets moet verwachten
ThreeFingers schreef:In mijn achtertuin heb ik een flinke waterbak, met daarin een stok, zodat er in gevallen dieren er weer uit kunnen.
Dit had ik vroeger ook bij de paarden, een flinke balk in de waterbak, zodat erin gevallen dieren eruit kunnen.
Dit is ook beter voor de paarden, want een dood dier in het drinkwater is niet bepaald fris.
De buurman had theoretisch, vrij simpel, een balk, of iets in het zwembad kunnen doen, dat dieren niet verdrinken.
Maar eerlijk de meeste mensen staan daar niet bij stil..
Mizora schreef:Ik snap niet dat je je katten nog buiten je eigen grond laat komen. Het is nu dus al kat 4 die je door dit gedrag hebt verloren. De eerste drie hadden nog geluk dat ze een snelle dood hebben gehad, deze niet.
Hoe je hier mee moet om gaan is relatief simpel, leren van je fouten en zorgen dat je katten enkel nog op eigen grond blijven. De schuld naar de buurman schuiven is uitermate onlogisch. En wat je zegt over werken in preventie maakt het voor mij nog minder plaatsbaar. En ja, een tuin van 1500 meter is prima af te zetten zodat ze op eigen terrein blijven. En zo niet, dan maak je een ren van 100m2 waar ze toegang toe hebben en niet de hele tuin.
Mizora schreef:Ik snap niet dat je je katten nog buiten je eigen grond laat komen. Het is nu dus al kat 4 die je door dit gedrag hebt verloren. De eerste drie hadden nog geluk dat ze een snelle dood hebben gehad, deze niet.
Hoe je hier mee moet om gaan is relatief simpel, leren van je fouten en zorgen dat je katten enkel nog op eigen grond blijven. De schuld naar de buurman schuiven is uitermate onlogisch. En wat je zegt over werken in preventie maakt het voor mij nog minder plaatsbaar. En ja, een tuin van 1500 meter is prima af te zetten zodat ze op eigen terrein blijven. En zo niet, dan maak je een ren van 100m2 waar ze toegang toe hebben en niet de hele tuin.
Daan13 schreef:Ach ts toch wat sneu.
De meningen over kat binnen of buiten zal altijd blijven, zal de mensheid niet eens over worden.
Voor jou is het even heftig nu en baal je van alles, begrijpelijk.
Dit heeft tijd nodig om een plekje te geven.
De kat heeft bij jou een mooi mandje gehad.
Hafje81 schreef:Ik heb inderdaad gedoeld op hun "intelligentie", met een reden. Ik ben zelf preventieadviseur, help bedrijven om ongevallen te voorkomen en doe onderzoek naar de oorzaken van ongevallen. Mijn buurman is dat ook, hij is zelfs nog een graadje hoger omdat hij onderzoek doet naar ongevallen in grote chemische bedrijven en inspecties doet op hoe men ongevallen wilt voorkomen. Daarmee dat ik er moeite mee heb om niet kwaad te zijn dat dit simpel voorkomen had kunnen worden met een zeil. Nee, het geeft geen volledige risicoloos gegeven (door zeil zakken, langs het zeil glippen), maar de kans is al een stuk kleiner.
Nee, daarmee wil ik nog steeds niet de verantwoordelijkheid op hun schuiven. Ze doen in hun tuin wat ze willen en het is niet aan hun om te zorgen dat katten niet in het zwembad duikelen. Het is gebeurd en het was mijn kat die op hun terrein liep (ik hou mijn katten liever binnen, maar zoals in de OP is gezegd, was Tijger een zwerfkat en onmogelijk binnen te houden) Met een tuin van 15 are, is het ook onmogelijk te verhinderen dat ze in andermans tuinen rondlopen. Weinig keuze hierin dus.
Ik hoop dat het dat wat meer kadert. en nogmaals, ik probeer het gewoon een plaats te geven, mijn gezond verstand weet dat ik van een ander op iemand anders zijn terrein over mijn kat niets moet verwachten