emilyslaluna schreef:Heel erg bedankt voor je reactie!
Wat knap dat je zoveel met je honden loopt.Toch denk ik dat het opzich een uiterste is van het spectrum. Ik denk dat 98% van de hondeneigenaren niet aan hun dag beginnen met 1.5 uur wandelen.
Ik verbaas mij eigenlijk dat de hoeveelheid die ik van plan ben om te wandelen als te weinig gezien wordt. Het kan goed aan mijn omgeving liggen, maar iedereen die ik ken loopt echt niet meer dan dat op een normale dag. Zou de gemiddelde eigenaar dan een extreem verkeerd beeld hebben van honden houden?
Ik las ook ergens in de reacties over mentale uitdaging. Als je lekker met je hond wandelt, binnen en buiten speelt en uitdaagt met kunstjes etc, lijkt het mij best normaal. Of is daar ook een verkeerd beeld van bij de meeste eigenaren?
Ik bedoel dit echt niet afwijzend. Ik sta juist open voor andere meningen. Ik ben oprecht benieuwd naar wat er allemaal verkeerd is aan hoe de gemiddelde hond wordt gehouden. Ik was namelijk onder de indruk dat wat ik te bieden heb echt niet verkeerd is.
Als de ideale situatie geschetst zou moeten worden, wat is dat volgens jullie? Misschien dat ik daarvan kan leren, net zoals men beetje bij beetje leert dat paarden toch anders gehouden moeten worden dan vroeger.![]()
Wat betreft mijn toekomst voor na het studeren, dat blijft zeker een punt om over na te denken.
Ik vind dat je in jouw omstandigheden prima 1 hond kunt nemen, mits deze hond buiten al je verplichtingen om 100% op de eerste plaats komt en niet je huisdier maar je passie is.
Daar bedoel ik mee dat je buiten het uitlaten om, de plas en poep rondjes, de hond meeneemt om te sporten, dus ga je hardlopen, fietsen, skeeleren of steppen. Neem je hem mee op visite of je gaat niet. Wordt hij je vrije tijdbesteding, zwemmen, wandelen, chillen in de natuur en gewoon niks doen op een bankje.
Toen ik fulltime werkte, vrijgezel was en 1 hond had, 80 kilo Mastiff op een flatje, 3 hoog met een klein balkonnetje, was deze hond áltijd bij mij buiten mijn werk om. Winkelen, de kroeg in, sporten, visite, trainen én hij sliep op mijn bed. Dit was tevens mijn laatste enige hond, bij hem kwamen er uiteindelijk 2 bij. Toen had ik 3 honden en inmiddels een gezin met 2 kinderen. Ik werkte toen parttime. Maar bleef trainen met de honden én ze gingen nog steeds overal mee naar toe. En de kinderen gingen mee het bos in.
Nu zijn de kinderen groot, ben ik weer vrijgezel, werk weer fulltime vaak meer dan fulltime, heb inmiddels 4 honden en woon midden in het centrum van de stad met een postzegeltje tuin.
Wederom gaat al mijn vrije tijd op aan de honden. Steppen, fietsen, wandelen, trainen, mee met buitenritten, mee op vakantie. Weekendjes weg met de camper met de honden naar natuurgebieden om uren te struinen. Ze zijn nu wel meer alleen, maar kunnen binnen en buiten en zijn met z'n vieren. Maar zoals gezegd, al mijn vrije tijd gaat op aan hen. Niet perse om uren en uren te wandelen maar wel samen dingen doen.
En ik hoor jou dat niet zeggen, ik lees dat je de hond zijn basisbehoeftes kunt bieden en dat vind ik persoonlijk niet genoeg voor 1hond alleen. Ja er zijn meer dan genoeg honden die zo leven en dat vind ik zelf zielig voor een hond. Je ziet dan vaak een hond waar de twinkeling uit is, een aangepast dier zonder vreugde. Ik vind het geen fijne manier om een hond te houden.
Nogmaals 1 hond houden die volledig je maatje is in alles is prima te doen onder jouw omstandigheden, maar als je niet bereid bent zijn maatje te zijn op elk vrij moment dan moet je er niet aan beginnen.