Advies adoptie hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:10

emilyslaluna schreef:
Heel erg bedankt voor je reactie!
Wat knap dat je zoveel met je honden loopt. :j Toch denk ik dat het opzich een uiterste is van het spectrum. Ik denk dat 98% van de hondeneigenaren niet aan hun dag beginnen met 1.5 uur wandelen.

Ik verbaas mij eigenlijk dat de hoeveelheid die ik van plan ben om te wandelen als te weinig gezien wordt. Het kan goed aan mijn omgeving liggen, maar iedereen die ik ken loopt echt niet meer dan dat op een normale dag. Zou de gemiddelde eigenaar dan een extreem verkeerd beeld hebben van honden houden?

Ik las ook ergens in de reacties over mentale uitdaging. Als je lekker met je hond wandelt, binnen en buiten speelt en uitdaagt met kunstjes etc, lijkt het mij best normaal. Of is daar ook een verkeerd beeld van bij de meeste eigenaren?

Ik bedoel dit echt niet afwijzend. Ik sta juist open voor andere meningen. Ik ben oprecht benieuwd naar wat er allemaal verkeerd is aan hoe de gemiddelde hond wordt gehouden. Ik was namelijk onder de indruk dat wat ik te bieden heb echt niet verkeerd is.

Als de ideale situatie geschetst zou moeten worden, wat is dat volgens jullie? Misschien dat ik daarvan kan leren, net zoals men beetje bij beetje leert dat paarden toch anders gehouden moeten worden dan vroeger. :o

Wat betreft mijn toekomst voor na het studeren, dat blijft zeker een punt om over na te denken :j .

Ik vind dat je in jouw omstandigheden prima 1 hond kunt nemen, mits deze hond buiten al je verplichtingen om 100% op de eerste plaats komt en niet je huisdier maar je passie is.
Daar bedoel ik mee dat je buiten het uitlaten om, de plas en poep rondjes, de hond meeneemt om te sporten, dus ga je hardlopen, fietsen, skeeleren of steppen. Neem je hem mee op visite of je gaat niet. Wordt hij je vrije tijdbesteding, zwemmen, wandelen, chillen in de natuur en gewoon niks doen op een bankje.

Toen ik fulltime werkte, vrijgezel was en 1 hond had, 80 kilo Mastiff op een flatje, 3 hoog met een klein balkonnetje, was deze hond áltijd bij mij buiten mijn werk om. Winkelen, de kroeg in, sporten, visite, trainen én hij sliep op mijn bed. Dit was tevens mijn laatste enige hond, bij hem kwamen er uiteindelijk 2 bij. Toen had ik 3 honden en inmiddels een gezin met 2 kinderen. Ik werkte toen parttime. Maar bleef trainen met de honden én ze gingen nog steeds overal mee naar toe. En de kinderen gingen mee het bos in.

Nu zijn de kinderen groot, ben ik weer vrijgezel, werk weer fulltime vaak meer dan fulltime, heb inmiddels 4 honden en woon midden in het centrum van de stad met een postzegeltje tuin.
Wederom gaat al mijn vrije tijd op aan de honden. Steppen, fietsen, wandelen, trainen, mee met buitenritten, mee op vakantie. Weekendjes weg met de camper met de honden naar natuurgebieden om uren te struinen. Ze zijn nu wel meer alleen, maar kunnen binnen en buiten en zijn met z'n vieren. Maar zoals gezegd, al mijn vrije tijd gaat op aan hen. Niet perse om uren en uren te wandelen maar wel samen dingen doen.

En ik hoor jou dat niet zeggen, ik lees dat je de hond zijn basisbehoeftes kunt bieden en dat vind ik persoonlijk niet genoeg voor 1hond alleen. Ja er zijn meer dan genoeg honden die zo leven en dat vind ik zelf zielig voor een hond. Je ziet dan vaak een hond waar de twinkeling uit is, een aangepast dier zonder vreugde. Ik vind het geen fijne manier om een hond te houden.

Nogmaals 1 hond houden die volledig je maatje is in alles is prima te doen onder jouw omstandigheden, maar als je niet bereid bent zijn maatje te zijn op elk vrij moment dan moet je er niet aan beginnen.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:13

Het klinkt meer alsof je alleen maar bevestiging wilt hebben om het wel te doen.

Ik zou het niet doen, kijk eerst maar eens hoe je leven is als je afgestudeerd bent. En ook een oudere hond heeft aandacht nodig. Mijn bejaarde honden zouden echt niet happy zijn als ik fulltime zou werken plus reistijd. Die lopen nog gewoon dezelfde wandelingen als mijn jonge hond, oud betekend niet gelijk dat je maar weinig met ze hoeft te doen. En opvang moet je ook wel zeker van zijn, want als dat wegvalt heb je ook weer een probleem.

En wat WeCo zegt ben ik het mee eens. Mijn studio is de helft van jouw appartement, maar mijn honden staan op de 1e plaats. Ik maak de tijd voor ze om genoeg met ze te doen, zodat ze tevreden zijn en betrek ze bij mijn activiteiten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:16

Ik vind jullie situatie al twijfelachtig, maar in combinatie met een adoptiehond zou ik dat zeker niet doen. Waarom niet? Een kennis van mij vangt al een paar jaar honden op, en van de (laat maar zeggen) 10 honden, waren er maar 3 zonder gedragsproblemen of die nog helemaal moesten opgevoed. Dus met andere woorden, daar ga je veel tijd en zorg aan kwijt zijn. Je moet dus mazzel hebben dat je een goede hond treft ook. Meestal zijn ze wel eerlijk met de verhalen, maar ik weet ook dat het wel eens wat mooier wordt gemaakt wanneer ze er echt niet vanaf komen. Dat zal niet overal zo zijn, maar houd het in de gaten.
Misschien kun je herplaatsers in de gaten houden? Wellicht komt er nog wat interessants voorbij. Ook dan heb je kans op gedragsproblemen, maar wel minder snel dan adoptiehonden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:10

WeCo schreef:
emilyslaluna schreef:
Heel erg bedankt voor je reactie!
Wat knap dat je zoveel met je honden loopt. :j Toch denk ik dat het opzich een uiterste is van het spectrum. Ik denk dat 98% van de hondeneigenaren niet aan hun dag beginnen met 1.5 uur wandelen.

Ik verbaas mij eigenlijk dat de hoeveelheid die ik van plan ben om te wandelen als te weinig gezien wordt. Het kan goed aan mijn omgeving liggen, maar iedereen die ik ken loopt echt niet meer dan dat op een normale dag. Zou de gemiddelde eigenaar dan een extreem verkeerd beeld hebben van honden houden?

Ik las ook ergens in de reacties over mentale uitdaging. Als je lekker met je hond wandelt, binnen en buiten speelt en uitdaagt met kunstjes etc, lijkt het mij best normaal. Of is daar ook een verkeerd beeld van bij de meeste eigenaren?

Ik bedoel dit echt niet afwijzend. Ik sta juist open voor andere meningen. Ik ben oprecht benieuwd naar wat er allemaal verkeerd is aan hoe de gemiddelde hond wordt gehouden. Ik was namelijk onder de indruk dat wat ik te bieden heb echt niet verkeerd is.

Als de ideale situatie geschetst zou moeten worden, wat is dat volgens jullie? Misschien dat ik daarvan kan leren, net zoals men beetje bij beetje leert dat paarden toch anders gehouden moeten worden dan vroeger. :o

Wat betreft mijn toekomst voor na het studeren, dat blijft zeker een punt om over na te denken :j .

Ik vind dat je in jouw omstandigheden prima 1 hond kunt nemen, mits deze hond buiten al je verplichtingen om 100% op de eerste plaats komt en niet je huisdier maar je passie is.
Daar bedoel ik mee dat je buiten het uitlaten om, de plas en poep rondjes, de hond meeneemt om te sporten, dus ga je hardlopen, fietsen, skeeleren of steppen. Neem je hem mee op visite of je gaat niet. Wordt hij je vrije tijdbesteding, zwemmen, wandelen, chillen in de natuur en gewoon niks doen op een bankje.

Toen ik fulltime werkte, vrijgezel was en 1 hond had, 80 kilo Mastiff op een flatje, 3 hoog met een klein balkonnetje, was deze hond áltijd bij mij buiten mijn werk om. Winkelen, de kroeg in, sporten, visite, trainen én hij sliep op mijn bed. Dit was tevens mijn laatste enige hond, bij hem kwamen er uiteindelijk 2 bij. Toen had ik 3 honden en inmiddels een gezin met 2 kinderen. Ik werkte toen parttime. Maar bleef trainen met de honden én ze gingen nog steeds overal mee naar toe. En de kinderen gingen mee het bos in.

Nu zijn de kinderen groot, ben ik weer vrijgezel, werk weer fulltime vaak meer dan fulltime, heb inmiddels 4 honden en woon midden in het centrum van de stad met een postzegeltje tuin.
Wederom gaat al mijn vrije tijd op aan de honden. Steppen, fietsen, wandelen, trainen, mee met buitenritten, mee op vakantie. Weekendjes weg met de camper met de honden naar natuurgebieden om uren te struinen. Ze zijn nu wel meer alleen, maar kunnen binnen en buiten en zijn met z'n vieren. Maar zoals gezegd, al mijn vrije tijd gaat op aan hen. Niet perse om uren en uren te wandelen maar wel samen dingen doen.

En ik hoor jou dat niet zeggen, ik lees dat je de hond zijn basisbehoeftes kunt bieden en dat vind ik persoonlijk niet genoeg voor 1hond alleen. Ja er zijn meer dan genoeg honden die zo leven en dat vind ik zelf zielig voor een hond. Je ziet dan vaak een hond waar de twinkeling uit is, een aangepast dier zonder vreugde. Ik vind het geen fijne manier om een hond te houden.

Nogmaals 1 hond houden die volledig je maatje is in alles is prima te doen onder jouw omstandigheden, maar als je niet bereid bent zijn maatje te zijn op elk vrij moment dan moet je er niet aan beginnen.

Hier kan ik me wel in vinden.
Met de kanttekening dat "prima te doen" ook wel een beetje van de hond afhangt.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 23:32

SoofO schreef:
Het klinkt meer alsof je alleen maar bevestiging wilt hebben om het wel te doen.

Jammer dat het zo klinkt. Ik heb namelijk meerdere keren uitgelegd dat ik het eens ben met de punten die zijn aangegeven en dat ik vooral toelichting geef over de specifieke aspecten. Het is normaal om een oplossing te zoeken voor dingen die in de weg staan voor wat je graag wilt. :o

Ik ben het ook met WeCo eens. Een hond heb je omdat je graag een maatje wilt en die neem je mee. Ik doe zelf aan fitness en hardlopen dus als de hond het aan zou kunnen dan zou die zeker mee gaan hardlopen. Voor de rest ben ik een couch potato die dus niet echt 's avonds nog gaat stappen of andere dingen doen. Hooguit ooit naar een studiegenoot en dan kan de hond echt wel mee.

Earth schreef:
Ik vind jullie situatie al twijfelachtig, maar in combinatie met een adoptiehond zou ik dat zeker niet doen. Waarom niet? Een kennis van mij vangt al een paar jaar honden op, en van de (laat maar zeggen) 10 honden, waren er maar 3 zonder gedragsproblemen of die nog helemaal moesten opgevoed. Dus met andere woorden, daar ga je veel tijd en zorg aan kwijt zijn. Je moet dus mazzel hebben dat je een goede hond treft ook. Meestal zijn ze wel eerlijk met de verhalen, maar ik weet ook dat het wel eens wat mooier wordt gemaakt wanneer ze er echt niet vanaf komen. Dat zal niet overal zo zijn, maar houd het in de gaten.
Misschien kun je herplaatsers in de gaten houden? Wellicht komt er nog wat interessants voorbij. Ook dan heb je kans op gedragsproblemen, maar wel minder snel dan adoptiehonden.

Bedankt voor de tip! Een herplaatser is inderdaad iets waar we een voorkeur voor zouden hebben. Wat dat betreft is de titel onhandig maar je noemt het dan ook wel adopteren ipv kopen.
We zouden zeker geluk moeten hebben en daarom als het besluit er zou komen, zouden we zeker onze tijd nemen om de juiste match te vinden.

Nogmaals, we hebben zeker nog lang niks besloten. Het is een idee die al een lange tijd speelt en steeds opkomt en weer wordt afgeschoven. Omdat het onlangs weer opkwam wilde ik even meningen van buitenaf weten.
Er zijn mensen die ja zeggen, mensen die nee zeggen. Elk met erg goede argumenten die allemaal zullen worden overwogen. Geen zorgen :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:29

Ik heb een beetje moeite met de omgeving, de stad. Als je zelf aangeeft niet zoveel te gaan wandelen(misschien interpreteer ik het verkeerd?) en het stuk dichtbij is 500m dan zou je bijna elke ronde hetzelfde stuk lopen? Want anders is het misschien nog verder. Ik probeer mijn hond ook uitdaging te geven door alleen al elke wandeling een andere route te nemen. En een stad is vaak ook heel druk, veel prikkels dan moet een wat oudere hond daar wel een beetje tegen kunnen.

Ik lees ook niks over wat je vriend ervan vind of wilt gaan doen met de hond?

Ik was wel verbaasd over een van de eerste reacties die het niet zou doen omdat het zo makkelijk is dat de hond in de tuin kan plassen, ik heb bewust mijn hond geleerd niks in de tuin te doen, ook als we op visite zijn doet hij bij anderen nooit zijn behoefte in de tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:46

moonsparkle schreef:
Ik was wel verbaasd over een van de eerste reacties die het niet zou doen omdat het zo makkelijk is dat de hond in de tuin kan plassen, ik heb bewust mijn hond geleerd niks in de tuin te doen, ook als we op visite zijn doet hij bij anderen nooit zijn behoefte in de tuin.

Dat is echt prachtig. Mijn eerste hond hadden we het zelfde geleerd. Hij deed pertinent niets in
de tuin. Mijn man is echter kapitein en veel van huis en ik heb vaak erge migraine, waardoor ik compleet gevloerd ben. Dat was af en toe een ramp. Dan ging ik al spugend en zo ellendig met de hond rond, ik kon amper staan. Sindsdien mogen honden ook in de tuin hun nood doen. Ik heb een honden tuin dus dat is wel zo prettig. Als ik ziek ben, dan kan ik ze even in de tuin laten ipv dat ik op wandeling moet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:45

Je kan ook nog kijken naar een fiets met fietskar erachter.

Dan kan je naar het park fietsen en daar in het groen je lange ronde lopen. Altijd fijner dan door de straat te lopen.

Ik loop in de ochtend een rondje van max 10 minuten, voor een poep en plas.

Dan in de middag nog een keer datzelfde rondje en later op de middag de lange wandeling van +- 1 uur. Dan loopt mijn hond los.

Vaak genoeg spreek ik met iemand af, of kom ik iemand halverwege tegen en wordt het rondje een stuk langer.

Of hij gaat mee naar bijvoorbeeld de Intratuin, niet lichamelijk uitputtend, maar mentaal voor mijn hond wél.

Ik merk aan mijn hond of hij voldoende beweging heeft gehad of niet. Doe ik te weinig met hem, stuitert hij door het huis heen.

En mijn hond is een 2 jarige Staande, bekend om hun energie.

Als de ts voor een wat oudere hond gaat, is de behoefte aan beweging ook minder, dan voldoet 2x per dan zeg 15 minuten en 1x een uur echt wel.

En een hond die nu 8 jaar is, is als de ts klaar is met haar studie 10, dan is een wandeling van 1 uur misschien al te veel...

Ik zal niet voor een pup kiezen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:28

mvdende schreef:
Je kan ook nog kijken naar een fiets met fietskar erachter.

Dan kan je naar het park fietsen en daar in het groen je lange ronde lopen. Altijd fijner dan door de straat te lopen.

Ik loop in de ochtend een rondje van max 10 minuten, voor een poep en plas.

Dan in de middag nog een keer datzelfde rondje en later op de middag de lange wandeling van +- 1 uur. Dan loopt mijn hond los.

Vaak genoeg spreek ik met iemand af, of kom ik iemand halverwege tegen en wordt het rondje een stuk langer.

Of hij gaat mee naar bijvoorbeeld de Intratuin, niet lichamelijk uitputtend, maar mentaal voor mijn hond wél.

Ik merk aan mijn hond of hij voldoende beweging heeft gehad of niet. Doe ik te weinig met hem, stuitert hij door het huis heen.

En mijn hond is een 2 jarige Staande, bekend om hun energie.

Als de ts voor een wat oudere hond gaat, is de behoefte aan beweging ook minder, dan voldoet 2x per dan zeg 15 minuten en 1x een uur echt wel.

En een hond die nu 8 jaar is, is als de ts klaar is met haar studie 10, dan is een wandeling van 1 uur misschien al te veel...

Ik zal niet voor een pup kiezen.

Een hond van 8 is echt niet oud. Onze 8 jarige gaat gewoon nog 30km fluitend mee en wordt twee keer per week getraind en zijn 13 jarige moeder gaat ook nog makkelijk 2 tot 3 uur mee wandelen op een dag en wordt nog één keer per week getraind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:40

KimD schreef:
Een hond van 8 is echt niet oud. Onze 8 jarige gaat gewoon nog 30km fluitend mee en wordt twee keer per week getraind en zijn 13 jarige moeder gaat ook nog makkelijk 2 tot 3 uur mee wandelen op een dag en wordt nog één keer per week getraind.

Nou dat doen de meeste honden niet hoor. Ik ken weinig/geen honden van 8 die 30 km even fluitend meelopen of honden van 13 die een wandeling van 2 a 3 uur lopen. Dus ik denk niet dat je dat als een standaard moet hanteren, maar eerder als uitzondering.
Voor het ene ras is 8 wel oud voor het andere niet, een dog is met 8 al aardig oud en een jack russel nog lang niet.
Dus zeggen 8 is nog nog niet oud, hangt van het type hond af.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:49

KimD schreef:

Ook dit is echt niet representatief voor 'de hond' in het algemeen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:53

in jouw omstandigheden zou ik geen hond nemen.
Waarom?
Je hebt niet veel ruimte én niet veel tijd en je zou maar 1 hond nemen. Dat maakt dat de hond volledig van jou afhankelijk is. Heb jij geen tijd dan zit de hond de hele dag op je appartement met een paar snelle plasrondjes ertussenin.
Als je graag iets met honden onderneemt, zou je je kunnen aanmelden bij een asiel om met d ehonden te wandelen. Of als opvanggezin bij een asiel of stichting. Daar kan je aangeven welke periodes je wel of niet wil opvangen en het zo schikken dat je enkel een hond in huis hebt in de periodes dat je er zeker tijd voor hebt.

nine1987

Re: Advies adoptie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:06

Ik werk fulltime met 2 herdershonden..
In de middag worden ze voor me uitgelaten en dit gaat prima..

De crux zit 'm in 't feit dat wanneer je bij je hond bent, 'm ook alle aandacht en beweging geeft die hij nodig heeft..

Lekker wandelen, spelen etc.

Dat honden niet alleen moeten zijn en dat dat zielig is etc daar ga ik niet in mee.. Een hond die overdag in huis lekker rond kans scharrelen en in alle rust z'n dingetje kan doen, is naar mijn mening veel gelukkiger dan een asielhond die in een kleine ren zit, compleet gestrest en met heel de dag blaffende honden om zich heen..

Daarnaast hebben wij onze honden ook met een reden en dat is om te waken.. Onze honden zijn vriendelijk naar mens en dier (oké, onze teef niet naar andere honden maar dat terzijde :') ) maar slaan wel fel aan als er iemand de tuin in loopt of aan de voordeur staat te morrelen..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:09

nine1987 schreef:
Dat honden niet alleen moeten zijn en dat dat zielig is etc daar ga ik niet in mee.. Een hond die overdag in huis lekker rond kans scharrelen en in alle rust z'n dingetje kan doen, is naar mijn mening veel gelukkiger dan een asielhond die in een kleine ren zit, compleet gestrest en met heel de dag blaffende honden om zich heen..
..

Maar nu vergelijk je appels met peren. Een hond in het asiel in een ren vs een hond alleen thuis.
De een kan daar prima mee omgaan, de ander minder.
ik vind het niet perse zielig als een hond veel alleen is, maar er is nog weer een verschil tussen het zielig vinden, en het niet helemaal oke vinden.
Onze hond kan prima uren alleen zijn, en dat gebeurd incidenteel. Maar als het structureel meerdere dagen per week zou zijn, dan was er geen hond geweest (dit is niet mijn hond, maar die van mijn zus waar ik evt op pas als zij dus lang weg is en ik wel thuis ben).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:12

Ieder zijn ding.. Ik vind 't geen appels met peren, gezien TS wi adopteren.. :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:17

nine1987 schreef:

Het asiel is een tijdelijke situatie. Natuurlijk is een asiel ver van ideaal, maar met een beetje geluk zit de hond er maar een paar dagen of hooguit weken. De thuissituatie is in principe voor de rest van de hond zijn leven.
Honden zijn roedeldieren, net zoals een paard een kuddedier is. Een hond alleen in een huis opsluiten zonder één soortgenoot er bij is net hetzelfde als een paard alleen in een stal opsluiten znder één ander paard erbij. Als dat af en toe eens gebeurt is dat niet erg, maar als dat dagelijkse kost is moet je je toch afvragen of dat een acceptabel leven is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:21

Goof schreef:
KimD schreef:

Natuurlijk wel, het is zeker afhankelijk van het ras. Maar over het algemeen is een hond met 8 jaar echt niet oud.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:37

De meeste honden van acht hebben nog genoeg energie voor dagelijks een flinke wandeling en hebben ook echt nog wel hun uitdaging nodig.

Wij fokken zelf honden en wij hebben nog nooit een hond verkocht aan mensen die fulltime werken/studeren. Naast werk/studie zijn er nog vaak genoeg andere verplichtingen waardoor de hond nog meer alleen thuis zit. Vooral dat laatste wordt vaak onderschat of er wordt gedacht ‘de hond kan wel mee’, maar dat valt toch vaak tegen en dan zit de hond dus nog meer alleen thuis. Een hond verdient voldoende tijd en aandacht en ik vind alleen de uren die overblijven naast werken/studeren/slapen en andere verplichtingen te weinig om de hond een fijn leven te geven. Een hond heeft meer nodig dan een mand, voeding en iedere dag dezelfde rondjes.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:38

Mindim schreef:
anjali schreef:
@Nikass: Er zijn asielen waar je de hond een tijdje op proef mag,varieert van 1 dag tot 2 weken.Waarom zou dat stuitend zijn? Juist goed om zo een passende plek te vinden. Bij paarden wordt een proeftijd zeer gewaardeerd, al krijg je het vaak niet.

Ik zou eerder wat vaker naar het asiel gaan om met de gekozen hond te wandelen. Voor een hond is het niet even iets zo een logeerpartij en bij niet leuk genoeg vinden, moet ie weer terug naar zijn asielkennel, het werkt ook verlatingsangst in de hand. Dan ben je in mijn optiek niet in het belang van de hond bezig, maar puur met je eigen belang.
Doe gewoon gedegen vooronderzoek en laat je uitvoerig informeren, ga vaker dan een maal kennis maken. Maar op zijn terrein. Hou zo een dier geen worst voor en stuur hem dan terug.
Ze zijn soms dagen van slag er van.

Asielen die op proef geven doen dat naar hun zeggen omdat de hond ook in de thuissituatie moet passen. Bijv. als er al andere huisdieren zijn,of dat dan wel samengaat.Ze worden nl.vaak teruggebracht omdat het niet gaat met de andere huisdieren,en dat kun je niet testen als je ze alleen in het asiel gaat bezoeken. En daarbij,veel honden worden zowiezo eerst in gastgezinnen geplaatst en moeten daar na een tijdje ook weer weg.Ik denk dat eerst op proef en dan weg bij mislukking minder erg is voor een hond dan te moeten blijven op een plek waar hij niet past.De uiteindelijke bedoeling is natuurlijk een gouden mandje voor de rest van zijn leven,maar het kan nodig zijn daar even naar te zoeken. Tenslotte zijn veel honden zelf ook helemaal niet gemakkelijk en gedijen niet op een plek waar ze niet horen.Dat kan dus ook aan de hond liggen en niet alleen aan de goedbedoelende adoptant die ook vaak onvoldoende informatie heeft gekregen omtrent het "rugzakje"van de hond.Bijv. als gevraagd is naar een hond die bij katten kan en dan toch de huiskat probeert te vermoorden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:41

KimD schreef:
Goof schreef:

Natuurlijk wel, het is zeker afhankelijk van het ras. Maar over het algemeen is een hond met 8 jaar echt niet oud.

Er zijn erg veel rassen waarvoor 8 jaar wel degelijk oud is. Dan zijn er ook nog veel rassen die zo slecht gefokt zijn dat ze die afstanden sowieso niet kunnen lopen en dan zijn er nog zat honden die heel die behoefte niet hebben.
Dus ja, er zijn wel degelijk genoeg honden die met 8 niet oud zijn en die nog makkelijk flinke afstanden lopen,met het is absoluut niet representatief voor 'de hond' in het algemeen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:23

Goof schreef:
KimD schreef:

Er zijn erg veel rassen waarvoor 8 jaar wel degelijk oud is. Dan zijn er ook nog veel rassen die zo slecht gefokt zijn dat ze die afstanden sowieso niet kunnen lopen en dan zijn er nog zat honden die heel die behoefte niet hebben.
Dus ja, er zijn wel degelijk genoeg honden die met 8 niet oud zijn en die nog makkelijk flinke afstanden lopen,met het is absoluut niet representatief voor 'de hond' in het algemeen.

Veel hangt ook af van hoeveel beweging de hond in zijn jeugd gehad heeft. Als een jonge hond maar beperkt beweging krijgt kan hij geen conditie opbouwen. Later is dat moeilijk nog recht te trekken.
De meeste honden die als jonge hond een goede conditie opgebouwd hebben blijven tot op hoge leeftijd actief.
Onze 10+'ers hebben nog regelmatig een 'spelen-als-puppy's' bui. En wandelen is nog altijd feest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:39

nine1987 schreef:
Ieder zijn ding.. Ik vind 't geen appels met peren, gezien TS wi adopteren.. :)

Dus elke situatie is beter dan het asiel bedoel je, dus dan hoeft er niet zo nauw gekeken te worden of de adoptants situatie wel geschikt is voor de hond zijn behoeftes?
Oh fijn is dat..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:46

Voor elk huisdier ben ik van mening dat je er volledig achter moet staan, bij twijfel niet doen, als je eenmaal je dier in huis hebt en het valt wel tegen doe je deze ook niet zo snel weer weg.
Op de opmerking we hebben geen tuin dat hoeft geen bezwaar te zijn, er zijn genoeg honden die op een flat hebben geleefd en niet anders weten dan een balkon als buiten en met de wandelingen zo buiten komen. Zolang jij een hond voldoende beweging kunt geven tijdens wandelingen zie ik dat niet als grootste bezwaar.
Wat je wel mee moet nemen in je beslissing is wat ga je straks na je studie doen? Ga je hele dagen buiten de deur werken? Ben je buiten je werk om ook nog veel weg? Dan zit een hond buiten je 40 urige werkweek om meer alleen als je denkt en dat kan voor een roedeldier best lastig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:48

anjali schreef:
Asielen die op proef geven doen dat naar hun zeggen omdat de hond ook in de thuissituatie moet passen. Bijv. als er al andere huisdieren zijn,of dat dan wel samengaat.Ze worden nl.vaak teruggebracht omdat het niet gaat met de andere huisdieren,en dat kun je niet testen als je ze alleen in het asiel gaat bezoeken. En daarbij,veel honden worden zowiezo eerst in gastgezinnen geplaatst en moeten daar na een tijdje ook weer weg.Ik denk dat eerst op proef en dan weg bij mislukking minder erg is voor een hond dan te moeten blijven op een plek waar hij niet past.De uiteindelijke bedoeling is natuurlijk een gouden mandje voor de rest van zijn leven,maar het kan nodig zijn daar even naar te zoeken. Tenslotte zijn veel honden zelf ook helemaal niet gemakkelijk en gedijen niet op een plek waar ze niet horen.Dat kan dus ook aan de hond liggen en niet alleen aan de goedbedoelende adoptant die ook vaak onvoldoende informatie heeft gekregen omtrent het "rugzakje"van de hond.Bijv. als gevraagd is naar een hond die bij katten kan en dan toch de huiskat probeert te vermoorden.

Veel asielen weten prima of een hond met katten kan of niet en de mogelijkheid om een bestaande hond te introduceren is er ook.
Ik ben zelf lang gastgezin geweest voor herplaatsers en heb ook adopties verzorgd van dit soort honden. En ik zal je uit de droom helpen, honden zijn van slag als ze van adoptie terug komen, tevens kunnen ze er een verlatingsangst van ontwikkelen. Sommige mensen brengen ze na een dag terug, anderen na twee maanden en ook wel eens na 2 jaar. En dan heb je het hondje weer opgenomen en dan zijn ze me een partij van slag, we hebben er eens een gehad die een week bij de vensterbank heeft zitten wachten tot het baasje weer terug kwam en die kwam niet. Dus het heeft wel degelijk een impact. Het zijn geen gebruiksgoederen die je maar inruilt als het niet bevalt. Veel adoptanten geven ook niet 100 procent eerlijk antwoord op vragen hoor, dat ligt niet altijd bij de stichting. Veel mensen denken gewoon te makkelijk over een hond of herplaatser en overschatten zich zelf verschrikkelijk en dan blijkt dat ze het uiteindelijk toch allemaal te veel vinden en komt de hond terug.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:49

Mindim: Ik zie niet in waarom TS geen hond zou kunnen adopteren.. Er zijn genoeg rassen die niet veel beweging nodig hebben..

En ja, na een tijd in 't asiel gewerkt te hebben, vind ik alles beter dan 't asiel.. Het personeel doet voor de dieren wat ze kunnen, maar voor het gros van de dieren is 't niet genoeg.. De meesten kwijnen gewoon weg in 't asiel..