Hitte; help de beestjes!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hitte; help de beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:01

Ik heb standaard waterbakken in de dierverblijven staan, daar wordt door de vogels goed uit gedronken, ze pikken ook vaak een graantje mee. Verder schalen op de grond voor de egels :D

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:02

Wat een goed topic! Vooral met deze warmte...zijn de kleine dingen die het doen (hoort nu liedje in hoofd opkomen :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:16

SinneJ schreef:
Leuk topic! Ik zit al een tijdje te denken ook wat te regelen, maar ook woon in een appartement op het eerste verdiep. Weet iemand of het überhaupt nuttig is wat op het terras te zetten? Komen vogeltjes en insecten zo hoog met die hitte?

Ja hoor, meestal doen ze dat wel. Duurt misschien iets langer voor ze je weten te vinden, maar alle beetjes helpen nu :j

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:26

Blijheid schreef:
SinneJ schreef:
Leuk topic! Ik zit al een tijdje te denken ook wat te regelen, maar ook woon in een appartement op het eerste verdiep. Weet iemand of het überhaupt nuttig is wat op het terras te zetten? Komen vogeltjes en insecten zo hoog met die hitte?

Ja hoor, meestal doen ze dat wel. Duurt misschien iets langer voor ze je weten te vinden, maar alle beetjes helpen nu :j

Ok, dankje! Dan zal ik morgen op zoek gaan naar een geschikte bak!

Heb al gelezen dat het slim kan zijn er wat grote stenen in te doen voor vogels en insecten om op te landen. Dat lijkt me wel leuk (foto van internet geplukt):

Afbeelding

zoiets ga ik proberen :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:28

Hoe houden jullie die kommen met stenen proper? Want lijkt mij dat je dagelijks het water moet verversen, maar met die stenen is dat toch geen doen dan?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:52

We hebben bij mijn ouders thuis al even geïmproviseerd :D

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:34

_San87_ schreef:
RedPassion schreef:
Hoe tegenstrijdig; dierenarts zijn en bij een slachthuis werken...

Maar goed, dieren hebben overduidelijk al hittestress bij 'lagere' temperaturen. Dat wordt dan toegestaan omdat het nog geen 35 graden is, of hoe moet ik dat zien? Ik wil namelijk de komende dagen zo veel mogelijk meldingen doen van veetransporten waarop ik dit zie, maar dat heeft geen zin als 'jullie' toch zeggen dat het okee is omdat het nog geen 35 graden is.

Waarom is dat tegenstrijdig? Verdienen die dieren bijvoorbeeld geen zorg als ze gewond zijn?

Alsof iemand daar een reet om geeft.
RIVM heeft de mankracht niet om de enorme toestroom van dieren adequaat te controleren (en niet iedereen is even euh.... zuiver), bij het slachthuis gaat het alleen maar om tempo en lage kosten, en de consument wil niks betalen voor die ellende. Dus wie geeft er genoeg om die dieren om leed serieus aan te pakken?
Vreselijke sector. En 35 graden, het is godsgeklaagd.

Gelukkig straft dit soort ellende zichzelf door wat fijn zoonosen te verspreiden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:44

Poekkie schreef:
Hoe houden jullie die kommen met stenen proper? Want lijkt mij dat je dagelijks het water moet verversen, maar met die stenen is dat toch geen doen dan?

Gewoon iedere dag even afspoelen onder de kraan :P
Is sowieso wel fijn, anders heb je binnen de kortste tijd een kraamkamer voor muggen :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:10

Die cavia, koude ballen is blijkbaar een koud lijf haha.

Hier een ruim vogelbadje voor het huis in de schaduw. Wordt dagelijks ververst qua water en omgespoeld.

Achter twee kleine badjes maar die krijgen teveel zon. Toch wordt als de zon er af is daar ook wel gebruik van gemaakt.

Daarnaast sproeien wij regelmatig de tuin. Daardoor hebben we ook veel dieren die zich te goed doen aan de wormen in het gras ed.

Tip voor de mensen met een zwembad, dek deze af in de nacht. Anders verdrinken er heel veel diertjes in.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:16

Ik kon alleen dit oude topic vinden dus ik zet het hier maar neer. Is dat de bedoeling of moet ik iets nieuws openen?

Het is al lange tijd droog en vandaag en morgen erg warm. Ik heb naast het gebruikelijke badje nu ook wat schalen water op de grond staan voor egels. Verzwakte egels mag je ook kattenvoer (natvoer) geven, eventueel gemengd met extra water zodat ze meer vocht binnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 18-07-22 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:19

Hier staat overal al extra water, ik ververs nu ook twee keer per dag buiten. Vanmorgen was het best druk met buurtvogels die kwamen drinken. En de insecten zie ik nu ook water pakken steeds

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:36

Leuk dat je eraan dacht om het topic een schopje te geven! Hier staat het water ook weer klaar, hij zit expres aan de volle kant want ik heb een paar kauwtjes die er ook graag in badderen en dan is het schaaltje niet meteen leeg wanneer ik even niet kijk :D
De mussen gingen net in een soort zwerm om mij heen, meestal doen ze dat alleen als ze echt honger hebben dus ik heb vandaag ook extra voer neergelegd. Maar het lijkt mij sowieso wel fijn voor ze, ze wonen hier ook in de tuin (ze hebben hier ook hun nestjes enzo, heel cute) dan hoeven ze de komende dagen maar kort uit hun koele schuilplaatsen in de schaduw te komen voor voedsel en water. Zij zullen het ook wel heel warm hebben en liever rustig aan doen lijkt mij

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:52

Bedankt voor de herinnering. Ik heb net even een schaal met water in de schaduw gezet voor de vogels. Geen idee of ze het gaan gebruiken, maar de optie is er in ieder geval.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:17

Hier ook jaar rond schalen, schaaltjes en bakjes voor mijn kipjes en alle andere bezoekers :D
Ik geef in de zomer 3x per dag fris water...lijkt wel of ik niks anders doe met deze temperaturen :')
De marters zuipen zich te pletter aan de waterbakken in de wei trouwens :=

De egeltjes komen hier droge brokjes van de zwerfpoes snoepen. Nu is de zwerfpoes al een aantal jaar overleden, maar ik blijf het bakje vullen 's avonds. Vinden ze lekker :9

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:36

Ik zat nog te twijfelen om de konijnen binnen te halen maar ze vinden het blijkbaar een goed idee om in de zon te zitten en nog even flink te graven, rare beesten := . Ze hebben gelukkig nergens last van, gisteren ook geen probleem, ze gaan in de middag onder hun hok zitten op de koele tegels.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:51

Ik geef het topic nog even een schopje zodat het weer bij de actieve topics komt, je weet maar nooit of het nog iemand (en daarmee de wilde diertjes) bereikt :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:21

Hier staat er een schaaltje water naast het vogelhuisje op de grond, maar het heeft weinig succes voor zover ik kan zien. Ik blijf het toch maar vullen, misschien ‘s nachts wat egeltjes.
Het voer wordt dan weer gretig gebruik van gemaakt gelukkig en ook de waterbakken van de paarden worden gebruikt door de vogels.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:24

Bij mijn waterbakje drinken meerdere vogels, en soms gaan ze ook nog badderen. Een leuk gezicht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:38

Hier ook speciaal vogelbad gekocht... Komen helaas geen vogels in. Staat een week nu.
Heb er zelfs zaad en gedroogde insecten bij liggen. Maar ze komen niet. -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:41

Ik heb op stal in (de meeste van) mijn waterbakken blokken/stenen/hout gelegd mochten er vogels of andere beesten willen gaan drinken. Verderop op het erf op een rustige plek en speciaal vogel waterbakje met stenen erin neergezet. In de tuin idem.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:43

Art_Ificious schreef:
Hier ook speciaal vogelbad gekocht... Komen helaas geen vogels in. Staat een week nu.
Heb er zelfs zaad en gedroogde insecten bij liggen. Maar ze komen niet. -O-

Op wat voor plek heb je hem staan?
Soms hebben ze liever een beschut badje en het helpt ook zeker wanneer je hem op een verhoging zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:49

Anna79 schreef:
Ik zat nog te twijfelen om de konijnen binnen te halen maar ze vinden het blijkbaar een goed idee om in de zon te zitten en nog even flink te graven, rare beesten := . Ze hebben gelukkig nergens last van, gisteren ook geen probleem, ze gaan in de middag onder hun hok zitten op de koele tegels.

Die van mij graven ook, ze graven een hol om juist koel onder de grond te zitten, ze hebben het dus warm!

Hier heb ik de kippen los, zodat ze kunnen gaan zitten waar ze het het fijnst zitten. Konijnen en cavia zijn inmiddels in de koele garage met koeling en icepods. Honden liggen op koelmatten.
Vele schalen water waar enorm veel gebruik van wordt gemaakt!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:14

Ik heb in mijn moestuin een bakje knikkers staan met een laagje water, daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt door de insecten!
Ook na het sproeien zie je ze drinken.
Vogeltjes komen hier niet helaas.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:16

De insecten blijven drinken. En de vlinders zitten apatisch op een bloem in de schaduw. :(:) 39,3 graden in de schaduw in de tuin inmiddels. Ikblijf water verversen voor ze

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:19

Hier staan overal in de tuin koekenpannen, borden en schaaltjes met water zodat er voor ieder dier wat wils is.

Tot nu toe is vooral de egel hier erg content mee. Die woont hier nu sinds een week :)