Hond lekker laten ruiken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:34

Ik heb het voor de grap even opgezocht, met het voeradvies van Smuldier zou ik per dag 5,5kg & 6,5kg voeren. Met ons huidig voer varieert dat tussen de 2,2kg & 2,5kg per dag. :=

Verder ga ik er ook niet meer op in aangezien het offtopic is. :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:44

KimD schreef:
mvdende schreef:

Inderdaad.

Ik vind je niet heel fijn reageren KimD

Ik weet ondertussen wel dat jij een felle tegenstander bent van Smuldier.

Maar om heel eerlijk te zijn: ik voer mijn hond 100x liever Smuldier met een goede ontlasting dan een (gemiddeld kwaliteit, zelfde prijs categorie) brok met alleen maar diaree en binnen 1 week eten weigeren tot gevolg.

Niet iedereen heeft het budget om een (grotere) hond Acana of duur kwaliteit vlees te geven.

Goed hondenvoer, kwalitatieve brok en kwalitatief goed vlees, is echt ontze prijzig! Zeker als je een wat grotere hond hebt die meer moet eten.

Ik ben inderdaad grote voorstander van KVV en zal het ten alle tijden aanraden om het te voeren.

Maar tegenover Smuldier voer ik nog liever brok, of adviseer het. Smuldier is niet gemiddeld kwaliteit, het is gewoon slechte kwaliteit.

Zoek de ingrediënten eens op dan weet je genoeg. Het goedkoopste van het goedkoopste en veel pre-mix erin. Smuldier maakt gebruik van slachtafval.

Net zoals bij brok, hoe meer je moet voeren per kilo, hoe slechter het voer.

Van Smuldier wordt geadviseerd om 60 gram per kilo te voeren geloof ik. Van een goede kwaliteit is dit makkelijk de helft.

Zegt genoeg lijkt je.

Dan heb ik denk ik mazzel gehad met het Smuldier tot nu toe. Nog nooit de plastic bakjes kapot gehad en nog nooit iets in het vlees gevonden wat er niet in hoorde.

Daarintegen wél de eerste bestelling bij dogmeat (betere kwaliteit) gelijk een stuk hagel wat ik in Skip zn voerbak vond nadat hij fazant kvv gegeten had. En ook bij dit bedrijf kreeg ik geen gehoor toen ik aangaf dat er een schot hagel in het voer bleek te zitten. En het vlees is bij hun niet bepaald heel goedkoop te noemen met €5, per kg fazant kvv.

Ik raad zeker niet direct Smuldier aan. Maar als de ts aangeeft geen groot budget te hebben.

Daarnaast is een kwalitatief betere kvv echt wel een stuk duurder dan een ok brok. Een beetje ok brok vind je tussen de €4 en €5,5 per kg in de 12kg verpakking. (Klein verpakking echt een stuk duurder) wat De wat betere kvv zit al snel ook op €4,5 per kg.

Verschil is alleen dat je van een ok brok zn 1% van het lichaamsgewicht voert, voor een hond van 25kg dus zn 250g per dag. Dus zeg maar 4 dagen over 1kg brok= €1,5 per dag ongeveer.

Van een betere kvv voer je 2-3% van het lichaamsgewicht = 500-750g per dag. Met een kvv van €4,5 per kg kom je dan al snel uit op minimaal €2,25 per dag. Dat is het dubbele!

Als je dan wél vers wil voeren, maar niet het budget hebt om het dubbele aan kosten kwijt te zijn in de maand, vindt ik Smuldier best een oplossing. Zeker als het een verschil is van wel eten en goede ontlasting en slecht eten en diaree continu.

En trouwens Skip krijgt nu 800g Smuldier en weegt 25kg. Dat is dus nét iets meer dan 3% en hij komt er op aan ipv dat hij af valt, het is dus ruim voldoende kwa hoeveelheid wat hij krijgt.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 28-07-20 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Kabayo

Re: Hond lekker laten ruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 11:47

Ik heb zojuist een zak voer gekocht van wolf of wilderness van 50 euro , omega olie erbij van iceland, shampoo lavendel van wash-bar en een hondenparfum/spray van lief

Hopelijk gaat het helpen :P
Ik ga nu dweilen en alles soppen , dit wil ik wekelijks doen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:49

Kabayo schreef:
Ik heb zojuist een zak voer gekocht van wolf of wilderness van 50 euro , omega olie erbij van iceland, shampoo lavendel van wash-bar en een hondenparfum/spray van lief

wel updaten he! :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:49

Zo @TS, jij pakt wel gelijk door! Nice! Houd je ons op de hoogte?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:54

mvdende schreef:
KimD schreef:

Ik ben inderdaad grote voorstander van KVV en zal het ten alle tijden aanraden om het te voeren.

Maar tegenover Smuldier voer ik nog liever brok, of adviseer het. Smuldier is niet gemiddeld kwaliteit, het is gewoon slechte kwaliteit.

Zoek de ingrediënten eens op dan weet je genoeg. Het goedkoopste van het goedkoopste en veel pre-mix erin. Smuldier maakt gebruik van slachtafval.

Net zoals bij brok, hoe meer je moet voeren per kilo, hoe slechter het voer.

Van Smuldier wordt geadviseerd om 60 gram per kilo te voeren geloof ik. Van een goede kwaliteit is dit makkelijk de helft.

Zegt genoeg lijkt je.

Dan heb ik denk ik mazzel gehad met het Smuldier tot nu toe. Nog nooit de plastic bakjes kapot gehad en nog nooit iets in het vlees gevonden wat er niet in hoorde.

Daarintegen wél de eerste bestelling bij dogmeat (betere kwaliteit) gelijk een stuk hagel wat ik in Skip zn voerbak vond nadat hij fazant kvv gegeten had. En ook bij dit bedrijf kreeg ik geen gehoor toen ik aangaf dat er een schot hagel in het voer bleek te zitten. En het vlees is bij hun niet bepaald heel goedkoop te noemen met €5, per kg fazant kvv.

Ik raad zeker niet direct Smuldier aan. Maar als de ts aangeeft geen groot budget te hebben.

Daarnaast is een kwalitatief betere kvv echt wel een stuk duurder dan een ok brok. Een beetje ok brok vind je tussen de €4 en €5,5 per kg in de 12kg verpakking. (Klein verpakking echt een stuk duurder) wat De wat betere kvv zit al snel ook op €4,5 per kg.

Verschil is alleen dat je van een ok brok zn 1% van het lichaamsgewicht voert, voor een hond van 25kg dus zn 250g per dag. Dus zeg maar 4 dagen over 1kg brok= €1,5 per dag ongeveer.

Van een betere kvv voer je 2-3% van het lichaamsgewicht = 500-750g per dag. Met een kvv van €4,5 per kg kom je dan al snel uit op minimaal €2,25 per dag. Dat is het dubbele!

Als je dan wél vers wil voeren, maar niet het budget hebt om het dubbele aan kosten kwijt te zijn in de maand, vindt ik Smuldier best een oplossing. Zeker als het een verschil is van wel eten en goede ontlasting en slecht eten en diaree continu.

En trouwens Skip krijgt nu 800g Smuldier en weegt 25kg. Dat is dus nét iets meer dan 3% en hij komt er op aan ipv dat hij af valt, het is dus ruim voldoende kwa hoeveelheid wat hij krijgt.

Dat is toch niet meer dan normaal? :') Heb je daar echt een klacht voor ingediend? Die kun je in een restaurant nog op je bord vinden.

Ik vind het juist top dat ik die vind, weet ik tenminste zeker dat het geschoten wild is!

In konijn vind je die ook geregeld.

Ik voer voor een tientje per dag mijn vijf honden & vier katten vers. Kwestie van goed inkopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:56

Kabayo schreef:

Ohh netjes opgepakt allemaal! Benieuwd hoe het gaat over een tijdje dan en dat het hopelijk allemaal positief gaat helpen :j *\o/*

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:00

cursebreaker schreef:
Kabayo schreef:

Ohh netjes opgepakt allemaal! Benieuwd hoe het gaat over een tijdje dan en dat het hopelijk allemaal positief gaat helpen :j *\o/*

Inderdaad! Denk dat je wel verschil gaat merken! :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:04

KimD schreef:
mvdende schreef:

Dat is toch niet meer dan normaal? :') Heb je daar echt een klacht voor ingediend? Die kun je in een restaurant nog op je bord vinden.

Ik vind het juist top dat ik die vind, weet ik tenminste zeker dat het geschoten wild is!

Ik voer voor een tientje per dag mijn vijf honden & vier katten vers. Kwestie van goed inkopen.

Tja, met 5 honden en 4 katten gaat er heel wat meer vlees doorheen dan met één hond. In bulk kopen is inderdaad vaak goedkoper.

Met 2,5 kg per dag (was dat ook inclusief de katten?) En €10 per dag spreek je nog altijd over ongeveer €4 per kg wat je aan kosten kwijt bent.

Als ik dat voor mezelf ga uitreken ben ik €60 per maand kwijt. (500g =€2 per dag) dat geld is er hier niet.

Ik bestel regelmatig bij dogmeat, dan heb ik voor €40 per maand vlees. Alles zonder premix en toch ook genoeg afwisseling in diersoorten. Maar daar zit dan wel veel meer de goedkopere diersoorten in, zoals kip, rund, zalm en witvis. Ook wel paard, konijn, fazant, maar een stuk minder.

Edit: elke week dus zeg maar 1x kip,rund,zalm, witvis, paard, konijn en fazant. Dan krijgt hij 7 verschillende diersoorten per week. Welke smaken ik bestel verschilt wel eens, maar ik probeer dan een balans te maken in gevogelte (dus zeg maar niet in 1 week én kip en kalkoen en eend) rund, vis, lam/geit/schaap en wild.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:20

mvdende schreef:
KimD schreef:

Tja, met 5 honden en 4 katten gaat er heel wat meer vlees doorheen dan met één hond. In bulk kopen is inderdaad vaak goedkoper.

Met 2,5 kg per dag (was dat ook inclusief de katten?) En €10 per dag spreek je nog altijd over ongeveer €4 per kg wat je aan kosten kwijt bent.

Als ik dat voor mezelf ga uitreken ben ik €60 per maand kwijt. (500g =€2 per dag) dat geld is er hier niet.

Ik bestel regelmatig bij dogmeat, dan heb ik voor €40 per maand vlees. Alles zonder premix en toch ook genoeg afwisseling in diersoorten. Maar daar zit dan wel veel meer de goedkopere diersoorten in, zoals kip, rund, zalm en witvis. Ook wel paard, konijn, fazant, maar een stuk minder.

Edit: elke week dus zeg maar 1x kip,rund,zalm, witvis, paard, konijn en fazant. Dan krijgt hij 7 verschillende diersoorten per week. Welke smaken ik bestel verschilt wel eens, maar ik probeer dan een balans te maken in gevogelte (dus zeg maar niet in 1 week én kip en kalkoen en eend) rund, vis, lam/geit/schaap en wild.

Waarom heb je dan een hond? Als het voer al 'te duur' is. Wilt niet zeggen dat ik je verplicht om duur voer te voeren maar als je €4,- per kilo duur vind (voor KVV of voor brok) dan snap ik niet dat je voor een huisdier kiest.

Zalm is overigens echt geen goedkoop vlees om te voeren, ook voor mensen niet. Ik denk dat zalm & paard de duurste varianten zijn die wij voeren.

Ik koop inderdaad in bulk maar zoals vaker benoemd zijn de honden onze lust, ons leven, onze hobby maar ook gedeeltelijk ons werk. 100kg wordt je ook kwijt in een tafelmodel of in een tafelmodel kist. Wij hebben er zelf voor gekozen om groot in te kopen want het scheelt in prijs (€3,-) en in verzendkosten en het is gewoon makkelijker. Ik bestel dus zelf voor €750,-/€1000,- per keer ipv iedere maand. Ik zet wel maandelijks het geld opzij wat ik zou besteden aan het voer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 13:27

Dit is de ruimte trouwens Afbeelding
Dit is het (gewassen) monster met haar kleedje
Afbeelding

In het midden staat dan een klein tafeltje en de hond ligt links
Net gedweild en alles afgenomen. Wat ruikt het weer lekker :D

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:48

Onze hond stinkt ook niet, alleen als hij in een stinkende sloot is gesprongen :D . We hebben in 3 jaar 1 fles hondenshampoo opgemaakt, dus hij gaat niet vaak in bad. Krijgt wel vers vlees (KVV uit de vriezer).

Wij hebben van Darf en sinds vorig jaar een grote vrieskist in de schuur, laten zo'n 4 keer per jaar bezorgen. Het is een mix van 4 vleessoorten en of vis, er zijn echt tig soorten verkrijgbaar met verschillende dieren erin, dus ik wissel altijd wat af in de doosjes die ik bestel. Dan krijgt hij soms nog een rolletje met alleen kalkoen, pens of zalm, vind ie heerlijk, maar ik sta altijd te kokhalzen bij de pens en zalm. Van die zalm stinkt zijn snor trouwens wel altijd 1-2 dagen naar vis :r
Ik geloof dat het meestal onder de 5 euro per kilo is, en dan bestellen wij rolletjes verpakt per 245 gram, met een grotere hond kun je grotere verpakkingen bestellen en is het goedkoper, als je meer met pens besteld ook.
Heb het weleens vergeleken met een dure brok en dit was veel goedkoper (en nog biologisch vlees of duurzaam gevangen vis ook).

Hagel in wild is trouwens normaal en kan geen kwaad, staat er bij ons altijd bij als ik iets met wild bestel. Maar onze hond heeft het niet zo op wild.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:46

Lekker fris ruikt het na het dweilen hé, vind ik ook altijd, ik dweil meerdere keren per week. Regelmatig pak ik ook de stoomreiniger, dan is het wel schoon maar mis ik de geur van de andy. Goed blijven luchten zal wellicht ook wel schelen, dat kan nu prima met deze temperaturen

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:35

Ik zie dat ik weer lekker laat ben met antwoorden :+
De shampoo heb ik van medpets, het merk is Pet Head. Ik gooi hem alleen maar in bad als hij in iets verschrikkelijks heeft gerold.
Gimdog is geen vers vlees, maar wel graanvrij.
Het zijn kleine tinnetjes, net genoeg voor een teckel, maar ik zie dat je een rottweiler hebt, en dat wordt dan wel weer prijzig. Ik had ook goeie dingen gehoord over Lukullus. Dus dat ga ik van de week proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:41

KimD schreef:
Waarom heb je dan een hond? Als het voer al 'te duur' is. Wilt niet zeggen dat ik je verplicht om duur voer te voeren maar als je €4,- per kilo duur vind (voor KVV of voor brok) dan snap ik niet dat je voor een huisdier kiest.

Zalm is overigens echt geen goedkoop vlees om te voeren, ook voor mensen niet. Ik denk dat zalm & paard de duurste varianten zijn die wij voeren.

Ik koop inderdaad in bulk maar zoals vaker benoemd zijn de honden onze lust, ons leven, onze hobby maar ook gedeeltelijk ons werk. 100kg wordt je ook kwijt in een tafelmodel of in een tafelmodel kist. Wij hebben er zelf voor gekozen om groot in te kopen want het scheelt in prijs (€3,-) en in verzendkosten en het is gewoon makkelijker. Ik bestel dus zelf voor €750,-/€1000,- per keer ipv iedere maand. Ik zet wel maandelijks het geld opzij wat ik zou besteden aan het voer.

Je wilt je ogen de kost niet geven :')
Zoveel mensen voeren supermarkt voer en dat ligt ver beneden de 4 euro per kilo. Mijn brok ligt tussen de 4 en 6 euro per kilo, daar geef ik echter wel minder van dan dat je van vers vlees geeft. Als ik vers zou voeren ben ik toch wel een dikke 3.5 kilo per dag kwijt. Dat is prijstechnisch wel even een ander verhaal.
Dus 4 euro voor kvv of brok, dat met elkaar vergelijken kan eigenlijk niet. Ik ben tussen de 250 en 300 euro per maand kwijt aan voer, met kvv zou dat dus 3 keer zo veel zijn, minimaal?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:49

Mindim schreef:
KimD schreef:

Je wilt je ogen de kost niet geven :')
Zoveel mensen voeren supermarkt voer en dat ligt ver beneden de 4 euro per kilo. Mijn brok ligt tussen de 4 en 6 euro per kilo, daar geef ik echter wel minder van dan dat je van vers vlees geeft. Als ik vers zou voeren ben ik toch wel een dikke 3.5 kilo per dag kwijt. Dat is prijstechnisch wel even een ander verhaal.
Dus 4 euro voor kvv of brok, dat met elkaar vergelijken kan eigenlijk niet. Ik ben tussen de 250 en 300 euro per maand kwijt aan voer, met kvv zou dat dus 3 keer zo veel zijn, minimaal?

Ja, die honden ruiken gegarandeerd ook niet fris. Om over de gezondheid van het gebit nog maar te zwijgen. Niet jouw dieren, de supermarktvoerders.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:11

meggiemeg schreef:
Lekker fris ruikt het na het dweilen hé, vind ik ook altijd, ik dweil meerdere keren per week. Regelmatig pak ik ook de stoomreiniger, dan is het wel schoon maar mis ik de geur van de andy. Goed blijven luchten zal wellicht ook wel schelen, dat kan nu prima met deze temperaturen

Je kunt een klein beetje allesreiniger toevoegen aan het reservoir. Ten minste dat staat in de gebruiksaanwijzing van die van mij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:13

Oké bij die van mij staat dat dat niet mag, bedankt voor de tip Marie111.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:07

Mindim schreef:
Speirs schreef:
Oh, hij heeft wat haaruitval en droge huid. Daar heeft ie dit zalfje voor gekregen. Het is wel een beetje gek om het alleen voor het geurtje te smeren :') maar ik zou het haast doen.

Welke honingzalf??

Dermiel!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:36

Mijn tip zou wel zijn niet te veel wassen. Zeker niet bij een gladharige hond. Dat doet de vacht (en daarbij dus de geur) ook niet ten goede.
Verder is voer toch uitproberen en doet ieder baasje wat goed lijkt. Wolf was hier niet zo’n succes.

Hopelijk helpen de dingen die je nu uitprobeert :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:31

Voer even buiten beschouwing gelaten (hier Kivo KVV en ter afwisseling Edgard&Cooper brokken, maar ik heb een ras dat je toch al niet ruikt) Cowboy Magic Detangler & Shine ruikt echt súper lekker :P Blijf je ook wel even ruiken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:09

Warboel schreef:
Voer even buiten beschouwing gelaten (hier Kivo KVV en ter afwisseling Edgard&Cooper brokken, maar ik heb een ras dat je toch al niet ruikt) Cowboy Magic Detangler & Shine ruikt echt súper lekker :P Blijf je ook wel even ruiken.

Ohja dat ik daar niet aan gedacht heb <3 loop 10x per dag langs dat rek :')

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:54

Ik wil nog wel een kleine toevoeging doen haha.
Ik weet niet hoe snel Fenna droogt en hoe vaak ze nat wordt, maar mijn hond droogt erg slecht en gaat stinken als ik haar zo aan de lucht opdroog.

Een waterblazer is daarbij echt een uitkomst, als je goed blaast is ze in een mum van tijd droog en blijft er geen water op de huid zitten (wat de stank veroorzaakt)
Ook omdat je aangeeft dat ze slecht verhaart in de zomer en last krijgt van broei, is een waterblazer dan een uitkomst.

Het is wel even een inverstering, maar het geld dubbel en dwars waard :)