Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:44

kimmie261 schreef:
Cayenne schreef:
Want uiteindelijk doen ze het couperen voor zichzelf en niet voor de hond.

Is niet helemaal waar, ik heb zelf argentijnse doggen gehad, 3 stuks, alle 3 gecoupeerd, in Argentinië worden deze functioneel gecoupeerd en daardoor is ( in landen waar nog steeds gecoupeerd wordt)/ was de rasstandaard een gecoupeerde hond.. Nu mag dat hier niet meer en is er dus een type flapoor waar ze aan moeten voldoen, maar dat heeft best wat voeten in aarde gehad. Zelf zou ik nu niet meer couperen maar eerlijk, ik vind een gecoupeerde dogo nog steeds mooi...

Hier in Duitsland zie ik heel veel gecoupeerde honden lopen en zo ook al veel dobermann pups met de oren in het verband zien lopen, en ja hoor, die zijn gewoon gecoupeerd...

Jachthonden met een gecoupeerde staart is ook gewoon toegestaan in Duitsland, ken genoeg werkende jachthonden met staart die daar veel problemen mee hebben gehad, dus als het om een echte werkende honden gaat vind ik oren of staart couperen geen probleem. Gewoon voor de looks vind ik niet nodig, maar als iemand zo´n hond wil, dan moeten ze dat lekker doen. Binnen een paar jaar is het toch wel overal verborden.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:45

Telpeva schreef:
Je ziet in dit topic ook wat vragen doet: een deel van de reageerders reageert normaal, een ander deel reageert boos en doet direct de keuzes van anderen afkraken en kleineren.
Ts stelt alleen een vraag en krijgt al meteen commentaar, toen had ze nog niet eens gebeld of melding gedaan. Hoe zou het stellen van diezelfde vraag op straat verlopen? Juist, daarom vragen mensen er niet naar.

Ik heb vaak genoeg die vraag gekregen op straat hoor en dan krijgen ze ook gewoon het antwoord... En zo netjes vragen de meeste het ook niet. :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:47

kimmie261
Dat is toch gewoon een kwestie van wennen?

Wij hadden vroeger (1985) een Bouvier, met gecoupeerde oren en korte staart.
Ik moest ook wennen toen ik ze voor het eerst met staart en hangende oortjes zag.
Maar nu is dat prima en weet ik al niet meer anders.
Hier is het niet functioneel meer, dus niet meer doen. Net zoals bij de trekpaarden.
Die zitten niet meer vast in de strengen, dus gewoon niet.

kimmie261

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:52

Tuurlijk is dat wennen, ik heb geen gecoupeerde honden meer, dus alle rottweilers hebben een staart, ik zal hierna geen rassen meer hebben die ooit gecoupeerd werden , maar daarom kan je iets wel mooier vinden, ook al hoeft voor mij dat couperen ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:56

Ianthe schreef:
Telpeva schreef:
Je ziet in dit topic ook wat vragen doet: een deel van de reageerders reageert normaal, een ander deel reageert boos en doet direct de keuzes van anderen afkraken en kleineren.
Ts stelt alleen een vraag en krijgt al meteen commentaar, toen had ze nog niet eens gebeld of melding gedaan. Hoe zou het stellen van diezelfde vraag op straat verlopen? Juist, daarom vragen mensen er niet naar.

Ik heb vaak genoeg die vraag gekregen op straat hoor en dan krijgen ze ook gewoon het antwoord... En zo netjes vragen de meeste het ook niet. :+

Maar de staart van jouw hond is toch ook helemaal niet gecoupeerd? Ik snap niet waarom je dit steeds op jezelf betrekt, het gaat niet over jou.
Het gaat over een Dobermann met oren in het verband. Hoe weet je hoe mensen gaan reageren waarbij de oren van hun hond wel gecoupeerd zijn? Vast niet allemaal even beleefd en vriendelijk.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:56

Gini schreef:
En als je ziet hoe hier in dit topic gereageerd wordt, dan zie ik niet meteen mensen voor me die openstaan voor een eerlijk gesprek met een persoon die oprecht bezorgd is. Je wordt nog net niet meteen tot Karen betiteld. :+

Ik vind dat net omgekeerd het geval. Ts lijkt geen intentie te hebben tot praten, ze lijkt enkel erop uit te zijn om anderen last te bezorgen. Alle gecoupeerde dobers die je tegenwoordig in Nederland en België ziet zijn legaal geïmporteerd.

Verder word ik echt misselijk van mensen die op straat persé moeten zeggen: "zo natuurlijk vind ik toch mooier" Terwijl de oren net naar beneden getaped zijn geweest om te kunnen voldoen aan de nieuwe rasstandaard (oren moeten aansluitend afhangen, en niet de vliegtuigoren wat je vaak ziet als er niks aan de oren gedaan is: " De oren worden natuurlijk gehouden en zijn van passende grootte; Zij zijn aan weerszijden van het hoofd geplaatst vanuit het hoogste punt van de schedel en liggen tegen de wangen.")

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:58

kimmie261 schreef:
Tuurlijk is dat wennen, ik heb geen gecoupeerde honden meer, dus alle rottweilers hebben een staart, ik zal hierna geen rassen meer hebben die ooit gecoupeerd werden , maar daarom kan je iets wel mooier vinden, ook al hoeft voor mij dat couperen ook niet meer.

Dat is ook zo, ik vind een Bouvier met spitse oren ook mooier, stoerder.
Maar nu zou ik het nooit meer willen.
Net als jij niet en dat maakt wel het verschil vind ik. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:02

Evi84 schreef:
Gini schreef:
En als je ziet hoe hier in dit topic gereageerd wordt, dan zie ik niet meteen mensen voor me die openstaan voor een eerlijk gesprek met een persoon die oprecht bezorgd is. Je wordt nog net niet meteen tot Karen betiteld. :+

Verder word ik echt misselijk van mensen die op straat persé moeten zeggen: "zo natuurlijk vind ik toch mooier" Terwijl de oren net naar beneden getaped zijn geweest om te kunnen voldoen aan de nieuwe rasstandaard (oren moeten aansluitend afhangen, en niet de vliegtuigoren wat je vaak ziet als er niks aan de oren gedaan is: " De oren worden natuurlijk gehouden en zijn van passende grootte; Zij zijn aan weerszijden van het hoofd geplaatst vanuit het hoogste punt van de schedel en liggen tegen de wangen.")

Ai, en van Ianthe moeten we juist wel mensen aanspreken. Weet je wat? We bellen gewoon lekker de 144, daarvoor is die instantie er. En geen gedoe met mensen die misselijk worden. :D

Van zodra oren van een hond getaped moeten worden om aan een bepaald plaatje te voldoen, wordt het misschien tijd om het plaatje te bekritiseren.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:05

Marie_Anne schreef:
Maar de staart van jouw hond is toch ook helemaal niet gecoupeerd? Ik snap niet waarom je dit steeds op jezelf betrekt, het gaat niet over jou.
Het gaat over een Dobermann met oren in het verband. Hoe weet je hoe mensen gaan reageren waarbij de oren van hun hond wel gecoupeerd zijn? Vast niet allemaal even beleefd en vriendelijk.

Niet gecoupeerd nee, ziet er wel uit alsof die gecoupeerd is. En ik heb meer vrienden die wel gecoupeerde jachthonden hebben en ik weet ook hoe die reageren op die vragen als we samen aan het wandelen zijn en mensen het nodig vinden om er een reactie op te geven.

Van mij mogen ze het vragen ja, maar de manier waarop ze dat doen is dus ook niet altijd heel vriendelijk ;)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:06

Telpeva schreef:

Net omgekeerd. Mijn ervaring is dat mensen die tegen couperen zijn veel onredelijke gedrag vertonen irl op straat. Ik heb bij mijn vorige hond zelfs een melding van bedreiging moeten doen bij de politie.
Ik ben irl nog nooit onbeleefd geweest bij een gewone vraag tot uitleg.

In dit topic stoort het mij vooral dat ts iemand perse last wil berokkenen zonder zelfs de moeite te doen eerst in gesprek te gaan met die personen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:07

Gini schreef:
Ai, en van Ianthe moeten we juist wel mensen aanspreken. Weet je wat? We bellen gewoon lekker de 144, daarvoor is die instantie er. En geen gedoe met mensen die misselijk worden. :D

Van zodra oren van een hond getaped moeten worden om aan een bepaald plaatje te voldoen, wordt het misschien tijd om het plaatje te bekritiseren.

Vragen ja.. geen flauwe opmerkingen maken of zelfs schelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:08

Evi84 schreef:
Gini schreef:

Ik vind dat net omgekeerd het geval. Ts lijkt geen intentie te hebben tot praten, ze lijkt enkel erop uit te zijn om anderen last te bezorgen. Alle gecoupeerde dobers die je tegenwoordig in Nederland en België ziet zijn legaal geïmporteerd.

Hou gewoon op met dat idiote getape. Wat doen mensen toch belachelijke dingen met dieren.
Heel goed dat mensen hun afkeuring laten blijken bij gecoupeerd en positief reageren als dat niet zo is. Die groep wordt steeds groter en dan wordt het straks gewoon niet meer geaccepteerd om zo'n hond in het buitenland te halen.

Ik wacht nog steeds op je onderbouwing trouwens. Of roep je zomaar wat? Nee toch?
Marie_Anne schreef:
Evi84 schreef:
In Nederland is het ook niet verboden. Ze worden legaal geïmporteerd en je mag er zelfs wedstrijd mee spelen. Men heeft dit sinds juli vorig jaar teruggedraaid zelfs.

Wat is je bron? Klinkt als bullshit, dit zegt nl de overheid, de NVWA:
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dierenw ... van-dieren
Citaat:
Het couperen van staart en oren van dieren is in Nederland niet toegestaan.

Citaat:
Dieren die gecoupeerd zijn mogen niet deelnemen aan een tentoonstelling, keuring of wedstrijd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:08

Evi84 schreef:
Het is niet verboden in alle landen en pijnlijk is ook een fabeltje. Ze krijgen pijnstilling en gaan onder verdoving. Ook later hebben ze er geen pijn aan...

Laat me raden, jij zit in het gecoupeerde oren wereldje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:13

Ianthe schreef:
Gini schreef:

Vragen ja.. geen flauwe opmerkingen maken of zelfs schelden.

Uiteraard, schelden is altijd not done. Maar Evi84 wordt dus overduidelijk misselijk wanneer mensen haar aanspreken. En dat is in 1 klein topic op Bokt al dat er dus toch verschillende meningen zijn. De een vindt aanspreken juist fijn, de ander helemaal niet. Vind je het dan gek dat mensen in real life enorm twijfelen wat te doen en dan inderdaad maar uiteindelijk de keuze maken om dit bij een instantie te melden? Is dat echt zo onbegrijpelijk?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:18

Gini schreef:
Uiteraard, schelden is altijd not done. Maar Evi84 wordt dus overduidelijk misselijk wanneer mensen haar aanspreken. En dat is in 1 klein topic op Bokt al dat er dus toch verschillende meningen zijn. De een vindt aanspreken juist fijn, de ander helemaal niet. Vind je het dan gek dat mensen in real life enorm twijfelen wat te doen en dan inderdaad maar uiteindelijk de keuze maken om dit bij een instantie te melden? Is dat echt zo onbegrijpelijk?

Ze zei: Verder word ik echt misselijk van mensen die op straat persé moeten zeggen: "zo natuurlijk vind ik toch mooier"

Dat zijn van die flauwe opmerkingen die mensen moeten maken op een bepaalde toon. Als je een normale vraag stelt waarom die oren of staart zo zijn is er niets mis mee nee.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:23

Marie_Anne schreef:
Ik wacht nog steeds op je onderbouwing trouwens. Of roep je zomaar wat? Nee toch?

Uiteraard niet.

Misschien gewoon de nieuwsbrieven van uw eigen instantie "houden van honden" eens doornemen, daar staat in januari 2020 nog een zeer mooie samenvatting over het coupeerverbod en voorbarige communicatie. Indien u dat niet aanneemt kunt u steeds contact opnemen met het bestuur voor verificatie.

Grofweg komt het erop neer: legaal geïmporteerde, gecoupeerde honden mogen wedstrijden spelen.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 20:33

De optie 'aanspreken' was in dit geval niet meer mogelijk, als ik er langs was gelopen had ik wellicht wel iets gevraagd. En misschien ook niet. Het is weer duidelijk uit dit topic dat je het toch niet op een manier kan doen waarop iedereen van de wereld tevreden is.

In ieder geval wilde ik er WEL wat mee doen en ik heb wel wat houvast gekregen uit dit topic dat er meer mensen zijn die er ook zo over denken dat vind ik fijn.
Mensen die er anders over denken moeten natuurlijk ook hun stem kunnen laten horen alleen ik vind de argumenten persoonlijk niet zo sterk.
Zo lang een dier moet lijden omdat je zelf iets mooier vindt valt dat voor mij al niet meer goed te praten.

Het feit dat 144 die ik aan de lijn had het ook een nuttige melding vond is voor mij ook al wel genoeg.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:34

Gini schreef:

Ik bewonder uw interpretatie. Laat me duidelijk maken dat ik geen probleem heb met gewoon aangesproken te worden op een normale toon of bij normale vragen, ik ben altijd vriendelijk dan en geef ook normaal uitleg bij mijn vorige gecoupeerde hond.
Omgekeerd ben ik vaak wel in het wilde weg door ongekende beledigd tot zelfs bedreigd geweest omdat mijn hond gecoupeerd was.

Ik gaf aan misselijk te worden van het soort aangehaalde flauwe opmerkingen waarbij men een afkeurende mening over couperen probeert te laten doorschemeren en hoopt dat ik ze deel omdat mijn huidige dober niet gecoupeerd is...

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 20:36

Evi, even terugkijkend naar jouw 1e bericht in dit topic kan ik me weinig voorstellen bij die vriendelijkheid die je benoemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:36

Evi84 schreef:
Marie_Anne schreef:

Uiteraard niet.

Misschien gewoon de nieuwsbrieven van uw eigen instantie "houden van honden" eens doornemen, daar staat in januari 2020 nog een zeer mooie samenvatting over het coupeerverbod en voorbarige communicatie. Indien u dat niet aanneemt kunt u steeds contact opnemen met het bestuur voor verificatie.

Grofweg komt het erop neer: legaal geïmporteerde, gecoupeerde honden mogen wedstrijden spelen.

Mijn eigen instantie? :?
Tegen wie heb je het nu :') ?

Ik heb nog nooit van de instantie "houden van honden" gehoord.
Ik zou graag een linkje naar je bron zien. Want ik heb hier linkjes van de NVWA geplaatst, waarin staat dat het niet mag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:36

Evi84 schreef:
Alle gecoupeerde dobers die je tegenwoordig in Nederland en België ziet zijn legaal geïmporteerd.

Was dat maar zo... :n

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:43

Marie_Anne schreef:

Ik zou graag een linkje naar je bron zien. Want ik heb hier linkjes van de NVWA geplaatst, waarin staat dat het niet mag.

Mijn excuses, ik nam aan dat u Nederlander was. "Raad van beheer, houden van honden"

Bij deze:
https://www.houdenvanhonden.nl/nieuws/u ... -couperen/

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:50

Evi84 schreef:
Marie_Anne schreef:

Mijn excuses, ik nam aan dat u Nederlander was. "Raad van beheer, houden van honden"

Bij deze:
https://www.houdenvanhonden.nl/nieuws/u ... -couperen/

Letterlijk uit de tekst:

Citaat:
Gecoupeerde honden mogen ook niet meedoen aan een tentoonstelling, keuring of wedstrijd. Dit geldt ook als de honden in een ander land zijn gecoupeerd.

Alleen met medisch attest of aangeboren.

Evi84 schreef:
Gini schreef:

Ik bewonder uw interpretatie. Laat me duidelijk maken dat ik geen probleem heb met gewoon aangesproken te worden op een normale toon of bij normale vragen, ik ben altijd vriendelijk dan en geef ook normaal uitleg bij mijn vorige gecoupeerde hond.
Omgekeerd ben ik vaak wel in het wilde weg door ongekende beledigd tot zelfs bedreigd geweest omdat mijn hond gecoupeerd was.

Ik gaf aan misselijk te worden van het soort aangehaalde flauwe opmerkingen waarbij men een afkeurende mening over couperen probeert te laten doorschemeren en hoopt dat ik ze deel omdat mijn huidige dober niet gecoupeerd is...

Er is ook nog een tussenweg hè. Ik vind zelf gecoupeerde honden (of paarden) mooier. Maar om daadwerkelijk er voor te kiezen zo'n ras aan te schaffen, of zelf zogenaamd legaal of 'medisch' te laten couperen vind ik dierenmishandeling en ver over de lijn. Het is misschien mooier maar het leed wat ermee gepaard gaat is niet goed te praten, op geen enkele wijze!
Laatst bijgewerkt door KimD op 10-07-20 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:00

LilChar schreef:
Evi, even terugkijkend naar jouw 1e bericht in dit topic kan ik me weinig voorstellen bij die vriendelijkheid die je benoemt.

Dat is net zoals ik me weinig kon voorstellen bij de bezorgdheid die jij later in het topic vernoemt. Ik heb al aangegeven dat het op mij overkomt als bemoeienis en iemand persé proberen last te bezorgen.

Ik las een aantal eigenaars die veel last hebben gehad met de politie bij hun legaal geïmporteerde dober, waarbij de politie de wetten van import niet goed kende, nav dergelijke meldingen. Bij hun eerste bezoek dreigde de politie zelfs met inbeslagname van de legaal geïmporteerde honden.. Ik vind zon' melding zonder uitleg te vragen dus niet niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:01

Caira schreef:
Kan ook zijn dat ze getaped zijn om te zorgen dat ze sneller rechtop staan

Een dobermann heeft hangoren, net als een boxer. Getaped worden ze omdat de vouw in het oor niet altijd goed valt. Je kunt dat ook masseren, maar tapen kan ook. Dan zorg je dat het niet mooi hangende oren krijgt en niet dat de oorschelp helemaal open en bloot ligt.