En Bobby had 't koud, even warmlopen is een stuk beter dan zo'n stomme deken op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Mkango schreef:Hoe leer je ze die commando's überhaupt aan eigenlijk?
Eigenlijk gemakkelijker dan je zou denken, hm, een schoolbord zou nu handig zijn....
Een basisprincipe is dat de hond die je richting commando's aan gaat leren een sterk werkinstinct heeft.
Dit instinct is niet aan te leren, dat moet er in zitten (vandaar mijn afkeer van conformatiefok "bordercollies", andere discussie).
Laat je zo'n goed gefokte hond voor het eerst op schapen los dan volgt (nadat de eerste opwinding voorbij is...) een redelijk voorspelbaar gedragspatroon, hij "head" de groep; dit betekent dat hij om de groep rent naar de tegenovergestelde zijde, in principe daar waar de koppen van de schapen heen gaan. Soms gaat hij daar op het balanspunt liggen ( een groene hond daar niet laten hangen btw, gaat mis), sommige honden blijven om de groep rennen in feite constant headen, de schapen de pas af snijdend.
Hoe krijg je orde in die chaos? Als het goed is reageert de hond niet alleen op de beweging van de schapen, maar ook op de positie en beweging van zijn handler ( hoewel ze dat in het begin nog wel eens willen vergeten...)
Dàt is je ingang; de hond wil in principe de schapen naar de handler drijven, en neemt de kortste weg dat te bewerkstelligen
Dat laatste is de clou; met mijn positie tov de schapengroep en de hond kan ik voorspellen of de hond linksom zal gaan (kloksgewijs, come bye, of vinstri) of rechtsom ( antikloksgewijs, away to me, hægri).
Ik geef hem dan het commando dat hem zegt te doen wat hij sowieso al van plan was, en doe dat consequent tot hij dat associeert met die richting.
Volgende stap, leer hem die commando's gehoorzamen hoewel zijn instinct hem het tegenovergestelde commandeert. Dát is nl. nogal een intern conflict voor een jonge hond....
Easy peasy, op papier tenminste. In de praktijk kan er véél misgaan als drie verschillende diersoorten met elkaar bezig gaan.
Het gaat eigenlijk nooit "volgens het boekje", tenzij je een wonderhond hebt getroffen, en zelfs die hebben hun speciale problemen ( die menen het vaak beter te weten dan hun trainer, en vaak hebben ze nog gelijk ook...)
Een hele belangrijke voorwaarde is een groep trainingschapen die gewend zijn gedreven te worden, en weten dat meewerken de verstandigste optie is.
pmarena schreef:Zit de neiging om de schapen bij de baas te houden er wel "altijd" in, of willen ze ook wel eens lekker de schapen eender welke kant op laten rennen... "voor de lol" zeg maar?
Victory-Boy schreef:Gebruik je geen fluitje voor de commando's? Lijkt mij eigenlijk moeilijker, maar dat zie je toch best veel.
Victory-Boy schreef:Ik vind het altijd prachtig om te zien, al vind ik het nog mooier om te zien als ze het helemaal zelfstandig doen.
Kuggur schreef:Ik vraag me af wat je hier mee bedoelt; ik ken niemand die het een goed idee vind zijn drijfhonden "het helemaal zelfstandig te laten doen".
Het werkt omdat je een team vormt met je hond.
Ibbel schreef:De Pyri is geen bewaker. Voor de bewaking hebben de herders een Pyreneese Berghond (formaat St Bernard). De herdertjes worden echt alleen voor het hoeden gebruikt.
Ibbel schreef:Ja, die 'grensbewaking' doen ze zeker ook. Maar wel degelijk ook het drijfwerk van de bergen terug naar het dal tegen de tijd dat het herfst wordt bijvoorbeeld.
Ik zal eens kijken of ik daar foto's van kan vinden...
Victory-Boy schreef:Kugger, bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik heb inderdaad het beeld van het wedstrijd drijven voor me en dat is natuurlijk heel anders. Dat is niet één op één naar het veld te vertalen.
Het romantische beeld is daarbij ook zeker aanwezig.Ik weet nog dat toen ik naar McLeods Daughters keek het me fantastisch leek om zo vee te drijven ... lekker keuvelend op een mooie zonnige dag op je paard de schapen van de ene naar de andere plek te laten lopen. Ik ben bang dat de werkelijkheid totaal anders is.
Victory-Boy schreef:Het romantische beeld is daarbij ook zeker aanwezig.Ik weet nog dat toen ik naar McLeods Daughters keek het me fantastisch leek om zo vee te drijven ... lekker keuvelend op een mooie zonnige dag op je paard de schapen van de ene naar de andere plek te laten lopen. Ik ben bang dat de werkelijkheid totaal anders is.
Kuggur schreef:Ibbel schreef:De Pyri is geen bewaker. Voor de bewaking hebben de herders een Pyreneese Berghond (formaat St Bernard). De herdertjes worden echt alleen voor het hoeden gebruikt.
Okay.
"Hoeden" is toch een andere taak dan drijven. Zoals ik het begreep is dat het oppassen dat de kudde op een bepaalde plek blijft grazen en niet wegzwerft. ( eens gezien bij een ander ras dan Pyreneeërs)
Zou je dat grens bewaking kunnen noemen? ( een ander soort bewaking dan tegen predatoren).
Maar het kan zijn dat je toch "drijven" bedoelt.
Voor de goede orde, ik speculeer hier maar wat, ben niet aan het betweteren, daarvoor weet ik te weinig van Pyreneeërs