Hond opvoeden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:45

Machie schreef:
Dank je, en ik zal mijn profiel gelijk ff updaten want er mist een hond.
Die oostblokkers zijn inderdaad veel hond. Niet in maat, wel in karakter. Ze zijn ook niet perfect opgevoed, ze sleuren bijvoorbeeld aan de riem. Ach, ik vind dat niet zo belangrijk :)

Ja, dat had ik begrepen inderdaad, dat die oostblokkers nogal veel 'hond' zijn. Super handig formaat, super schattig om te zien. Maar écht niet te onderschatten van karakter!
Er zijn makkelijkere honden haha. Maar wel écht gaaf om te zien :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:53

Skippy01 schreef:
Machie schreef:
Misschien is het regio afhankelijk? Wij zitten in de 'anniek winters' regio en daar word ik niet bepaald gelukkig van. Het merendeel van de honden hier loopt met een riem heel hoog in de nek of over de neus heen. Snuffelen mogen honden niet meer enz enz.

Ow, dat durf ik niet te zeggen? Ik zit in midden-Brabant. Hier zitten echt best veel R+ trainers / scholen. De enige van de reguliere scholen (die niet specifiek voor één sportonderdeel bestaan) die nog op de 'ouderwets harde' manier traint, begint ook wel duidelijk klanten te verliezen. Die velden staan lang niet meer zo vol als 10 jaar geleden. Ik kan in een straal van 10km al bij 4 scholen terecht die R+ gebruiken - waarvan er 2 het zélfs aandurven om podengo's (en beagles, for that matter) mee te laten trainen :') :j (sommige scholen zeggen 'daar is geen eer aan te behalen, die willen we niet, die werken chaos in de hand', maar wij hadden dus keuze uit 2 scholen in de directe omgeving die dat juist wel leuk vonden, zo'n gekke Portugees erbij)

Edit: off topic, even in je profiel gespiekt, wat een gave rassen heb jij trouwens <3 (veel te veel hond voor mij, maar zó gaaf)

Dit doet mij als Beagle eigenaar gewoon pijn om te horen. Ik geef zelf gehoorzaamheid op onze hondenschool en heb alle cursussen met onze Beagle doorlopen. En die van mij is echt wel een boefje maar ze liep alle honden eruit bij de gehoorzaamheid.

Beagles zijn echt wel trainbaar, in mijn ogen is elke hond geschikt om te trainen. Bij ons op de hondenschool wordt slaan, schoppen, schreeuwen en op onnodige wijze aan de riem trekken echt niet toegestaan. Maar soms is een correctie met riem wel eens nodig. Maar dan nog zit daar ook een verschil in met hoe dat gebeurd.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:06

Amandavd schreef:
Dit doet mij als Beagle eigenaar gewoon pijn om te horen. Ik geef zelf gehoorzaamheid op onze hondenschool en heb alle cursussen met onze Beagle doorlopen. En die van mij is echt wel een boefje maar ze liep alle honden eruit bij de gehoorzaamheid.

Beagles zijn echt wel trainbaar, in mijn ogen is elke hond geschikt om te trainen. Bij ons op de hondenschool wordt slaan, schoppen, schreeuwen en op onnodige wijze aan de riem trekken echt niet toegestaan. Maar soms is een correctie met riem wel eens nodig. Maar dan nog zit daar ook een verschil in met hoe dat gebeurd.

Snap ik hoor! Vond ik als podengo eigenaar dus ook niet leuk te horen, dat sommige scholen je gewoon niet willen hebben.
Nou moet ik wel zeggen dat een podengo één groot nadeel heeft: het instinct is primitief en zit dus héél diep. Loslopen is dus gewoon geen optie in druk NL. Maar verder vindt hij trainen echt wel leuk. (Voor mij ook echt absoluut de ENIGE reden om hierna naar een ander ras te kijken, want verder is hij echt geweldig <3 Gelukkig is hij pas 4, dus hij moet nog zéker 10 jaar mee :D )
Wij hebben 2 beagles in de familie gehad. Nummer 1 was vooral heel lui. Nummer 2 was echt een super lieve fijne hond. Die had ook één nadeel: vreet-obsessie. Maar die was verder wel heel trainbaar. Hoeveel kunstjes wij die als kind wel niet geleerd hebben met als enige 'trainingsmiddel' een handje brokjes :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:35

Amanda: maar weet je
Ik heb 100 keer liever dat een hondenschool van te voren weigert dan dat ze honden laten komen waar ze de kennis en kunde niet voor hebben

Onze eerste rottweiler heb ik puppy en basis mee gedaan op een schooltje waarbij ik achteraf denk
Joh, had gewoon gezegd dat je er de ballen van snapt
Want uiteindelijk kwam ik er gaandeweg bij de tweede cursus steeds meer achter dat het dus echt niet werkte

Van border collie tot boerenfox en spaniel en weet ik het wat nog meer
dat snapren ze wel
Maar rottweiler :n
Had ik dat van te voren geweten dan had ik mezelf en de hond ook wat ellende kunnen besparen
(Niks heel raars, maar het werkte uiteindelijk gewoon niet omdat ze het ras gewoon niet snapten )

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:43

Sonja_vR schreef:
Ik heb 100 keer liever dat een hondenschool van te voren weigert dan dat ze honden laten komen waar ze de kennis en kunde niet voor hebben

Onze eerste rottweiler heb ik puppy en basis mee gedaan op een schooltje waarbij ik achteraf denk
Want uiteindelijk kwam ik er gaandeweg bij de tweede cursus steeds meer achter dat het dus echt niet werkte

dat snapren ze wel
Had ik dat van te voren geweten dan had ik mezelf en de hond ook wat ellende kunnen besparen
(Niks heel raars, maar het werkte uiteindelijk gewoon niet omdat ze het ras gewoon niet snapten )

Dát snap ik ook nog wel ja. Maar anders dan dat een beagle hartstikke eigenwijs kan zijn, is dat toch gewoon een normale gezinshond, zou je denken.
Als je 'van de jachthondtypes' bent, snap ik dat je rottweilers niet snapt. Ik kan er ook écht niet mee werken. Ik ben zo iemand 'van de jachthondtypes' zeg maar: zachte hand, zachte aard.
Als je alles van border collie tot spaniel snapt, snap je in elk geval zachte aard in de training,en zou een beagle geen probleem moeten vormen - ook als ze eigenwijs zijn.

Ik laat podengo nog even buiten die vergelijking, omdat een primitief ras wel weer iets anders is.
Met de gemiddelde rottweiler ga je niet naar jachttraining, en met een gemiddelde spaniel ga je niet naar een IPO training. Schapen drijven met een tibetaanse spaniel lijkt me ook niet per se evident. Een klein beetje 'ras-profilering' is niet per se erg denk ik. Maar voor een simpele basiscursus (zit, af, blijf, voedsel weigeren) geweigerd worden omdat ze het ras te eigenwijs vinden, zoals bij de beagle, vind ik wel iets anders dan een ras weigeren vanwege gebrek aan kennis van de juiste benadering ervan, zoals bij mijn podengo, of in jouw geval bij een rottweiler.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 18-06-20 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:44

Als je een dobermann in hoge driften hebt tijdens training, of een andere hond op pakwerk training, dan kom je er op dat moment niet met snoepjes alleen hoor.

Ik ben wel van mening dat je niets mag straffen als de hond iets niet kent, maar als hij het wel kent en er doelbewust aan voorbijgaat, dan ga ik echt niet smeken met snoepjes of hij iets alsjeblieft wil doen. Dan krijgt hij een harder commando en als dat niet helpt soms ook een tik.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:50

Sonja_vR schreef:

dat snapren ze wel

Is zeker waar. Bij ons is alles welkom en we hebben dan ook allerlei honden in allerlei soorten, maten etc. rondlopen. Maar op het moment dat wij vinden dat we iemand niet verder kunnen helpen zijn we daar open en eerlijk over en we verwijzen dan.

kiki1976

Re: Hond opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:55

Ik heb verschillende honden opgevoed door de jaren heen, maar de methode met alleen koekjes.... nee dat werkt zeker niet bij allemaal.
Maar ik ben zeer zeker niet van het hardhandige. Waar we vroeger woonde was ook iemand met een hond die trainde op een wat harde manier met de slipketting. Hond liep meestal los maar als die ongehoorzaam was dan ging de slipketting om en kreeg een hele harde ruk, soms 2 of 3x. En dan ging de riem weer af. Hier moet ik echt niets van hebben. Hond was overigens ook echt slaafs.

Maar als ze echt eens niet luisterde heb ik ze ook wel eens in hun nekvel gepakt hoor. Maar echt slaan en schoppen nee. Ik heb altijd wel geleerd, je slaat het er wel in maar niet uit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:00

Ik kan geen dieren slaan en daarom ben ik ook niet capabel voor echt moeilijke\gevaarlijke dieren. Die kan ik niet opvoeden en daarom kan ik alleen maar een keuze maken uit dieren die van zichzelf zo braaf zijn dat ze geen harde correcties nodig hebben. Dieren die dat wel nodig hebben horen bij een ander type eigenaar die daar mee om weet te gaan.Overigens gaat het vaak ook en voornamelijk om de klik,als die er is dan lukt het wel bij mij ook met een iets moeilijker dier. Als de klik er niet is dan gaat het ook niet met een objectief gemakkelijke.Maar slaan en schoppen doe ik niet. Er zijn trouwens dieren die daardoor juist getriggerd worden tot nog meer agressie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:27

jooosjefien schreef:
Hi Bokt,

Bij mij in de buurt zijn er veel mensen die hun hond nogal hardhandig aanpakken. Denk aan een flinke tik, ruk aan de lijn, of het dichtknijpen van de snuit. Ook hier op bokt lees ik vaak dat mensen hier geen probleem mee hebben…. bizar. Ik vind dit zelf erg zielig voor de hond...
Ik zou graag willen weten of ik de enige ben die nog weet hoe je een hond moet opvoeden: met beloningen en positieve bekrachtiging!
Vandaar de stelling: Geef jij je hond wel eens een (flinke) correctie?

* Nee dit vind ik zielig voor mijn hond, en dit werkt niet. Hier wordt hij bang of agressief van.
* Ja mijn hond krijgt wel eens een flinke tik/draai om de oren. Hier heb ik geen problemen mee.

Uitleg wordt gewaardeerd! :)

Jouw stellingen zeggen mij slechts een aantal dingen;
1. Je bent naïef én arrogant "ben ik de enige die nog weet hoe je een hond moet opvoeden" _O-
2. Je hebt geen idee wat correcties inhouden "mijn hond krijgt wel eens een flinke tik/draai om de oren." :roll:
3. Je hebt geen enkele ervaring met honden die een sterke instinctieve drive hebben.
4. Je hebt het vreemde idee dat correcties niet werken, maar dat komt vermoedelijk omdat je niet weet wat correcties zijn.
5. En tot slot, zoals velen in jouw kamp maak je de indruk dat je denkt dat negatieve en positieve bekrachtiging elkaar
uitsluitende trainingsmethoden zouden zijn. ( en uiteraard dat positief bekrachtigen de enige juiste manier is).

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:29

Nou hier zie ik precies het omgekeerde, mensen die wat meegetrokken worden door hun hond (dat de hond aan de lijn trekt zeg maar en gewoon de baas is) en dat is nog slechter.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:54

luuntje schreef:
Timing is belangrijk.

En je hond leren lezen.
Als een hond begint met fixeren hem er al uit halen.
Op tijd zeggen, nee/denk erom, als hij achter een haas wil aanrennen.

Timing is heel belangrijk. Als je te laat bent dan kan je het beter laten gaan :D.
Ik heb dit met die van mij met katten, als ik maar een fractie van een seconde te laat ben dan is ze weg. Kan ik gaan brullen gillen wat ik wil, maar heeft echt geen zin. Ze komt vaak na 10 seconde weer terug, omdat de kat is weggevlucht of stil is gaan zitten (dit laatste is echt doodeng btw :+ ).

Verder consequent zijn. Als op de bank liggen nooit mag dan ook niet voor die ene keer omdat jij het dan toch zo gezellig vind.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:03

Een correctie kan ook een 'nee' zijn of een opgetrokken wenkbrauw, het is niet steevast een ruk/schop/mep oid.
Imo moet je naar zowel hond als baas kijken, wat past er het beste bij beide in de omgang.

Mijn eerste hond, een herplaats überpuber Shih Tzu van toen net geen 10 maanden is door de oppas die ik in de arm genomen had gewoon mishandeld vind ik.
Bij elk snuffeltje, twijfeltje of stapje de verkeerde kant op of de staart omhoog werd er op hem gefoeterd en kreeg hij rukken aan de lijn want hij was dominant en moest zijn staart laag houden en perfect luisteren.
Ik gaf bewust een tuigje mee, zij pakte de flexlijn en maakte daar een stropje van want ze weigerde de hond aan een tuig uit te laten.
Hij zoop zich te pletter als hij bij haar vandaan kwam en was aan het hoesten, volgens haar had ik een zieke hond gekocht met nierfalen en kennelhoest.
Gek toch dat dat zuipen na 3 dagen weer compleet over was en dat hij met een tuig nog zelden hoest. :Y)
Met een halsband uitlaten is echter niet meer mogelijk, dan is het gelijk weer hoesten. :(:)
Toen de oppas me zo ongeveer opdroeg om mijn hond bij haar intern in training te zetten en mij te heropvoeden heb ik haar de deur gewezen, iets wat ik achteraf al veel eerder had moeten doen. :o
Vervolgens ben ik naar een hondenschool gegaan die me aansprak: zo positief mogelijk maar waar nodig ook een lichte correctie.
De hond bleek cursus alleen verschrikkelijk stom te vinden want op cursus moet je dingen en moeten = dwang, iets waar je bij hem niet mee aan moet komen zetten. :')
Met hem is het afkaderen wat de grenzen zijn, een beetje humor hebben en de ruimte geven om binnen de gestelde kaders de clown uit te hangen, vriendelijk vragen en een zak vol met koekjes meenemen.
Voor lekkers danst hij nog net niet de riverdance op commando. _O-

Hond twee, een middenslag Keeshond, kwam toen ze bijna 3 was ivm tijdgebrek vd vorige eigenaar.
Haar kende ik al maar door het constant heen en weer gesleep van oppas naar uitlaat naar familie etc was ze nogal moeilijk geworden.
Zij is een heel gevoelig typje, bijna te sturen op een blik of gedachte.
Haar moet je korter houden, korte commando's geven en tegelijk moet je haar veel voorzichtiger benaderen dan de Shih Tzu, waar hij bij een tik hooguit beledigd terugkijkt gilt zij al als je het puntje van haar vacht aanraakt bij een correctie. :wow:
Bij een stemcorrectie of net te zware/harde stem kan ze ook zo van zich af plassen.
Echter is ze ook een fantastisch hondje om mee te trainen juist doordat ze gevoelig is en heel graag voor je wil werken en goed doen.
Zij kwam erbij als vriendje voor de Shih Tzu en als sportiever maatje voor mij en ondanks dat zij en de Shih tzu zo verschillen en het ontzettend wennen en schakelen was (en is) voor mij heb ik een gouden duo eraan. <3

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:25

lor1_1984 schreef:
Mijn eerste hond, een herplaats überpuber Shih Tzu van toen net geen 10 maanden is door de oppas die ik in de arm genomen had gewoon mishandeld vind ik.
Bij elk snuffeltje, twijfeltje of stapje de verkeerde kant op of de staart omhoog werd er op hem gefoeterd en kreeg hij rukken aan de lijn want hij was dominant en moest zijn staart laag houden en perfect luisteren.
Ik gaf bewust een tuigje mee, zij pakte de flexlijn en maakte daar een stropje van want ze weigerde de hond aan een tuig uit te laten.
Hij zoop zich te pletter als hij bij haar vandaan kwam en was aan het hoesten, volgens haar had ik een zieke hond gekocht met nierfalen en kennelhoest.
Gek toch dat dat zuipen na 3 dagen weer compleet over was en dat hij met een tuig nog zelden hoest.

Het spijt me zeer, maar als iemand al op zo'n manier met mijn hond om zou gaan dan zou ik mijn hond niet eens meegeven.. Als ik een hondenoppas heb en ik zeg dat mijn hond aan een tuig word uitgelaten dan word dat gewoon gedaan, zo niet dan koopt ze maar lekker haar eigen hond.

Hier heeft de oppas zeker schuld aan gehad maar jij net zo goed, tijdens die wandeling waar je blijkbaar hebt gezien dat ze jouw hondje niet goed behandelde had je al iets moeten doen.

Veel drinken heeft trouwens niets te maken met een stropband, iedere pup drinkt veel mijn pup bleef ook maar aan een stuk door drinken als ik hem niet corrigeerde.

Mijn honden moeten ook luisteren, ik heb mechelaars dus die kunnen fysiek wel wat meer aan dan een oliebol. Maar als mijn honden mij meesleuren aan de lijn dan krijgen ze echt wel een fysieke correctie in de zin van een of twee snukken aan de lijn.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 17:36

Misschien was ik wel te snel met oordelen, heb ook vriendinnen die me al een jaar vertellen m'n hond een keer aan te pakken. Zijn nogal wat dingen waar ik tegen aanloop, kreeg haar toen ze 8 maanden was en ze is vrij dominant naar mij toe.

Grommen, opspringen, schooien en aan de lijn trekken zijn wel dingen waar ik tegen aan loopt met d'r

Krijg ook te horen dat ik niet moet oordelen voordat ik de wat hardere hand geprobeerd heb, en daar zit wel wat in O:)
Dus mede door jullie reactie ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe ze op een (duidelijkere) correctie reageert. Ik ga dit deze week uittesten en ik stuur jullie een update!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:42

CharmingS schreef:
lor1_1984 schreef:
Gek toch dat dat zuipen na 3 dagen weer compleet over was en dat hij met een tuig nog zelden hoest.

Het spijt me zeer, maar als iemand al op zo'n manier met mijn hond om zou gaan dan zou ik mijn hond niet eens meegeven.. Als ik een hondenoppas heb en ik zeg dat mijn hond aan een tuig word uitgelaten dan word dat gewoon gedaan, zo niet dan koopt ze maar lekker haar eigen hond.

Hier heeft de oppas zeker schuld aan gehad maar jij net zo goed, tijdens die wandeling waar je blijkbaar hebt gezien dat ze jouw hondje niet goed behandelde had je al iets moeten doen.

Veel drinken heeft trouwens niets te maken met een stropband, iedere pup drinkt veel mijn pup bleef ook maar aan een stuk door drinken als ik hem niet corrigeerde.

Mijn honden moeten ook luisteren, ik heb mechelaars dus die kunnen fysiek wel wat meer aan dan een oliebol. Maar als mijn honden mij meesleuren aan de lijn dan krijgen ze echt wel een fysieke correctie in de zin van een of twee snukken aan de lijn.

Ik hoorde het allemaal achteraf toen ik vraagtekens kreeg bij het beschreven gedrag en ging doorvragen.
Dat drinken was niet normaal, hij zoop liters per dag als hij daar geweest was (moest dagelijks tot soms over de 3l bijvullen :wow:) en na een dag of 3 was dat ineens terug naar normale hoeveelheden.
Kon/kan hem werkelijk waar overal mee naartoe nemen en bij thuiskomst drinkt hij standaard maar bij lange na niet de hoeveelheden als wanneer hij daar was geweest.
En ja, ik heb ook zeker 'schuld' dat ik het niet eerder door heb gehad en op een (toen) goede vriendin (vriendschap is hierop geklapt) dacht te kunnen vertrouwen wb de verantwoordelijkheid van mijn hond, heb hem daarna ook heel lang niet eens aan een ander durven overhandigen tijdens het wandelen oid.

Overigens trok hij niet, hij aarzelde soms enkel of hij mee zou lopen als hij wat lekkers rook, dus was echt een kwestie van een stapje naar links/rechts of niet direct meelopen als ze dat van hem vroeg.
Geen reden om aan de lijn te gaan snokken alsof hij een zware overtreding begaat lijkt mij en al helemaal niet om dat zodanig te doen dat die hals nu beschadigd is.
Toen ik aangaf dat ik wilde dat ze hem met tuig zou uitlaten heeft ze akkoord gegeven om vervolgens haar eigen zin te doen, het is dat ze dat eerlijk zei bij confrontatie anders had ik het nu wsl nog niet geweten waarom hij zo aan het hoesten was.
Heb hem bij de dierenarts nog binnenstebuiten laten keren omdat ik haar in eerste instantie geloofde dat ik een ongezonde hond gekocht had, daar bleek dat hij kerngezond was.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 17:46

[/quote]

Ik vind juist het overall beeld vriendelijker worden. Meer en meer scholen die met R+ werken en meer mensen die zich willen verdiepen in het wezen van de hond.
[/quote]

Dit zie ik ook zeker niet, de meesten om mij heen vinden de hond een draai om de oren geven of een skup onder de kont doodnormaal

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:00

Wat voor mij vooral fout gaat in de OP is dat de vraag is "Geef jij je hond wel eens een correctie" en dat de antwoordmogelijkheid dan is "ja mijn hond krijgt wel eens een flinke tik/draai om de oren". Er zijn natuurlijk veel meer manieren om een hond te corrigeren.

Mijn ouders hebben een duitse staande reu, ontzettend lief en zeeeer energiek en super zelfstandig en slim. Want ja, werklijnen. Maar dat maakt het soms ook lastig, want als hij het nut niet ziet van komen, want hij 'moet echt nog even achter die graspol kijken of er geen haas zit' dan komt hij dus gewoon niet. En hij hoort me echt wel roepen, en hij snapt het commando prima :+ Dan krijgt hij in die zin een correctie dat ik mijn stem verhef (en ja, soms is het zo erg dat ik echt ordinair sta te schreeuwen :o ) "NEE!", en als hij dan met nog een keer roepen niet komt ga ik hem halen. Dat pak ik hem bij zijn nekvel en trek ik hem weg bij waar hij heen wil gaan.

Of aan de riem, op onbekende plekken wil hij nog wel trekken. Maar hij is behoorlijk groot en sterk, dus ik wil dat niet. Dan krijgt hij dus een correctie met de riem, hij moet zich inhouden, hij kan vaak genoeg los om te doen wat hij zelf wil, nu moet hij luisteren.

Ik denk wel dat het uitmaakt wat voor hond je hebt. Sommige honden zijn qua opvoeding wat meer "vergevend", dus als je dan je trucjes netjes aanleert met snoepjes ben je er al. Maar er zijn ook honden die dat niet hebben, die echt gecorrigeerd moeten worden op fout gedrag als je wil dat ze veilig blijven.
Dus ik denk dat de beste manier nog steeds gewoon is belonen wanneer het goed gaat, corrigeren wanneer de hond iets fouts/gevaarlijks doet.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:05

jooosjefien schreef:
Misschien was ik wel te snel met oordelen, heb ook vriendinnen die me al een jaar vertellen m'n hond een keer aan te pakken. Zijn nogal wat dingen waar ik tegen aanloop, kreeg haar toen ze 8 maanden was en ze is vrij dominant naar mij toe.

Grommen, opspringen, schooien en aan de lijn trekken zijn wel dingen waar ik tegen aan loopt met d'r

Krijg ook te horen dat ik niet moet oordelen voordat ik de wat hardere hand geprobeerd heb, en daar zit wel wat in O:)
Dus mede door jullie reactie ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe ze op een (duidelijkere) correctie reageert. Ik ga dit deze week uittesten en ik stuur jullie een update!

In je openingspost deed je het heel anders voorkomen. Blijkbaar werkt jouw opvoedmanier bij jouw hond dus niet zo goed en zul je (met hulp) wat anders moeten proberen of wat (kleine) dingen veranderen. En dat is geen schande.

Ik gebruik correctie's, maar dat betekent niet dat ik mijn hond pijn doe of dat hij bang voor me is.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:13

Skippy01 schreef:
Als je 'van de jachthondtypes' bent, snap ik dat je rottweilers niet snapt. Ik kan er ook écht niet mee werken. Ik ben zo iemand 'van de jachthondtypes' zeg maar: zachte hand, zachte aard.

Hehe...jouw jachthonden misschien ja als je die hebt.. Je kan niet alle jachthonden op 1 hoop gooien. Zit ten eerste al verschil tussen de manier waarop ze werken, staande honden, retrievers, zweethonden.. En qua karakter al helemaal, ook binnen de rasgroepen.

Zoals iemand hier al zei..succes met een Duitse Staande uit werklijnen. Zelfs meer het showtype van bepaalde rassen, zijn nou niet echt gemakkelijk en denken flikker op met je koekje. :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:41

SophieO schreef:
Skippy01 schreef:

Hehe...jouw jachthonden misschien ja als je die hebt.. Je kan niet alle jachthonden op 1 hoop gooien. Zit ten eerste al verschil tussen de manier waarop ze werken, staande honden, retrievers, zweethonden.. En qua karakter al helemaal, ook binnen de rasgroepen.

Zoals iemand hier al zei..succes met een Duitse Staande uit werklijnen. Zelfs meer het showtype van bepaalde rassen, zijn nou niet echt gemakkelijk en denken flikker op met je koekje. :+

Ja, die heb ik ;) en Duitse staande zijn om die reden ook een ras waar ik echt niet aan begin haha. Dat is écht een slag apart. Weimaraners ook niet trouwens. Maar de meeste spaniëls, veel retrievers, meeste waterhonden, cesky fousek, vizsla: zachte hand doet wonderen. Hoeft niet met een koekje, hoeft ook niet met harde correctie. Keer je stem verheffen is bij de meeste genoeg. 'De Duitse staande is een ras dat het goed doet bij par force training', zeggen ze dan. Tjah, dan haak ik echt af. Heb toch echt geen zin in par force jachttraining. Ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen, als de hond er geen lol in heeft, doen we het niet. Duitse staande komt dus niet voor op mijn wishlist. Maar doe mij een springer Spaniel (Engels of Welsh), working cocker spaniel, barbet, vizsla: any day! Heerlijk :)

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 17:07

Hallo allemaal,
Ik heb gisteravond voor het eerst mijn hond een tik gegeven. En heel eerlijk... Wauw.
Ze is nog nooit zo'n fijne hond geweest. Voor het eerst heeft ze de aandacht bij mij. (zonder bang te zijn) Geen getrek aan de lijn, zitten wanneer ze moet, niet meer dominant over haar eten. Sta echt versteld...

Ik was aan het avondeten bezig en ze bleef schooien, ik had haar al 3x gewaarschuwd en met stem gecorrigeerd, dus toen ze de 4e keer met haar voorpoten op me sprong heb ik haar een duidelijke draai om de oren gegeven.
Mevrouw was natuurlijk in shock en heb haar naar haar plaats gestuurd.
Sinds gisteravond tot nu, nog nooit zo'n fijne hond gehad..
Zat misschien toch aardig fout met mijn ideeën..en zie nu in dat alleen maar positief niet ideaal is. Voor eigenwijze honden maar ook voor mijn (makkelijke) hond.Excuses voor degenen die ik te snel veroordeeld heb _/-\o_

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:39

Hier een hond met een angststoornis/heel onzeker. Ook een onzekere hond heeft grenzen nodig, en vooral de mijne. Het is een jacht/werkhond van 40 kilo en als die er vandoor gaat omdat ze een ander dier ziet wegsprinten is dat echt niet comfortabel voor je schouders :P Gelukkig kan ik haar lichaamstaal redelijk goed lezen en probeer ik het gedrag voor te zijn, maar lukt dat niet dan krijgt ze wel gewoon een correctie. Ze negeert mijn commando ('Voet!') en daar zitten nou eenmaal consequenties aan.

Ook kan ze heel erg schrikken van iets heel onbeduidends (voor mij althans) en is het mijn taak als roedelleider om aan te geven dat er niks engs is door haar gerust te stellen en haar voor zover mogelijk in aanraking te brengen met het enge. Dan kan ik door middel van voedselbeloningen een positieve wending geven aan haar angst. Helaas werkt dat niet altijd en gaat ze soms in tunnelvisie op standje 'NAAR HUIS, WEG HIER!' en krijg ik haar met geen mogelijkheid meer open en werkwillig. Ik probeer haar soms af te leiden met een piepspeeltje maar dat werkt niet altijd en ik ben nog op zoek naar een methode om haar uit de paniekaanval te krijgen, dus als iemand wat weet of een tip heeft, hit me up!

Nieuwe dingen leer ik aan dmv voedselbeloningen, want mevrouw probeert veel voor een stukje runderlong :9 Maar ongewenst gedrag wat niet voortkomt uit angst, zit wel degelijk een correctie aan vast.

Edit: Ze is niet bang voor mij of mijn gezinsleden overigens en is altijd superblij met mensen om haar heen zo mensgericht is ze. Ze werkt ook heel graag, maar heeft wel echt duidelijke grenzen nodig.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 17:53

Minimus schreef:
Hier een hond met een angststoornis/heel onzeker. Ook een onzekere hond heeft grenzen nodig, en vooral de mijne. Het is een jacht/werkhond van 40 kilo en als die er vandoor gaat omdat ze een ander dier ziet wegsprinten is dat echt niet comfortabel voor je schouders :P Gelukkig kan ik haar lichaamstaal redelijk goed lezen en probeer ik het gedrag voor te zijn, maar lukt dat niet dan krijgt ze wel gewoon een correctie. Ze negeert mijn commando ('Voet!') en daar zitten nou eenmaal consequenties aan.

Ook kan ze heel erg schrikken van iets heel onbeduidends (voor mij althans) en is het mijn taak als roedelleider om aan te geven dat er niks engs is door haar gerust te stellen en haar voor zover mogelijk in aanraking te brengen met het enge. Dan kan ik door middel van voedselbeloningen een positieve wending geven aan haar angst. Helaas werkt dat niet altijd en gaat ze soms in tunnelvisie op standje 'NAAR HUIS, WEG HIER!' en krijg ik haar met geen mogelijkheid meer open en werkwillig. Ik probeer haar soms af te leiden met een piepspeeltje maar dat werkt niet altijd en ik ben nog op zoek naar een methode om haar uit de paniekaanval te krijgen, dus als iemand wat weet of een tip heeft, hit me up!

Nieuwe dingen leer ik aan dmv voedselbeloningen, want mevrouw probeert veel voor een stukje runderlong :9 Maar ongewenst gedrag wat niet voortkomt uit angst, zit wel degelijk een correctie aan vast.

Edit: Ze is niet bang voor mij of mijn gezinsleden overigens en is altijd superblij met mensen om haar heen zo mensgericht is ze. Ze werkt ook heel graag, maar heeft wel echt duidelijke grenzen nodig.

Snap ik! En hoe corrigeer je haar zodat het wel doorkomt?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:03

Als zij uit angst reageert corrigeer ik niet. Als ik zou corrigeren op dat moment word ze alleen maar banger :) Dan komt het piepspeeltje om de hoek kijken om haar uit de tunnelvisie te halen en te kijken hoe ik haar over haar angst heen kan helpen.

Als zij mij niet gehoorzaamt terwijl ik dat van haar vraag en ze is niet bang (wat ik duidelijk zie aan haar gedrag) is het situatie-afhankelijk wat ik gebruik als correctie. Ik begin vaak met mijn stem, dat werkt 8/10x. Even verheffen of een duidelijke 'NEE!'. Loopt ze aan de riem en mijn stem werkt niet, krijgt ze toch even mijn onderbeen tegen haar zij waarmee ik haar een duw geef en haar uit balans breng zodat ze even denkt van 'huh?'. Werkt dat ook niet krijgt ze toch wel een snok van de riem. Loopt ze los bij me en ze flikt wat grijp ik haar nekvel. Bijvoorbeeld als ik zie dat ze hem wil peren, en klik ik haar riem weer vast. Of als ze ergens bovenop wil duiken grijp ik ook haar nekvel, maar dan gaat ze zelf ook naar de grond.

Het is zo situatie en gedrag afhankelijk wat ik gebruik als correctie. Ik zou je echt niet alle situaties kunnen vertellen haha :P