Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 02:10

belle_boef schreef:
Wistaire schreef:
We zijn nu op pagina 2 en je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag of je al contact gehad hebt met de fokker. Dat lijkt me toch wel stap één in deze situatie.

Want ze is jouw verschuldigd om binnen aanzienlijke tijd te verantwoorden wat ze gaat doen. _/-\o_

Ik denk dat je mijn bericht verkeerd begrijpt. Waar ik op doel is dat deze vraag nu al vaak gesteld is, maar telkens als TS reageerd beantwoord ze elke vraag behalve deze.

Maartje1990

Re: Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 06:06

Tjonge wat doen mensen hier toch lelijk naar ts.

Ts als je advies wil over je rechten, dan is bokt niet de plek. Wil je graag kritiek op je handelen dan ben je hier op het juiste adres, maar dat had je al gemerkt.

Veel succes met welke beslissing je ook maakt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 06:37

Ik denk dat je vrij weinig rechten hebt als je geen proeftijd hebt afgesproken, maar zoals Maartje al zegt, daarvoor moet je niet op Bokt zijn.

Ik vind een week ook erg kort om al meteen een oordeel te vellen, maar als jij er niet goed bij voelt moet je het niet doen. Ik wens je veel succes morgen, wellicht kan die persoon die komt kijken je nog helpen.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 06:52

TS, je schrijft dat het aanvallende gedrag naar andere mensen je zorgen baart, dat snap ik helemaal.
Ik zou dat ook niet willen, of dat nou uit frustratie, angst of onzekerheid is.
Dat slopen van speeltjes enz is op te lossen zonder dat er anderen in gevaar komen, maar met willen aanvallen kan er in een week al een hoop mis gaan.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:06

@TS ik heb alleen jouw openingspost en een paar posts op de eerste pagina gelezen.
Wat een vervelende situatie!
Voor jouw rechten is het het beste om even langs het juridisch loket te gaan. Als de fokker een professionele fokker is, met kennelnaam enzo, ben jij voor zover ik weet consument en hij bedrijf. Dan neem ik aan dat je 'gewoon' mag ontbinden binnen een x aantal dagen. Dat zal anders liggen tussen twee particulieren denk ik. Dus zoek dat even goed uit met een jurist.

Voor wat betreft het gedrag zelf: aanvallen zou ik néver mee akkoord gaan. Ze mogen terughoudend zijn, ze mogen angstig zijn, ze mogen zelfs 'snappen' als je in een angstige bui in hun ruimte komt. Maar bewust náár iemand toe gaan (uit angst of agressie) vind ik een absolute no-go.

Sloopgedrag is - zeker bij een jonge hond - best in goede banen te leiden overigens. Mijn podengo komt uit een opvang is heeft in het begin ook van alles gesloopt. Hij was 7 maanden ongeveer toen hij kwam en wat je zegt; het enige verschil tussen hem en een pup was dat hij blaascontrole had en dus vrijwel direct zindelijk was. Verder kende hij NIKS. Voordeel van een herder (en een podengo) ten opzichte van 'dommere' honden: ze leren het heel snel. Ze leren ook heel snel wat ze wel en niet mogen stukbijten. Mijn pod sloopt bijv altijd zijn speeltjes. Hij heeft in het begin ook echt wel dingen in huis gesloopt. Dat gedrag hebben we weten om te buigen naar 'hij sloopt zijn eigen speelgoed'. En dat vind ik ok. Het is een hond die dat nodig heeft.

Aan jou de taak om te bepalen wat je uiteindelijk wil: investeren in het gedrag of de hond terugbrengen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:39

Je schrijft dat de fokker niet gegeven heeft wat je gevraagd hebt, namelijk ondermeer een volwassen hond.
Heeft hij de leeftijd niet gezegd toen hij de hond voorstelde?
Heb je niet naar de leeftijd gevraagd?
Hoe kan het dat je niet wist dat je hond nog niet volwassen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:45

TS hoe gaat het nu? Ben je al bij de Fokker geweest?

Volgens mij heb je echt wel het recht de hond terug te brengen daar het niet past bij de besproken verwachtingen van jou.

Ook ik snap je volledig. Een hond die gevaarlijk doet is even wat anders dan een hond die nog veel moet leren en daarom druk is of dingen stuk maakt. Hier had de Fokker jou op moeten wijzen.

Leer voor volgende x: spreek proeftijd af.

Heb zelf een shetlandpony terug laten halen na 1 week, binnen een paar dagen had ik al.door dat dit niks ging worden in combi met mijn fjord. Fokker was en is nog steeds woest op mij. Heb de pony stuk goedkoper terug gegegeven. Maar had haar al op marktplaats gezet daar meneer hem niet terug wou in eerste instantie. Hier kreeg hij weet van en ik moest per direct de advertentie verwijderen, alleen dan kwam hij de pony ophalen. Daar ik dacht beter terug naar vertrouwde omgeving dan verkoop heb ik dit maar gedaan. Achteraf had ik gewoon zelf een andere eigenaar moeten zoeken, geen idee wat die man met de pony gedaan heeft, maar het voelde niet goed. Pony krijste van verdriet dat hij werd meegenomen. Nog niet eerder zoiets gehoord bij een paard.

Maar ff on topic, sterkte met deze lastige situatie :(:) Laat je weten hoe het gegaan is?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:18

Ik blijf er bij dat ik denk dat t nu niet onverstandig is te beginnen met een bench/ren. De hond komt uit een kennel met ''niks'' en nu ineens in een huis met spullen terwijl alles al teveel is qua veranderingen. Door en bench of ren Nu te gebruiken maak je voor haar een eigen plekje. Grote kans dat als je dan gesetteld is de bench/ren gewoon weer weg kan. Jij bent wel ''tegen'' de bench/ren maar jouw hond is niet anders gewend en heeft nu niks meer.
Alles bij elkaar gezien is het gewoon een te grote verandering denk ik.

Wij gebruiken overigens wel een bench en de honden kiezen regelmatig zelf voor de bench. Zeker snachts. Ze gaan savonds steeds bij de bench staan als ze willen slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:34

Gewoon zsm terug. Dan is het een soort vakantie geweest voor de hond en lijkt me niet mega schadelijk. Simpel toch. En logisch dat je hem terug wilt brengen, geef je er groot gelijk in.

En ts, mis je je oude hond niet nog heel erg?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:36

Fokker bellen en zeggen dat je de hond niet wil en terug brengt.
En daarna heeeeeeel goed nadenken voor je aan een hond begint en na een week weer bedenkt dat het toch niet helemaal is wat je wil.
Een instapklare hond is denk ik een utopie. Zeker na een week al verwachten dat de ( ex erf) hond relaxed en totaal gewend is aan de nieuwe situatie zijn erg hoge verwachtingen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:46

Ik heb alleen je OP gelezen, dus ik zal wel in herhaling vallen.

Die pup die je voor ogen hebt gaat nog wel veel meer training kosten.
Dus als je dit niet aankan, koop aub ook geen pup.

Doe deze hond terug, die past niet bij je.
En ga op zoek naar een opgevoede oudere, maar zonder rugzakje vind je die erg zelden is mijn ervaring.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:16

TS: Heb je de fokker al benaderd? Normaliter zijn zij niet zo moeilijk om de hond terug te nemen van je.
Open gewoon het gesprek en kijk of je er samen uit komt. Het is geen falen om de hond weer terug te laten nemen.

Ik vraag me wel stiekem af of je deze hond niet teveel vergelijkt met je oude hond? Aangezien je schrijft dat je deze vorig jaar plotseling bent verloren en je nieuwe hond nogal een plaats te vullen heeft;).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:27

Wij hebben inmiddels 12 herplaatshonden gedaan en het gene wat jij beschrijft is echt niet heel bijzonder. Een hond heeft MINIMAAL 3 weken nodig om een beetje te wennen en te weten welke regels er in het nieuwe huishouden gelden. Dit kan ook veel langer duren, naar gelang de geschiedenis en het karakter van de hond. De eerste weken ben je dus gewoon bezig met puppyzaken (met een beetje mazzel krijg ik er 1 die zindelijk is), uitleggen waar je mag liggen, uitleggen wat je in je mond mag stoppen, gewenst gedrag aanleren, uitleggen dat vreemden je niet opeten en dat je ze niet op mag eten.

Is dit moeilijk? Ik vind van niet. Is dit veel werk? Ik vind van niet.

Om maar even jouw vergelijking aan te halen, je gaat ook niet met je vers aangeschafte 4 jarige paard de week erna op concours. Die wil je ook eerst leren kennen en een samenwerking mee opstarten zodat je weet wat je aan elkaar hebt. Meestal neem je ook les of laat je iemand meekijken.

Kortom, wil je dit gewoon een kans geven, zoek begeleiding als je zelf niet goed ziet hoe je de hond goed moet trainen. Geef haar de tijd en wees een goede begeleider voor je hond.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:29

Gillbo schreef:
En daarna heeeeeeel goed nadenken voor je aan een hond begint en na een week weer bedenkt dat het toch niet helemaal is wat je wil.
Een instapklare hond is denk ik een utopie. Zeker na een week al verwachten dat de ( ex erf) hond relaxed en totaal gewend is aan de nieuwe situatie zijn erg hoge verwachtingen

Ts hoeft ook helemaal geen instapklare hond!

Zoals ik het begrijp, bedoeld de ts met "gelijk aan de slag kunnen" een hond die al de 1 gepasseerd is en dus niet meer minuut voor minuut opgebouwd hoeft te worden met wandelen en ander "werk" maar wilde ze een wat oudere hond waar ze gelijk lekker mee kan wandelen zonder op de minuut te hoeven kijken.

Daarnaast waren haar eisen:

1 kan goed samen met katten

2 sociaal naar mensen.

En wat krijgt de ts? Een hond die zowel haar eigen katten probeert te vermoorden als andere mensen op vreet...

Ze heeft dus een hond gekregen die behalve aan de "ouder dan 1 jaar" eis precies het tegenovergestelde is van wat ze zoekt!

De fokker is gewoon niet eerlijk geweest, die had aan moeten geven dat de hond niet oké is met vreemde mensen en had ook aan kunnen geven dat de hond geen katten in huis gewend was...

En ik snap de ts heel goed met: "er zijn alleen volwassen herders met problemen te vinden" want dat klopt helaas ook. Misschien zit er heel soms een "probleemloze" (herder) hond in het asiel, maar die zijn vaak binnen één dag alweer verkocht.

Als je niet al met een "probleemhond" wil beginnen, dan blijft er eigenlijk maar één optie over: een pup.

En tot de verbazing van de ts, bood de fokker haar een "probleemloze" hond aan, waarop de ts dacht: gaaf! Dit is wat ik zoek! Alleen blijkt dus achteraf de hond niet helemaal zo "probleemloos" te zijn als dat de fokker deed vermoeden.

Aan de ts: ik denk dat je de hond het beste terug kan brengen naar de fokker of er een ander huisje voor kan vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:40

Ik snap dat gehak op TS ook niet. Een hond die mensen aanvalt is ook niet wat ik zou willen.
Uiteraard is een nieuwe hond de eerste weken altijd even aanpassen en gedraagt die zich niet vanaf het begin perfect zoals je zou willen. Maar ergens moet het wel fijn blijven. Als ik geen bezoek kan laten komen omdat de hond aanvalt, als ik mijn katten niet binnen kan laten omdat die gek wordt van het zicht van katten, als ik naar toilet ga en twee kussen van mijn bankstel gescheurd vindt,... dat is meer dan een hond die nog moet wennen aan de nieuwe situatie. Dan spreek je niet van een ongecompliceerde hond. De fokker had op zijn minst meer onderzoek kunnen doen naar waar hij zijn kennelhond naartoe zou sturen en of die Herder dan echt wel de geschikte hond daarvoor zou zijn.

TS daarentegen had ook beter haar huiswerk kunnen doen. Een hond vaker bezoeken, er eens mee gaan wandelen, al een dagje mee naar huis nemen, etc. Ik ga altijd voor herplaatsers, maar ik neem nooit mee omdat ik de eigenaar van de hond op zijn blauwe ogen geloof, ik neem ze mee omdat ik al kennisgemaakt heb met de hond, er al alleen mee op pad geweest ben, al wat verschillende situaties uitgetest heb om de reactie van de hond te zien etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:43

Joh de fokker heeft dit wellicht ook gewoon niet geweten. Het is een dier....in een andere omgeving kunnen die ineens heel ander gedrag vertonen. Dat heeft een paar weken nodig om te settelen.

Maar ik kan me goed voorstellen dat er een grens zit aan wat je toelaatbaar vindt. Het lijkt me zaak om nu zsm te besluiten wat je wilt doen: er voor gaan, of hond terug naar fokker en dan inderdaad even heel goed nadenken in hoeverre het vinden van een "betere" hond een kans van slagen heeft :)

Want als je dan alsnog een pup moet nemen dan ben je ook weer een tijd onder de pannen om die naar je hand te zetten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:47

TS wil het geen kans geven, denk dat ze meer heeft aan antwoorden op haar gestelde vragen dan ongevraagd advies hoe de hond te houden, de hond heeft daar ook meer aan trouwens in dit geval.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:49

Je wilt een bankhond, maae neemt een kennelhond. Alsof je een dressuurpaard koopt waarmee je 1.20 mtr parcoursen wil gaan springen. Dat strookt voor mij gewoon niet helemaal.
Maar goed, ik ben benieuwd hoe het verloopt. Ik snap wel dat je niet blij bent, maar ik denk dat je in de eerste plaats beter moet kijken naar de hond die je aanschaft.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:58

mvdende schreef:
Gillbo schreef:

Ts hoeft ook helemaal geen instapklare hond!

Zoals ik het begrijp, bedoeld de ts met "gelijk aan de slag kunnen" een hond die al de 1 gepasseerd is en dus niet meer minuut voor minuut opgebouwd hoeft te worden met wandelen en ander "werk" maar wilde ze een wat oudere hond waar ze gelijk lekker mee kan wandelen zonder op de minuut te hoeven kijken.

Daarnaast waren haar eisen:

1 kan goed samen met katten

2 sociaal naar mensen.

En wat krijgt de ts? Een hond die zowel haar eigen katten probeert te vermoorden als andere mensen op vreet...

Ze heeft dus een hond gekregen die behalve aan de "ouder dan 1 jaar" eis precies het tegenovergestelde is van wat ze zoekt!

De fokker is gewoon niet eerlijk geweest, die had aan moeten geven dat de hond niet oké is met vreemde mensen en had ook aan kunnen geven dat de hond geen katten in huis gewend was...

En ik snap de ts heel goed met: "er zijn alleen volwassen herders met problemen te vinden" want dat klopt helaas ook. Misschien zit er heel soms een "probleemloze" (herder) hond in het asiel, maar die zijn vaak binnen één dag alweer verkocht.

Als je niet al met een "probleemhond" wil beginnen, dan blijft er eigenlijk maar één optie over: een pup.

En tot de verbazing van de ts, bood de fokker haar een "probleemloze" hond aan, waarop de ts dacht: gaaf! Dit is wat ik zoek! Alleen blijkt dus achteraf de hond niet helemaal zo "probleemloos" te zijn als dat de fokker deed vermoeden.

Aan de ts: ik denk dat je de hond het beste terug kan brengen naar de fokker of er een ander huisje voor kan vinden.

Lees de OP, hierin staat dat de hond alleen katten op wijd terrein is gewend, vaak in de kennel zat, niet gewend was om op een bank te liggen.Hond was lief naar ts dus mogelijk wist de fokker niet van het aanvallen naar mensen of is de hond erg onzeker in de nieuwe situatie en kan het nu binnen een week nog niet zoveel vreemde hebben en wordt deze heel erg overvraagd waardoor ze letterlijk van zich afbijt

Dus de fokker verwijten dat die niet eerlijk was is nonsens.

Enige advies is fokker bellen en hond terug brengen en niet impulsief meer een hond kopen

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:02

Ts, ik denk echt dat je haar wat meer tijd moet gunnen.

Jullie hebben gewoon tijd nodig om elkaar te leren kennen, 1.5 week en dan al beslissen dat het niet goed gaat is echt te kort door de bocht.

Haar gedrag is niet vreemd zo in het begin.
Ik snap dat het vervelend is dat zij je spullen sloopt in huis, maar daar kan je wel een oplossing voor verzinnen.
Kan je haar in de gang doen als je weg bent of in de tuin?

Ik weet zeker dat als je het tijd gunt het echt wel goed komt, zeker als je al ervaring hebt met herders komt het goed. Als julle straks elkaar vertrouwen heb je er vast een top hond aan maar heb geduld.

Ik heb in hetzelfde schutje gezeten als jouw.
Ook altijd herders gehad en nu sinds twee jaar een herplaatser Groendaeler teef van toen 7 jaar.
Sociaal goed opgevoed en kon goed alleen zijn, katten niet gewend in huis, maar met de tijd is het goed gekomen.

Met mijn oude mechelaar kon ik lezen en schrijven, 1 woord was genoeg.

Maar deze teef was toch weer een verhaal apart.
Ze is echt een doetje en zal niemand iets kwaad doen.
Maar de eerste week dat mijn oom haar uit zou laten, kwam hij niet eens door de voordeur, ze stond hem op te wachten en niet op een lieve manier :7 Terwijl zij al een paar kennis had gemaakt met mijn oom en dat verder prima ging.

Maar ook dat is goed gekomen.
Elke hond heeft gewoon tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe huis.

En ik denk echt dat 1.5 week te kort is om te beoordelen of de hond bij jouw past.

Het enige wat ik nu kan aanraden, heb geduld!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:46

nuscaniels schreef:
beatje schreef:
Ik zou ze terug brengen of herplaatsen en vooral geen hond meer nemen. Je wensen zijn niet reeel

In welk opzicht zijn ze niet reel.
Een hond die met katten kan, altijd zin heeft om wat samen te doen, sociaal is naar andere mensen als je aangeeft dat het goed is, die ook lekker tegen je aan komt liggen, die rustig voldaan gaat slapen als je hem een paar uurtjes alleen laat na eerst even lekker zijn ei kwijt te zijn geraakt.
Is dat een utopie?

Ik zeg altijd over mijn vorige hond dat het een gouden hond is en zo een vind je nooit meer maar ik moet uit jouw woorden dus opmaken dat dat inderdaad zo is.

Nee hoor geen utopie alleen koop je die niet zo en doe je er langer als een week over ze zo te krijgen. Ik kan een hond perfect africhten jij kan die in twee dagen nog meer verkloten. Een hond is geen matriaal.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:39

Een bench is niet zielig. Ik zou daar toch mee beginnen, dan geef je de hond een veilige vertrouwde plek en kan de hond ook beter tot rust komen tussen alle veranderingen en prikkels. En geef hem de tijd om te wennen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:46

Moeilijk dilemma. Als je d ehond nu terugbrengt naar de fokker heeft dat ws voor de hond geen nadelige gevolgen, hij is dan gewoon eventjes uit logeren geweest. Hoe langer je hem houdt hoe meer hij achteraf terug moet wennen aan zijn oude leven en hoe meer kans dat hij toch gevolgen heeft van 2x verhuizen.
Anderzijds is de tijd nu nog te kort geweest voor d ehond om echt bij jou te wennen.
Als je echt denkt dat het niets wordt zou ik zo gauw mogelijk de fokker contacteren. De hond terugnemen zal geen probleme zijn, het financiele plaatje wordt waarschijnlijk een compromis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:08

nuscaniels schreef:
beatje schreef:
Ik zou ze terug brengen of herplaatsen en vooral geen hond meer nemen. Je wensen zijn niet reeel

In welk opzicht zijn ze niet reel.
Een hond die met katten kan, altijd zin heeft om wat samen te doen, sociaal is naar andere mensen als je aangeeft dat het goed is, die ook lekker tegen je aan komt liggen, die rustig voldaan gaat slapen als je hem een paar uurtjes alleen laat na eerst even lekker zijn ei kwijt te zijn geraakt.
Is dat een utopie?

Ik zeg altijd over mijn vorige hond dat het een gouden hond is en zo een vind je nooit meer maar ik moet uit jouw woorden dus opmaken dat dat inderdaad zo is.

Opzich vind ik hetgeen wat je omschrijft niet zo gek voor een hond dus ik sluit me hier wel bij aan. Wat je omschrijft wat je zoekt is echt wel een naald in de hooiberg, en bovendien is gedrag moeilijk te voorspellen in een nieuw huis.
Mijn hond heb ik overgenomen van mijn moeder (fokster) toen die 2 was, omdat hij liever bij mij in huis wilde zijn. Nu ik hem 2 jaar heb is het een hele andere hond. Niet per se makkelijker. Wel gelukkiger en vrijer, en soms een beetje te vrij. Wisten we de eerste 2 jaar niet eens of hij echt stembanden had omdat hij nooit blafte of wat dan ook (heerlijk!) loopt hij nu bij ieder geluidje dat hij hoort als turborelnicht te krijsen. Tja, zal met veel training wel weer te corrigeren zijn, en hoewel het irritant is heb ik daar ook geen zin in en laat ik het maar lekker :') Maargoed, dat juist deze hond veranderde van zwijgtwijg naar turbohysterie had niemand kunnen voorspellen denk ik :P

Honden die agressief werden omdat de verandering te groot was heb ik ook van dichtbij meegemaakt, maar dat is dan echt een kwestie van vertrouwen kweken.

Maar je zult hoe dan ook energie moeten gaan steken in de opvoeding als een hond in zo'n veranderende situatie terecht komt. Tenzij je echt geluk hebt, maar ik zou daar nooit zondermeer vanuit gaan en altijd rekening houden met een aanloopperiode van ongeveer een jaar voordat je een hond hebt waar je hem wil hebben. Dat is niet te vergelijken met een hond die je al 10 jaar hebt.

Dat gezegd hebbende heb je kennelijk een verkeerde inschatting gemaakt en dat kan de beste overkomen. Ik ken ik de juridische rechten niet. Weet alleen dat mijn moeder in dergelijke situatie altijd de hond terug zou nemen. Dus hopelijk heb je een fatsoenlijke fokker getroffen! Is overigens wel vervelend om mee te maken , als fokker, omdat je dan toch weer energie moet gaan stoppen in een nieuwe herplaatsing en een hond er altijd een knauw aan overhoudt. Maar beter dat, dan een slechte match :)

Succes met de situatie! Hopelijk kan die instructeur er wat mee en kunnen jullie toch een beetje wennen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:40

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wel de posts van TS met daarin wat quotes.

Ik heb 2 herders (gehad). Duitsers. De ene als pup (mijn huidige hond) en de ander vanaf 7 maanden oud (de hond in mijn avatar). Beide honden waren/zijn gouden honden geweest, maar heel verschillend. Beide honden heeft heel veel werk in gezeten, de pup véél meer dan de oudere hond, maar die oudere hond is nooit een probleem geweest met katten of mensen.

Alleen thuis geen probleem, katten geen probleem, werklustig (vooral de laatste := ), sociaal met andere honden, lief naar andere mensen, maar wel waaks en met 'mensenkennis'. Het kan dus écht wel.

TS, ik weet niet wat je rechten zijn, maar eerlijk gezegd denk ik dat je recht hebt de hond terug te brengen, net zoals je het recht hebt een artikel terug te brengen als het niet voldoet aan de afspraken, die je duidelijk van te voren hebt aangegeven. "Tijd geven" vind ik hier gewoon echt wel een dingetje als de hond mensen aanvalt, zonder dat je daar een aanleiding voor ziet. Als ik mijn katten niet meer zou kunnen zien in mijn eigen huis omdat mijn nieuwe hond, waarvan gezegd werd dat hij vriendelijk is naar katten, ze lijkt te willen vermoorden, zou voor mij dus ook een reden zijn om de hond terug te brengen. Ik zie dus twee redenen waarbij het voor mij lijkt dat je in je recht staat om de hond terug te brengen en je geld terug te krijgen.