Lang haar of korthaar kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Re: Lang haar of korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:46

Evita, mijn kittens zijn allemaal al verzegd, maar ik heb 6 Birmaantjes van 13 weken oud rondlopen die eind deze maand verhuizen. Mocht je dat leuk vinden, ben je van harte welkom om eens kennis te komen maken met mijn katten en kittens en me alles te vragen wat je wilt weten. Birmanen zijn echte knuffelkatten, misschien helpt het je in een richting om te zoeken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:20

Dat ts haar aanbetaling niet terug krijgt is normaal,daar doe je een aanbetaling voor. Zij moeten nu op zoek naar een andere plek.
Ts ik zou zou het aanbod van Daphara aannemen en eens bij birmanen gaan kijken. Ook leuke katten. Nu moet ik zeggen dat ik veel rassen en katten leuk vind,dus als ik jou was zou ik me niet aan het rood vasthouden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:29

Persoonlijk vind ik het dus niet kunnen dat TS haar aanbetaling niet terug krijgt, ze heeft die aanbetaling gedaan op basis van het feit dat twee langharige raskatten de ouders zijn, dat is dus niet zo, genetisch onmogelijk.
Dus is er sprake van dwaling door de fokker van de kittens (ja, ook zonder stambomen ben je wettelijk gezien een fokker als je kittens verkoopt). TS heeft wel degelijk recht op volledige restitutie van haar aanbetaling!

Dat de kittens nu als halflanghaar verkocht worden is ook dwaling. Half langhaar is de term die gebruikt wordt om aan te geven dat een langhaar kat/ras geen ondervacht heeft.
Dat heeft niets te maken met het feit dat één ouder langhaar is en de ander korthaar.
Genetisch gezien is er geen verschil tussen het langhaar gen bij half langhaar katten en het langhaar van de rassen met ondervacht, zoals de Persische kat. Heilige Birmanen vallen ook onder de halflanghaar rassen, geloof me, die hebben echt een lange vacht.

Bij korthaar katten die langhaar dragen, waarvan 1 van de ouders een langhaar is, zie je vaak bij kittens wat langere pluisharen, met name tussen de achterpoten en in de oksels. Maar ze zijn nog steeds korthaar en zullen nooit (half) langhaar worden.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:43

Wij hebben kitten uit een zelfde combinatie gefokt. Moeder is blauw en vader ook dus we hadden andere kleuren.
Als de Ragdoll op de foto de vader is zou hij toch aan enkele kittens zijn pointed gen moeten doorgegeven hebben.

Afbeelding
Dit was 1 van onze kittens
Heb je fotos van de kitten vooraan en de vader en moeder waar aftekening en kleur beter opstaat ?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:15

christel0908 schreef:
Wij hebben kitten uit een zelfde combinatie gefokt. Moeder is blauw en vader ook dus we hadden andere kleuren.
Als de Ragdoll op de foto de vader is zou hij toch aan enkele kittens zijn pointed gen moeten doorgegeven hebben.

[ [url=m/MWuCPr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was 1 van onze kittens
Heb je fotos van de kitten vooraan en de vader en moeder waar aftekening en kleur beter opstaat ?

Pointed is recessieve gen mutatie en natuurrassen (Maine Coon, Noorse Boskatten, Turkse rassen e.d.) horen dat gen niet te dragen.
Dus als de moeder een Noor of Coon zou zijn, draagt die dat gen niet. Maar ik las hier ergens dat de moeder ook een halve Ragdoll zou moeten zijn, in dat geval zou ze het gen zeker dragen en zouden inderdaad de helft van de kittens statistisch gezien pointed moeten zijn.

Maar dat is net als dat statistisch de helft van de kittens katers horen te zijn en de andere helft poesjes. Toch heb je hele nesten met alleen poesjes of alleen katers en zo kan ook uit een point dragende kat x point kat toch geen points komen. Dus dat er geen points in het nest zitten is niet definitief doorslaggevend dat de Ragdoll niet de vader is. Het feit dat ze niet langharige zijn is wel doorslaggevend.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:25

Marcella schreef:
Wil je een knuffelkat neem dan geen kitten die hebben echt nog geen tijd om te knuffelen.

Dit dacht ik dus ook, ik mag hopen dat ze op 10 weken nog speels zijn.
Anders ga je toch denken dat ze niet helemaal gezond zijn ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:27

Daphara schreef:
Evita, mijn kittens zijn allemaal al verzegd, maar ik heb 6 Birmaantjes van 13 weken oud rondlopen die eind deze maand verhuizen. Mocht je dat leuk vinden, ben je van harte welkom om eens kennis te komen maken met mijn katten en kittens en me alles te vragen wat je wilt weten. Birmanen zijn echte knuffelkatten, misschien helpt het je in een richting om te zoeken.

Oooow dit zou ik zeker niet afslaan! Birmanen zijn echt fantastisch! Heerlijke knuffels :+: van jongs af aan en ze lijken met de dag plakkeriger te worden :+:

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:31

Heb je bij het ophalen van de kitten de ouders gezien? In elk geval de moederpoes?