Overlast katten van de buren

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindor92
Berichten: 7009
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:32

Ik snap je wel ts.

Wij hebben ook 2 katten. Toen we ze net hadden zei ik wel dat ik ze in de tuin wilde houden omdat ik niet wil dat ze bij iemand anders in de tuin komen. Helaas is 1 van de katten zo ondernemend dat die ons steeds ontsnapte toen ze groter werd. We hebben toen ook wel geprobeerd om van die puntjes op de schutting te plaatsen, maar hier ging ze gewoon overheen. We hebben toen met de buren overlegd wat die ervan vonden. Die vonden het geen probleem, maar ze hebben uiteindelijk wel een apparaatje aangeschaft.
Nu zit onze kat wel voornamelijk aan water en niet zo veel in tuinen. Ze vangt flink wat muizen.
De buurkinderen zijn gek op haar.
Wij zouden het echt ontzettend sneu vinden voor de kat als we haar nu weer zouden moeten opsluiten. Ze is zo gek op de buitenwereld.

Onze andere kat blijft wel in de tuin. (Tuin is helemaal afgesloten met schutting).

Ik vind het daarom maar jammer dat er ook op Facebook enzo mensen zeggen dat we katten maar naar buiten sturen. Dit geldt voor ons echt niet. Ze willen ontzettend graag naar buiten. Snachts zijn ze altijd binnen.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Overlast katten van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:17

Het geldt zeker niet voor iedereen die een kat als huisdier heeft, maar voor velen is het wel het ideale huisdier om te hebben want je hebt er veel minder omkijken naar als bijvoorbeeld een hond. Plus dat er bij veel hondenbezitters er een betaalplicht is van hondenbelasting terwijl dat voor de kat niet het geval. Dat geeft natuurlijk ook scheve ogen.
Toen wij nog katten hadden bleven ze ook in eigen tuin, konden daar niet uit weg. Voor in de tuin was het wel altijd raak als ik aan het tuinieren was, greep je regelmatig in een hoop van een vreemde kat en dat kon ik dan zeker niet waarderen. Het is algemeen bekend dat als een kat de vrijheid krijgt dat deze bij anderen komt. Dat die andere er dan niet blij mee is kan je verwachten.
Nu wonen wij buitenaf en hebben wilde katten van de buurman, 6 nestjes jongen per jaar in de schuur of het houthok, elke keer maar weer duimen dat mama poes blijft leven en niet wordt dood gereden hier op de weg. Onze honden zijn ook niet blij met de katten, zeker de oudste hond niet, de katten weten precies hoe ze weg moeten komen en waar ze veilig kunnen zitten bij ons. Ik zelf zal ze niet weg jagen, het zijn goede muizen- ratten- en mollenvangers.

_Mir
Berichten: 1376
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:46

@Jis_

Maar bij een hond loopt altijd een baas, dus dat veroorzaakt (meestal) geen overlast. En zo wel.. kun je direct met de eigenaar in gesprek gaan. Ik vind dat de katten eigenaren zich er te makkelijk vanaf maken als zich maar voor te doen als "slachtoffer" en.. mijn kat is een jager en het is zielig als hij niet naar buiten mag. Als mensen dat zo zielig vinden moeten ze geen kat nemen of hun tuin inrichten voor hun kat en zorgen dat hij daar blijft.

Nee sorry, maar andere mensen opzadelen met jouw huisdier probleem is echt Not Done. Als je een beest wilt dan zorg je ervoor dat je er geen ander mee tot last bent. Punt. Honden lopen ook niet dag en nacht over straat te zwerven en in tuinen te schijten.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:45

Jis_ schreef:
_Mir schreef:
. Hebben mijn konijn al meerdere keren de stuipen op het lijf gejaagd, schijten in mijn voortuin en schijten in de zandbak. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik ga hier iig wel maatregelen treffen binnenkort. :)


Ik snap je irritatie, zeker als je zo'n grote hekel hebt aan katten, zo te lezen, maar vind het nogal wat om je hond opzettelijk tegen katten op te zetten. Komt er op neer dat als mijn honden liefhebbende poes een keer weet te ontsnappen echt een heel makkelijke prooi is voor een hond van zo'n zelfde persoon als jij. Hoe zou jij het vinden als iemand anders zijn hond tegen die van jou opzet. Dat is toch niet normaal?

Maar... wat is er dan eerlijk aan dat de katten haar konijnen de stuipen op het lijf jagen?
Is dat dan niet precies het zelfde?

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:28

Lindor92 schreef:
Ik snap je wel ts.

Wij hebben ook 2 katten. Toen we ze net hadden zei ik wel dat ik ze in de tuin wilde houden omdat ik niet wil dat ze bij iemand anders in de tuin komen. Helaas is 1 van de katten zo ondernemend dat die ons steeds ontsnapte toen ze groter werd. We hebben toen ook wel geprobeerd om van die puntjes op de schutting te plaatsen, maar hier ging ze gewoon overheen. We hebben toen met de buren overlegd wat die ervan vonden. Die vonden het geen probleem, maar ze hebben uiteindelijk wel een apparaatje aangeschaft.
Nu zit onze kat wel voornamelijk aan water en niet zo veel in tuinen. Ze vangt flink wat muizen.
De buurkinderen zijn gek op haar.
Wij zouden het echt ontzettend sneu vinden voor de kat als we haar nu weer zouden moeten opsluiten. Ze is zo gek op de buitenwereld.

Onze andere kat blijft wel in de tuin. (Tuin is helemaal afgesloten met schutting).

Ik vind het daarom maar jammer dat er ook op Facebook enzo mensen zeggen dat we katten maar naar buiten sturen. Dit geldt voor ons echt niet. Ze willen ontzettend graag naar buiten. Snachts zijn ze altijd binnen.


Natuurlijk is je kat gek op de buitenwereld - het is een kat. Maar dat geeft je niet het recht een ander op te zadelen met de last van jouw huisdier (ik zeg niet dat dat in het geval van jou kat zo is).

En vind je het dan ook ontzettend sneu voor buren die poep moeten opruimen van jouw kat in hun tuin, en voor buren wiens planten kapot gepiest worden, of wiens konijnen de vijver in gesleurd worden door jouw kat (dit is mijn konijn overkomen door de kat van buren, Bliepi is toen verdronken) ?

Ik ben een dierenliefhebber, begrijp me niet verkeerd. Ben meer een honden- dan kattenmens, maar voor beide (en andere dieren) geldt voor mij hetzelfde: zorg dat een ander er geen last heeft. Ik wil geen hondenpies tegen onze autobanden, geen kattenstront in de voortuin, en geen gekef van de hond van de buren van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. JOUW dier, JOUW verantwoordelijkheid. Natuurlijk zou het sneu zijn als jouw kat niet meer zou buiten kunnen - maar als jouw kat voor overlast zou zorgen (ik zeg niet dat dat zo is!), zou dat voor mij wel de logische reactie zijn. Het kan niet zijn dat mijn buren katten (of honden of bijen of zeeleeuwen of olifanten voor mijn part) hebben, en ik daar de last van ondervind.

_Mir
Berichten: 1376
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Overlast katten van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:00

@IMJ

Bedankt voor je begrip.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die het van beiden kanten kunnen bekijken.

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:15

Katten oppakken en 100km verder weer uitzetten... Ik had het ritje er voor over... :D

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:01

_Mir schreef:
@IMJ

Bedankt voor je begrip.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die het van beiden kanten kunnen bekijken.

Ja zeg! Jouw konijn in jouw tuin! Daar moet andermans dier (eigendom en dus verantwoordelijkheid) gewoon vanaf blijven!

AfricanLady

Berichten: 8012
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 22:08

Zelfde probleem hier met een buurvrouw en haar kat. Heb er veel overlast van maar het is het aard van haar beestje en ze is er niet verantwoordelijk voor.

Ik heb hier een hond en ik hoop eigenlijk nog steeds dat ze die betreffende kat van die buurvrouw pakt hier het scheelde soms niet veel.
Als mijn hond haar kat pakt prima ik ben er niet verantwoordelijk voor.

Dus oplossing is een kat-jagende hond nemen of lenen xD

Matheno

Berichten: 7974
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:57

Mri schreef:
In ons vorige huis hadden we ook erge katten overlast. Beest gevangen, geplastificeerde kaartje aan de halsband maken met verzoek contact op te nemen hielp niet. Ik wist niet van wie die kat was.
Debk dat er een keer of 6 een kaartje aan heeft gehangen.

En toen nam ik kippen... Geen kriek maar grote. Mijn kippies liepen los door de tuin. Echter waren ze ook nogal territoriaal...
De kat eigenaar wist ineens mijn huis wel te vinden toen zijn kat gegrepen was door mijn kippen. Weet niet meer of hij nou wilde dat ik de hele dierenarts rekening betaalde of alleen een deel :')

Mijn advies zou dan ook zijn; neem grotere kippen, enndan een ras wat agressiever is.
Onze kippen waren voor ons (en de directe buren, waar ze ook in de tuin liepen) super lief en aaibaar. Alleen katten... daar gingen ze echt op af als serial kippers



In dit huis hebben we geen kippen, maar ook geen katten overlast meer. Er zijn er 3 in de tuin geweest, die zijn alle 3 in een doorgedreven zodat ze klem stonden en de spui er vol op. Goed nat geworden en nooit meer terug gekomen


Mijn 2 katten zijn ook doodsbang voor onze kippen haha. Een keer hebben ze geprobeerd te jagen op ze, en dat was meteen de laatste keer. Het zijn dan ook wel flinke marans hennen.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:18

_Mir schreef:
@Jis_

Maar bij een hond loopt altijd een baas, dus dat veroorzaakt (meestal) geen overlast. En zo wel.. kun je direct met de eigenaar in gesprek gaan. Ik vind dat de katten eigenaren zich er te makkelijk vanaf maken als zich maar voor te doen als "slachtoffer" en.. mijn kat is een jager en het is zielig als hij niet naar buiten mag. Als mensen dat zo zielig vinden moeten ze geen kat nemen of hun tuin inrichten voor hun kat en zorgen dat hij daar blijft.

Nee sorry, maar andere mensen opzadelen met jouw huisdier probleem is echt Not Done. Als je een beest wilt dan zorg je ervoor dat je er geen ander mee tot last bent. Punt. Honden lopen ook niet dag en nacht over straat te zwerven en in tuinen te schijten.



IMJ schreef:
Jis_ schreef:


Ik snap je irritatie, zeker als je zo'n grote hekel hebt aan katten, zo te lezen, maar vind het nogal wat om je hond opzettelijk tegen katten op te zetten. Komt er op neer dat als mijn honden liefhebbende poes een keer weet te ontsnappen echt een heel makkelijke prooi is voor een hond van zo'n zelfde persoon als jij. Hoe zou jij het vinden als iemand anders zijn hond tegen die van jou opzet. Dat is toch niet normaal?

Maar... wat is er dan eerlijk aan dat de katten haar konijnen de stuipen op het lijf jagen?
Is dat dan niet precies het zelfde?


Het gaat er mij om dat als 1 van mijn katten weet te ontsnappen daar ook begrip voor mag zijn, toch? En niet dat een hond wordt opgejut en het mag grijpen. Weet en snap dat katteneigenaren nogal laks kunnen zijn, dit topic bewijst dat weer, maar daar wil ik met mijn niet losloop katten niet een keer de dupe van zijn.

Ik zou een andere manier zoeken om de katten bij mijn konijnen en/of kippen weg te houden, hoe vervelend het ook is dat een ander die overlast bezorgd, en niet mijn honden opzetten tegen katten zoals Mir wel doet. Dat is mijn punt, niet dat ik het er mee eens ben dat katten los mogen lopen. Er zijn zoveel redenen om dat juist niet te doen.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:26

Jis_ schreef:
Het gaat er mij om dat als 1 van mijn katten weet te ontsnappen daar ook begrip voor mag zijn, toch? En niet dat een hond wordt opgejut en het mag grijpen. Weet en snap dat katteneigenaren nogal laks kunnen zijn, dit topic bewijst dat weer, maar daar wil ik met mijn niet losloop katten niet een keer de dupe van zijn.

Maar dat is nu het punt, je ziet niet aan de kat of deze toevallig een keer is ontsnapt of niet.
Mijn honden hebben ook een grote hekel aan katten, nee heb ze dat nooit geleerd, maar dat komt omdat ze altijd weg rennen en dat is het mooiste wat er is om er vervolgens dan hard achter aan te gaan. Dat is de natuur van beide, de kat wil weg komen en de hond wordt aangemoedigd door het vlucht gedrag want de kat beweegt dus gaan ze er achter aan.
Vaak is het zo dat andere goed bedoelde de dupe zijn omdat er nu eenmaal een meerderheid is die wel overal schijt aan heeft om het zo maar te benoemen. Niet alleen met het probleem van de overlast van de katten maar met alles. Sommige hondenrassen hebben een slechte naam maar dat wil nog niet zeggen dat dan ook alle honden van dat ras zo zijn. Om maar een voorbeeld te noemen.
Vooroordelen zijn overal te vinden.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:31

meggiemeg schreef:
Jis_ schreef:
Het gaat er mij om dat als 1 van mijn katten weet te ontsnappen daar ook begrip voor mag zijn, toch? En niet dat een hond wordt opgejut en het mag grijpen. Weet en snap dat katteneigenaren nogal laks kunnen zijn, dit topic bewijst dat weer, maar daar wil ik met mijn niet losloop katten niet een keer de dupe van zijn.

Maar dat is nu het punt, je ziet niet aan de kat of deze toevallig een keer is ontsnapt of niet.
Mijn honden hebben ook een grote hekel aan katten, nee heb ze dat nooit geleerd, maar dat komt omdat ze altijd weg rennen en dat is het mooiste wat er is om er vervolgens dan hard achter aan te gaan. Dat is de natuur van beide, de kat wil weg komen en de hond wordt aangemoedigd door het vlucht gedrag want de kat beweegt dus gaan ze er achter aan.
Vaak is het zo dat andere goed bedoelde de dupe zijn omdat er nu eenmaal een meerderheid is die wel overal schijt aan heeft om het zo maar te benoemen. Niet alleen met het probleem van de overlast van de katten maar met alles. Sommige hondenrassen hebben een slechte naam maar dat wil nog niet zeggen dat dan ook alle honden van dat ras zo zijn. Om maar een voorbeeld te noemen.
Vooroordelen zijn overal te vinden.



Precies, een reden om je katten in eigen tuin te houden ook, maar het gaat mij om het opzettelijk een dier pijn willen doen door je hond er op af te sturen. Dat is gewoon net zo asociaal als niet reageren op overlast van jouw kat.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:34

Er zitten in de polder tegen schemering ook een aantal katten. Mijn hond had er laatst een bijna te pakken. Al is het meer het erachteraan jagen wat hij doet, niet persé de kat ook ech pakken.

Kat paniek en uiteindelijk over een schutting gesprongen. Ergens hoop ik dat kat-lief in het vervolg niet meer de polder in komt uit angst voor de hond.

Polder ligt trouwens direct achter de huizen en is een favoriet uitlaat plek voor honden.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:35

Ik denk dat je met een hond erop af sturen nog blij moet zijn. Dan heeft de kat nog een kans. Ik ga geen namen noemen maar ik kreeg na aanleiding van dit topic de walgelijk tip dat katten niet goed tegen rattengif schijnen te kunnen

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:51

capopjekop schreef:
Ik denk dat je met een hond erop af sturen nog blij moet zijn. Dan heeft de kat nog een kans. Ik ga geen namen noemen maar ik kreeg na aanleiding van dit topic de walgelijk tip dat katten niet goed tegen rattengif schijnen te kunnen


Gelukkig is muizen en ratten gif verboden dus zal er niet zo makkelijk aan te komen zijn.

Ik denk dat als mensen iets toleranter zijn dat alles een stuk beter gaat. Ik heb ook konijnen en die zitten in een gigantisch hok wat goed afgesloten is tegen marters en dus ook katten. Niet dat er ooit een kat in mijn tuin is geweest en mijn eigen katten komen niet buiten. Maar mijn huisdieren mijn verantwoordelijkheid, dus ik kan niet andere de schuld geven als mijn dieren in gevaar worden gebracht. Je weet de risico's of je het er mee eens bent of niet.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:53

Helaas gebeurt dat best veel, weet ik nog uit onze vorige buurt. Op sommige plekken werd bewust voedsel neer gelegd met gif er in. Totdat er een onderzoek door de wijkagent werd ingesteld, ineens was het over.

Supervixen

Berichten: 13034
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Overlast katten van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:07

Vroeger hadden wij een kat, waar ik als kind mee opgegroeid ben. Kwam nooit buiten, alleen af en toe even een paar minuten op ons opritje, 5 meter van de voordeur af als mijn vader naar de schuur ging. Daarna ging ze altijd snel weer met hem naar binnen.
Een van de buren had een hond die altijd meteen op zoek ging naar katten zodra hij buiten was.
En zo kwam het dus dat ik als kind de kat waar ik mee opgegroeid ben, die altijd bij me lag in bed toen ik klein was, verscheurd heb zien worden door een hond van de buren.
De beelden staan in mijn geheugen gegrift, zelfs 30 jaar later zou ik er nog om kunnen huilen.
De buurman heeft niet eens excuses aangeboden.
Dus mensen die hun hond op een kat afsturen of willen sturen, ik kots ervan.

Ik heb twee katten en ik hou ze binnen, eentje af en toe aan een lijn in onze tuin. Omdat ik niet wil dat ze in andermans tuin poepen. En de katten vinden het prima.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:12

capopjekop schreef:
Ik denk dat je met een hond erop af sturen nog blij moet zijn. Dan heeft de kat nog een kans. Ik ga geen namen noemen maar ik kreeg na aanleiding van dit topic de walgelijk tip dat katten niet goed tegen rattengif schijnen te kunnen


Wel banketstaaf als je kat gek is op honden. Kun je natuurlijk ook zien als mijn probleem, doe ook erg mijn best om ze niet te laten ontsnappen, maar gif echt, ik weet dat dat gebeurd, nog een reden om ze in eigen tuin te houden.

Ik had vroeger ook konijnen die zaten in een groot hok met grote ren er aan, afgesloten. Toen geen katten nog en was daar ook niet zo mee bezig wat overlast betreft. Maar na veel van dit soort verhalen gelezen te hebben en het makkelijk kunnen verdwijnen ook stond voor mij vast dat als ze kwamen dan in een afgesloten tuin.

Jis_

Berichten: 11781
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:15

Supervixen schreef:
Vroeger hadden wij een kat, waar ik als kind mee opgegroeid ben. Kwam nooit buiten, alleen af en toe even een paar minuten op ons opritje, 5 meter van de voordeur af als mijn vader naar de schuur ging. Daarna ging ze altijd snel weer met hem naar binnen.
Een van de buren had een hond die altijd meteen op zoek ging naar katten zodra hij buiten was.
En zo kwam het dus dat ik als kind de kat waar ik mee opgegroeid ben, die altijd bij me lag in bed toen ik klein was, verscheurd heb zien worden door een hond van de buren.
De beelden staan in mijn geheugen gegrift, zelfs 30 jaar later zou ik er nog om kunnen huilen.
De buurman heeft niet eens excuses aangeboden.
Dus mensen die hun hond op een kat afsturen of willen sturen, ik kots ervan.

Ik heb twee katten en ik hou ze binnen, eentje af en toe aan een lijn in onze tuin. Omdat ik niet wil dat ze in andermans tuin poepen. En de katten vinden het prima.


Wat vreselijk moet dat zijn geweest. ;(

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:17

Supervixen schreef:
Vroeger hadden wij een kat, waar ik als kind mee opgegroeid ben. Kwam nooit buiten, alleen af en toe even een paar minuten op ons opritje, 5 meter van de voordeur af als mijn vader naar de schuur ging. Daarna ging ze altijd snel weer met hem naar binnen.
Een van de buren had een hond die altijd meteen op zoek ging naar katten zodra hij buiten was.
En zo kwam het dus dat ik als kind de kat waar ik mee opgegroeid ben, die altijd bij me lag in bed toen ik klein was, verscheurd heb zien worden door een hond van de buren.
De beelden staan in mijn geheugen gegrift, zelfs 30 jaar later zou ik er nog om kunnen huilen.
De buurman heeft niet eens excuses aangeboden.
Dus mensen die hun hond op een kat afsturen of willen sturen, ik kots ervan.

Ik heb twee katten en ik hou ze binnen, eentje af en toe aan een lijn in onze tuin. Omdat ik niet wil dat ze in andermans tuin poepen. En de katten vinden het prima.


Dat is natuurlijk ook afschuwelijk!

Maar ik vind wél dat er een verschil zit met je hond op een kat afsturen terwijl je weet dat de kat verscheurd gaat worden of je hond op een kat afsturen waarbij de kat alleen een gekrenkt ego eraan overhoudt omdat de hond het een leuk spelletje vind om achter iets aan te rennen.

Het eerste zou ik ook echt nooit goedkeuren, geen enkel beest hoeft het lootje te leggen vanwege mijn huisdier.

Met het 2e vind ik niks mis. Kat schrik en blijft hopelijk uit de buurt van mijn hond de volgende keer. Zeker in eigen tuin!

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:24

Het is ook maar net wat je ze aanleert natuurlijk. Ik ken meerdere katten die heel happy zijn in een appartement. Die zijn dat van kitten af aan gewend. Je kunt ook rekening houden met wat voor kat je aanschaft. Het is mss minder slim en makkelijk om een oude boerderijkat in een kleine tuin te houden.

Ik snap katteneigenaren gewoon niet. Je houd van je dieren. Waarom zou je ze onbeschermd overal laten rond lopen met het risico om aangereden te worden. Of dat ze gaan vechten met andere katten, verkeerde dingen kunnen eten. Niet meer terug komen. Ik had laatst alweer bijna een kat onder de auto zitten die vanonder een geparkeerde auto vandaan sprong net voordat ik erlangs reed. En ik zie wekelijks nieuwe pamfletten hangen met vermiste katten. Als ik katten zou nemen dan zou ik of de tuin afzetten of een ruime ren voor ze bouwen. Genoeg opties om ze het plezier van buiten te gunnen zonder dat ze overlast veroorzaken of gevaar lopen.

@mvdende: een hond die overal achterna jaagt vind ik ook irritant. Ik roep ze bij de les voordat ze het doen. Je kunt het niet altijd voorkomen. Maar als jij je hond bewust op een kat afstuurt om hem te laten schrikken dan neem je net zo goed het risico dat je hond hem pakt. De kat kan struikelen en mss niet meer wegkomen. Dus ik zie dat onderscheid niet dat jij noemt.

Merexa

Berichten: 1170
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:29

Supervixen schreef:
Vroeger hadden wij een kat, waar ik als kind mee opgegroeid ben. Kwam nooit buiten, alleen af en toe even een paar minuten op ons opritje, 5 meter van de voordeur af als mijn vader naar de schuur ging. Daarna ging ze altijd snel weer met hem naar binnen.
Een van de buren had een hond die altijd meteen op zoek ging naar katten zodra hij buiten was.
En zo kwam het dus dat ik als kind de kat waar ik mee opgegroeid ben, die altijd bij me lag in bed toen ik klein was, verscheurd heb zien worden door een hond van de buren.
De beelden staan in mijn geheugen gegrift, zelfs 30 jaar later zou ik er nog om kunnen huilen.
De buurman heeft niet eens excuses aangeboden.
Dus mensen die hun hond op een kat afsturen of willen sturen, ik kots ervan.

Ik heb twee katten en ik hou ze binnen, eentje af en toe aan een lijn in onze tuin. Omdat ik niet wil dat ze in andermans tuin poepen. En de katten vinden het prima.


Precies dat.. Echt, doe normaal mensen. Mijn kat is ook echt mijn maatje en super lief. Doelbewust gaan denken om katten af te maken zoals rattengif te gebruiken en honden te trainen om juist katten te pakken en een nare dood te geven? En dan heb ik zelfs nog ergens iets gelezen over mensen die een buks willen gaan gebruiken. De wereld zou te klein zijn als ik een hond zou schieten die op mijn erf of land komt. En ik ben ook gek op honden. Zelf woon ik dan ook in een doodlopende straat en mijn kat kijkt ook gewoon uit maar glipt de deur uit zodra hij kan. Deze staat ook vaak gewoon open met mooi weer.

Ook erg naar om mee te maken Supervixen :(:)
Laatst bijgewerkt door Merexa op 18-09-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Overlast katten van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:33

Hier liggen er continu katten bovenop onze auto te slapen (die op de oprit staat onder de carport).
Het dak en de motorkap zitten onder de krassen :\ Bedankt he!

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:34

capopjekop schreef:
Het is ook maar net wat je ze aanleert natuurlijk. Ik ken meerdere katten die heel happy zijn in een appartement. Die zijn dat van kitten af aan gewend. Je kunt ook rekening houden met wat voor kat je aanschaft. Het is mss minder slim en makkelijk om een oude boerderijkat in een kleine tuin te houden.

Ik snap katteneigenaren gewoon niet. Je houd van je dieren. Waarom zou je ze onbeschermd overal laten rond lopen met het risico om aangereden te worden. Of dat ze gaan vechten met andere katten, verkeerde dingen kunnen eten. Niet meer terug komen. Ik had laatst alweer bijna een kat onder de auto zitten die vanonder een geparkeerde auto vandaan sprong net voordat ik erlangs reed. En ik zie wekelijks nieuwe pamfletten hangen met vermiste katten. Als ik katten zou nemen dan zou ik of de tuin afzetten of een ruime ren voor ze bouwen. Genoeg opties om ze het plezier van buiten te gunnen zonder dat ze overlast veroorzaken of gevaar lopen.

@mvdende: een hond die overal achterna jaagt vind ik ook irritant. Ik roep ze bij de les voordat ze het doen. Je kunt het niet altijd voorkomen. Maar als jij je hond bewust op een kat afstuurt om hem te laten schrikken dan neem je net zo goed het risico dat je hond hem pakt. De kat kan struikelen en mss niet meer wegkomen. Dus ik zie dat onderscheid niet dat jij noemt.



Ondertussen ken ik mijn hond goed genoeg om te weten dat diegene die op dat moment een groot probleem heeft, mijn hond zelf is. Want echt bijten om te doden zal mijn hond niet doen. Die gaat met zn neus op 1 cm van de kat hard staan blaffen.... dikke kans dat hij op dat moment gewoon een haal van de kat krijgt.

Als je weet dat je hond op katten jaagt om te doden, moet je niet je hond erop sturen want dan is de kans inderdaad groot dat het een keer gruwelijk mis gaat.

Maar er zijn ook honden die het spelletje jagen alleen maar heel leuk vinden. Ik heb een Staande, daar wordt het opstoten natuurlijk ingefokt. Maar doorbijten doen ze niet snel.


En het is echt niet dat ik bij elke kat mn hond erop stuur. Ik stuur hem nooit.

Wel heeft hij donders goed en snel door als er een kat in de tuin komt, terwijl hij ook in de tuin aanwezig is. Dan gaat het te snel om de hond terug te kunnen roepen.

Of in de polder dus. Als ik in de verte een kat zie, lijn ik de hond aan. Maar regelmatig heeft de hond de kat eerder gezien dan ik en dan vliegt hij erachteraan.

Ik ben van mening: loopt je kat los in de polder, dan ook niet zeuren over loslopende honden in de polder.