Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 18:59

Ik (ts) ben vanochtend weer langs dierenarts gegaan. Afgelopen keer bleek dat hij flinke bloedarmoede had erbij (niet gek bij nierfalen) maar zaten stolsels in het bloed waardoor de waarde niet betrouwbaar was. Dus vandaag opnieuw geprikt. Gelijk weer bloeddruk gemeten en die was echt prima dus dat is fijn. Ook niet afgevallen in de laatste 3 weken. Hij krijgt nu 1x daags anti misselijkheid pilletje, 1 x daags maagzuur remmers en Semintra. Wie weet kan hij nog even vooruit. Zolang hij bij mij ligt hele dagen of dicht bij me is voelt hij zich prima. Zodra hij niet lekker is zondert hij zich af.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:31

Katten doen dat snel inderdaad, een goede indicatie dat er wat aan de hand is. Fijn dat het gewicht stabiel is gebleven en de bloeddruk goed is.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:58

Nierfalen is zo lastig bij katten en helaas ook zo veel voorkomend. Helaas tonen ze het meestal pas als zo'n 60% van de nierfunctie is aangetast.

Ik zou zelf altijd een echo laten maken om na te gaan wat de onderliggende oorzaak is. Soms kom je daar gewoon niet achter maar bv PKD geeft een heel ander beeld dan CIN. Daarbij komt dat een heel aantal nieraandoeningen erfelijk zijn.

Ik hoop dat jouw kat nog een hele tijd gegeven is met een goede kwaliteit Ingrid.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:49

Enigszins fijn Ingrid :) ik hoop dat ie nog lang op een goede manier bij je mag blijven <3

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:56

IngridM schreef:
Ik (ts) ben vanochtend weer langs dierenarts gegaan. Afgelopen keer bleek dat hij flinke bloedarmoede had erbij (niet gek bij nierfalen) maar zaten stolsels in het bloed waardoor de waarde niet betrouwbaar was. Dus vandaag opnieuw geprikt. Gelijk weer bloeddruk gemeten en die was echt prima dus dat is fijn. Ook niet afgevallen in de laatste 3 weken. Hij krijgt nu 1x daags anti misselijkheid pilletje, 1 x daags maagzuur remmers en Semintra. Wie weet kan hij nog even vooruit. Zolang hij bij mij ligt hele dagen of dicht bij me is voelt hij zich prima. Zodra hij niet lekker is zondert hij zich af.

Fijn, dat is toch relatief goed nieuws. :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 19:16

Robeer, we hebben verleden jaar bij de nefroloog inderdaad een echo laten maken.

Bedankt voor de berichtjes, nu ik dit tik ligt hij gezellig bovenop me, dat ik bijna geen adem krijg zo heeft hij niet zo'n boodschap aan :D :D

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:45

Fijn om de goed-nieuws verhalen te horen :)
De spoeling met het infuus is nu bijna 3 weken geleden en mijn kat gaat iedere dag vooruit. Het gaat langzaam, maar beestje was bijna dood met volledig nierblokkage en was echt een zielig hoopje. Nooit gedacht als je hem zag. Kostte wat, maar ben blij dat hij er nog is. Hopelijk blijft hij zo vooruit gaan.
Hij krijgt smorgens Pronefra, savonds Semintra, pronefra en vitaminen suplement + pilletje maagbeschermer. De eerste week kreeg hij smorgens nog extra een pilletje tegen de misselijkheid. Verder Renal droge brokken van Royal Canin. Het natvoer lust hij niet. Mijn kat had/heeft chronische nierfalen. Plaste ook langs zijn bak gedurende maanden en we wisten niet hoe dat kwam. Dit doet hij niet meer. Als ik nog eens een kat heb die zonder reden (stress, veranderingen in gezin,..) langs zijn bak plast, laat ik direct bloed prikken!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:35

Goed om te horen Hafje81.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 15:24

Mijn kat (ts) gaat toch niet echt geweldig. Ondanks de Semintra toch weer verslechterde nierwaardes. Eten blijft beetje hetzelfde, af en aan.
Hij kreeg anti misselijkheid pilletjes maar nu mirtazepine maar dat lijkt niet echt te werken qua trek in eten. Hij geeft gelukkig niet meer over.
Hij ligt nog wel heel regelmatig bij me en daar kijken we goed naar. Als hij teveel gaat afzonderen en straks dan ook nog eens slecht gaat eten, dan gaan we hem verder leed besparen. Hoe zuur ook. Hij ziet er overigens nog hardstikke goed uit en ik merk dat ik daar 'moeite' mee heb. Wat eigenlijk natuurlijk nergens op slaat. Ik vermoed zelf nog een paar weekjes dat hij goed genoeg is om in leven te blijven Maar dat we dan toch echt afscheid moeten gaan nemen.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:22

Wat ontzettend balen, dat je kat niet op lijkt te knappen. En ik kan mij ook heel erg voorstellen, dat je er moeite mee hebt met het idee hem in te laten slapen terwijl hij er nog goed uitziet. Dat hadden wij vorig jaar ( gisteren precies een jaar geleden) ook met onze kat. Die werd door veel mensen aangezien voor kitten, terwijl ze 18 jaar was.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:54

Hoe hoog zijn de nierwaardes IngridM?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:00

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:09

Mijn dierenarts raadde aan om niet teveel naar de waardes te kijken, vooral naar de kat zelf. Eten ze goed, blijven ze goed op gewicht, vertonen ze hun normale gedrag (onze kat ging juist ineens steeds bij mij op schoot liggen als ze zich ellendig voelde).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:29

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:03

Sanet schreef:
Mijn dierenarts raadde aan om niet teveel naar de waardes te kijken, vooral naar de kat zelf. Eten ze goed, blijven ze goed op gewicht, vertonen ze hun normale gedrag (onze kat ging juist ineens steeds bij mij op schoot liggen als ze zich ellendig voelde).

Dit precies inderdaad :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 22:36

Ja zei ik geloof ik al in mijn eerste post of ergens anders 'treat the cat, not the numbers' Een zin die ik van de site haf gehaald die hierboven vermeld staat.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:44

Ik vroeg het, omdat je zei dat de waarden zijn verslechterd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 10:22

Himyar schreef:

Ja lijkt me toch geen goed teken dat het ondanks semintra toch weer verslechterd. Maar ik vind het maar lastig allemaal. Ene dag gaat beter dan andere met eten en ik laat mijn humeur daar best door bepalen. Maar ja, je houdt zoveel van je beestjes he.
Gelukkig is hij echt nog te goed om in te laten slapen, dus genieten van elke dag en elke knuffel.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:16

Ander voer misschien een optie voor je?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:28

Het kan zijn dat de semintra hem juist slecht doet. Als je kat geen eiwitverlies heeft in de urine is semintra niet geïndiceerd.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:39

Bij onze vorige kat gingen de waardes eerst ook achteruit, ondanks de semintra. Daarna werden ze weer beter. En heeft ze het tegen alle verwachtingen in nog 2 jaar gered. Totdat ze waarschijnlijk een hersentumor kreeg.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:30

C_arola schreef:
Ander voer misschien een optie voor je?

Heb al 10 soorten open haha. Ene dag is het wel lekker, andere dag niet. Al met al krijgt hij voldoende binnen hoor maar sommige dagen zijn gewoon wat minder goed.

Semintra was wel voor onze kat goed ivm eiwit dus dat zal het niet zijn.

Maar goed, voorlopig vertoont hij nog geen gedrag dat hij zich afzondert en dat is bij hem het eerste wat je merkt, als hij niet meer 24/7 bij me ligt. Dus dat houden we goed in de gaten.

Wil hem niet te lang in leven laten en laten lijden, dat is nergens voor nodig en zouden we alleen voor onszelf doen.....

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:59

IngridM schreef:
Himyar schreef:

Ja lijkt me toch geen goed teken dat het ondanks semintra toch weer verslechterd. Maar ik vind het maar lastig allemaal. Ene dag gaat beter dan andere met eten en ik laat mijn humeur daar best door bepalen. Maar ja, je houdt zoveel van je beestjes he.
Gelukkig is hij echt nog te goed om in te laten slapen, dus genieten van elke dag en elke knuffel.

Dat kan ik me helemaal inbeelden dat je humeur er onder lijdt.. De eerste dagen en weken nadat mijn kat terug was van de spoeling.. Die onzekerheid of hij wilt eten. Het was erop of eronder want hij had geen reserve.. Zelfs nu na 4 weken, knaagt die onzekerheid.. Wat als hij ineens stopt met eten en/of zich terug trekt?
Afgelopen vrijdag de dierenarts gebeld voor nog wat info. Hij vertelde dat de semintra sinds een jaar of 3-4 op de markt is en dat mijn kat het onmogelijk zou gered hebben zonder deze medicatie. Ben blij dat het beestje nog wat kan genieten.

TS: zolang ze eten, is het nog goed, ook al is het dan een dag wat minder. Eten is belangrijk, dus desnoods gewoon eten als ze dat lusten en het ander nierbesparend eten niet meer lusten. Dierenarts heeft verder gezegd dat ze met hoge ureumwaarden kunnen leven, maar als het blijft stijgen, zal er een moment komen dat het wel stopt. Mijn kat had zelfs met een week spoeling nog vrij hoge waardes.. Achter een week of drie terug een bloedname.. ben benieuwd.
Hopelijk gaat een nog een hele tijd goed met je katje.. Tis heel stresserend allemaal.. Rotziekte

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:44

Hebben jullie katten met chronisch nierfalen ook wisselende dagen? Poes lijkt sinds gisteren niet zo lekker, ze lijkt wat misselijk en slaapt veel. Ze heeft wel een beetje gegeten, normaal als ze niet lekker is stopt ze gelijk met eten. Weet daarom niet zo goed wat ik er mee aan moet. Nog maar een paar weken geleden was ik met haar bij de dierenarts en waren haar waardes goed. Het is een jaar geleden dat ze de diagnose kreeg en na die spoeling heeft ze het eigenlijk heel goed gedaan, dus van mindere dagen is nog niet echt sprake geweest. Maar wel iets om rekening mee te houden denk ik?

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:52

Die van ons is inmiddels behoorlijk dement :=.
Maar verder is ze sinds de laatste spoeling, gezien de omstandigheden ( huis verkopen en dus regelmatig vreemde mensen over de vloer) redelijk stabiel.