Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:06

kiwiwitje schreef:
t zijn helaas voor mij totaal geen geschikte hondjes. Maar vind ze wel erg leuk!

Zou voor jou ook wel een flinke stap in een andere richting zijn natuurlijk. Ik zit van huis uit al meer in de jachthonden (in de breedste zin) :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:14

Skippy01 schreef:
kiwiwitje schreef:
t zijn helaas voor mij totaal geen geschikte hondjes. Maar vind ze wel erg leuk!

Zou voor jou ook wel een flinke stap in een andere richting zijn natuurlijk. Ik zit van huis uit al meer in de jachthonden (in de breedste zin) :j

Ja t is nogal een verschil met staffies. Al zijn dat wel terriers. Maar toch.
Maar ook t hele karakter enzo is wel heel anders.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:15

kiwiwitje schreef:
Een flatcoated kruisen met een aussie?

De opties van Skip zou ik indd ook eens bekijken. Veel leuke krullenhondjes.
Ik vind zelf de lagotto’s heel leuk!

Dat dacht ik ook Kiwi, hoe verzin je dat dan?
Natuurlijk kan alles, maar is echt geen voor de hand liggende kruising naar mijn idee.
Ik zelf wil wel graag een Aus naast mijn flatcoat en dus bezig met zoeken voor volgend jaar (zelfs al contact met eentje, die iig het type hond fokt wat mij aanstaat).
Mijn flatje ook eerst fokkers uit wezen zoeken die het juiste type hond fokken en daarna bij 3 langs geweest, waar ik een goed gevoel bij had. En daaruit mezelf op 2 lijsten laten zetten, waarvan 1 in 1e instantie werd verlaat, dus bij de ander een pup genomen, wat maar goed ook was, want de ander bleef leeg. De keuze werd bij dit nest door de fokker gemaakt, op basis van mijn wensenlijstje en combi van de gedragstest.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 15:21

Vind poedels juist wel heel leuk en dan grote maat. Denk dat die ook zeker goed bij ons zouden passen.
En die Barbets had ik idd ook al opgezocht die spraken me ook wel aan.

Zal eens bij die stichting kijken...

Esplendido

Re: Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:52

Afbeelding
Afbeelding

Als je hondjes met een vacht met krullen leuk vindt, en dan vooral doodles, kun je eens kijken naar de rassen op dit plaatje.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:53

moet het per see pup zijn? Er zijn nu best wel wat hondjes waarvan hun baasjes zijn overleden afgelopen weken, die zoeken nog een nw. tehuis.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:12

Tips om te kijken of de fokker deugt:

Gelijk de hond kunnen meenemen is raar
Laag bedrag voor een populair ras
Regio Brabant en honden uit België is extra opletten
Meerdere advertentie met verschillende rassen
Google adres en telefoonnummer
Fokker heeft een wachtlijst is vaak een indicatie dat het goed zit
Marktplaats advertenties is goed opletten

Stamboek is geen garantie maar geteste ouders geven meer zekerheid (lid van fokvereniging etc)

Leuke lieve rassen waar weinig broodfok in is:

Friese Stabij
Friese waterhond

Wel lange wachtlijsten

Wij hebben ons adres via de golden retriever club. Fokker koos de pup uit bij ons.
2 keer op bezoek voordat we de pup überhaupt mochten meenemen.
Werd gelet op gezinssamenstelling hoeveel uur werken etc.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:28

Echt oppassen met marktplaats, er staan meerdere broodfokkers op die constant adverteren, steeds dezelfde foto’s etc. De meeste pik je er zo tussenuit als je er met gezond verstand naar kijkt maar helaas worden ze ook subtieler en slimmer. Bij broodfok kun je vaak je pup meteen meenemen, is de prijs veel lager en de moederhond is niet altijd aanwezig, diverse populaire rassen met nesten tegelijk, adverteren met kreten als “u kunt bij ons pinnen!”.

Bij ‘mijn’ ras, de Toller, zijn bij goede fokkers lange wachtlijsten (1 a 2 jaar is geen uitzondering). Vaak worden de pups door de fokkers gekoppeld aan hun toekomstige baasje, of wordt er samen gekozen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:53

En altijd googlen. Altijd goed googlen, niet alleen de eerste pagina's. Je kunt op google talloze lijsten met broodfokkers vinden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:59

hier wel lid van de rasvereniging maar we staan niet op hun site vernoemd. Dat kost namelijk geld. En ik vind t niet nodig om voor die 1 max 2 nesten per jaar (teef van 4 en teef van 14 mnd nu) daarvoor reclame te maken. Pupkopers hebben mij al eerder gevonden zonder de vereniging. En qua ondersteuning hebben we genoeg gesponsord voor hun aan prijzen uit prive en de shop. Dus daar hoeft t ook niet voor.

Via de raad van beheer kun je fokkers met een kennelnaam makkelijk uitpluizen door de kennelnaam in te vullen op onderstaande link:
https://www.houdenvanhonden.nl/generati ... id-online/

Zo kun je zien hoeveel nesten/rassen er gefokt worden bijvoorbeeld. En ik vind een fokker met een kennelnaam een groot voordeel/belangrijk deel van de keuze om voor die fokker te kiezen.
Ik heb nu 1 nest gefokt en een kennelnaam. Alleen al omdat je nooit met alle pupkopers altijd contact (kan) houden. En mocht dan toch een hondje herplaatst worden zonder jouw medeweten dan kan de nieuwe koper altijd jou als fokker terug vinden voor bijv pup foto's en info etc.
een kennelnaam aanvraag kost ongeveer 270,- en t is alleen een naampje op papier. Je hoeft er niet voor aan een hoop regels te voldoen. Helemaal niets. Alleen als je daadwerkelijk al je honden in kennels houd wel. (dus dag en nacht)
kleine moeite vind ik om t te doen.

Via die link, met de kennelnaam, kun je ook zien met welke honden ze fokken en wat de testuitslagen zijn van die honden.

En je fokker (naam of kennelnaam) eens in de FB groepen gooien. Bij veel positieve reacties dat ze daar een hond vandaan hebben moet je ook niet zijn.. Want dat betekend vaak dat er genoeg nesten gefokt worden.

Hou ook rekening met kleuren. Blauw en merle zijn bijv heel mooi. Maar in veel rassen of ongewenst of een onderdeel van ''broodfok''. En broodfok bestaat ook in de rashonden met stamboom. :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:17

Leuk die link.
Mijn pupje staat er ook bij. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:47

tones schreef:
Leuk die link.
Mijn pupje staat er ook bij. :D

Heel mn nest en mn andere 2 honden staan er ook in *\o/*

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:49

Ik heb zelf 2 grote poedels. Toen ik de oudste kocht was het ras echt nog niet zo populair dus lang wachten maar ook redelijk bewust gefokt. Maar nu met de doodle rage wordt het voor de poedelliefhebber ook wat beter opletten. En de prijzen zijn ook echt niet leuk meer.

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 14:09

Heb nu met iemand contact die een herplaatser heeft. Een koningspoedel van 4.5 maar die in het verleden wel epileptische aanvallen heeft gehad.

Iemand daar ervaringen mee? Ga zo ook even overleggen met mijn dierenarts

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:13

De hond van mijn ouders heeft epilepsie, op latere leeftijd ontwikkelt. Dit is met medicatie best goed in de hand te houden, en stress/vreemde situaties vermijden. Hij wordt ook graanvrij gevoerd.

Is er bekend hoe vaak de hond een aanval heeft? Inderdaad ook even met je dierenarts overleggen. Het is niet niks.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:18

En moet de hond medicatie krijgen, wat zijn de extra kosten en risico`s daarvan?

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:19

_KiMmi_ schreef:
Heb nu met iemand contact die een herplaatser heeft. Een koningspoedel van 4.5 maar die in het verleden wel epileptische aanvallen heeft gehad.

Kijk even op Poedelbemiddeling op fb! Die herplaatst poedels.

Wij hebben een poedel gehad die op latere leeftijd epileptische aanvallen kreeg. Ze duurden kort en gebeurden sporadisch, waardoor het voor ons goed te overzien was. Maar wel erg naar om te zien.
Bedenk goed dat dankzij de relatief jonge leeftijd er een reële kans bestaat dat de aanvallen erger worden. Op zich heeft een hond met epilepsie niet last van de aanval zelf, dat maken ze niet mee. Maar vóór de aanval en na de aanval kunnen ze wel erg gedesoriënteerd zijn en daardoor niet als zichzelf reageren. In combinatie met bijvoorbeeld kleine kinderen of kwetsbare dieren zou ik dat wel tricky vinden.
Wellicht heeft je dierenarts wat ideeën.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:35

_KiMmi_ schreef:

Heb je kinderen? Dan zou ik er namelijk niet aan beginnen.
Ik heb er 1 gehad met epilepsie. Het vervelende was dat ze komende uit een aanval wel eens durfde te bijten als je niet oppaste.
Ook kan drukte een aanval opwekken. Eerlijk gezegd als ik het zou weten zou ik er niet aan beginnen. Het is toch een gedoe met medicatie, die van ons is eens in een cluster gegaan .Het is niet de makkelijkste medische aandoening.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:31

Epilepsie is een nare aandoening, die behoorlijk wat invloed kan hebben op het dagelijkse leven van de hond en de eigenaar. De medicatie die een hond met epilepsie moet krijgen komt heel nauwkeurig qua hoeveelheid en tijdstip waarop het gegeven moet worden.
Een aanval zelf is akelig om te zien, maar vooral de uren daarna zijn naar. De hond is dan wel uit de aanval, maar echt nog niet zichzelf en ze kunnen dan ook heel anders reageren dan normaal. Zeker met kleine kinderen kan dat een risico zijn.
Afhankelijk van de vorm van epilepsie nemen de aanvallen ook toe in ernst en hoeveelheid.

Ook al verdient ook een hond met epilepsie een fijn thuis, zou ik er heel goed over nadenken voor je een hond met deze aandoening in huis haalt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:43

Wat off topic, maar aangezien we het meerdere malen hebben gehad over broodfokkers … op Omroep Brabant lees ik net een artikel over een zeer omstreden broodfokker en zijn werkwijze (incl filmpje).

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:59

Ik zie dat de poedel nu ook op de bemiddelingspagina van Facebook staat, daar staat ook wat meer info bij over de epilepsie.

Ik heb ook een zwarte koningspoedel, superleuk beest <3 Afbeelding

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 23:23

Wat een knapperd <3 hele mooie poedel zeg.

Poedel is toch niks geworden. Overleg gehad met de da, maar die gaf eigenlijk ook al aan het niet te doen. Als ik geen jonge kids had gehad had ik hem graag een fijn huisje gegeven. Want ook hij verdient een huisje. Maar moet nu ook voor de veiligheid van mijn kids rekening houden. Dus met herplaatser moeten we voorzichtig zijn en echt lief en betrouwbaar zijn. Dus helaas, maar gelukkig staat hij nu als gereserveerd. Dus toch nog een baasje gevonden.

Nu was ik ook in gesprek gekomen met iemand via mp met een middenslag poedel van een half jaar. Helemaal leuk en leuk contact ook. Zou ik morgen langs gaan om te kijken of het klikt. Zegt ze vanavond toch nog af. Ze wilde het zelf toch nog een kans geven en kon alleen nog maar huilen. Dus zwaar teleurgesteld natuurlijk en ook wel een beetje verdrietig, want zag het al helemaal zitten. Maar helaas, snap het ook wel. Wat moet het voor haar zijn het verdriet als ze afscheid moet nemen van haar hondje. Vreselijk... hoop alleen niet dat ze er over een paar weken of maanden toch nog achter komt dat het echt niet gaat...heel jammer voor mij in ieder geval.

Hopen dat er wat op ons pad...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:51

De markt is echt crazy op het moment. Veel meer mensen willen een hond + de import uit het buitenland ligt stil. Mijn moeder is fokster en krijgt soms 15 aanvragen... op 1 dag. En ze heeft een lange wachtlijst en geen pups beschikbaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 01:21

Mensen zijn maf. Ik zou een half jaartje wachten, dan worden ze vermoedelijk bij bosjes aangeboden....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:29

Ik heb 2 opvangpups, beide al meteen gereserveerd maar ondertussen blijven de aanvragen binnen stromen. Markt is gek geworden. ik hoop alleen wel dat de mensen die nu op zoek zijn ook echt nadenken over lange termijn. Er zat ook een aanvraag bij van iemand die nu thuiswerkte,, straks 4,5 dagen van huis was en in het begin we op en af wilde rijden in de pauze maar dat wel af wilde gaan bouwen. Nou nee, sorry die wordt het dus niet