Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:30

Wat voor soort blaasstenen zijn het?
Meest voorkomend is struviet, maar je hebt ook oxalaat. Bij oxalaat moet je een beetje oppassen met de “normale” blaasvoeding, omdat die vaak verzuurd om struviet op te lossen. Dat wil je bij oxalaat alleen juist niet.

Maar de DA zou idd gewoon advies moeten geven wat betreft voeding, vreemd hoor dat dat niet is gebeurd..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:08

Ik vind het ook raar dat ze zeiden 'gewone' blaasontsteking bij je eerste consult.
Je bent nu al aardig lang in de weer met je kat en dat had niet gehoeven (mijn mening). Het is dat het een vrouwtje is, anders had dit heel anders kunnen afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:12

Als het gaat om stenen zou ik idd vragen of het om struviet gaat en zo ja, zelf overzetten op dieetvoer. Het is even een aanpassing maar als dit al de tweede keer is zou ik persoonlijk liever het zekere voor het onzekere nemen. Het voordeel van blaasgruis/stenen is dat het voer goed te krijgen is en ook toegankelijker qua prijs dan andere vormen van speciale voeding.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:24

Je weet pas welk soort steen het is als die eruit is. De dierenarts heeft geen röntgen ogen he? Meestal verwacht je alleen wel ook gruis in urine te zien, aan de hand van het urineonderzoek kan je dan wel ongeveer weten watvoor type steen het zou moeten zijn.

Heb je geen prijsindicatie gehad voor de operatie? Dan zou ik ze gewoon even bellen daarvoor. Wel zou ik ook doorgaan met de pijnstilling tot de operatie ja. Wel zo aardig voor het beestje.

Succes en sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:25

Ze heeft dus van beide soorten stenen 1 versie (uit mijn hoofd weet ik niet hoe het heet, en welke welke is)

Ze had uitgelegd dat die twee met speciaal voer eruit zouden kunnen gaan maar dat daar nu niet voor wordt gekozen daar ze voor die andere geopereerd moet worden. Over mijn voer (die ik gekocht heb) heeft ze niets gezegd.

Twijfel nu of ik niet alsnog moet vragen of ze niet alsnog t verkeerde voer krijgt dan nu..

Ze krijgt Royal Canin brokjes en Royal Canin urine balance Natvoer.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:29

Als je vragen hebt, gewoon even bellen of je de dierenarts nog wat mag vragen. Het is ook vervelend als je met zoveel vragen blijft zitten het hele weekend.

Apart dat er twee type stenen in zitten. Het klopt dat struviet stenen met dieet alleen nog weleens willen oplossen maar voor andere geld dit niet. Op zich is een blaasstenen operatie een operatie die frequent wordt uitgevoerd. Dus wat dat betreft hoef je er niet al te veel zorgen om te maken. Uit mijn eigen ervaring herstellen de dieren best snel na zo'n operatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:30

Nou heb even gebeld:

Ze denken aan 1 struvietsteen en ze hebben geen ander voer geadviseerd omdat bij beide urineonderzoeken haar PH waarde laag was.

Heb gevraagd of t niet handig is wel voor de zekerheid ander voer te nemen mocht t wel weg gaan...

Nou idd mag ik over op ander voer..pff moet ook overal zelf mee komen... moet wel bij de DA opgehaald worden.
Fijn dat dat niet gelijk is geadviseerd, weer heen-en weer rijden. DA is 30 min rijden.

Dus we zijn nu al twee uur reistijd extra tijd vanwege gebrekkig advies.

Ook nog 1 ding..mocht t straviet zijn, kan deze gewoon weer terug komen. Dus mag ze dan nog een x of meerdere keren geopereerd...vraag mij of dat wel zo goed is.

Dus ik vraag waarom dan wel operatie, antwoord is omdat ze er wel last van heeft...

Ik denk laat haar nu eerst maar ff ruim een week op het andere voer en daarna kijken of t beter is en dan pas opereren indien nodig, wat jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:17

Hmm. Ik heb een kat met struvietstenen gehad en die is nooit onder het mes gegaan. Hij stond op onderhoud op dieetvoer en kreeg een andere (meer gerichte) dieetkuur als we vermoedden dat hij een steen had, waarmee deze dan 'oploste'. Misschien is deze zo groot dat dat niet lukt of is het al geprobeerd hoor, maar het hoeft niet altijd geopereerd te worden. Katten die eerder blaasgruis hebben gehad hebben wel een hele hoge kans om het weer te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:21

Wat voor kuur was dat Emma?

Moet eerlijk zeggen dat ik vertrouwen in De begin te verliezen daar ik overal zelf achteraan moet.

Heb nog een Da in Winkel en denk dat de poesjes daar maar naar over gaan...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:21

Ik had ze er sowieso uit laten halen eigenlijk. Zeker als ze wat groter zijn kan t lang duren en is t nog maar de vraag of ze helemaal oplossen.
Er zijn trouwens meerdere merken die je je kat kan geven. Onze kat at bijna alle merken niet, alleen die van Prins (Vitalcare Struviet Calcimoxola, paarse zak) eet hij en die kun je gewoon bestellen/ kopen bij petsplace of jumper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:24

Talietjuh schreef:
Wat voor kuur was dat [naam]?

Moet eerlijk zeggen dat ik vertrouwen in De begin te verliezen daar ik overal zelf achteraan moet.

Heb nog een Da in Winkel en denk dat de poesjes daar maar naar over gaan...

Oef, dat zou ik zo niet meer durven zeggen. Bij die van ons werkte het toen wel maar het bleef altijd een beetje aanmodderen, was een erg gestrest katje ook. Nu woont hij op een woonwagenkamp bij mijn beste vriendin met heel veel buitenruimte en is het over.

Ik wil niet gelijk een soort vote of no confidence tov je DA doen hoor, ze zullen ongetwijfeld weten wat ze doen. Maar als je de mogelijkheid hebt is een second opinion misschien geen slecht idee. Ik zou deze er wel uit laten halen want het klinkt als een grote steen en dat is voor je kat ook super oncomfortabel, maar daarna kan je altijd met een andere DA bespreken wat jullie er nog meer aan kunnen doen en hoe jullie de volgende keer sneller kunnen ingrijpen. Bij ons was drinken ook een belangrijk punt, hebben jullie een fonteintje? Dat wil meestal veel helpen bij katten met blaasgruis.

Edit: oh ik heb het toch wel gevonden. Wij voerden Hills en de behandeling was met deze: https://www.medpets.nl/hills+feline+sd/
En om het in de toekomst te voorkomen voerden we Hills U/D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:29

Bedankt!

Moet wel DA voer, dat bestellen ze en haal ik op. Hopelijk helpt dat en anders alsnog operatie.

Vind t gewoon raar dat ik alles zo'n beetje zelf aandraagt de hele tijd...ik ben geen DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:32

Talietjuh schreef:
Bedankt!

Moet wel DA voer, dat bestellen ze en haal ik op. Hopelijk helpt dat en anders alsnog operatie.

Vind t gewoon raar dat ik alles zo'n beetje zelf aandraagt de hele tijd...ik ben geen DA.

De DA gaat je waarschijnlijk ook Hills of Royal Canin geven. Vaak willen ze graag dat je het via hen koopt omdat ze er dan zelf nog wat aan overhouden (wat natuurlijk heel begrijpelijk is, moet toch geld verdiend worden). Het lastige met dieetvoer specifiek voor het oplossen van struvietstenen is dat ze eigenlijk alleen de PH-waarde in de urine verlagen. Dat is bij veel katten genoeg om de stenen op te lossen, maar als de stenen bij jouw kat ontstaan ondanks een relatief lage PH waarde is het probleem misschien toch anders, waardoor dieetvoer wellicht niet gaat helpen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:46

Vraag even na welk voer ze adviseren het meeste is veel goedkoper via internet te bestellen scheelt vaak aardig wat .
En weet niet of je dicht bij de Duitse grens woont daar is Blaasvoer ook in de winkel te koop .

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:13

Talietjuh schreef:
Bedankt!

Je besteld dat voer gewoon overal hoor. Zooplus, medpets, brekz etc.

Zijn de stenen gezien door een röntgenfoto of bij een echo gemaakt door een radioloog?

Je kunt gewoon een second opinion willen, waarbij deze dierenarts ALLE gegevens En uitslagen van haar hele dossier doormailt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:29

Stenen die echt groot zijn zou ik ook opereren, als ze dat aanraden.

Struviet kan terugkomen, maar met het juiste dieet is het goed onder controle te houden. Al snap ik je dierenarts; als de ph mooi laag is, gaat voer misschien niet direct iets doen. En te laag is ook weer niet goed. Ik vind het met een goede ph eigenlijk dus zelfs niet helemaal wenselijk, voer dat de ph verlaagd.

Als je urinary voer gaat geven zou ik zelf de ph in de gaten houden. Dus plasje opvangen en met een stripje meten. Is niet 100% betrouwbaar, maar geeft wel een indicatie. Je wil ook niet te laag gaan zitten qua ph (met meer risico op oxalaat).

Wat verder helpt voor struviet; vochtrijke voeding. Hoe meer de blaas wordt doorgespoeld, hoe minder kans op struvietvorming :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:08

Hannanas schreef:
Talietjuh schreef:
Bedankt!

Je besteld dat voer gewoon overal hoor. Zooplus, medpets, brekz etc.

Zijn de stenen gezien door een röntgenfoto of bij een echo gemaakt door een radioloog?

Je kunt gewoon een second opinion willen, waarbij deze dierenarts ALLE gegevens En uitslagen van haar hele dossier doormailt.

Ik ga hier in mee. Als je twijfelt dan gewoon het gehele dossier opvragen en hup naar een andere DA.

En heel leuk dat ze jou Dieetvoer proberen te verkopen. Maar wat Hannanas al zegt; dit kun je online gewoon bestellen.
En dat zou ik doen. Scheelt je een hoop geld voor het zelfde voer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:08

Nou onwijs bedankt meiden!

Ik ga voor de avond opinion bij andere DA, dus zal vrijdag t voer afzeggen!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:19

Spannend! Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:53

Dankje! Houdt jullie op de hoogte.

Rosy is wel gewoon vrolijk en eet goed gelukkig.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:13

Emmaa_ schreef:
Talietjuh schreef:
Bedankt!

De DA gaat je waarschijnlijk ook Hills of Royal Canin geven. Vaak willen ze graag dat je het via hen koopt omdat ze er dan zelf nog wat aan overhouden (wat natuurlijk heel begrijpelijk is, moet toch geld verdiend worden). Het lastige met dieetvoer specifiek voor het oplossen van struvietstenen is dat ze eigenlijk alleen de PH-waarde in de urine verlagen. Dat is bij veel katten genoeg om de stenen op te lossen, maar als de stenen bij jouw kat ontstaan ondanks een relatief lage PH waarde is het probleem misschien toch anders, waardoor dieetvoer wellicht niet gaat helpen.

Ik zou die DA sowieso niet meer vertrouwen wbt die ph waarde dus ook niet..

Hills had mijn DA inderdaad ook, at hij niet, dus royal canin geprobeerd, at hij ook niet. Toen zei DA ook: er zijn genoeg merken tegen struvite en die waren allemaal goed, zolang t maar wel brokken zijn voor langdurig gebruik. Prins heeft bv ook een tijdelijke brok echt tegen stenen en niet om het te voorkomen en die zijn bij langdurige gebruik schadelijk. Die laatste hebben we wel 1 kleine zak van gegeven net voor en na de operatie om alles 'schoon' te krijgen, nu zit hij al 2 jaar op die lichtere variant en geen gruis meer gehad (laat zijn plas jaarlijks controleren nu).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:32

Ja ik vind t ook n vreemd verhaal, we kregen ookal te klein potje novacam mee terwijl mijn vriend een groter potje had gevraagd en dus betaald. Kan ook daar weer mee terug om aan te tonen dat ik te veel betaald heb..weet niet waar ze met hun hoofd zitten..

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:48

Talietjuh schreef:
Ja ik vind t ook n vreemd verhaal, we kregen ookal te klein potje novacam mee terwijl mijn vriend een groter potje had gevraagd en dus betaald. Kan ook daar weer mee terug om aan te tonen dat ik te veel betaald heb..weet niet waar ze met hun hoofd zitten..

Jammer dat je zo ontevreden bent. Ik kan het mij voorstellen vanuit jouw perspectief. Je hebt veel vragen en wilt eigenlijk precies weten hoe het zit. Dat vind ik zelf juist fijn als een eigenaar dat wilt. Ze zijn misschien wat te summier geweest in de info naar jou toe helaas. Je zou deze feedback nog aan de praktijk kunnen geven, niet om ze zwart te maken maar zodat ze er zelf ook van kunnen leren.

Hopelijk gaat je second opinion goed. Ben benieuwd hoe die gaat verlopen. Succes!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:45

Verstandig om over te stappen naar een andere dierenarts. Deze klinkt niet erg fijn... Bij struviet verwacht je dat ze wel dieet adviezen geven etc. Terwijl je wel weer op moet passen met speciaal voer zoals eerder genoemd.

Hopelijk is de andere dierenarts fijner en krijg je eindelijk duidelijkheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:37

Ja zijn wel superlieve meiden daar en ze hebben altijd goed gedaan voor mijn dieren alleen nu is het even anders gelopen helaas. Ik zal eerlijk vertellen dat ik nu niet zo goed weet te doen vanwege toch wat verwarring in de info die ik gehad heb. Uiteraard neem ik niemand wat kwalijk. Ben er zelf onzeker door geworden en wil de juiste keuze maken voor Rosy. Dat zullen ze vast begrijpen.