Gezondheid kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:51

WinSel schreef:
Ben net gebeld. Haar nier functie is inderdaad slechter dan het moet zijn, nog niet rampzalig maar wel slechter.

Ze krijgt nu vocht toegediend en iets tegen de misselijkheid. Daarna wordt ik weer gebeld om haar te halen. Ze zal op een speciaal dieet moeten en moet medicijnen.

Ben er dus nog wel op tijd bij....

Heeft ze nierfalen? Hoe komt dit dan zo snel?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 13:52

Ja vind het zo sneu en ben benieuwd hoe lang ze zo kan blijven leven. Zal dat straks ook vragen bij de dierenarts.

Moet nog even zien hoe ik dat doe met voer. Vito mag Chiara haar voer niet en Chiara mag Vito zijn voor niet....

Haar nier functie is slechter dus idd nierfalen. Hoe dit komt geen idee, heb alleen even snel telefonisch contact gehad wat er uit de bloedtest is gekomen....

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:53

WinSel schreef:
Ben net gebeld. Haar nier functie is inderdaad slechter dan het moet zijn, nog niet rampzalig maar wel slechter.

Ze krijgt nu vocht toegediend en iets tegen de misselijkheid. Daarna wordt ik weer gebeld om haar te halen. Ze zal op een speciaal dieet moeten en moet medicijnen.

Ben er dus nog wel op tijd bij....

Wat goed dat je zou op tijd bent. Straks weer lekker knuffelen!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:56

WinSel schreef:
Ja vind het zo sneu en ben benieuwd hoe lang ze zo kan blijven leven. Zal dat straks ook vragen bij de dierenarts.

Moet nog even zien hoe ik dat doe met voer. Vito mag Chiara haar voer niet en Chiara mag Vito zijn voor niet....

Haar nier functie is slechter dus idd nierfalen. Hoe dit komt geen idee, heb alleen even snel telefonisch contact gehad wat er uit de bloedtest is gekomen....

Veel sterkte alvast :(:)

Mizora

Re: Gezondheid kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:59

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:08

Wat waren haar glucose en fructosamine waarde?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 14:11

Dat weet ik (nog) niet. Heb alleen even snel de dierenarts gesproken wat er uit de bloedtest is gekomen..voor de rest weet ik nog niks. Zal straks komen als ik haar kan halen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:11

Mijn kat heeft ook renal dieetvoeding en de andere twee krijgen dat niet. Wij hebben een kastje omgebouwd met chip-kattenluikjes. Was even wennen voor ze maar binnen een week ging het prima. Zo kunnen ze evengoed 24/7 bij hun brokjes.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 14:12

Bedankt voor de tip Leo! Dat vind ik een goeie

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:18

Even een foto opgezocht voor het idee:
Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:20

Leo schreef:
Mijn kat heeft ook renal dieetvoeding en de andere twee krijgen dat niet. Wij hebben een kastje omgebouwd met chip-kattenluikjes. Was even wennen voor ze maar binnen een week ging het prima. Zo kunnen ze evengoed 24/7 bij hun brokjes.

Dit heb ik ook voor m'n diabeet en de andere 2 :)

Kan de nierfunctie nog herstellen met een dieet en medicatie, gezien het nog mild is?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:21

Jeetje wat balen! Maar fijn dat je nog optijd bent en nu hopen dat met voer etc t nog lang goed gaat!

Als je op vaste tijden gaat voeren kun je ze gewoon scheiden. Bijv 1 op een slaapkamer oid en de ander in de woonkamer.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:23

:(:) Nier en blaas problemen zijn echt een katten ding. Hoe ging ze met water om toen ze nog gezond was? Dronk ze toen genoeg?
Gebitsproblemen zijn Coon's best gevoelig voor, dentisept mee gekregen om dat nu een beetje zonder operatie op te lappen of moet er echt wat uit?

Heel veel succes de komende tijd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:27

Magrathea schreef:
Katten drinken van zichzelf te weinig? :+ slechte evolutionaire eigenschap haha, die van mij drinken gewoon als ze dorst hebben hoor

Woestijndieren :j halen daar hun vocht uit prooien. Onze kat drinkt voldoende maar als je ziet hóe dat beest drinkt 8)7 lijkt meer lucht likken meestal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:29

tanden en nieren staan met elkaar in verbinding....als je tandprobleem oplost (ik laat meestal zoveel mogelijk verwijderen) dan worden de nierwaardes vaak weer beter. Pas geleden nog, kat van mij 12 jaar viel wat af. Bloedproef wees nierfalen uit maar gebit was ook slecht (hoewel hij nog goed at) aan tanden geholpen, bloed was weer goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:32

Niet zomaar akkoord gaan met nierfalen!
Wat zijn haar waardes? Je zegt nog niet zo erg en beginnend.. dan zou je namelijk deze Heftige klachten niet verwachten. Ze ziet er veel ernstiger uit.

Ik zou absoluut steriel urine af laten nemen en op kweek zetten, haar alvleesklier laten testen, diabetes idd wat iemand al zei door ook fruktosamine te testen én haar bloeddruk laten meten.

Medicijnen zijn bij chronisch nierfalen alleen geïndiceerd als er eiwitverlies is (eiwit boven een bepaalde ratio in de urine te vinden) en/of hoge bloeddruk.

Maar nogmaals, als ze beginnend nierfalen zou hebben met licht verhoogde ureum, fosfaat en Creatinine zou je kat er niet zo extreem uit zien.

Nierfalen mag pas chronisch genoemd worden na drie maanden herhaaldelijk afwijkende tests. En er moet gezocht worden naar een oorzaak om onderliggend leiden op te sporen én eventueel zelfs nierfalen niet chronisch te laten worden of te stabiliseren door de oorzaak te behandelen.

Oa tandproblemen zijn een serieus bijkomend lijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:36

Overigens als algemene tip met katten: ga bij de kleinste gedragsverandering altijd meteen naar de da. Katten zijn meesters in het verbergen van pijn en de meer duidelijke symptomen zoals buiten de bak plassen en vieze vacht zijn vaak een teken dat iets al vrij ver is. Dus nooit denken: O die wordt wat ouder en is wat stiller.

Ik heb echt geleerd om meteen da te bellen als:

Ze ook maar iets minder eet of drinkt
Minder beweegt, suf lijkt, of wat vermoeid of minder speelt
Ik herken het ook aan haar gedrag of ze misselijk is of ongemakkelijk. Mijn man ziet het niet overigens. Beetje opgezette vacht, dichtgeknepen ogen, hoofd wat laten hangen.
Trager bewegen, twijfelend springen, stram ogen.

Allemaal tekenen waarbij je eigenlijk niet moet afwachten. Het gaat altijd erg snel met katten is mijn ervaring.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 14:40

Bedankt voor al jullie reacties

Op dit moment weet ik nog niks meer. Pas als ik haar op kan halen zal ik meer informatie krijgen....
Dan kan ik jullie dus ook meer vertellen

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:41

The_Cat schreef:
Heeft ze nierfalen? Hoe komt dit dan zo snel?

Je hebt acuut nierfalen en chronisch nierfalen. Acuut komt zoals het al zegt, heel snel op en is meestal het gevolg van iets giftigs binnenkrijgen. Chronisch nierfalen is een langzaam proces waarbij de nierfunctie steeds een beetje slechter wordt. Daar kun je lange tijd niets van merken.

Wij hebben onze 8-jarige kat vorige week laten inslapen adh chronisch nierfalen. Na een week van onderzoeken, infusen en medicijnen bleken zijn bloedwaarden maar heel, heel weinig verbeterd. Hij stond vanwege eerdere blaassteenoperaties die ondanks dieetvoer steeds terug kwamen al op een nierdieet, dus daar was ook geen winst meer op te behalen.
Omdat kat een altijd en eeuwig kneusje was lette ik altijd goed op hem, maar heb niets aan hem gemerkt tot hij van de een op de andere dag stopte met eten. De dag erna zat ik met hem bij de dierenarts en bleek hij een heel erg verdikte nierschors te hebben en enorm hoge ureumwaarden die maar heel minimaal lager werden na infusen.
We hadden zijn leven nog wel een paar weken kunnen rekken, maar dat zou dan inhouden dat hij om de paar dagen een infuus zou moeten, waarna hij weer even op zou leven.
Vonden we niet katwaardig(en hij was bij de dierenarts ook nog eens heel lastig te behandelen, dus nog meer stress voor het arme beest), dus we hebben hem mee naar huis genomen, nog een avond met hem op schoot gezeten en de dag erna laten inslapen. Hij heeft nu een eigen hunebed :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:43

Als ze ook een heel slecht gebit heeft kan dat ook zeker bijdragen aan hoe ze eruit ziet. Bij pijn in de mond verzorgen ze zichzelf gewoon vaak niet goed en zeker bij langharen gaan ze er dan soms echt slecht en vies uitzien.

Tel daar beginnend nierproblemen en bijbehorende misselijkheid en algeheel slecht voelen bij op, en ze zien er al snel slecht uit.

Er hoéft dus niet per se iets extra’s te zijn. Al is dat altijd afwachten natuurlijk.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 17:31

Ze is weer thuis, op beide voorpoten een kale plek van bloedafname. Elke dag een tablet voor altijd en een speciaal dieet. Krijg het rapport op de mail van bloedonderzoek, dus dan weet ik hoe slecht t precies is. Maar zoals de dierenarts zei was het verhoogd maar nog niet heel erg.
Even op het rapport wachten.

Mevrouw heeft net gelukkig al wat gegeten. Nu lekker knuffelen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:45

T is in ieder geval toch nog een beetje positief! Hopelijk neemt ze je het niet heel erg kwalijk van de Dierenarts :P

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 17:53

Afbeelding

Let vooral op de druppel water die aan der lip hangt haha <3

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:19

en wat gaat er aan de tanden gebeuren ?

even van deze site gekopieerd:https://www.dekattensite.nl/alles-over-de-kat/ziektes/nierfalen-bij-de-kat/

Hou het gebit van je kat in de gaten. Nierproblemen gaan vaak hand in hand met gebitsproblemen zoals ontstekingen of zweertjes. Slijm in de mond van je kat kan hier bijvoorbeeld op duiden.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:54

Toch nierfalen. Maar zo te lezen ben je er snel bij geweest! Hopelijk knapt ze met behandelplan weer goed op en kan je nog wat mooie jaren van haar genieten. Geniet van je mooie meisje!