Poes onbedoeld gedekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Re: Poes onbedoeld gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:01

Dat had ik niet goed gelezen dan, excuses.
Dan nog blijft het, vind ik, bij katten lastig omdat ze zonder dat je er erg in hebt naar buiten glippen als je niet op let.
De vergelijking van een aanrijding (ongeluk) en een dekking (instinct van een dier) vind ik persoonlijk niet echt te vergelijken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:48

xTammyy schreef:
Dat had ik niet goed gelezen dan, excuses.
Dan nog blijft het, vind ik, bij katten lastig omdat ze zonder dat je er erg in hebt naar buiten glippen als je niet op let.
De vergelijking van een aanrijding (ongeluk) en een dekking (instinct van een dier) vind ik persoonlijk niet echt te vergelijken.

Het gaat in principe om hetzelfde, wat als? Het is gewoon een absurde redenatie dat je omdat een kleine kans is dat je poes naar buiten glipt je het dier maar moeten laten castreren terwijl je er misschien nog mee wilt fokken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:18

Zinzi_jewel schreef:
Ben maar blij dat je t gedaan hebt
Ik had ja had een raszuivere Britse korthaar
Kwam enkel in de tuin , nooit op straat .
Is 1 keer per ongeluk de straat op gekund we waren bezig nieuwe schutting zetten . Ik was heilig overtuigd dat meneer boven lag te slapen
Iemand met naar t toilet gaan de tussen deur niet afgesloten
Gevolg kat weg
Was nog niet geholpen afspraak stond voor na het weekend.
Gevolg kat weg en nooit meer gevonden
Ondanks chip en registratie.
Bijna 1 jaar geleden .

Mijn andere 5 katten zijn geholpen
Zijn kruisingen .
Wat erg ,dat je ze nooit niet meer terug gevonden hebt.Er verdwijnen toch veel dieren he. Mijn katten ,zowel Ras als kruisingen komen ook alleen buiten in een stuk afgesloten tuin .Ondanks dat ik buitenaf woon,maar moet er niet aan denken dat iemand ze mee neemt,of net een auto aan komt en ze toch overrijd.
Nu kan je kat zonder ongelukjes dekking lekker genieten van t zonnetje in je tuin

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:21

LadyDaily schreef:
Ze heeft geen pakje aan.
Is inmiddels al iets vlugger maar nog niet als voorheen.

Ik heb wel een beetje spijt dat ik haar heb laten steriliseren.
Had best graag een kitten van haar gehad.

Zeg me dat ik geen spijt moet hebben haha

Je herhaalt het te veel en bent er te veel mee bezig en dan gaat die gedachte zich oorverdovend hard in je brein nestelen. :D

Probeer terug te gaan naar de feiten en even los te kijken van gevoel: eigenlijk was dat nestje niet een heel grote wens. Ergens zat het wel in je achterhoofd en leek het wel leuk, maar je zegt zelf dat je toch al aan het twijfelen was om haar te steriliseren en dat je er binnen nu en 4 jaar toch geen tijd voor had. Meer dan een vaag, leuk idee voor in de toekomst was het niet. Maar nu dat de beslissing genomen is en je niet meer kan twijfelen, manifesteert dat vage idee zich meer en meer als een absolute wens. Iets waarvan je spijt moet hebben dat je het niet gedaan hebt.
Gek toch eigenlijk dat je brein zo spelletjes met je speelt?

Zeg tegen jezelf dat je het even jammer mag vinden dat dat nestje er nu niet zal komen, maar laat het daarna dan ook los. Blijf er niet in hangen dat je spijt hebt en dat het zo erg is en dat je wens nu niet uitkomt en boehoe. Je gevoel neemt een loopje met de feiten, probeer dat te beseffen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 22:15

Gini schreef:
LadyDaily schreef:
Ze heeft geen pakje aan.
Is inmiddels al iets vlugger maar nog niet als voorheen.

Ik heb wel een beetje spijt dat ik haar heb laten steriliseren.
Had best graag een kitten van haar gehad.

Zeg me dat ik geen spijt moet hebben haha

Je herhaalt het te veel en bent er te veel mee bezig en dan gaat die gedachte zich oorverdovend hard in je brein nestelen. :D

Probeer terug te gaan naar de feiten en even los te kijken van gevoel: eigenlijk was dat nestje niet een heel grote wens. Ergens zat het wel in je achterhoofd en leek het wel leuk, maar je zegt zelf dat je toch al aan het twijfelen was om haar te steriliseren en dat je er binnen nu en 4 jaar toch geen tijd voor had. Meer dan een vaag, leuk idee voor in de toekomst was het niet. Maar nu dat de beslissing genomen is en je niet meer kan twijfelen, manifesteert dat vage idee zich meer en meer als een absolute wens. Iets waarvan je spijt moet hebben dat je het niet gedaan hebt.
Gek toch eigenlijk dat je brein zo spelletjes met je speelt?

Zeg tegen jezelf dat je het even jammer mag vinden dat dat nestje er nu niet zal komen, maar laat het daarna dan ook los. Blijf er niet in hangen dat je spijt hebt en dat het zo erg is en dat je wens nu niet uitkomt en boehoe. Je gevoel neemt een loopje met de feiten, probeer dat te beseffen.

Heb je helemaal gelijk in.
Ik weet gewoon dat ik de komende 5 jaar er sws geen tijd voor heb...misschien wel langer.
Ik kom nu al tijd te kort.
En alsnog denken dat ik dat er wel bij kan doen.
Ook weet ik dat er veel katten zijn en ik wil absoluut niet geld verdienen over de rug van dieren.

Maar ik heb trouwens al wel wat minder spijt....als ze weer een keer irritant doet hahah.
Kwam misschien ook omdat ze zo zielig was en zo niet haar zelf.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 06:40

Hebben jullie ook katten en zijn deze ingeënt voor rabiës?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:00

LadyDaily schreef:

Ja ik heb katten, nee geen rabiës enting.
Rabiës entingen zijn voor huisdieren die over de grens gaan, in Nederland is er geen sprake van rabiës (hooguit bij een verdwaalde vleermuis).

Dus tenzij je van plan bent om haar mee te nemen over de grens zou ik die enting laten.
Vanwaar de vraag eigenlijk?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 10:27

HopeMyDay schreef:
LadyDaily schreef:

Ja ik heb katten, nee geen rabiës enting.
Rabiës entingen zijn voor huisdieren die over de grens gaan, in Nederland is er geen sprake van rabiës (hooguit bij een verdwaalde vleermuis).

Dus tenzij je van plan bent om haar mee te nemen over de grens zou ik die enting laten.
Vanwaar de vraag eigenlijk?

Gisteren vlogen er heel laag 2 vleermuizen in de tuin en over onze ragdoll (misschien omdat ze zo licht is). Toen ben ik gaan googlen en werd ik een beetje bang.
Rabiës is een enge ziekte.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:44

Mijn katten zijn er niet voor geent. Maar komen ook niet buiten. Van mijn honden is er 1 geent voor rabies ivm show in belgie.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 10:50

Zou ik mijn katten moeten inenten?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:03

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:52

Hier geen katten ingeënt tegen rabiës.
Onze honden dan weer wel aangezien die wel buiten komen en die wel mee gaan naar de hondenschool.
Katten komen ook niet buiten (birmaan poezels), dus is het iets minder nodig.

En je katten inenten, neem contact op met je dierenarts en bevraag, leg je situatie uit.
Ik heb mijn poezels in de eerste jaren ingeënt. Nu op bejaarde leeftijd niet meer.
We ontwormen wel nog ....

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:14

LadyDaily schreef:

Tenzij ze de grens over gaan hoef je ze niet te enten. Hondsdolheid (of rabiës) komt in Nederland bij huisdieren niet voor. Het rabiësvirus is een virus wat enkel overgebracht kan worden via speeksel-bloedcontact. Dit wil zeggen dat katten, honden en mensen enkel besmet kunnen worden wanneer ze gebeten worden door een besmette vleermuis, hond, kat, katachtige of mens.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:09

Ik denk ook niet dat dat nodig is :)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 18:48

HopeMyDay schreef:
LadyDaily schreef:

Tenzij ze de grens over gaan hoef je ze niet te enten. Hondsdolheid (of rabiës) komt in Nederland bij huisdieren niet voor. Het rabiësvirus is een virus wat enkel overgebracht kan worden via speeksel-bloedcontact. Dit wil zeggen dat katten, honden en mensen enkel besmet kunnen worden wanneer ze gebeten worden door een besmette vleermuis, hond, kat, katachtige of mens.

Maar in feite zou dus mijn kat besmet kunnen zijn en vervolgens ons als mensen kunnen besmetten?
Aangezien ik een baby heb vind ik het wel eng.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:51

Hoezo feit?
Je kat is niet gebeten. En de kans dat de vleermuizen die je ziet besmet zijn, is sowieso zeer klein.
En vleermuizen vallen geen zoogdieren aan, alleen insecten.
Jezelf bang maken is helemaal niet nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:54

LadyDaily schreef:
HopeMyDay schreef:

Maar in feite zou dus mijn kat besmet kunnen zijn en vervolgens ons als mensen kunnen besmetten?
Aangezien ik een baby heb vind ik het wel eng.

In theorie zou het heel misschien eventueel, met alle pech van de wereld een mogelijkheid zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:55

Ik zou me in jouw situatie absoluut niet druk maken over rabies :n
Die vleermuizen die je ziet, die eten insecten
Die gaan echt niet op een kat af :n laat staan dat ze een kat bijten
En dan moeten ze ten tijde van het bijten ook nog rabies hebben

Zolang jouw kat niet gebeten word door een roofdier met rabies is er niks aan de hand en die zijn er (voor zover bekend ) niet in nl

Adem in, adem uit; zennnnnnn

;
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 24-04-20 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:56

Er zitten hier echt hordes vleermuizen bij ons achter het huis en in de wijk, en onze dieren zijn niet geeint tegen rabies. Maar ook nooit gehoord van wijk genoten of uberhaupt dat dit een probleem is, niemand ent hier voor rabies en geen zaken bekend. Ze vliegen alleen laag over verder niet. Ik maak me er niet druk om.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:38

Als je je echt zoveel zorgen maakt TS zou je in overleg met je DA natuurlijk kunnen enten. Mijn katten komen niet buiten en worden al jaren niet meer geënt. En wij hebben twee vleermuizen volgens mij op zolder maar ook daar komen ze niet.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:26

100% garantie geven kan en mag ik niet (als bijna-dierenarts). Wel is de kans vrijwel nihil. Zoals al eerder aangegeven zijn rabiës besmettingen bij vleermuizen in NL vrij zeldzaam.
Daarnaast moet je kat gebeten zijn door een besmet exemplaar. Nu bijten vleermuizen niet zomaar. Daarnaast staat er in Nederland een meldingsplicht bij de NVWA op verdenking rabiës (symptomatisch!) we kunnen dus allemaal de cijfers inzien. Als het vaak voor zou komen dan zouden deze cijfers vele maten hoger moeten liggen gezien er ook best wat niet geënte zwerfkatten, boerderijkatten en buitenkatten in Nederland zijn.

Nogmaals, maak je geen zorgen.. en laat je kat je baby sowieso niet bijten.. Dat lijkt me ook handig ivm de kattenkrabziekte (ofwel bartonella-henselae).

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:06

Na 2 reacties op vaccinaties (niet op rabies trouwens) zijn wij er 2 jaar geleden mee gestopt. Helaas, wil het toeval dat mijn ene kat nu 2 aanvallen van aggressief gedrag heeft gehad. Hij komt niet buiten, maar de DA weigert om hem te onderzoeken omdat zijn rabies vaccinatie verlopen is, tenzij hij onder volledige narcose gaat. Ik begrijp het wel, maar leuk is anders. Ik weet niet of dat in NL ook zou kunnen gebeuren, maar voor mij is het reden om binnenkort mijn andere katten toch weer te laten vaccineren tegen rabies.

Over spijt hebben ... misschien alvast fantaseren over wat voor kitten je over 5 jaar wil uitzoeken. Bij een nestje weet je nooit wat je krijgt, zowel kwa kleur, als karakter, maar jij mag gewoon helemaal zelf kiezen! Ik vind het bijna jammer dat mijn huis met 3 super katten eigenlijk wel vol is, want een nieuwe kat uitzoeken is altijd een feestje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:13

In Nederland is geen rabiës. Anders dan in de VS. Dus je kunt dat gewoon niet vergelijken.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 10:21

HopeMyDay schreef:
100% garantie geven kan en mag ik niet (als bijna-dierenarts). Wel is de kans vrijwel nihil. Zoals al eerder aangegeven zijn rabiës besmettingen bij vleermuizen in NL vrij zeldzaam.
Daarnaast moet je kat gebeten zijn door een besmet exemplaar. Nu bijten vleermuizen niet zomaar. Daarnaast staat er in Nederland een meldingsplicht bij de NVWA op verdenking rabiës (symptomatisch!) we kunnen dus allemaal de cijfers inzien. Als het vaak voor zou komen dan zouden deze cijfers vele maten hoger moeten liggen gezien er ook best wat niet geënte zwerfkatten, boerderijkatten en buitenkatten in Nederland zijn.

Nogmaals, maak je geen zorgen.. en laat je kat je baby sowieso niet bijten.. Dat lijkt me ook handig ivm de kattenkrabziekte (ofwel bartonella-henselae).

Dus eigenlijk kan het niet?
Als de gevaccineerd worden voor rabiës, kunnen ze dan ook het virus overbrengen de eerste tijd?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:00

_San87_ schreef:
In Nederland is geen rabiës. Anders dan in de VS. Dus je kunt dat gewoon niet vergelijken.

Het is ook nog mogelijk om tegen rabies te enten NADAT er een bijtincident is geweest.Ik weet niet binnen welke tijd dat dan nog zou kunnen.