etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:09

mvdende schreef:
Even zo want te veel quotes

Hier wordt toch echt iets anders gezegd en spreek je jezelf tegen met de uitspraak hierboven?

Of heb ik dit niet goed begrepen?

Zover ik weet, mag je met een jagende hond, gewoon in de omheinde losloopgebiedjes komen.

Even kort:
- een hond mag niet zelfstandig jagen in NL.
- een hond van een jachthondenras dat gezien wordt als lange hond, mag in een omheind gebied los.
- de hond mag dan nog steeds niet jagen.

Máár als jij dus een greyhound hebt die gewoon goed luistert, mag die wél los in omheind gebied.
Alleen die van mij jaagt ongeacht of er een hek omheen staat ;) Dus die mag alleen los op veldjes in het dorp, die waar dus geen wild zit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 11:10

KimD schreef:
Maar we gaan juist naar het losloopgebied zodat de honden zelf kunnen kiezen wat ze willen doen. Spelen met elkaar, door de bossen struinen, rollen in het zand, noem maar op. Ik loop daar voor mijn eigen ontspanning, want juist in zo'n gebied kunnen de honden doen en laten wat ze willen zonder steeds aan de voet te moeten komen of wat dan ook.

Maar dat kan toch ook prima als een hond binnen het zichtveld blijft van de baas?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:12

Skippy01 schreef:
mvdende schreef:
Even zo want te veel quotes

Hier wordt toch echt iets anders gezegd en spreek je jezelf tegen met de uitspraak hierboven?

Of heb ik dit niet goed begrepen?

Zover ik weet, mag je met een jagende hond, gewoon in de omheinde losloopgebiedjes komen.

Even kort:
- een hond mag niet zelfstandig jagen in NL.
- een hond van een jachthondenras dat gezien wordt als lange hond, mag in een omheind gebied los.
- de hond mag dan nog steeds niet jagen.

Máár als jij dus een greyhound hebt die gewoon goed luistert, mag die wél los in omheind gebied.
Alleen die van mij jaagt ongeacht of er een hek omheen staat ;) Dus die mag alleen los op veldjes in het dorp, die waar dus geen wild zit.

Een lange hond mag ook los in gebieden die niet omheint zijn. Je moet alleen kunnen aantonen dat je niet jaagt als en dat is niet makkelijk, maar het is NIET verboden. ;)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:19

MyWishMax schreef:
Een lange hond mag ook los in gebieden die niet omheint zijn. Je moet alleen kunnen aantonen dat je niet jaagt als en dat is niet makkelijk, maar het is NIET verboden. ;)

Klopt, mits dat gebieden zijn waar honden überhaupt los mogen natuurlijk. Dat zijn hier in de buurt 1 stuk bosgebied, 1 groot omheind grasgebied, en een stuk of 4 losloopveldjes. Verder geldt overal aanlijnplicht hier - waarop ze harder gaan handhaven dit jaar hebben ze bepaald.

Aantonen dat je niet jaagt, is héél tricky. Je bent dus schuldig tot je onschuld bewezen is. Dat spelletje speel ik sowieso liever niet mee. Veel te riskant. Nogmaals: met het type hond dat ik heb. Daarom gaf ik eerder ook al aan: je hebt jachthonden én jachthonden. Met een whippet, greyhound, saluki, podengo, galgo... Nope, voor mij dan toch.

Ieder moet voor zich natuurlijk zijn 'course of action' bepalen. Ik ken mijn hond. Ik wéét dat hij jaagt ;) Mijn spaniel was géén jager, die liep dus in al die gebieden los. Mijn pod niet.
Ik moet ook nog zien of de gemiddelde boswachter weet wat een lange hond is en wat niet. Voor het oog kan die van mij ook gewoon een beige boerenfox zijn, als je niet al te veel van honden af weet. Maar de boetes zijn niet mals, en in het ergste geval mogen ze je 'wapen' nog afnemen ook.

(Zo ben ik met een podengo ook niet welkom bij de meeste jachttraining verenigingen, want dat risico willen zij ook niet nemen - en dat snap ik wel)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:25

Ik begin het te snappen.

Maar ergens vind ik het ook wel cru dat als je een hond hebt die echt zelfstandig jaagt, zoals veel "Hounds" dat je dan eigenlijk nergens die hond los kan laten, zelfs niet in speciale omheinde veldjes, want mocht er per ongeluk iets van wild zitten, overtreed je alsnog de wet....

Ik ben er tot nu toe altijd van uit gegaan dat omheinde "veldjes" zoals die in harskamp, vrij zijn van grof wild zoals dassen, herten en reeën, juist omdat dit dus de enigste plekjes zouden zijn waar je zn zelfstandig jagende hond veilig los kan laten.

Op dit soort "veldjes" zou dus eigenlijk geen "grof" wild moeten kunnen zitten.

Ik schrik er dan ook echt van dat er in het veld in Harskamp wel wild schijnt te zitten! En niet een verdwaald konijn, maar dus echt dassen en reeën. Wat hierboven al benoemd is, is dit niet alleen sneu voor het wild, maar ook gevaarlijk voor de honden. Je hond zou maar aangevallen worden door een das, terwijl jij speciaal dáár gaat lopen omdat het veilig zou zijn, voor wild én hond!

Nou heb ik een Staande, valt niet onder zelfstandig jagende honden, maar hij zoekt wel, en rent bijvoorbeeld wel achter een konijn aan.

Gisteren nog liepen we in de omheinde postzegel hier in de buurt. Skip gaat echt voorstaan zoals een Staande hoort te doen, duikt naar voren en precies net achter de omheining vliegt een fazant op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:31

Ja, heel tricky, ik zou het ook niet opzoeken hoor. Alleen het is dus niet verboden en dat roepen veel mensen wel, ook al is die bepaalde hond geen jager. Uitzondering op de regel, maar die mag dus gewoon loslopen.
Mijn ene herder was een jager en niet betrouwbaar genoeg terug te roepen, dus die zat ook altijd vast. Mijn andere jaagt sowieso niet en staat wel onder appel en die loopt die ook overal los waar dat kan.

Ik ben het dus met je eens hoor, je moet het zelf bepalen. Tenzij je dus een hond los gaat lopen die wel jaagt. Ik zou hetzelfde als jou doen, wel jagen is vast, niet jagen is los. Alleen jagen is voor mij ook het ergens achteraan rennen en ik ken en lees toch van een hoop mensen dat ze het pas jagen vinden als de hond het wild ook vangt. Dat is dus absoluut niet zo en ook bij het opjagen meot je je verantwoording nemen en de hond gewoon aanlijnen. Ook als het omheind is, dan is dat gebied dus niet geschikt voor die hond.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:33

@MvdEnde Het is ook lastig, omdat het best een beetje voor interpretatie vatbaar is - anders zouden we er hier ook niet over hoeven praten denk ik...
En inderdaad, het nadeel van het hebben van de hond die ik heb, is dat hij altijd aangelijnd loopt, behalve op kleine veldjes. Best veel mensen met lange honden nemen ze mee naar recreatieve rennen op de renbaan. Die is hier helaas niet direct in de buurt (ik denk één in Zuid Holland en één in Son, beide zo'n 60km voor mij), maar dat is natuurlijk wel een optie, lure coursing vinden de meeste prachtig.

@mywishmax ja, ik deel jouw definitie van jagen. Toby is snel genoeg om het te pakken, maar ook het opjagen kan al voor héél veel stress zorgen met alle ellende van dien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:08

meggiemeg schreef:
KimD schreef:
Maar we gaan juist naar het losloopgebied zodat de honden zelf kunnen kiezen wat ze willen doen. Spelen met elkaar, door de bossen struinen, rollen in het zand, noem maar op. Ik loop daar voor mijn eigen ontspanning, want juist in zo'n gebied kunnen de honden doen en laten wat ze willen zonder steeds aan de voet te moeten komen of wat dan ook.

Maar dat kan toch ook prima als een hond binnen het zichtveld blijft van de baas?

Of ik ze zie of niet, ze mogen hetzelfde handelen. Of ze nou spelen op 15 meter voor me of achter me, of op 50 meter voor me of achter me.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:09

Skippy01 schreef:
Aantonen dat je niet jaagt, is héél tricky. Je bent dus schuldig tot je onschuld bewezen is.

Sorry, maar dat kan niet volgens de Nederlandse wet.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:11

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 18:03

KimD schreef:
meggiemeg schreef:
Of ik ze zie of niet, ze mogen hetzelfde handelen. Of ze nou spelen op 15 meter voor me of achter me, of op 50 meter voor me of achter me.

Op 15 meter kan je ze beter in de gaten houden dan op 50 meter.
In dit losloopgebied lopen ook een aantal mensen met honden die niet te vertrouwen zijn, sommige zijn zelfs van mening dat hun hond prima los kan ook al grijpt deze (al meerdere malen met succes helaas) wat ze ook heel goed weten van hun eigen dier. Maar ja hé het is een losloopgebied dus dan mag die los ook al is die niet vriendelijk en luistert die niet. Als je net die persoon tegen komt kan 50 meter te ver zijn om je hond terug te roepen, 15 meter dan weer niet.

KimD

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:06

Nooit last van, en mijn honden redden zich wel. Het is een goed functionerende roedel, en gaan dus ook prima om met zulke situaties.

Het is maar heel zelden dat ik me ergens mee moet bemoeien.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:12

Net toevallig gaan wandelen, in t aanlijnplicht gebied meer dan 10 honden los van allemaal verschillende mensen die steeds in elkaar vlogen. En nieuwe mensen konden gewoon de poort van aanlijnplicht(natuurgebied) niet open maken omdat er loslopers achter stonden.
In losloop liep alles aangelijnd :o?
Ik vond t erg bijzonder.
Vervolgens komen ze los t aanlijngebied uit(de weg op), vliegen de weg over tussen fietsers door en vliegen zo op Bas en boellie en chick af. Maar ik riep al; schat kijk uit, dus toen werden ze een soort van terug geroepen. Maar ze vlogen op djessey af, die zich kapot schrok van 2 van die vliegende monsters die haar besprongen. Ze deed niks behalve borstelen, maar baasjes deden ook niet echt de moeite om ze te komen halen.
Heb maar weer van dit alles melding gemaakt bij de gemeente :r

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:48

Ik loop een tijdje terug in een bos (losloopgebied) en heb pas vrij laat door dat er iemand aankomt met een aangelijnde hond. Boots is vaak wat verder voor mij uit. Maar die bemoeit zich niet met andere honden. Bullet hobbelde achter Boots aan en die gaat wel graag buurten. Omdat ik perse niet wil dat ze aangelijnde honden lastig vallen, fluit ik ze op zo een moment in. Op de fluit reageren ze sneller en braver dan op stem. Beide honden keren dan ook direct om en vliegen op mij af, bij mij beloon ik ze. Aan de voet passeren we de aangelijnde hond en vervolgens worden we belaagt door een reus van een labrador reu. Snel geef ik ze het commando vrij, zodat ze uit deze opdringerige situatie kunnen. Ik merk aan Boots dat die hier zeer ongemakkelijk van wordt. Dus tempo hoog houden, dan redt die zich wel. De eigenaar van de Lab heeft totaal niet door dat er spanning ontstaat tussen de drie ongecastreerde reuen. Het enige waar die druk mee was, was met mijn hondenfluitje. Waar ik die gekocht had, want dit vond hij zo geniaal. Dat honden zo snel terug komen op de fluit, dat moest hij ook hebben. Ik had helaas geen tijd om uit te leggen datje bij een fluit geen luisterende oren kado krijgt. :+

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:06

Skippy01 schreef:
(Zo ben ik met een podengo ook niet welkom bij de meeste jachttraining verenigingen, want dat risico willen zij ook niet nemen - en dat snap ik wel)

Daar heb je toch sowieso ook niet echt wat te zoeken met zo´n hond?

En als die apporteren ofzo leuk vind, ga je op een gewone apporteercursus.
Jachthonden verenigingen trainen hun cursisten voor proeven, iets wat niet voor jouw hond is.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:07

SophieO schreef:
Skippy01 schreef:

Jachthonden verenigingen trainen hun cursisten voor proeven, iets wat niet voor jouw hond is.

Bij ons ben je met de jachttraining met alle rassen welkom. Niet iedereen traint naar de proeven toe en dat is bij ons prima. Al merk je wel dat veel mensen afhaken met ‘andere’ rassen, omdat ze op termijn niet lekker meer mee kunnen komen. En een hond die niet los van de lijn kan werken, is in de jachttraining wel een probleem natuurlijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 08:07

Freggle_Edge schreef:
De eigenaar van de Lab heeft totaal niet door dat er spanning ontstaat tussen de drie ongecastreerde reuen. Het enige waar die druk mee was, was met mijn hondenfluitje. Waar ik die gekocht had, want dit vond hij zo geniaal. Dat honden zo snel terug komen op de fluit, dat moest hij ook hebben. Ik had helaas geen tijd om uit te leggen datje bij een fluit geen luisterende oren kado krijgt. :+

Maar dat komt er dan toch standaard bij dat de hond dat direct snapt :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:37

Gewoon even update laten draaien als de fluit binnen is :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:57

SophieO schreef:
Skippy01 schreef:

Toch een vrij 'Nederlandse' benadering. Gezien het feit dat als je niet voor proeven oefent, je natuurlijk met andere rassen mee zou moeten kunnen doen ;) In Engeland ken ik er meerdere die met volle whippets meedoen, met border collies meedoen, etc.
Apporteercursus wordt hier door dezelfde vereniging gegeven en ook daar is hij niet welkom ;) (Nou kan dat ook echt wel aan de verenigingen hier liggen hoor, mijn vorige hond was een raszuivere ESS en daarmee zijn we ook naar huis gestuurd, want de trainer weigerde te werken met een hond 'die niet een toptalent was'. Tjah, ik ben opgegroeid met 'hard werk wint van talent als talent niet hard werkt' en wilde het dus toen wél proberen met mijn ESS.)
(Ik ga me er ook niet boos om maken hoor, ik vertrek tegenwoordig gewoon als ze vóór een introductieles al zo neerbuigend doen, ik train zelf wel dingen. Maar het is een beetje stom dat omdat het toevallig een podengo is, je eigenlijk overal wordt weggekeken. Agility verenigingen in de omgeving stuurden ons allemaal bij voorbaat vast weg, terwijl op een agility veld er weinig te jagen valt en hij bij gewoon keurig puppy cursus en vervolgcursus heeft afgerond. Met hogere cijfers dan de golden retriever en goldendoodles in de groep ook nog ;) Helaas doet die betreffende hondenschool weer geen actieve trainingen zoals agility, sport en spel, hoopers, apporteren of noem maar iets - ik ben niet eens kritisch, ik wil vooral iets leuks doen met een jonge, mega sportieve en functioneel gebouwde hond ;) )

Edit: maar we gaan nu wel heeeeeeeeel erg off topic natuurlijk. Het ging over losloopgebieden en wat wel en niet mag. Zal het topic er verder niet meer mee vervuilen :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 09:37

Van mij mag je het vertellen hoor Skippy01!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 09:38

MyWishMax schreef:
Gewoon even update laten draaien als de fluit binnen is :')

Zie nu een beeld voor me van de hond aangelijnd aan de pc in de woonkamer...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:03

Het heeft er wel mee te maken hoor, Skippy. Zoals ik al zei, je moet ze of aan de lijn houden of trainen. Nu zal het zelfs met training moeilijk zijn bij dat type, maar als je al niet welkom bent.
Aan de andere kant snap ik die club wel als ze echt voor proeven trainen. Ik deed een andere sport, maar daar werden ook alleen mensen toegelaten die serieus waren. Vooral ook vanwege de tijd die het kostte, heel anders dan een normale hondenschool.

Ik durf nu helemaal niet meer naar wandelgebieden te gaan, zelfs niet waar ze aangelijnd moeten worden (daar loopt hij normaal los, maar dan loop ik daar bijna altijd alleen). Het is zo bizar druk deze week, hele gezinnen die met de hond gaan wandelen. Of eigenlijk met de kinderen wandelen en de hond mag zichzelf vermaken, want daar letten ze niet op.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:07

MyWishMax schreef:
Het heeft er wel mee te maken hoor, Skippy. Zoals ik al zei, je moet ze of aan de lijn houden of trainen. Nu zal het zelfs met training moeilijk zijn bij dat type, maar als je al niet welkom bent.
Aan de andere kant snap ik die club wel als ze echt voor proeven trainen. Ik deed een andere sport, maar daar werden ook alleen mensen toegelaten die serieus waren. Vooral ook vanwege de tijd die het kostte, heel anders dan een normale hondenschool.

Nou dat is het he: als je al niet welkom bent, valt er zo weinig te trainen, althans, niet onder begeleiding...
Dit is een beetje het dilemma met het lijstje 'HR honden' ook denk ik? Dat je eigenlijk moet trainen, maar dan vervolgens op veel plaatsen niet welkom bent. Ontzettend zonde!
En dan is mijn hond van een type dat zeker niet op welke HR lijst dan ook staat, met zijn 10kg en minisnuitje. Alleen gevaarlijk als je konijn bent ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:08

Skippy01 schreef:
MyWishMax schreef:

Nou dat is het he: als je al niet welkom bent, valt er zo weinig te trainen, althans, niet onder begeleiding...
Dit is een beetje het dilemma met het lijstje 'HR honden' ook denk ik? Dat je eigenlijk moet trainen, maar dan vervolgens op veel plaatsen niet welkom bent. Ontzettend zonde!
En dan is mijn hond van een type dat zeker niet op welke HR lijst dan ook staat, met zijn 10kg en minisnuitje. Alleen gevaarlijk als je konijn bent ;)

Jep Ik ga gewoon niet meer ;) Was al stomverbaasd dat ze er niet moeilijk over deden bij ringtraining

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:12

kiwiwitje schreef:
Jep Ik ga gewoon niet meer ;) Was al stomverbaasd dat ze er niet moeilijk over deden bij ringtraining

Daar stond ik bij jou ook wel van te kijken ja! :j